31 mei 2019

Politieke aandacht (nieuws, 2019)



Rijkswaterstaat dwarsboomt thrillerpresentatie




De locatie voor de boekpresentatie was zogezegd al 'afgehuurd'. De Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland. Want daar speelt Het Carpa Complot, het thrillerdebuut van Heleen van der Hoven zich af. Maar nu steekt Rijkswaterstaat daar 'om politieke redenen' een stokje voor.


Op 20 juni verschijnt het boek van Heleen van den Hoven. De boeklancering zou plaatsvinden bij de Maeslantkering. Afspraken daarover waren al gemaakt. Maar 'gezien de huidige politieke aandacht voor cybersecurity' vindt Rijkswaterstaat het niet gepast om de stormvloedkering, het in 1997 in gebruik genomen sluitstuk van de Deltawerken, daarvoor open te stellen, zo heeft de uitgever te horen gekregen.

Van der Hoven bestudeerde voor haar boek vele openbare rapporten en schetste daardoor een scenario dat dicht bij de realiteit komt. Zo dichtbij, dat Rijkswaterstaat haar naam er niet aan verbonden wil zien. Het boek maakt de inhoud van het in maart verschenen rapport Digitale dijkverzwaring: cybersecurity en vitale waterwerken voelbaar en zichtbaar.

In Het Carpa Complot worden slimme hackers en computerspecialisten geworven door middel van raadsel en puzzels. Ook de negentienjarige Geus Versluijs laat zich graag uitdagen. Maar hoe verder hij komt, hoe meer hij beseft dat het geen spelletje is. Als hackers een overstroming in Nederland veroorzaken wordt pas goed duidelijk hoe hoog de inzet is.

Dat Rijkswaterstaat besloten heeft een streep door de boekpresentatie te halen, vindt Van der Hoven  jammer. ‘De Maeslantkering is een mooi stuk techniek, dat een belangrijke rol speelt in het boek. Ik vertel niets nieuws, wanneer ik zeg dat er nog veel moet gebeuren om de beveiliging op orde te maken. Men is er al mee begonnen, maar er is meer geld en mankracht nodig.’

De boekpresentatie zal nu plaatsvinden in boekhandel Tomey in Culemborg op 20 juni (15.00–16.30 uur).

29 mei 2019

En de winnaars zijn... (nieuws, 2019)


Debutanten vallen in de thrillerprijzen 



(Door Peter Kuijt)

Schrijfster Samantha Stroombergen heeft vandaag met haar thrillerdebuut De witte kamer de BookSpot Gouden Strop gewonnen. En de Schaduwprijs voor het beste Nederlandstalige spannende debuut ging naar Erik Betten voor zijn thriller Quarantaine. De prijsuitreiking werd rechtstreeks uitgezonden door het RTL-programma Vijf Uur Live.

Niemand stond er bij stil, maar juryvoorzitter Anniko van Santen brak vandaag een record. Zij maakte voor de derde keer de winnaar bekend van de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Uit haar handen kreeg Samantha Stroombergen een cheque van 20.000 euro. Tweeduizend euro mocht Schaduwprijswinnaar Erik Betten mee naar huis nemen. De uitreiking van deze twee prijzen is de aftrap van de Spannende Boeken Weken, waarin het thrillergenre centraal staat, dit jaar van 1 tot en met 21 juni.

Na Johanna Spaey (2005), Marion Pauw (2009) en Esther Verhoef (2016) is Samantha Stroombergen pas de vierde vrouw in het 33-jarige bestaan van de Gouden Strop, die met de belangrijkste Nederlandse thrillerprijs aan de haal gaat. En na Elvin Post (2004), Spaey, Bram Dehouck (2010) en Donald Nolet (2014) de vijfde debutant die wint. Wel de jongste winnaar, met haar 29 jaar.

Stroombergen (1990) groeide op in de Bollenstreek, behaalde een bachelor Nederlandse taal en cultuur en een master Journalistiek en nieuwe media aan de Universiteit Leiden. De voornaamste reden was dat ze iets met schrijven wilde doen, want al sinds haar achtste was verhalen vertellen een favoriete bezigheid, meldt haar website. Haar eerste ‘publicatie’ was al in 1998: ze deed mee aan een schrijfwedstrijd van kinderzender FoxKids en veroverde een plek in de bundel Voor kinderen, door kinderen met haar verhaal over een vampierschool. Twintig jaar later, in 2018, debuteerde ze met de thriller De witte kamer bij uitgeverij Boekerij.

Naast Stroombergen waren nog twee andere debutanten genomineerd voor de Gouden Strop: EO-presentator Kefah Allush met De munt van Judea en filmmaker Kasper van Beek (Vogelvrij). De overige genomineerden waren het duo Henk Apotheker en Kirsten van Dissel (Erfenis) en tweevoudig Stropwinnaar Felix Weber (Genadeschot), pseudoniem van Gauke Andriesse.

In De witte kamer schrijft Stroombergen over de vondst van het uitgemergelde stoffelijke overschot van een man. In zijn buik is het cijfer 5 gekerfd. Rechercheur Léon Coeur is direct gefascineerd: het slachtoffer was journalist bij een bekend opinietijdschrift, verdween enkele maanden daarvoor en liet een afscheidsbriefje achter. Léon is geschorst vanwege een schietincident en moet zich eigenlijk gedeisd houden, maar ziet deze moordzaak als zijn kans om te bewijzen dat zijn team hem nodig heeft. Hij besluit de hulp in te roepen van zijn nichtje Hanna, die criminologie studeert.

Als blijkt dat de journalist is onderworpen aan een wrede Midden-Oosterse marteltechniek, vermoeden ze dat hij te veel wist over de recente terroristische aanslag in Amsterdam. Was hij een complot op het spoor? Zou het kunnen dat de werkelijke dader van de aanslag niet de moslim was die samen met de bom tot ontploffing kwam? Stukje bij beetje komen Léon en Hanna dichter bij de angstaanjagende waarheid…

De jury noemt het winnende boek beklemmend en levensecht. 'Stroombergen schrijft met lef. Het actuele thema en de levendige personages zorgen voor een diepere laag in het boek. Alle hoofdpersonen zijn hun onschuld verloren door gebeurtenissen in het verleden. Hoe dit hun levens, denkwijze en handelen beïnvloedt, maakt Stroombergen heel invoelbaar.' Het boek is een mooie mix tussen mens en misdaad, vindt de jury. 'De witte kamer is strak, maar dwingend opgebouwd naar een krachtige ontknoping. Er staan prachtige zinnen in die je graag zou overschrijven in een notitieboekje, om ze voor altijd bij je te houden.'

Vakmanschap
Erik Betten versloeg in de strijd om de Schaduwprijs de overige genomineerden Kefah Allush en Kasper van Beek. In Quarantaine schrijft hij over een dodelijke bacterie – en een overheid die ondenkbare maatregelen neemt. Het is oktober als in Groningen een oeroude bacterie haar weg naar de oppervlakte vindt via een gaswinningspunt. In luttele dagen zwermen halfdode, besmette slachtoffers wezenloos uit over Noord-Nederland.

Bang voor verdere verspreiding besluit de overheid de provincies af te sluiten. Het Gronings-Friese Kamerlid Homme Olivier, die zich jarenlang heeft ingezet voor de lokale bevolking en haar problemen met de gaswinning, wordt naar voren geschoven als woordvoerder. Aan hem de taak om de kalmte te bewaren terwijl er naar een oplossing wordt gezocht. Maar als de overheid vervolgens het leger inzet om de vluchtelingen uit het gebied tegen te houden, lijkt Homme juist als zondebok te worden gebruikt. Als hij kort daarna een berichtje ontvangt dat zijn vrouw in het gebied blijft om te helpen, besluit Homme zijn taken in Den Haag achter te laten om haar te gaan zoeken.

De jury van de Schaduwprijs, onder leiding van GNM-voorzitter Peter Römer, concludeerde dat Quarantaine getuigt van lef en vakmanschap. 'Erik Betten is een schrijver die buiten de gebaande paden durft te treden, die de lezer nauwelijks de tijd geeft om stil te staan bij de gebeurtenissen die elkaar in hoog tempo opvolgen. Vanaf de eerste bladzijde zit het tempo van deze actuele thriller er meteen in. Het Fries in sommige dialogen werkt wellicht vervreemdend, maar de eigenzinnigheid en het vakmanschap van deze debutant weegt daar ruimschoots tegenop. Quarantaine is oorspronkelijk, actueel en stijlvast geschreven.'

Voor de Gouden Strop werden zo'n zeventig boeken ingezonden. Daar zaten niet louter pareltjes tussen, meldt het juryrapport. 'De jury kwam nogal wat formulewerk tegen, veel van hetzelfde, niet origineel.' Evenals voorgaande jury's deed ook het vijfkoppige gezelschap van dit jaar een pleidooi
voor meer aandacht bij uitgevers voor de redactie van spannende boeken. 'Ook wij gunnen zowel auteurs als hun lezers een strenge redacteur die een scherp oog heeft voor de verhaallijn en die clichés, storende foutjes en inhoudelijke inconsequenties uit de tekst haalt.'

De jury noemde verder het aantal debutanten op de shortlist opvallend: 3,5. 'Die halve debutant is te danken aan het nieuwe schrijversduo Apotheker & Van Dissel, bestaande uit de ervaren auteur Henk Apotheker en debutant Kirsten van Dissel.' De hoge kwaliteit van diverse debuten doet de jury deugd. 'Er lopen in Nederland en in Vlaanderen uitstekende ervaren auteurs rond, die ons naar we hopen nog jaren van hoogstaande spannende boeken gaan voorzien, maar er is ook nieuwe aanwas.'

De ramen verduisterd (nieuws, 2019)

Vaders wil is wet



Hét grote thrillerdebuut van deze zomer wordt het genoemd: het eerste spannende boek van de Duitse Romy Hausmann. Een boek dat volgens de uitgeverij ook universele thema's belicht: haat, liefde en wraak. Dag en nacht verschijnt 20 augustus bij HarperCollins Holland.


Een afgelegen hut in het woud. De ramen verduisterd. De deur op slot. Lena en haar twee kinderen leven er volgens strikte regels: maaltijden, toiletbezoeken, lestijden… De vader legt alles nauwgezet vast.

Hij beschermt ze voor alle 'gevaar' van de buitenwereld, hij zorgt ervoor dat zijn kinderen een moeder hebben.

Koste wat het kost.

Tot Lena erin slaagt te vluchten. dan breekt de hel pas echt los. De vader wil met alle macht terughalen wat hem toebehoort. En dan is er nog de vraag of zij echt Lena is, de jonge vrouw die veertien jaar eerder spoorloos verdween...

Romy Hausmann (1981) was hoofdredacteur bij een productiemaatschappij in München en werkt nu als free ancer in de tv-wereld. Dag en nacht is haar thrillerdebuut. Ze woont met haar gezin in de buurt van Stuttgart, in een huis aan de rand van het bos.

Gesignaleerd 468 (nieuws, 2019)

Jos Pierreux - Rot fruit



Bij uitgeverij Vrijdag is Rot fruit verschenen, de zestiende misdaadroman van de Vlaming Jos Pierreux waarin inspecteur Luk Borré weer een moeilijke zaak op zijn bordje krijgt.

In een winkelpand stuit Luk Borré op een gruwelijke moord. In de magnetron ligt een vuist, in de oven een hoofd en in een keukenkastje een tong. De identificatie van het aan stukken gehakt lichaam verloopt moeizaam. Terwijl zijn echtgenote Rena op zoek gaat naar een aannemer om hun flat te verbouwen, probeert Borré de dader op het spoor te komen.

Het onderzoek vordert niet, tot speurders van buiten Knokke zich ermee bemoeien en een aanhouding verrichten. De verdachte lijkt echter zo onwaarschijnlijk dat Borré niet kan geloven in zijn schuld.

De inspecteur zoekt in stilte verder. Is dit trouwens wel een alleenstaand misdrijf? Of is de inspecteur een seriemoordenaar op het spoor?

Jos Pierreux (1957) woonde tot begin 2012 in Pepingen. Toen werd hij professioneel auteur en ging in Knokke en Halle wonen. De meeste van zijn misdaadverhalen (met inspecteur Luk Borré vaak in een hoofdrol) spelen zich in de badstad af, maar hij schrijft ook romans.

In 2004, 2005, 2014 en 2018 werd Pierreux genomineerd voor de Hercule Poirotprijs. In 2018 won hij die prijs met Niets erger dan spijt, een misdaadroman die sterk autobiografisch is omdat hij er de (strijd om) euthanasie van zijn moeder in verwerkte.

28 mei 2019

Gesignaleerd 467 (nieuws, 2019)

Peter James - Ultiem bewijs



Bij uitgeverij De Fontein verschijnt 29 mei Ultiem bewijs, de zestiende standalone thriller van bestsellerauteur Peter James. Dit boek zet vraagtekens bij wetenschap en religie, zo wordt beloofd.
 'De beste what if-thriller sinds De Da Vinci Code', stelt de uitgever. Toe maar.


Onderzoeksjournalist Ross Hunter krijgt een telefoontje van ene Harry F. Cook. Deze oude man beweert bewijs te hebben voor het bestaan van God en hij wil dat Ross degene is die hem helpt bij het laatste stuk van zijn zoektocht.

Ross is sceptisch maar ook geïntrigeerd en met behulp van een set coördinaten die Cook hem geeft, begint hij aan een ingewikkelde en gevaarlijke taak. Hij volgt de coördinaten die hem van Glastonbury via de Vallei der Koningen naar Los Angeles brengen. Met gevaar voor eigen leven, want al snel blijkt dat niet iedereen gecharmeerd is van het idee dat het bestaan van God aangetoond kan worden…

Britse recensenten zijn enthousiast over Ultiem bewijs. ‘Een thriller in de lijn van Dan Brown, maar met meer vaart en humor doorspekt. Een intrigerende pageturner', schreef de Sunday Express. En de recensent van The Guardian oordeelde: ‘Peter James bevindt zich op het terrein van Dan Brown, en doorstaat het vergelijk met glans.’

Peter James is een van de bestverkopende thrillerauteurs ter wereld, hij wordt vooral geroemd om zijn serie met rechercheur Roy Grace uit Brighton. Ultiem bewijs is het resultaat van een fascinatie voor het onderwerp en van tientallen jaren onderzoek. En net als de journalist in het boek werd James gebeld door iemand die het bestaan van God kon bewijzen. Dat telefoontje kreeg de schrijver dertig jaar geleden, toen hij een thriller aan het schrijven was. Hij is het gesprek nooit vergeten, zo blijkt nu.

Hier is een fragment van Ultiem bewijs

Herinneringen (nieuws, 2019)

Uitgever presenteert 'Koreaanse Stephen King'



Ze heeft tot dusver een beperkt oeuvre van enkele romans, een young adult-boek en een essaybundel, maar in haar geboorteland Zuid-Korea is You-Jeong Jeong
 inmiddels een fenomeen. Uitgeverij Cargo laat nu de Nederlandse lezer kennismaken met haar werk via de thriller De goede zoon, verkrijgbaar vanaf 4 juli. 'Intens eng', oordeelde de Daily Telegraph.


De 26-jarige Yu-Jin ontwaakt na een onrustige nacht en ontdekt dat zijn kleding onder het bloed zit. Onderaan de trap vindt hij vervolgens het levenloze lichaam van zijn moeder, haar hals blijkt doorgesneden.

Yu-Jin heeft geen herinneringen aan de nacht, maar beseft dat al het bewijsmateriaal naar hem wijst. Hij besluit daarom het lichaam van zijn moeder te verstoppen en zelf de moordenaar op te sporen. Ondertussen moet hij zijn nieuwsgierige tante, zijn stiefbroer en de politie op een dwaalspoor zetten.

Dan blijkt dezelfde nacht nóg een vrouw te zijn vermoord. Langzaam komen Yu-Jins herinneringen terug, en ontvouwt zich een drama dat verder gaat dan deze fatale nacht.

You-Jeong Jeong (1966) werkte jarenlang als verpleegster voordat ze zich volledig op haar schrijverschap richtte. Ze wilde als kind al schrijfster worden, maar haar moeder bleek een dwarsligger te zijn. Jeongs oom was een toneelschrijver die als veertiger in armoede stierf. Haar moeder wilde voorkomen dat haar dochter hetzelfde zou overkomen.

Na de dood van haar moeder publiceerde Jeong haar eerste roman en met succes. Ze won diverse grote literaire prijzen en bereikte in korte tijd de bestsellerstatus. Twee van haar boeken zijn verfilmd en van De goede zoon zijn ook de filmrechten verkocht. Jeong is in haar vaderland inmiddels een fenomeen en wordt daar beschouwd als de 'Koreaanse Stephen King'.

Tegenstelling? (nieuws, 2019)

Erik Betten wil Libris Literatuurprijs én Gouden Strop winnen



Erik Betten wil in de toekomst een boek schrijven dat zowel in de strijd om de Libris Literatuurprijs als de Gouden Strop kan meedoen. Dat zegt de Groningse schrijver, die met Quarantaine is genomineerd voor de Schaduwprijs, in een interview met het Dagblad van het Noorden.

'Het een hoeft het ander niet uit te sluiten', zegt Erik Betten. 'Waarom zou een stilistisch prachtig boek niet ook een sterk plot kunnen hebben en spannend zijn? Ik heb die tegenstelling nooit begrepen.'

Volgens Betten is het spannende boek ook bij uitstek geschikt voor bespiegelingen over de problemen in onze samenleving en op de angsten in onze tijd. 'In spannende boeken kun je ongestraft een uitvergroting maken van onze samenleving. Quarantaine gaat over de angst voor de tegenstelling tussen het Noorden en de Randstad. Met een overdreven versie van de werkelijkheid heb ik de tegenstellingen nog groter gemaakt. Waardoor ik ze nog beter kon onderzoeken.'

Betten heeft al negen boeken op zijn naam staan. Quarantaine is het eerste boek dat onder de kwalificatie thriller valt. Een oeroude bacterie vindt via een gaswinningspunt haar weg naar de oppervlakte. In luttele dagen zwermen de halfdode, besmette slachtoffers wezenloos uit over Noord-Nederland. Bang voor verdere verspreiding besluit de overheid de provincies af te sluiten. Het Gronings-Friese Kamerlid Homme Olivier, die zich jarenlang heeft ingezet voor de lokale bevolking en haar problemen met de gaswinning, wordt naar voren geschoven als woordvoerder. Aan hem de taak om de kalmte te bewaren terwijl er naar een oplossing wordt gezocht. Maar als de overheid vervolgens het leger inzet om de vluchtelingen uit het gebied tegen te houden, lijkt Homme juist als zondebok te worden gebruikt.

'Quarantaine is een dystopische roman met horror-elementen', stelt Betten. 'Het verhaal is opgebouwd uit een reeks premissen die plausibel kan zijn, maar zich nooit in die combinatie zal voordoen.' Betten heeft al weer een nieuw boek klaar, getiteld De prijs. 'Een politiek-maatschappelijke thriller', stelt Betten. 'De prijs staat dichter bij de waarschijnlijkheid.' In Bettens nieuwe boek maakt een jonge gameontwikkelaar  een app, die voor zoveel problemen zorgt dat zijn bedrijfje in het nauw komt.

Erik Betten werkte als journalist dertien jaar voor het Friesch Dagblad. Voor de faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen neemt hij deel aan het Europese project IMAJINE, dat autonomiebewegingen en territoriale, economische en sociale cohesie in Europa onderzoekt.

De Schaduwprijs én de Gouden Strop worden woensdagmiddag 29 mei uitgereikt.

Bron: Dagblad van het Noorden

27 mei 2019

Een nieuwe start (nieuws, 2019)

De kluis van grootvader



Jørn Lier Horst is de bestverkopende Noorse auteur na Jo Nesbø. Van zijn boeken zijn er in zijn land meer dan anderhalf miljoen exemplaren verkocht. Bij uitgeverij A.W. Bruna verschijnt op 9 juli Horsts boek Dwaalspoor, volgens Wikipedia het elfde deel in de zogeheten Wisting-reeks.


In Dwaalspoor maakt de lezer kennis met alleenstaande moeder Sofie Lund. Zij is klaar voor een nieuwe start als ze in het huis trekt dat haar grootvader haar naliet. In de kelder van haar nieuwe huis vindt ze een kluis die aan de vloer vastgeschroefd zit. De inhoud ervan lijkt de geruchten dat haar grootvader een smokkelaar was te bevestigen. Maar in de kluis bevindt zich ook een pistool.

Sofies vriendin, Line Wisting, overtuigt haar ervan ze het pistool moet afgeven bij de politie.
De vondst van het pistool geeft een nieuwe aanwijzing in een lopend moordonderzoek dat geleid wordt door William Wisting. Maar ook zaait het twijfel over een andere zaak. Wisting besluit zijn onderbuikgevoel te volgen en beide zaken aan nader onderzoek te onderwerpen.

Horsts werk is een unieke mix van spanning en realisme, zo kenschetst uitgeverij Cargo het oeuvre van de Noor. 'Hij toont zich een uitstekend observator van menselijke interactie.' Dwaalspoor wordt een sterke, klassieke politiethriller genoemd.

Jørn Lier Horst (1970) heeft zich met zijn misdaadserie over inspecteur William Wisting gevoegd bij de elite van de Scandinavische thrillerschrijvers. Zo ontving hij vier verschillende literaire prijzen voor de reeks. Naast deze thrillers heeft Horst ook misdaadboeken voor kinderen en enkele misdaadkomedies voor het theater geschreven. Voordat hij zich fulltime aan het schrijven wijdde, werkte hij als hoofd van de recherche in het Noorse district Vestfold. Binnenkort verschijnt de tv-serie Wisting, gemaakt door de makers van de Millennium-films en Wallander.

Deon Meyer - Prooi (2019)

Biltong met koriander



(Door Peter Kuijt)


De Zuid-Afrikaanse bestsellerauteur Deon Meyer blijft thrillers van hoog niveau afleveren. Ook zijn nieuwste, Prooi, voldoet weer aan de hooggespannen verwachtingen.
  

Meyer laat het verhaal via twee sporen lopen. Bennie Griessel en Vaughn Cupido, de ervaren speurders van de Eenheid Zware Misdaad (beter bekend als de Valken) krijgen een zaak op hun bordje waar ze in eerste instantie weinig mee kunnen. Een passagier van de Rovos-trein, de meest luxueuze ter wereld, heeft het voertuig onvrijwillig verlaten. Zijn lijk wordt naast het spoor gevonden in het nationaal park Karoo.

Griessel, net een paar maanden van de drank af, heeft ook andere zorgen: hij wil zijn vriendin Alexa ten huwelijk vragen, maar vreest dat hij het zal besterven als ze nee zegt.

 De andere verhaallijn begint in het Franse Bordeaux waar Daniel Darret, die jaren geleden tegen het apartheidsregime streed, bezoek krijgt van een oud-strijdmakker. Die haalt Darret, knecht bij een meubelrestaurateur en meer dan tevreden met zijn huidige bestaan, over om een aanslag te plegen op de Zuid-Afrikaanse president die een bezoek brengt aan Parijs.

De ervaren thrillerlezer weet al dat deze verhaallijnen elkaar uiteindelijk kruisen, maar zal veel plezier beleven aan de onvoorspelbare koers die Meyer uitzet. Onderweg krijgt hij kostelijke dialogen, wervelende acties en onverwachte plotwendingen te verstouwen, en steekt wat op over de handel en wandel van  Zuid-Afrikaanse politici (hij verwijst bijvoorbeeld naar de corruptiezaak die president Zuma uiteindelijk de kop kostte), cultuur en eetgewoonten. Als je Prooi niet hebt gelezen, weet je bijvoorbeeld niet hoe smaakvol biltong (gedroogd koedoevlees) met koriander en rodewijnazijn kan zijn.

Deon Meyer - Prooi. Uitgeverij A.W. Bruna, 422 pag.

Deze recensie verscheen eerder in het AD

Harlan Coben - De ontdekking (2019)

Coben vertroebelt het water al te zeer



(Door Hans Knegtmans)


Je moet thrillerschrijver Harlan Coben één ding nageven: spannende boeken schrijven is hem wel toevertrouwd. Over de beperkingen hebben we het straks nog. Hoofdpersoon van De ontdekking is Simon Greene, financieel adviseur met een kantoor in hartje Manhattan. Hij is getrouwd met kinderarts Ingrid en houdt veel van zijn drie kinderen. Hoewel, het ligt iets ingewikkelder. Paige, de oudste van de drie, is door Ingrid al maanden terug het huis uitgezet vanwege algehele onhandelbaarheid.

Wanneer Simon en Paige elkaar op straat ontmoeten, breekt zijn vaderhart. Zij brengt als straatzanger zo vals als een kraai Beatlessongs ten gehore, en is zo vermagerd en verslonsd dat hij haar bijna niet herkent.

Hun samenzijn is van korte duur. Een oudere jongere, kennelijk haar vriend, ontfermt zich ruw over haar. Het draait uit op een handgemeen, dat Simon beslecht met een rake uithaal. Uiteraard heeft iedereen de confrontatie met zijn telefoon gefilmd, en op sociale media wordt zijn wandaad breed uitgemeten. Simon hoopt vurig dat hij geen klacht aan zijn broek krijgt.

Het enig positieve aan dit incident is de wetenschap dat Paige nog leeft en dat het dus zin heeft te zoeken naar haar huidige verblijfplaats. Tot dan is het boek onderhoudend, maar zeker niet bloedstollend. Dat verandert als Aaron, de vriend van Paige, wordt vermoord. Simon prijkt bovenaan de verdachtenlijst, en moet dus niet alleen zijn dochter vinden, maar ook uitzoeken hoe haar schimmige sociale leven in elkaar steekt.

In de beste traditie van het privédetectivegenre vertroebelt Coben de wateren hoe en waar hij maar kan. Ook andere kennissen van Paige komen om het leven. Voorts dient zich een tweede onderzoeker aan, die om haar eigen redenen in het wereldje van Paige geïnteresseerd is. De ontelbare personages en vertellijnen maken het lezen niet tot een onverdeeld genoegen.

Cobens keus om alle gebeurtenissen vanuit het perspectief van Simon te schetsen, lijkt een trucje om de leesspanning te optimaliseren. In het laatste hoofdstuk blijkt dat ook Ingrid een cruciale rol speelt in de intrige. Door deze onthulling op de valreep beseft de lezer eens te meer dat Coben een thriller vooral opvat als een ingenieuze puzzel.

Harlan Coben - De ontdekking. Uitgeverij Boekerij, 416 pag.

Deze recensie, met toestemming van de auteur overgenomen, verscheen eerder in Het Parool.

22 mei 2019

Gesignaleerd 466 (nieuws, 2019)

Daniel Cole - Wolven



Bij uitgeverij Luitingh-Sijthoff is vandaag de thriller Wolven verschenen. Met dit boek sluit de Britse auteur Daniel Cole de Ragdoll-trilogie af.



Voor wie de serie kent, zullen de komende aanwijzingen over het nieuwe boek geen abracadabra zijn. William Fawkes’ zelfgekozen isolement wordt doorbroken vanwege de schijnbare zelfmoord van zijn goede vriend Finley Shaw. Om zijn dood te verklaren duikt Wolf samen met Baxter en Edmunds diep in het verleden van zijn vriend.

Het wordt een race tegen de klok wanneer het interne onderzoek naar Wolfs rol bij de Ragdoll-moorden steeds intenser wordt. Dan stuit Wolf ook nog op vergaande corruptie binnen het korps, en dreigt hij meer te verliezen dan alleen zijn carrière… Zullen Wolf en Baxter hun meest complexe zaak ooit overleven?

De Britse Daniel Cole (1983) werkte als ambulancebroeder. Zijn debuut Ragdoll uit 2017 maakte van Cole een 'overnight success story'. De rechten werden aan meer dan 30 landen verkocht en het boek wordt verfilmd voor tv. Het vervolg, Marionet, werd volgens de uitgever 'vol enthousiasme' ontvangen.

21 mei 2019

Huldiging (nieuws, 2019)

Uitreiking Gouden Strop toch op tv 



In tegenstelling tot wat eerder hier op deze plek gemeld werd, zal de uitreiking van de BookSpot Gouden Strop en de Schaduwprijs toch op tv te zien zijn. Dat heeft de Stichting CPNB laten weten. 

De nominaties van de twee thrillerprijzen werden op 1 mei gedaan tijdens het RTL-programma 5 Uur Live. Datzelfde programma doet woensdag 29 mei verslag van de huldiging van de winnaars.

De bekendmaking van de bekroonde boeken voor de Gouden Strop en de Schaduwprijs is aan het eind van de middag gepland in een Italiaans restaurant dat is gevestigd in het gebouw van de Goede Doelen Loterijen in Amsterdam. Het tv-programma zetelt in hetzelfde pand en zal live schakelen naar het evenement.

In 2018 was er geen sprake van een uitreiking op tv. Schrijvers Willem Asman en Eva Keuris ontvingen toen respectievelijk de Gouden Strop en de Schaduwprijs tijdens een evenement op het landgoed van boekenwebwinkel BookSpot in 's-Graveland. Het jaar daarvoor was de bekendmaking wel op tv te zien: tijdens RTL Late Night, de talkshow van Humberto Tan. De prijsuitreiking werd geen groot succes. Ze was in een vloek en een zucht voorbij, hetgeen leidde tot veel gemopper bij auteurs en media.

Enorme honger (nieuws, 2019)

Thomas Harris: 'Ik heb nooit iets zelf verzonnen' 



In zijn eerste interview in vier decennia heeft Thomas Harris, de schrijver van de klassieker The Silence of the Lambs, herhaaldelijk verklaard dat hij nooit iets zelf heeft verzonnen. Een verrassende openbaring, aangezien de schrijver de schepper is van een onvergetelijk maar ook monsterlijk karakter, Hannibal Lecter.

'Ik denk niet dat ik ooit iets uit mijn duim heb gezogen', zei Thomas Harris in een interview met de New York Times. 'Alles wat ik schreef, is daadwerkelijk gebeurd. Niets verzonnen. Je hoeft eigenlijk helemaal niet iets te verzinnen in deze wereld.' Het is een zeldzaam interview, Harris mijdt doorgaans de publiciteit.

Volgens de NYT-journaliste Alexandra Alter gaf Harris steeds dit antwoord wanneer zij hem vroeg naar de oorsprong van sommige personages of verhaalelementen. Dat leidde bij haar tot de conclusie dat Harris een 'oplettende waarnemer was en een kroniekschrijver over mensen en hun donkerste impulsen'.

Van Harris verscheen vorige week de thriller Cari Mora, zijn eerste boek in dertien jaar en zijn eerste sinds 1975 waarin hij niet schreef over Hannibal Lecter. In zijn nieuwe boek schrijft hij over een Colombiaanse vluchtelinge die is ingehuurd om te passen op een villa die ooit eigendom was van Pablo Escobar.

'Het Hannibal-personage wandelt nog regelmatig mijn geest binnen', zegt Thomas Harris.'Soms vraag ik me af hoe het met hem gaat. 'Maar nu wilde ik schrijven over Miami Beach, de mensen hier en over de dromen en aspiraties van de nieuwe mensen die hier naartoe komen. Je ziet in hun ogen een enorme honger naar een ander leven.'

Hannibal Lecter begon tot de verbeelding van veel mensen te spreken na de verfilming van The Silence of the Lambs, waarin Jodie Foster en Anthony Hopkins schitteren als respectievelijk FBI-agente Clarice Starling en de charmante kannibaal dr. Lecter. Harris zei dat hij jarenlang de film niet heeft willen zien, omdat hij teleurgesteld was in de verfilming van zijn thriller Red Dragon (1996) door Michael Mann.

Nadat de film Oscars had gewonnen belandde Harris toevallig op het kataal van een tv-station dat de film op het scherm bracht. 'De dialogen komen heel bekend over, het is een prachtige film.' Harris heeft er altijd voor gekozen om in de luwte te leven'. Hij vertelde de journaliste dat roem veel vervelender is dan al het andere.

Bron: The Wrap

20 mei 2019

Gesignaleerd 465 (nieuws, 2019)

Tine Bergen - Vissen praten niet



Bij uitgeverij Vrijdag verschijnt 23 mei de thriller Vissen praten niet van de Vlaamse auteur Tine Bergen. Volgens de uitgever gaat het om 'een roman die onder je huid kruipt'. 


Wanneer kleuterjuf Flo toevallig blauwe plekken opmerkt bij een van haar leerlingen, beseft ze al snel dat deze niet veroorzaakt kunnen zijn door een ongelukkige val. Nee, het jongetje is overduidelijk de vuisten van zijn vader tegengekomen. Niemand luistert naar haar veronderstellingen. Tot een paar maanden later de politie aan de deur staat...

Ze wordt verdacht van moord op David De Vader, de vader van een van de kleuters uit haar klas. Flo wordt meegenomen voor een gesprek over de voorbije zomer. Een gesprek over blauwe plekken op kinderruggen, temperamentvolle vakantieliefdes, chocolade en bedreigingen over de babyfoon.

Een gesprek dat niet alleen haar leven, maar ook dat van heel wat anderen onherroepelijk zal veranderen. Flo leert wat ze eigenlijk al wist: dat er ergere zaken zijn dan van moord verdacht worden. Een gesprek dat uiteindelijk vooral gaat over wat niet wordt gezegd. Want vissen praten niet.

'Vissen praten niet geeft ontzettend veel leesplezier omdat Tine Bergen de lezer voortdurend op het verkeerde been zet', zegt haar uitgever Ronald Grossey. 'Er is niet alleen het verhaal van het jongetje en zijn ouders, gaandeweg wordt ook duidelijk dat de kleuteronderwijzeres zelf diepe wonden heeft overgehouden aan haar verleden. Bovendien schrijft Tine Bergen zo intens mooi en beklijvend dat dit boek smeekt om in één ruk uitgelezen te worden en vervolgens nog dagen zal nazinderen.'

Tine Bergen (1981) is journaliste en auteur van jeugdboeken, fictie en non-fictie voor volwassenen. In 2018 verscheen haar familieroman Merg. Koekoeksjong is de titel van een thriller van Bergen die in 2013 op de markt kwam.

In het tuinhuisje (nieuws, 2019)

Nederlandse detectiveschrijver in Amerikaans magazine


Het Amerikaanse Ellery Queen Mystery Magazine gaat een verhaal publiceren van detectiveschrijver Anne van Doorn, pseudoniem van Marco Books. Dat heeft de schrijver via zijn uitgeverij laten weten. Het Amerikaanse tijdschrift bestaat sinds 1941 en publiceert verhalen van thrillerschrijvers en literaire schrijvers.

De Amerikanen kochten de rechten van de Engelse vertaling van De dichter die zichzelf opsloot,  nadat, aldus Van Doorn, 'een scout van het tijdschrift hem had ontdekt'. Het verhaal is ook terug te vinden in de bundel De mysteries van Robbie Corbijn, dat recent is verschenen en dat tien spannende verhalen bevat.

Van Doorn is niet de eerste Nederlandse auteur die een verhaal in het gerenommeerde tijdschrift opgenomen ziet. Ook Janwillem van de Wetering publiceerde in het blad, evenals de Vlaamse auteurs Bavo Dhooge, Bob van Laerhoven en Hilde Vandermeeren.

De dichter die zichzelf opsloot gaat over Cornelis Meijer. Hij is er niet van overtuigd dat zijn vader zelfmoord heeft gepleegd, zoals de politie wel denkt. Zijn vader, die dichter was, sloot zich op in zijn tuinhuisje en schoot zichzelf voor het hoofd. Of was het een moord? Meijer schakelt recherchebureau Research & Discover in om het antwoord te vinden. Speurders Robbie Corbijn en Lowina de Jong zoeken op de Veluwe, waar het drama zich voltrok, naar de ware toedracht van Meijers dood.

Schrijver Anne van Doorn vindt het een grote eer dat dit verhaal nu ook in Amerika verschijnt. 'In Ellery Queen Mystery Magazine hebben alle belangrijke detective- en thrillerschrijvers gepubliceerd, waaronder Agatha Christie, Ruth Rendell en Stephen King. Maar ook literaire grootheden als William Faulkner en Ernest Hemingway schreven voor dit blad.' Wanneer het tijdschrift de Engelse vertaling van De dichter die zichzelf opsloot publiceert, is nog niet bekend.

Wordt verwacht 464 (nieuws, 2019)

De jacht op een vrouwelijke nazi



Op 20 augustus verschijnt bij HarperCollins Holland De jaagster van Kate Quinn. ‘Een indrukwekkende historische roman in de nasleep van WOII', oordeelde Booklist. 'Behalve een spannende zoektocht naar gerechtigheid omvat het boek drie onvoorspelbare liefdesgeschiedenissen.’


Het is 1946. De Britse oorlogscorrespondent Ian Graham is erop gebrand de vrouw te pakken te krijgen die bekendstaat als Die Jägerin – De jaagster. Ze heeft gruwelijke misdaden gepleegd, maar Ian wordt ook door een heel persoonlijke reden gedreven.

Het lijkt een onmogelijke opgave, tot hij Nina Markova ontmoet, een Russische pilote die tijdens de oorlog in vijandelijke handen viel maar wist te ontsnappen. Zij is de enige die ooit oog in oog heeft gestaan met De jaagster en het heeft overleefd.

Ondertussen maakt de zeventienjarige Jordan in Amerika kennis met de nieuwe verloofde van haar vader, een vrouw met een licht Duits accent en een verleden waarover ze niet wil praten...

Kate Quinn studeerde aan de universiteit van Boston. Ze heeft diverse historische romans op haar naam staan, waaronder Het Alice-netwerk, dat onder andere werd opgepikt door Reese Witherspoons Book Club. Haar boeken zijn in verschillende talen vertaald.



De trailer van De jaagster:




19 mei 2019

Psychopathische drugsbaas (nieuws, 2019)

IT-expert met debuut in de race voor thrillerprijs 



De Britse IT-specialist Khurrum Rahman is met zijn debuutthriller East of Hounslow doorgedrongen tot de shortlists voor de Theakston Old Peculier Crime Novel of the Year Award. Rahman moet het opnemen tegen oud-winnares Belinda Bauer en ervaren auteurs als Mick Herron en Val McDermid.

Khurrum Rahman werd in 1975 geboren in de Pakistaanse metropool Karachi. Toen hij één jaar oud was verhuisde hij met zijn ouders naar Groot-Brittannië. Dar ontwikkelde hij zich als computerexpert en werkte hij achttien jaar voor een gemeente. Maar zijn grote liefde lag en ligt bij de fictie. Rahman liet de IT voor wat het was en schrijft nu scenario's voor een onafhankelijke filmmaker.

East of Hounslow is het eerste deel van een spionagetrilogie rond Javid Qasim, een kleine drugsdealer in West-Londen. Maar dan ziet de geheime dienst in hem een goede kandidaat om de rol van geheim agent te spelen, terwijl de hardliners in de moskee denken dat hij voor hen zegenrijk werk kan verrichten. Zij gezapige leventje lijkt te imploderen.

Een verzwarende factor is dat Qasims beste vriend rechercheur is bij het plaatselijke politiekorps en dat Qasim erin slaagt om de nieuwe BMW en 10.000 pond die hij schuldig is aan een psychopathische drugsbaas kwijt te raken.

Belinda Bauer stond al eerder met haar thriller Snap op de longlist van de Man Booker Prize, maar is nu echt in de race voor de 'Theakston'. Haar boek is gebaseerd op de moord op de zwangere Marie Wilks op de snelweg M50 in 1988. De moord is tot op heden onopgehelderd. Volgens de jury is Snap 'een stijlvolle en intelligente roman over hoe wij een trauma overleven'. 

De rechtbankthriller Dertien van Steve Cavanagh staat eveneens op de shortlist. Ian Rankin prees vooral de 'adembenemende plot'. De Ierse advocaat Cavanagh verhaalt over een seriemoordenaar die niet in het beklaagdenbankje zit, maar in de jury. 

Zowel Mick Herron als Val McDermid was genomineerd voor de Theakston-prijs van vorig jaar, die overigens gewonnen werd door Stav Sherez met de thriller The Intrusions. Oud-winnares McDermid (ze won in 2006) kan met Broken ground, over een geheim dat 70 jaar lang in een veengebied in de Schotse hooglanden begraven lag, die prestatie herhalen.

Herron is genomineerd met London rules, een deel in de serie over Slough House, het afvoerputje van MI5. In dit boek komen de Brexit-problemen en een samenzwering van terroristen ter sprake.

Met The Quaker won Liam McIllvanney al in 2018 de naar zijn vader William vernoemde McIlvanney Prize. Liam, hoogleraar Schotse studies in Nieuw-Zeeland, situeert The Quaker in het Glasgow van 1969 waar de nooit gepakte seriemoordenaar Bible John actief is.

De winnaar van de Theakston-prijs wordt gekozen door een vakjury én door de publieksjury. Van 1 tot 14 juli kunnen lezers hun stem uitbrengen op www.theakston.co.uk. De winnaar, die een geldbedrag van 3.000 Britse pond en een met de hand gegraveerd biervat mee naar huis mag nemen, wordt op 18 juli bekendgemaakt. Eerdere winnaars zijn Colin Dexter, Ruth Rendell, Lee Child en John Grisham.

15 mei 2019

Onorthodoxe werkmethode (nieuws, 2019)

Een keel vol bijen 



Wie van de romans van de Spanjaard Carlos Ruiz Zafón houdt, zal weglopen met een nieuwe serie van zijn landgenote Eva García Sáenz de Urturi, stelt uitgeverij A.W. Bruna. Haar trilogie van De Witte Stad ademt eenzelfde sfeer als het Barcelona-vierluik van de schrijver van de miljoenenseller De schaduw van de wind

Op 9 juli ligt het eerste deel, De stilte van de witte stad,  in de boekwinkel. In november volgt deel twee, De riten van het water. En de serie wordt in maart 2020 afgesloten met De heren van de tijd.

De schrijfster verhaalt over een briljante archeoloog die twintig jaar geleden werd veroordeeld voor een reeks bizarre moorden in het rustige stadje Vitoria. Hij staat op het punt de gevangenis te verlaten, als de misdaden weer beginnen: in de kathedraal van Vitoria wordt een jong stelletje gevonden: omgekomen door bijensteken in hun keel. Niet veel later wordt in de Casa del Cordón, een bekend middeleeuws gebouw in de stad, een ander koppel vermoord.

De jonge inspecteur en profiler Unai López de Ayala – beter bekend als Kraken – wil niets liever dan meer moorden voorkomen, maar een recente tragedie in zijn eigen leven maakt het hem moeilijk om deze zaak te behandelen als alle andere. Zijn onorthodoxe werkmethode werkt bovendien ergernis bij zijn baas. De tijd begint te dringen en de dreiging wordt alsmaar sterker: wie volgt?

'Zo levensecht geschreven dat het lijkt of je erbij bent', oordeelde El periódico de Catalunya over het eerste deel van de drieluik. En het magazine Qué Leer schrijft: Als je wilt genieten én lijden - genieten omdat het zo spannend is en lijden omdat je niet nóg sneller kunt lezen - dan is De stilte van de witte stad je boek.'

Eva García Sáenz de Urturi (1972) werd geboren in Victoria en woont sinds haar vijftiende in Alicante, alwaar ze aan de universiteit werkt. Haar eerste boek, dat ze in eigen beheer uitgaf, werd een enorme bestseller. Haar trilogie van de Witte Stad verschijnt in Spanje bij Planeta en hiervan zijn inmiddels meer dan een miljoen exemplaren verkocht.

Vooroordelen (nieuws, 2019)

Kritiek op beperkt aandeel vrouwen in thriller top honderd 



De Sunday Times is onder vuur komen te liggen na de publicatie van de lijst van 100 beste misdaadromans en thrillers sinds 1945. Slechts een derde van de titels is geschreven door vrouwen. 

De lijst die op 12 mei in de krant verscheen is samengesteld door vijftien kenners, acht mannen en zeven vrouwen. De ranglijst bevat namen als Agatha Christie en Donna Tartt.

De Ierse schrijfsters Marian Keyes (35 miljoen verkochte boeken, auteur van Die charmante man en Ben je gek) en Sheila O'Flanagan lieten via social media weten de lijst af te keuren. Keyes (foto) stelde via Twitter: 'Slechts 28 boeken zijn geschreven door vrouwen. De chronische bewuste en onbewuste vooroordelen tegen het werk van vrouwen nemen toe.'  Ze voegde vervolgens een rij namen van vrouwelijke auteurs toe die volgens haar op de lijst behoren te staan. Haar tweet kreeg binnen twee dagen 3.000 likes.

'Elke lijst die niet gedomineerd wordt door vrouwelijke auteurs op een manier zoals het genre vandaag door hen wordt bepaald, slaat de plank volledig mis', antwoordde fantasy-auteur Robin Stephens op Keyes' statement. Sheila O'Flanagan was het daar roerend mee eens. 'Er zijn zo veel klassiekers geschreven door onder anderen P.D. James en Ruth Rendell. Die hebben het pad geëffend voor veel hedendaagse schrijfsters.'

Ed Wood, directeur van de Britse uitgeverij Sphere, had eveneens kritiek op de lijst. 'Dit slaat nergens op. Misdaad is het enige genre waar mannen en vrouwen al heel lang gelijk beoordeeld worden, zowel in de kritieken als op commercieel gebied. Naast Arthur Conan Doyle heb je Agatha Christie, de bestverkopende auteur aller tijden, voor Colin Dexter heb je P.D. James en voor Michael Connelly heb je Sara Paretsky.'

Literair redacteur Andrew Holgate van de Sunday Times liet in een reactie weten dat de lijst grotendeels was samengesteld door vrouwelijke journalisten. Drie mensen deden het meeste werk: redacteur Karen Robinson en de recensenten John Dugdale en Joan Smith.

Bron: The Bookseller 

14 mei 2019

Dichtbij en ver weg (nieuws, 2019)

Suzanne Vermeer haalt uit



De fans van Suzanne Vermeer zitten gebeiteld. Deze zomer verschijnen maar liefst drie boeken van 'haar' hand: de zomerthriller van 2019, een verhalen bundel en een minithriller. 


De nieuwe zomerthriller Het strandhuis is net verschenen. Wie deze al uit heeft, hoeft maar een paar weken te wachten op nieuw leesvoer.

Op 18 juni komt de nieuwe verhalenbundel De eilanden uit. Met zeven spannende verhalen die zich afspelen op eilanden dichtbij en ver weg. De bundel bevat tevens het winnende verhaal van de Suzanne Vermeers Schrijf je eigen vakantiethriller-schrijfwedstrijd.

En dan zijn we er nog niet, want vanaf 6 augustus is de nieuwe minithriller Zuidenwind te koop. Een bonusthriller van Suzanne Vermeer om, aldus de uitgever, 'in één dag te bingelezen'. Het decor van dit verhaal is Bergen aan Zee.

Suzanne Vermeer is het pseudoniem van de in juni 2011 overleden auteur Paul Goeken. In overleg met zijn familie is besloten om de boeken van Suzanne Vermeer voort te zetten. Alle titels van Vermeer zijn in de bestsellerlijst verschenen en twee titels werden genomineerd voor de NS Publieksprijs. Met 2,5 miljoen verkochte boeken is Suzanne Vermeer een bestsellerkanon.

10 mei 2019

Gesignaleerd 464 (nieuws, 2019)

Tim Willocks - Moord volgens Turner



Bij uitgeverij De Fontein verschijnt op 14 mei Moord volgens Turner van de Britse arts Tim Willocks. Een thriller 'in filmische stijl', aldus de uitgever. 'Het rauwe landschap van Zuid-Afrika wordt weerspiegeld in zijn personages. Willocks snijdt maatschappelijke thema's aan en combineert die met snelle, plotgedreven actie.' 


De jonge Afrikaner Dirk Le Roux rijdt in Kaapstad dronken een zwart meisje aan. Zijn moeder, Margot Le Roux, een machtige zakenvrouw, weigert haar zoons leven te laten ruïneren door het lot van een dakloos meisje zonder enig toekomstperspectief. In een land waar corruptie en machtsmisbruik overheersen, zal niemand daarnaar kraaien.

Maar dat is buiten Turner gerekend, een zwarte rechercheur van onbesproken gedrag. Hij reist naar het stadje waar Margot Le Roux alles lijkt te beheersen, inclusief de politie. Turner weigert te buigen voor intimidatie en omkoping. Als vervolgens de jacht op hém wordt geopend, moet hij vechten voor zijn leven.

Tim Willocks (1957) is psychiater, karateka, romanschrijver en filmmaker. Hij schreef diverse filmscenario’s en werkte samen met grote Hollywoodregisseurs als Steven Spielberg en Michael Mann. Van zijn hand verschenen onder andere De Orde en De twaalf kinderen van Parijs. Hij woont en werkt in Ierland.

07 mei 2019

Anonieme mail (nieuws, 2019)

Het zusje dat weer terugkwam



Talrijk zijn de thrillers waarin een of meerdere zusjes verdwijnen. Dat gebeurt ook in de nieuwe thriller van C.J. Tudor, bekend van de bestseller De krijtman. Maar in dit boek duikt ze weer op. De thriller, die op 4 juni bij uitgeverij A.W. Bruna verschijnt, heet dan ook De terugkeer.


'Er is iets gebeurd met mijn zusje.

Ik weet niet wat, maar ze was niet dezelfde toen ze terugkwam.'

Met deze zinnen is de toon gezet in De terugkeer, waarin Joe Thorne de hoofdrol krijgt toebedeeld. Toen Joe vijftien jaar was, verdween zijn zusje Annie. Iets ergers kon er niet gebeuren. En toen kwam ze terug.

Vijfentwintig jaar later is Joe terug in zijn geboortedorp Arnhill. Hij heeft een baan aangenomen als leraar Engels op zijn oude middelbare school. Niet omdat hij zo graag wil, maar omdat hij het geld nodig heeft – hij heeft schulden.

Terugkomen in zijn oude woonplaats betekent ook dat hij de mensen met wie hij opgroeide opnieuw onder ogen zal moeten komen, evenals de dingen die ze op hun geweten hebben. Dan krijgt hij een anonieme mail: Ik weet wat er gebeurd is met je zusje. Het gebeurt opnieuw.

C.J.
(roepnaam Caz) Tudor is een freelance copywriter uit het Verenigd Koninkrijk. Van haar debuut De Krijtman werden de vertaalrechten aan maar liefst 39 landen verkocht. De terugkeer is haar tweede standalone thriller.

Tudor werd geboren in Salisbury en groeide op in Nottingham, waar ze nog steeds woont met haar partner en dochtertje. Ze schrijft al sinds haar kindertijd, maar ging er pas serieus mee aan de slag toen ze de 30 gepasseerd was. Haar leraar Engels vertelde haar vroeger eens dat hij uiterst teleurgesteld zou zijn als ze later geen premier of bestsellerauteur zou worden.

06 mei 2019

Traditie (column, 2019)


De Schaduwprijs verdient de strop 



(Door Peter Kuijt)


Drie debutanten maken dit jaar kans op de Gouden Strop. Het was voor het laatst in 1998 dat er zo veel beginnende schrijvers met hun boek op de shortlist stonden. Dat zorgde toen voor commotie en vandaag de dag is de heisa erom niet minder. Sommigen bepleiten uitsluiting van debutanten van de Gouden Strop, want daarvoor is al de Schaduwprijs. Veel beter is om juist die laatste prijs af te schaffen.

‘De Nederlandse thrillerwereld werd op 25 mei volledig verrast’, schreef recensent Johan Diepstraten eenentwintig jaar geleden in de krant BN/De Stem. Niet gelouterde namen als Tomas Ross, Peter de Zwaan en René Appel haalden toen de shortlist van de Gouden Strop, maar drie debutanten: Ed Sanders, Onno te Rijdt en Mirjam Boelsums. Uiteindelijk won overigens Jac. Toes met zijn hardloopthriller Fotofinish.

‘Thrillerschrijvers die niet werden genomineerd, opperden dat de Gouden Strop maar moet worden afgeschaft, omdat de prijs zichzelf zou hebben overleefd’, signaleerde Diepstraten. ‘Het tegendeel is waar. Er is weer veel gedoe rond de keuze van de jury, vergeten boeken komen in de schijnwerpers te staan en uit alles blijkt dat het misdaadgenre bloeit als nooit tevoren.’

Gedoe. Het is er altijd geweest rond de Gouden Strop en het zal altijd zo zijn. Dat is nu eenmaal traditie. Een relletje hoort erbij, je moet de aandacht blijven vasthouden.

‘We schijnen een verrassende keuze te hebben gemaakt’, zo citeer ik mezelf uit het juryrapport. Inderdaad, ik was destijds juryvoorzitter en dus medeverantwoordelijk voor de kennelijk opvallende shortlist. Volgens Vrij Nederland had de jury zelfs meegewerkt aan een nieuwe trend, de verruiming van het genre, ‘waarin van literaire zijde pogingen tot annexatie van de thriller worden gedaan’. Daar streefde de jury van toen niet bewust naar. Uit het juryrapport: ‘Zij beoordeelde gewoon wat volgens haar de vijf beste boeken waren die voldeden aan de criteria ‘misdaad als centraal gegeven’ en ‘spanning als dominant verhaaleffect’. Wel constateerden wij dat er dit jaar weer boeken bij waren die ook in een ander minder afgebakend genre kansrijk zouden kunnen meetellen.’

Ed Sanders won trouwens met zijn financiële thriller De frontrunners in 1998 de Schaduwprijs, die toen voor de tweede keer werd uitgereikt. Er was toen niemand die er een punt van maakte dat de later wegens faillissementsfraude veroordeelde auteur voor twee prijzen genomineerd was.

Hoe anders is dat nu. Twee debutanten, Kefah Allush en Kasper van Beek, zijn in de race voor zowel de Gouden Strop als de Schaduwprijs. Hoe is dat mogelijk, is de teneur van de reacties op Facebook en lezersfora. Gesuggereerd werd debuten uitsluitend toe te laten voor de Schaduwprijs. Mocht de schrijver met een tweede boek komen, dan zou hij pas kunnen meedingen naar de Strop. Het is een opmerking in de trant van ‘schrijf maar gauw een volgend boek, dan mogen de zijwieltjes van je kinderfietsje af’.

Wat goed is, komt snel. Dat is niet alleen zo bij Frenkie de Jong, maar ook bij sommige auteurs. Die spelen zich met hun eersteling in de kijker, vallen op bij jury’s van diverse pluimage (zie Elvin Post, Bram Dehouck) of – wellicht beter nog – scoren er meteen een bestseller mee, zie: Saskia Noort. Zulke verdienstelijke auteurs mag je niet de toegang tot de Gouden Strop ontzeggen. Een debuut is een boek, net zoals het tweede, derde, zevende of tiende boek van een schrijver. Die moeten gewoon kunnen meedraaien met de Gouden Strop. Én met de Schaduwprijs.

Toepasselijk is de naam van deze prijs voor thrillerdebutanten overigens wel. Want de prijs heeft vanaf het begin in de schaduw gestaan van grote broer Gouden Strop. Er altijd een beetje bijgehangen, nooit serieus genomen. In het begin was het al een aanmoedigingsprijs en laatst herhaalde Peter Römer, de hopman van de thrillerschrijversclub GNM dat weer voor de camera’s van het programma Vijf uur live. ‘Met die prijs zeggen we tegen de schrijvers: Ga hier vooral mee door.’

De vraag is of schrijvers een duwtje in de rug nodig hebben om achter hun laptop te gaan zitten. Die aandrang moet vooral van binnenuit komen. Ik ken schrijvers die zich na hun vijfde boek nog steeds afvragen of ze er wel mee moeten doorgaan. Tja, zo kun je blijven aanmoedigen.

Het is eerder de vraag of we de Schaduwprijs moeten laten voortbestaan. Want door een wijziging van de reglementen is die gedegradeerd tot een ‘mindere prijs’. Mocht zowel de jury van de Gouden Strop als die van de Schaduwprijs kiezen voor dezelfde winnaar, dan kan hij of zij niet meer deze twee prijzen tegelijk winnen. Zwaarder weegt dan de Gouden Strop, de Schaduwprijs gaat dan naar de nummer twee op de lijst, dus niet de oorspronkelijke keuze van de jury.

Ter verduidelijking: Mocht de jury van de Gouden Strop dit jaar dus kiezen voor Kefah Allush als winnaar en de jury van de Schaduwprijs ook al de auteur van De munt van Judea op plek 1 hebben staan, dan wint Kasper van Beek óf Erik Betten de debutantenprijs. En de winnaar zal hoe dan ook het gevoel niet van zich af kunnen schudden ‘tweede keus’ te zijn geweest. Als twee aparte jury's van twee aparte prijzen (de een bemand met recensenten, bibliotheekmedewerkers en boekverkopers, de andere gevuld met collega-auteurs) vinden dat een debuut de beste thriller is die dat jaar is verschenen, dan heeft dat juist nog meer betekenis en geeft dat nog meer waarde aan het boek in kwestie. ‘Het beste boek moet winnen’, aldus ook Hebban-hoofdredacteur Sander Verheijen. 'Je degradeert niet alleen de prijs door nummer 2 te laten winnen omdat het ook de 'grotere' prijs wint, ook de jury in kwestie.'

Kortom, schaf de Schaduwprijs af. Dan hou je meer over om de cheque van de Gouden Strop mee te verzwaren (verhoog het te winnen bedrag bijvoorbeeld naar 25.000 euro). Je bent meteen van een ondergeschoven kindje af dat de afgelopen 22 jaar toch al weinig tot geen aandacht kreeg en niet zal krijgen.

Pluspunt: je hebt geen gedoe meer.

Minpunt, als je van tradities houdt: je hebt geen gedoe meer...

Bloed en alcohol (nieuws, 2019)

Harry Hole ligt weer in de goot



Sommige seriepersonages leiden een verre van jaloersmakend leventje. Bij hen gaat het soms gruwelijk mis. Die hebben niet te maken met wat licht ongerief, zoals rechercheur De Cock die wel eens de kapstok miste bij het hoedje werpen, maar botsen tegen huizenhoge problemen op. Harry Hole, de protagonist van Jo Nesbø, krijgt het in een nieuw avontuur zwaar te verduren. 


In Het mes, dat op 18 juni bij uitgeverij Cargo verschijnt, keert Harry Hole terug naar waar het ooit begon. Of waar het ooit misging. Hij is weer aan de drank, zijn grote liefde Rakel heeft hem verlaten, voorgoed dit keer, en hij woont opnieuw op zijn oude adres aan de Sofia Gatan.

De politie in Oslo biedt hem een baan aan, maar hij mag alleen nog cold cases onderzoeken. Als na meer dan tien jaar gevangenis Svein Finne, de serieverkrachter en -moordenaar, weer op vrije voeten komt, is Hole ervan overtuigd dat hij opnieuw zal toeslaan.

Het is slechts de opmaat van veel grotere rampspoed. Want wanneer hij op een dag in zijn appartement ontwaakt na een nacht vol alcohol, ontdekt Harry dat hij besmeurd is met bloed. Het is het begin van een nachtmerrie die erger wordt dan hij ooit kon dromen. De briljante, onnavolgbare politieagent Harry Hole is terug en in de greep van de moordenaar die hem al zijn hele loopbaan achtervolgt.

Jo Nesbø (Oslo, 1960) is de meest succesvolle thrillerauteur van Noorwegen. Zijn werk wordt in meer dan vijftig landen uitgegeven, is verschillende malen onderscheiden en diverse titels zijn verfilmd. Hij is voormalig profvoetballer, beurshandelaar, muzikant en wereldreiziger.

De schrijver praat hier over Het mes:


De aantrekkelijke buurman (nieuws, 2019)

Hoe een ontslagronde toch gunstig kan uitpakken



Als Lisa Jewell niet twintig jaar geleden bij een reorganisatie haar baan was kwijtgeraakt, was ze nooit een bestsellerauteur geworden. Op 11 juni verschijnt bij uitgeverij A.W. Bruna de thriller Ik volg je, Jewells zeventiende boek. 


Joey Mullen is de hoofdpersoon in Ik volg je. Ze is weer terug in haar geboortestad na vier jaar in het buitenland, met een nieuwe man aan haar zijde. Het stel is op zoek naar een eigen plek, maar logeert voorlopig bij haar broer.

En dan ontmoet ze zijn buurman, Tom Fitzwilliam. Directeur van de plaatselijke school. Twee keer zo oud als Joey. Extreem aantrekkelijk. En ze begint hem te volgen.

Maar ze had nooit kunnen vermoeden dat een onschuldige verliefdheid zich zou ontpoppen tot een dodelijke obsessie. Of dat iemand anders haar zou gaan volgen...

Lisa Jewell (Londen, 1968) heeft inmiddels een flink aantal titels op haar naam staan. Ze begon haar carrière in de modebranche. Ze werkte voor de merken Warehouse en Thomas Pink. Maar ze raakte, zoals dat zo mooi heet, boventallig. Op een goede dag ging ze de uitdaging aan met een vriend: zij zou drie hoofdstukken schrijven van een roman en in ruil daarvoor kreeg ze een etentje aangeboden in haar favoriete restaurant. Die drie hoofdstukken mondden uit in haar roman Ralph's Party, die in 1999 het bestverkochte debuut in het Verenigd Koninkrijk werd.

Enkele jaren geleden is ze van genre veranderd, ze ging van chicklit naar psychologische thrillers. Met haar vorige thriller, Then She Was Gone, belandde ze in Engeland op #1 in de bestsellerlijst.

04 mei 2019

Gesignaleerd 463 (nieuws, 2019)

David Baldacci - Verlossing  



Bij uitgeverij A.W. Bruna verschijnt dinsdag 7 mei Verlossing van David Baldacci. Het is de vijfde thriller waarin Amos Decker, de rechercheur met het perfecte geheugen, zijn opwachting maakt.
Tijdens een bezoek aan zijn vroegere woonplaats Burlington in de staat Ohio, wordt Amos Decker benaderd door een man die hij in eerste instantie niet herkent. Maar wanneer de man zich aan hem voorstelt, gaan alle alarmbellen af.

Meryl Hawkins was de eerste persoon die Decker ooit arresteerde voor moord, vele jaren geleden toen Decker als jonge rechercheur aan het begin van zijn carrière stond. Het betrof een viervoudige moord – twee mannen en twee kinderen – en het bewijs was overweldigend: op de plaats van de misdaad achtergelaten DNA en een vingerafdruk lieten er geen twijfel over bestaan wie de dader was. Hawkins werd gearresteerd, berecht en veroordeeld tot levenslang.

Nu, twaalf jaar later, vertelt Hawkins aan Decker dat hij is vrijgelaten omdat zijn dagen zo goed als zijn geteld. Maar voor hij sterft, wil hij nog eenmaal duidelijk maken dat de moorden waarvoor hij is gestraft, nooit door hem zijn gepleegd.

Zou Decker destijds een fout hebben gemaakt? Wanneer hij zich weer verdiept in de zaak, ontdekt hij dat het bewijsmateriaal dat toen zo overtuigend leek, misschien toch niet zo zuiver was. Samen met zijn vroegere partner Mary Lancaster gaat hij op zoek naar de waarheid, maar dat neemt niet iedereen hem in dank af…

David Baldacci is uitermate succesvol met zijn thrillers, romans, YA-thrillers en twee kinderboeken. Met zijn Wish You Well Foundation Baldacci samen met zijn vrouw Michelle al jaar en dag tegen analfabetisme. Hiervoor ontving hij elf jaar geleden The Silver Bullet Award. Baldacci werd geboren in Virginia. Hij studeerde politieke wetenschappen aan de Virginia Commonwealth University, waar hij cum laude afstudeerde, en rechten aan de University of Virginia. Tijdens deze periode begon hij met schrijven.

|Na zijn studies was hij gedurende negen jaar werkzaam als bedrijfsjurist en advocaat in Washington D.C. In 1996 debuteerde hij met Het recht van de macht en vanaf dat moment wijdde hij zich geheel aan het schrijven. Baldacci’s werk is in 45 talen vertaald en wereldwijd zijn er meer dan 100 miljoen exemplaren van zijn boeken verkocht. Zijn debuut Absolute Power werd in 1997 verfilmd door en met Clint Eastwood.

02 mei 2019

Onzekerheden (nieuws, 2019)

Borderliner op speurderspad 



Je hebt onaantastbare helden en je hebt helden 'met een vlekje'. En die laatste categorie hebben we het liefst. Of het nu een zwaarlijvige, barse rechercheur met een drankprobleem betreft of een spionnenbaas die zijn onderknuppels continu afblaft en het leven zuur maakt.

En dan zijn er ook helden met een duidelijke beperking. Denk bijvoorbeeld aan de briljante psycholoog Joe O'Loughlin, hoofdpersoon in de thrillers van Michael Robotham. Hij treedt onfrisse zaken met voortvarendheid tegemoet, maar moet ook de gevolgen zien te dragen van de ziekte van Parkinson, waaraan hij al dertien jaar lijdt. En op de eenmansredactie van De Spanningsblog denken we met liefde aan Lionel Essrog, een detective in een thriller van Jonathan Lethem. Essrog heeft het syndroom van Gilles de la Tourette, een aandoening met onverwachte tics die hij alleen met masturberen, het eten van cheeseburgers en het luisteren naar het nummer Kiss van Prince enigszins weet te beteugelen.

Schrijfster Corine Hartman, bekend van haar harde Jessica Haider-thrillers maar ook van bovengemiddeld goede standalone verhalen, heeft nu ook een held met een beperking gevonden. Ze luistert naar de naam Faye van Laar en ze heeft een borderline stoornis. Faye, onderhevig aan onvoorspelbare en grillige stemmingswisselingen, is de hoofdpersoon van de thriller Een duister pad die op 30 mei bij uitgeverij Cargo verschijnt.

Faye van Laar woont al sinds haar vroege jeugd in psychiatrische inrichting Groot Loenen op de Veluwe. Haar vader is er directeur, maar ze is ook patiënt, en samen met een vijftal medepatiënten vormt ze een ongebruikelijke familie.

Nieuw in de familie is Emilie, die aan achtervolgingswaanzin lijdt sinds haar vriend Steven werd vermoord. De daders hebben het nu op haar gemunt, beweert ze. Faye wil haar geloven, ze weet hoe het is met onzekerheden te leven, en probeert te helpen door zelf op onderzoek uit te gaan.

Ze ontmoet rechercheur Simon te Bresser die de zaak evenmin kan laten rusten, ondanks de conclusie dat Steven zelfmoord pleegde onder invloed van antidepressiva. Als Emilie ineens spoorloos verdwijnt, bundelen Faye en Simon hun krachten en ontstaat er een onwaarschijnlijk speurdersduo.

'De inspiratie voor mijn verhalen komt altijd uit het nieuws',  laat Corine Hartman in een persbericht van haar uitgeverij weten. 'Ik bewaar artikelen die me intrigeren, die zich in mijn hoofd nestelen en me niet meer loslaten. Bij Een duister pad was eerst het personage er. Faye. Een dertiger met een borderline stoornis, wonend in een psychiatrische inrichting op de Veluwe.

Met de setting van de inrichting ontstond het idee voor het belangrijkste thema in het verhaal: de risico's van het gebruik van antidepressiva. Een onderwerp dat regelmatig opduikt in de media, van zelfmoord en moord tot een aanklacht tegen het farmaceutisch bedrijf dat Seroxat op de markt brengt. Daarmee had ik ook een mooi uitgangspunt voor mijn verhaal: wat zou er kunnen gebeuren als iemand in de instelling om die reden met de dood wordt bedreigd?'

Corine Hartman (1964) is volgens haar uitgever een van de meest gelauwerde en gewaardeerde thrillerschrijvers van ons land, ze heeft immers vijf Gouden Strop-nominaties en twee Hebban Awards op zak.. Een duister pad is het begin van een nieuwe thrillerserie, met Faye van Laar in de hoofdrol.

01 mei 2019

And the nominees are... (nieuws, 2019)


Drie debutanten op shortlist Gouden Strop
 



Een zeldzame ontwikkeling is er gaande in deze editie van de BookSpot Gouden Strop. Maar liefst drie debutanten staan op de shortlist voor deze thrillerprijs. Twee van hen maken zelfs ook kans op de BookSpot Schaduwprijs.

Het komt wel vaker voor dat twee schrijvers met hun eersteling naar de finale van de Gouden Strop gaan. Zo was dat vorig jaar het geval met Chris Houtman en Eva Keuris.

Maar drie debutanten op de shortlist...? Dat was voor 't laatst het geval in 1998 (de beheerder van De Spanningsblog weet het nog goed, hij was toen juryvoorzitter). In dat bewuste jaar dongen Mirjam Boelsums (tegen haar zin overigens), Onno te Rijdt en Ed Sanders (pseudoniem van de later vanwege faillissementsfraude veroordeelde Ewoud Lietaert Peerbolte) mee naar de prijs van 25.000 ouderwetse guldens. Het was toen Jac. Toes die met zijn hardloopthriller Fotofinish de wedstrijd won.

Maar goed, terug naar het nu. De drie debutanten die grote kans maken op de 20.000 euro die aan de Gouden Strop verbonden is, zijn Kefah Allush met De munt van Judea (uitgeverij Volt), Samantha Stroombergen met De witte kamer (Meulenhoff Boekerij) en Kasper van Beek (Vogelvrij, Cargo). Zij moeten het opnemen tegen Felix Weber die Genadeschot (Meulenhoff Boekerij) schreef en het duo Henk Apotheker & Kirsten van Dissel dat Erfenis (Luitingh-Sijthoff) publiceerde. De genomineerden krijgen trouwens allen al sowieso duizend euro. Wie goed de shortlist tot zich laat doordringen, zal ontdekken dat geen enkele Vlaming de finale heeft bereikt.

Mocht Felix Weber er met de Strop vandoor gaan, dan komt hij op gelijke hoogte met drievoudig winnaars Tomas Ross en Charles den Tex. In 2017 won Weber de prijs met zijn boek Tot stof. Zes jaar eerder sleepte de schrijver onder zijn eigen naam Gauke Andriesse de trofee en de cheque in de wacht als bekroning voor zijn thriller De handen van Kalman Teller.

Vorig jaar gaf de jury bij de bekendmaking van de shortlist min of meer een inhoudelijk oordeel over de genomineerde boeken vrij. Dat is dit jaar niet het geval. Wel lichtte jurylid Lilian Hulzebos, een bibliothecaresse uit Groningen, een miniem tipje van de sluier op in een blog die ze onlangs schreef. 'Voordat ik in deze jury plaatsnam, las ik nauwelijks Nederlandstalige spannende boeken, of vaak van dezelfde schrijvers: Marion Pauw, Jan en Sanne Terlouw, Simone van der Vlugt en Tomas Ross', meldt Hulzebos, klaarblijkelijk niet echt een kenner van het genre. 'Ik ben enorm verrast door het aanbod en heb veel schrijvers leren kennen waar ik meer van wil lezen.'

Tijdens het derde juryberaad viel het haar op hoe goed de recensenten Jos van Cann en Gijs Korevaar hun mening konden verwoorden. 'Het is echt een vak! Herma Schipperheijn (van boekhandel Augustinus in Nijmegen, red.) en ik letten vooral op de sfeer in het boek en of de manier waarop de karakters worden uitgediept aanspreekt. Juryvoorzitter Anniko van Santen, presentatrice van Opsporing verzocht, doet beide. Bovendien heeft ze een extra scherpe kijk op het politiewerk, komt dit overeen met de werkelijkheid?'

Hulzebos schrijft verder dat de jury heeft gelet op taalgebruik, een geloofwaardig plot, de uitwerking van de karakters, hoe de dialogen zijn, originaliteit en uiteraard of het prettig leest. 'Opvallend is dat de Nederlandse boeken zich vaak in het buitenland afspelen. Onderwerpen die veel voorkomen zijn geschiedenis, terrorisme en religie.'


Naast de Gouden Strop zijn tv-maker Kefah Allush en filmmaker Kasper van Beek ook in de race voor de BookSpot Schaduwprijs 2019, die dit jaar voor de 23ste keer wordt uitgereikt. Zij nemen het op tegen Erik Betten die Quarantaine (Luitingh-Sijthoff) schreef, een thriller over een dodelijke bacterie en een overheid die ondenkbare maatregelen neemt. De winnaar van de Schaduwprijs krijgt tweeduizend euro op zijn rekening bijgeschreven. De shortlist  is samengesteld door een vakjury onder leiding van thrillerauteur en GNM-voorzitter Peter Römer.

Door een discutabele wijziging van de reglementen kunnen Allush en Van Beek geen dubbelslag slaan, zoals Bram Dehouck en Donald Nolet dat in het verleden deden. Die auteurs wonnen respectievelijk in 2010 en 2014 zowel de Gouden Strop als de Schaduwprijs. Nu is dat niet meer mogelijk. Mocht Allush bijvoorbeeld bij beide jury's op 1 staan, dan weegt de Gouden Strop zwaarder en krijgt hij deze prijs. De jury van de Schaduwprijs moet dan kiezen tussen Van Beek en Betten.

De shortlists van beide prijzen zijn vandaag bekendgemaakt door Anniko van Santen en Peter Römer bij Daphne Bunskoek in het tv-programma 5 Uur Live. De winnaars van de BookSpot Gouden Strop en de BookSpot Schaduwprijs worden op 29 mei bekendgemaakt, kort voor de start van de Spannende Boeken Weken, dit jaar van 1 tot en met 21 juni.