01 juni 2021

Met de kennis van nu #25 (interview, 2021)


Isa Maron: 'De pers nam het totaal niet serieus'




Welk literair genre je ook beoefent, je debuut blijft een bijzonder iets. Vrij van de druk van uitgevers, recensenten en lezers is ineens jouw eerste proeve van bekwaamheid daar. De Spanningsblog vroeg thrillerauteurs met een aantal boeken op hun naam een 'trip down memory lane' te maken en hun debuut met de kennis van nu eens tegen het licht te houden. Vandaag: Isa Maron. 'Mannelijke recensenten haalden er één zin uit en schreven het de grond in.'

Wanneer heb jij voor het laatst een blik geworpen in jouw thrillerdebuut Passiespel?
Isa Maron
: 'Een aantal jaar geleden heb ik er een stuk uit voorgelezen op de radio. Er was toen een uitzending over erotische romans. Dat is dus al een tijdje geleden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn eigen werk nog één keer lees op het moment dat het verschijnt, dus als fysiek boek. Dan zet ik het in de kast en open het meestal niet meer. Tenzij me om een citaat wordt gevraagd of iets dergelijks.'

Hoe verliep destijds de reis van de eerste woorden op papier naar daadwerkelijke publicatie?
'Ik had deelgenomen aan een cursus proza aan de schrijversvakschool. Dat was in 2006. Met zes vrouwen uit dat klasje vormden we een groep waarmee ik bijna tien jaar lang om de week samenkwam om schrijfopdrachten te doen, elkaars werk te beoordelen. In het eerste jaar gaf een van de vrouwen een huiswerkopdracht voor de zomervakantie mee: schrijf een erotische scène. Ik was met een ander verhaal bezig, dus had mijn huiswerk niet gemaakt. Vlak voor onze afspraak schreef ik toch een scène. Ik vond het rot om niets in te leveren. Dat stuk werd met gejuich ontvangen en ze riepen me op verder te schrijven. Toen Passiespel klaar was heb ik zeker tien uitgevers aangeschreven. Eentje antwoordde: ‘misschien vinden lezers dit leuk, maar uitgevers niet.’

Weet je nog hoeveel je van je eersteling hebt verkocht?
'Ik zou het moeten opzoeken. Een paar duizend vermoed ik. Drie-, vierduizend misschien?'

Wat waren destijds de reacties van pers en publiek?

'Het publiek was erg enthousiast. Ik kreeg spontaan berichtjes van mensen die het fijn vonden dat ik de BDSM wereld zo treffend had neergezet. Tijdens mijn onderzoek leerde ik dat die manier van erotiek bedrijven heel anders in elkaar zit dan je denkt. Dat heb ik in het verhaal gebruikt. Ook zei iemand me dat ze het tot haar grote schrik enorm opwindend vond allemaal.'

'Mijn idee was om een verhaal te schrijven over een vrouw die in een relatie haar grenzen ver overschrijdt. De vraag is: op welke bladzijde denk jij: hou er toch mee op! Voor de een is dat aan het begin van het boek, voor de ander pas aan het eind.'

'De pers nam het totaal niet serieus. In de VN Thrillergids kreeg ik 1 ster. Mannelijke recensenten haalden er één zin uit en schreven het de grond in.'

'Ik won er de prijs voor Beste Nederlandse Vrouwenthriller 2008 mee. Veel vrouwelijke lezers waardeerden het verhaal.'

Met wat voor gevoel kijk je naar jouw eerste thriller? Wat vind jij de pluspunten van het boek?
'Als ik het nu zou schrijven zou ik het ongetwijfeld anders doen, maar dat hoort bij je ontwikkeling als auteur. Ik vind het nog steeds een mooi gegeven: hoe ver ga je onder invloed van een ander? De setting was destijds (het was nog voor Vijftig tinten grijs) redelijk uniek.'

Zou je, met de inmiddels opgedane kennis en schrijfervaring, nu een ander debuut hebben geschreven? Zo ja, wat zou je er aan veranderen?
'Het grappige is dat ik jeugdboeken wilde schrijven. Fantasy. Omdat ik geen cursus jeugdliteratuur kon vinden, kwam ik terecht in de gewone prozaklas, en dat resulteerde in een thriller voor volwassenen. Als het anders was gelopen was ik misschien met een verhaal à la Web van Inkt (Cornelia Funke) gedebuteerd, of met iets als Gone (Michael Grant) – totaal anders. Ik weet niet of ik een ander debuut had geschreven, met de kennis van nu. Het boek is geschreven. Ik ben er trots op.'

Over Passiespel:
 

Isa Maron is schrijfster en schrijfcoach. In 2014 verscheen het eerste deel van het vierluik De Noordzeemoorden, Galgenveld tegelijk als gratis bijlage bij het AD en als gewone uitgave in de boekhandel. Inmiddels zijn ook deel 2: IJskoud en deel 3: Ritueel verschenen. In november van 2016 verscheen het laatste deel: Eindspel. Isa debuteerde in 2008 met de thriller Passiespel. Daarna publiceerde ze Verboden Verleden, de minithriller Vrij Zwemmen en Schaduwkant.

De schrijfsterpubliceerde enkele korte verhalen en columns in onder andere Margriet en Nouveau. Ook verschenen verhalen in onder andere de bundels Verleiding en Verrassing!. Haar werk is vertaald in het Engels en het Duits.

Isa is lid van het Moordwijven-collectief van 5 thrillerschrijfsters, samen met Marlen Visser, Ingrid Oonincx, Anya Nieuwierra en Liesbeth van Kempen. Verder is ze vice-voorzitter van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs. Volgens haar website schrijft Isa haar verhalen 's nachts. Overdag is ze moeder van vier zonen. Samen met haar man (psycholoog) geeft ze met coaching, training en re-integratieprocessen organisatieadviezen aan ondernemers, maar dat doet ze steeds minder omdat ze steeds meer schrijft.

Passiespel vertelt het verhaal van Olga. Ze heeft een goed huwelijk, twee kinderen en een leuke baan, maar voelt zich gevangen in een eentonig bestaan. Om de spanning in haar huwelijk terug te brengen, stort ze zich met haar man in de wereld van kinky seks. In haar zoektocht naar overrompelende erotiek ontmoet ze een minnaar die haar meest geheime verlangens bevredigt. Olga raakt verstrikt in het uitgekiende en gewaagde machtsspel van deze dominante man. Ze leert dat pijn en genot gevaarlijk dicht bij elkaar liggen. Bij hem is ze bijzonder, voor het eerst in tijden leeft ze weer echt. Maar als langzaam herinneringen aan haar traumatische jeugd loskomen, vlucht Olga roekeloos te diep in de wereld van macht en onmacht.

Lees ook: 

René Appel vertelt hier over zijn debuut Handicap
Loes den Hollander vertelt hier over haar debuut Vrijdag
Corine Hartman vertelt hier over haar debuut Schone kunsten
Peter de Zwaan vertelt hier over zijn debuut
 Dietz
Lieneke Dijkzeul vertelt hier over haar debuut De stille zonde
Bavo Dhooge vertelt hier over zijn debuut 
Spaghetti
Michael Berg vertelt hier over zijn debuut 
Twee zomers
Almar Otten vertelt hier over zijn debuut Verdwenen chemie
Charles den Tex vertelt hier over zijn debuut
 Dump
Rudy Soetewey vertelt hier over zijn debuut
 Inbraak
Jacob Vis vertelt hier over zijn debuut
 Prins Desi
Elvin Post vertelt hier over zijn debuut 
Groene vrijdag
Tomas Ross vertelt hier over zijn debuut 
De honden van het verraad
Marelle Boersma vertelt hier over haar debuut
 Nephila's netwerk
Saskia Noort vertelt hier over haar debuut Terug naar de kust
Roel Janssen vertelt hier over zijn debuut De Struisvogelcode
Jac. Toes vertelt hier over zijn debuut 
Dubbelspoor
Simon de Waal vertelt hier over zijn debuut 
Cop vs Killer
Peter R
ömer vertelt hier over zijn debuut Chantage
Marion Pauw vertelt hier over haar debuut Villa Serena
Gerard Nanne vertelt hier over zijn debuut Lied van de lijster
Willem Asman vertelt hier over zijn debuut De Cassandra Paradox
Ingrid Oonincx vertelt hier over haar debuut Nickname
Bram Dehouck vertelt hier over zijn debuut
De minzame moordenaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten