28 juni 2024

Leefgewoontes (nieuws, 2024)

Grip op de activisten



Een 'noir thriller' noemt uitgeverij Atlas Contact de roman Creation Lake van schrijfster Rachel Kushner, die in augustus verschijnt. Het boek gaat over een geheime agente die een groep milieuactivisten infiltreert op het Franse platteland

Ze heet ‘Sadie Smith’; tenminste, dat zegt ze. Ze is een gewetenloze Amerikaanse geheim agent. Haar werk is illegaal, haar relaties immoreel, haar opdrachtgevers vage figuren die baat hebben bij onrust.

Op haar huidige missie, op het platteland van het zuidwesten van Frankrijk, moet Sadie een groep klimaatactivisten aanzetten tot een opstand. Terwijl ze meedraait in de dagelijkse routine van hun commune maakt ze kennis met het gedachtegoed van hun geestelijk vader. Deze Bruno Lacombe is een door de wol geverfde anarchist, een selfmade filosoof die nachtelijke epistels de ether in slingert en een terugkeer naar de leefgewoontes van de prehistorie bepleit.

De dag van de opstand nadert, en Sadie raakt steeds verder in de ban van Bruno. Ze dreigt haar grip op de activisten te verliezen. En ineens willen haar opdrachtgevers nog meer.

De Amerikaanse schrijfster Rachel Kushner (1968) brak in 2013 internationaal door met de roman De vlammenwerpers, die op de shortlist stond voor de National Book Award en door talloze critici werd uitgeroepen tot beste boek van het jaar. In 2018 verscheen Club Mars, die bekroond werd met de Prix Médicis.

Omgeschept zand (nieuws, 2024)

Het is niet pluis op de camping



Heb je wel eens van AEA gehoord, vraagt uitgeverij De Crime Compagnie. AEA? Je bedoelt de Alaska Energy Authority? of gaat AEA over ammoniakemmissiearme stallen?

Niets van dat al. AEA staat voor Auto Erotische Asfyxie. Een seksueel machtspel, ook wel wurgseks genoemd, waarbij je door verstikking tot een hoogtepunt komt.

Het komt allemaal voor in de thriller Campinggasten van Liz Ouwens, die begin deze maand verschenen is. Het slachtoffer uit de thriller deed samen met haar minnnar aan deze verslavende vorm van seks. Is dat de reden dat ze naakt aan een touw hing? Ging  het mis? Of was het toch zelfmoord?

In het bos naast een camping wordt het lichaam van Lina gevonden. De omstandigheden zijn merkwaardig. Ze hangt zonder kleding aan een touw. Haar vriend Sander, eigenaar van de camping, is de hoofdverdachte. Maar is Lina wel vermoord?

Sander komt erachter dat hij eigenlijk maar weinig weet van Lina’s verleden en gaat op onderzoek uit. Maar niet alleen Lina had geheimen. Ook Pepijn, Lina’s minnaar, verzwijgt belangrijke informatie…

Liz Ouwens (1986) is in het dagelijks leven leerkracht in het basisonderwijs en woont in Den Helder. Haar liefde voor schrijven begon in 2016 toen zij aan de Schrijversacademie begon. Ze volgde diverse specialisaties waaronder thriller, redactie en scenario.

Hieronder een fragment uit Campinggasten:

Zijn shirt met lange mouwen plakt tegen zijn lijf. Dat komt niet alleen door de broeierige lucht waar hij al ruim een uur in loopt. De vraag die Annick hem zojuist stelde overviel hem en het antwoord dat ze op haar eigen vraag gaf zette hem aan het denken. De manier waarop zijn vrouw antwoord gaf deed hem rillen, ondanks de hitte. Het klonk vastberaden, zakelijk bijna. Als Annick van een lijk af moet, zou ze het begraven. Zoals hij kort geleden van plan was.

Hij richt zijn blik naar beneden en zoekt naar omgeschept zand. Zou het nu werkelijk gebeurd zijn? Zou Lina alsnog onder de grond liggen? Hij kijkt om zich heen. Ze zijn ver verwijderd van het voetpad en lopen dieper het bos in. Bijna naderen ze zijn plekje. Ze passeren een beekje met helder water en daarin hier en daar groen aangeslagen stenen. De modder aan weerszijden, in combinatie met verdorde bladeren en warme lucht, geeft een rottende geur af.

Ze lopen zwijgzaam naast elkaar. Het enige wat hij hoort is het fluiten van vogels die schuilen in het bladerdek, het zachte gebonk van schoenzolen op aarde en af en toe een krakende tak of stemmen van groepjes zoekende mensen in de verte. Het verbaast hem dat zoveel personen zich hebben aangemeld voor de zoektocht naar Lina, die zich altijd distantieerde van haar omgeving. Naast campinggasten reageerden dorpsbewoners op de oproep. Ze kwamen in groten getale opdagen. De politie is er ook bij.

Hij kijkt naar Annick en vangt de tevreden uitdrukking op haar gezicht. Het moet nieuwsgierigheid zijn die deze mensen naar het bos trok. Geen bezorgdheid. Sensatie die de overhand nam. Hij voelt medelijden voor Lina. Als een van de weinigen ziet hij haar onzekerheden. Hij weet dat er achter die afstandelijke muur een lieve vrouw schuilt.

Hij denkt aan hun samenzijn en beseft hoe weinig hij eigenlijk van haar weet. Hun relatie is enkel op seks gebaseerd. Hij heeft geen idee wat haar drijft. Wat haar ambities zijn, uit welk gezin ze komt, waarom ze Sander bedriegt of waar ze opgegroeide.

De bomen staan hier verder uit elkaar en ze naderen de hem o zo bekende plek, spanning vult zijn maag. Ze zijn amper tien meter verwijderd van de plaats waar hij Lina een paar dagen geleden voor het laatst zag. Ze deed het goed die middag. Sneller dan het hem destijds lukte, haalde ze de vijfenvijftig seconden.

Ze bereiken een open plek waar beuken een bijna volmaakte cirkel vormen. Bijna, één beuk staat eigenwijs een meter naar het midden en het is die beuk die hun aandacht trekt. Pepijn stokt abrupt. Annicks gil gaat door merg en been. Verbijsterd kijkt hij omhoog. Het is bijna de aanblik waar hij zo naar verlangde. Waar ze naartoe werkten. Bijna. Dit beeld klopt niet met wat hij haar leerde. Lina hangt te hoog. Hij komt dichterbij en laat Annick achter zich. De knoop, ziet hij direct, is niet door Lina gelegd. Hij doet een paar stappen achteruit en kijkt naar het naakte lichaam waar hij zich op heeft uitgeleefd. Het lijf dat hem uit de realiteit liet ontsnappen. Hij neemt elk detail in zich op. Vermijdt haar gezicht, weet dat hij dat niet aankan. Hij zal ter plekke instorten en dat kan niet in het bijzijn van Annick. Zijn blik gaat naar de kleding op de grond. Een jurk, slip, bh en haar schoenen ernaast. De bandjes los van de gespen. Een stilleven om een omgevallen kruk. Niet die van Lina, schiet het door hem heen. Hij slikt opkomende tranen weg en voelt de aanwezigheid van zijn vrouw achter hem. Weet zeker dat zijn hart uit zijn borst zal barsten. Zijn blik haakt kort in die van Annick voor ze haar ogen afwent. Een onbehaaglijk gevoel trekt door zijn lijf door de triomfantelijke blik die hij kort bij haar leek te zien. De ijzingwekkende stilte, die na Annicks kreet heerst, wordt onderbroken door een stem die plots verschijnt. Hij draait zich om en ziet Sander staan. Lina’s vriend ziet lijkbleek. Niet in staat te schreeuwen, huilen of zelfs maar in een normaal tempo te ademen. Een gevoel van medelijden overvalt hem zodra Sander naar voren schiet.

‘Lina.’ Sander tilt de kruk onder zijn vriendin op en gaat erop staan. ‘Lina, hou vol.’ Hij omklemt haar heupen en tilt haar omhoog. ‘Help me,’ schreeuwt hij. ‘Help me, verdomme.’ Wankelend op de kruk probeert hij Lina met één arm omhoog te houden en met zijn vrije hand het touw van haar nek te halen. Het lukt hem niet. Ze is te zwaar en de lus zit te strak. ‘Pepijn, help me!’

Hij doet niets. Hij kijkt gelaten naar de mensen die de open plek inmiddels hebben bereikt. Niemand schiet te hulp.

‘Doe iets!’ schreeuwt hij naar de omstanders die als versteend blijven staan.

Het is rechercheur van Henegouwen die hem naar beneden trekt.

‘Het is te laat,’ hoort hij haar zeggen. ‘We kunnen niets meer voor haar doen.’

Sander rukt zich los uit haar greep en kijkt omhoog. 'Ik moet,' jammert hij, vervolgens kijkt hij naar haar gezicht.

Pepijn volgt zijn blik. Lina’s ogen staan open. Niet zo wijd, zoals je weleens bij films ziet, maar het blauw van haar irissen is goed te zien. Haar prachtige gezicht is nu dik en zonder uitdrukking. Het is alsof ze emotieloos heen is gegaan. Zijn blik glijdt naar beneden. Haar armen hangen slap langs haar lichaam.

‘Ik... ik moet...’ stamelt Sander. Met zachte dwang trekt Van Henegouwen hem een paar stappen naar achteren en trekt daarmee ook alle kracht uit zijn lijf. Sander zakt in elkaar en huilt.


26 juni 2024

Zonnen, feesten en duiken (nieuws, 2024)

Vuurkoraal in de herkansing



Hij kwam al eerder uit in 2008, maar zestien jaar later krijgt de thriller Vuurkoraal van Annet de Jong een herkansing. Uitgeverij Volt brengt 'deze broeierige vakantiethriller, geïnspireerd op de zaak rondom Natalee Holloway en Joran van der Sloot', op 2 juli opnieuw naar de boekhandel.

Merel Hoogstraten is glansrijk geslaagd voor haar eindexamen. Haar ouders zijn trots en grijpen de gelegenheid aan om het gezin op een luxe vakan­tie op Curaçao te trakteren. 

Merel mag drie vrien­dinnen meenemen, en de meiden krijgen hun eigen bungalow. De vier zonnen, feesten en volgen een duikcursus, waar Merel een leu­ke jongen leert kennen. Ze genieten volop van hun vrijheid, totdat Merel spoorloos verdwijnt.

Journaliste Dana Winter werkt voor een lokaal dagblad en volgt de vermissingszaak op de voet, maar gaandeweg raakt ze veel dieper bij de affaire betrokken dan haar lief is…

Volgens de uitgever is Vuurkoraal 'een meeslepende vakantiethriller over verraderlijke liefde en onverwacht bedrog, voor de lezers van Suzanne Vermeer en Linda van Rijn'. 

Annet de Jong
 werkte 22 jaar als journalist en schreef meerdere succesvolle thrillers. Van haar debuut Vuurkoraal werden 40.000 exemplaren verkocht. Volgens haar website schreef ze samen met Dominique van der Heyde onder het pseudoniem Anna Levander de Morten-trilogie, waar ook een tv-serie van werd gemaakt.

Het is vrijdagmiddag (nieuws, 2024)

Stilstaand verkeer



Bij uitgeverij The House of  Books verschijnt eind augustus de thriller File des doods van de Britse auteur Jo Furniss. Ruim driehonderd pagina's dodelijke verkeersinformatie.

Het is vrijdagmiddag en rechercheur Belinda 'Billy' Kidd rijdt naar huis vanaf de luchthaven, uitgeput van de jetlag. Als ze de stad nadert, komt het verkeer plotseling tot stilstand en staat ze muurvast.

Wanneer Billy uitstapt om te kijken wat er aan de hand is, vindt ze een vermoorde chauffeur in een zwarte sedan met een metalen pin in zijn nek.

De moordenaar kan niet ontsnapt zijn zonder opgemerkt te worden door andere autobestuurders, dus hij moet nog in hun midden nog zijn.

Als de file niet oplost, lopen alle omstaanders gevaar, dus de tijd tikt. Belinda weet alleen niet hoe snel...

Jo Furniss begon haar carrière als journalist voor de BBC, maar gaf de glamour op om schrijver en expat te worden. Ze komt oorspronkelijk uit het Verenigd Koninkrijk, maar woonde ook enkele jaren in Singapore, Zwitserland en Kameroen. Haar debuutroman All the Little Children was een bestseller op de Amazon Charts en belandde in de Top 50 Kindle-titels van 2017.

21 juni 2024

Relatie onder druk (nieuws, 2024)

Ex-nanny schrijft thriller over bonusmoeder



Bij uitgeverij De Crime Compagnie verschijnt op 1 juli de thriller De bonusmoeder van Inge van Prooijen. Het is na Zonder angst de tweede thriller van de Haagse schrijfster, die in een vorig leven werkte als nanny.

De titel verwijst naar Nena, die intrekt bij haar vriend Diederik en zijn driejarige zoontje Benjamin. Maar niet iedereen is blij met haar komst. Zowel haar schoonmoeder als de ex van Diederik ziet haar liever weer gaan.

Als haar geschiktheid als bonusmoeder in twijfel wordt getrokken en er vreemde dingen gebeuren, komt haar relatie met Diederik onder druk te staan. Nena voelt zich genoodzaakt om terug te vechten, maar wie is nu precies haar vijand?

In het boek omschrijft Nena zich als volgt: 'Even voor de goede orde: ik ben dus niet zijn (Benjamins, red.) moeder. Niet in biologische zin. In sprookjes, films, musicals en gedichten kom ik niet zo goed uit de verf, en dat is nogal een understatement. Regelmatig word ik afgeschilderd als een boosaardige vrouw vol wrok en jaloezie, niet in staat om lief te hebben. Oftewel, ik ben zijn stiefmoeder. Al bestaat daar tegenwoordig een lieflijker woord voor, ‘bonusmoeder’. Maar dat woord verandert helaas niets aan mijn positie voor de wereld buiten ons gezin.'

Het idee voor deze thriller ontstond niet rondom een ‘bonusmoeder’, stelt Inge van Prooijen. 'Ik wilde schrijven over een liefdesrelatie, wellicht een ietwat toxische relatie, een bijzondere jeugdliefde en het liefst ook de volgende vragen beantwoorden: hoever ben je bereid om te gaan voor de liefde van je leven? Hoe weet je zo zeker dat de liefde van je leven de liefde van je leven is? Hoe heilig zijn afspraken binnen een relatie? En wat als jouw belangen in de liefde verstrengeld raken met de belangen van een ander? Gaandeweg kregen mijn vragen steeds meer vorm, en vormde de antwoorden een plot en toen was daar ook ineens Nena. Mijn lieve, dappere hoofdpersonage.'

In een ver verleden was de schrijfster een blauwe maandag nanny in Benoordenhout, de chique wijk in Den Haag waar De bonusmoeder zich afspeelt. 'Ik werkte voor een fantastisch gezin met twee lieve kindjes, maar ik belandde ook in een – voor mij – totaal andere wereld. Een wereld waar ik niet naar de supermarkt ging, maar boodschappen deed bij de kaasboer, slager en groente- en fruitspecialist. Waar ik tussen de au pairs stond als ik de oudste van de peuterspeelzaal haalde. Ik kon me dus goed inleven in de veranderingen waar Nena mee te maken kreeg.'

Inge van Prooijen (1988) woont met haar vriend Bob en zoontje Dice in het centrum van Den Haag. Vanaf het moment dat ze kon lezen verslond ze boeken: van kinderboeken naar young adult, vervolgens romans en ten slotte thrillers. Haar liefde voor schrijven ontstond niet veel later. In 2017 bracht ze een non-fictieboek uit, maar haar hart ligt bij het schrijven van fictie. Tijdens haar zwangerschap kon ze (tijdelijk) geen thrillers verdragen, en zo ontstond enkele jaren geleden haar liefde voor het feelgood genre. Tot op de dag van vandaag wisselt ze beide genres graag af.

Uit anonieme hoek (nieuws, 2024)

Carina van Leeuwen viert tien jaar schrijverschap met coldcasethriller



Ze is 'de ongekroonde koningin van de cold cases', schrijft De Telegraaf. Niet duidelijk is of de krant haar échte werk als forensisch expert bedoelt of haar werk ernaast: het schrijven van thrillers over veelal onopgeloste zaken. In oktober viert Carina van Leeuwen haar tienjarig schrijverschap met de publicatie van een nieuwe thriller. 


Graniet
heet de thriller die bij uitgeverij A.W. Bruna verschijnt. Het verhaal begint als in Den Haag het lichaam van een dode zwerver wordt gevonden. Een een dreigbrief lijkt te verwijzen naar een eerdere zaak. 

Journalist Lyn Riley raakt betrokken bij het onderzoek, dat haar naar een psychiatrische instelling brengt die in de jaren negentig onder dubieuze omstandigheden haar deuren moest sluiten.

Maar dan komen grote belangen van een start-up van een veelbelovend geneesmiddel dat miljoenen kan opleveren op het spel te staan. En Riley wordt bedreigd uit anonieme hoek. Haalt het verleden haar nu toch echt in?

'Graniet is sfeervol, realistisch en met kennis van zaken geschreven', meldt de uitgever die het boek op 15 oktober naar de boekhandel brengt. Carina van Leeuwen is forensisch rechercheur in het coldcaseteam van Amsterdam. Daarnaast is ze spreker en auteur. Ze publiceerde eerder de trilogie Unit Plaats Delict en het non-fictieboek Onbekend maar niet vergeten. In de media verschijnt ze regelmatig als dé coldcase-expert en ze geeft lezingen en masterclasses over forensisch onderzoek.