'Mooie moorden' volgt 'customer journey'
Schrijfster Tica Morgan en Gloude publishing hebben een 'unieke innovatieve route' bedacht om digitale lezers weer het plezier in lezen van een papieren boek te laten beleven en om de plaatselijke boekhandel te steunen. Het is namelijk voor het eerst in Nederland dat een boekenserie online succesvol wordt als digital only uitgaves en dat er nu speciaal voor de boekhandel een heel nieuw verhaal is geschreven voor een paperbackeditie met hetzelfde personage in de hoofdrol.
Het idee is om voor elk platform/medium eigen unieke uitgaves te maken zodat alle partijen het succes kunnen aangrijpen en er kruisbestuiving tussen de verschillende vormen van lezen en luisteren, en in de toekomst kijken, kan ontstaan. Wanda Gloude van Gloude publishing zegt: 'In dit voorbeeld hebben we dus eerst fans opgebouwd via het digitale platform van Kobo (luisterboeken en ebooks) en hopen we die fanbase nu uit te breiden door nieuwe lezers via de boekhandel aan te spreken met een exclusief geschreven titel.'
Gloude zegt nu al reacties te lezen op Facebook dat mensen voor het eerst, of voor het eerst in zeven jaar, naar de boekhandel gaan en zichzelf een papieren boek cadeau doen omdat ze zo graag meer willen lezen over het hoofdpersonage Zoë Janssen. 'We zijn ongelooflijk trots dat we op die manier nieuwe klanten naar de boekhandel kunnen trekken.'
Het boek Volkerak in de serie Mooie Moorden van Tica Morgan is op 20 juni gepresenteerd bij boekhandel Van der Meer in Noordwijk en voorlopig juist niet als ebook of luisterboek te krijgen zijn. Mooie Moorden (deel 1 t/m 4 verschenen oktober 2019) is olgens de uitgeverij de bestverkopende Nederlandse digital only serie tot nu toe met een gemiddelde waardering van 4,5 sterren en een record aan lezersreacties.
Sinds de komst van ebooks verscheen een nieuwe roman eigenlijk meteen op alle platforms: papier, ebook en luisterboek. Het nieuwe lezen zorgt nu voor meer diversiteit in manieren van storytelling. In de toekomst zullen auteurs waarschijnlijk meer gerichter verschillende verhaallijnen schrijven per afzetkanaal, bijvoorbeeld a) focus op bingereading bij ebooks dmv lancering serie met meerdere afleveringen a la Netflix, b) focus op ruimte voor reflectie bij een omvangrijkere opzichzelfstaande roman met dezelfde personages in een klassieke papieren boekvorm in een ontspannen offline moment en omgeving of c) focus op kortere hoorspelachtige luisterboekafleveringen voor in de auto of voor het slapengaan.
Schrijfster Tica Peeman (Morgan is haar schrijverspseudoniem) besloot naast haar carrière als eigenaar van een trainingsbureau en schrijfster van businessboeken om fictie te gaan schrijven en heeft haar droom dus waargemaakt. Tica is ondernemer in hart en nieren, al twintig jaar, omdat ze niet houdt van dingen eindeloos hetzelfde doen en achterover hangen. Ze schreef vier managementboeken over lef, leiderschap en teams. Mooie Moorden schreef ze in anderhalf jaar tijd naast haar werk als fulltime ondernemer en alleenstaande moeder.