Pastoor laat lijk bisschop verdwijnen
Het lijk van de bisschop van Brugge dat spoorloos is en een moordonderzoek dat leidt naar de financiële krochten van de kerk. Dat is de verhaallijn van Pontifex, de debuutroman van pastoor Pol Dehullu die hij recent in de Vlaamse kustplaats Koksijde presenteerde.
Pol Dehullu (53) was jaren in de kustgemeente aan de slag als dorpspastoor. Een belangrijk deel van zijn roman speelt zich daar af tegen de achtergrond van de Duinenabdij.
Ook het bisdom Brugge kent zijn schandalen. Toch is het niet Dehullu's bedoeling om de kerk in West-Vlaanderen nog maar eens in opspraak te brengen door bepaalde onthullingen. Pontifex veroorzaakt geen beeldenstorm. 'Het is geen schandaalroman of afrekening maar toch is het inderdaad een sleutelroman', zei Dehullu op de site van de regionale zender WTV. 'Dat wil zeggen: het is een fictief verhaal maar met een aantal echt gebeurde feiten of dingen die men mij verteld heeft of die ik persoonlijk heb meegemaakt.'
De auteur is gepokt en gemazeld in het milieu van de kerk. De thriller speelt zich af tegen de achtergrond van de starre kerkelijke hiërarchie en de ambitie, de eerzucht en de jaloezie die achter de schermen leeft.
Over de thriller: De Heilig-Bloedprocessie in Brugge eindigt in mineur, wanneer de bisschop sterft aan een zware hartaanval. De volgende dag is zijn lijk verdwenen. Onderzoeksjournalist Eva Storms en student Wolf Garcia beginnen te praten met mensen die de overleden bisschop gekend hebben. Priester Gilles Perrier is hun gids in het kerkelijke wereldje, waarin ambitie en eerzucht, intriges en machtswellust wel erg ver lijken te staan van de evangelische waarden. De onthullingen volgen elkaar op, tot het bisdom lucht krijgt van het onderzoek en priester Perrier zwaar onder druk zet.
Hoe het instituut omgaat met zijn mensen is niet altijd even fraai, zegt de auteur. 'Er komt een gewone priester in voor die gewoon zijn werk wil doen en er wil zijn voor de mensen. En het feit dat dit tot populariteit onder de bevolking leidt, geeft blijkbaar aanleiding tot afgunst van anderen. Die proberen dan om die priester stokken in de wielen te steken. Ik ga niet ontkennen dat het boek autobiografische gegevens bevat.' Een aantal jaren geleden kampte Dehullu met gezondheidsproblemen.
Pontifex van Pol Dehullu is uitgegeven bij Aspe boeken van Pieter Aspe en Marec. De debuutthriller van de priester-schrijver is de eerste uitgave die niet van het duo Aspe en Marec zelf is.
28 februari 2020
27 februari 2020
Pittstop (nieuws, 2020)
Thrillerauteur Clive Cussler overleden
De Amerikaanse thrillerauteur Clive Cussler is op 88-jarige leeftijd overleden, meldt de NOS. Zijn boeken hadden vaak een nautisch thema, met de onderwater-avonturier Dirk Pitt in de hoofdrol.
Clive Cussler beleefde zijn doorbraak in 1976 met Licht de Titanic, waarin Dirk Pitt Sovjet-vijanden moet bestrijden in een zoektocht naar exotisch materiaal aan boord van het gedoemde schip. In latere boeken, waar wereldwijd tientallen miljoenen van werden verkocht, ging Pitt achter Incagoud of het verloren continent Atlantis aan.
Twee keer werden boeken van Cussler verfilmd, maar beide keren eindigden in een flop. In 1980 kon Jason Robards geen succes maken van Raise the Titanic, Matthew McConaughey kon 25 jaar later Sahara niet redden.
De in 1931 geboren Cussler begon zijn carrière als copywriter bij een reclamebureau. Inspiratie voor zijn romans haalde hij uit een bijbaantje in een duikwinkel, legde hij eens uit. 'In de reclamewereld was ik gewend naar de concurrentie te kijken en dan iets anders te doen. Rond die tijd werd James Bond heel populair, dus wilde ik wegblijven van detectives, geheim agenten of moordmysteries. De avonturen van mijn held vinden daarom onder water plaats.'
Cussler liet niet alleen zijn hoofdpersonen duiken, zelf mocht hij ook graag onder water onderzoek doen. Hij had de vondst van verschillende scheepswrakken op zijn naam staan, al twijfelden experts soms aan de verhalen die hij daarover ophing.
Fans van Cussler kunnen postuum nog meerdere boeken van hem verwachten: de publicatie van Journey of the Pharaohs staat voor 10 maart gepland en daarna volgen nog enkele titels die hij al af had.
Bron: NOS
De Amerikaanse thrillerauteur Clive Cussler is op 88-jarige leeftijd overleden, meldt de NOS. Zijn boeken hadden vaak een nautisch thema, met de onderwater-avonturier Dirk Pitt in de hoofdrol.
Clive Cussler beleefde zijn doorbraak in 1976 met Licht de Titanic, waarin Dirk Pitt Sovjet-vijanden moet bestrijden in een zoektocht naar exotisch materiaal aan boord van het gedoemde schip. In latere boeken, waar wereldwijd tientallen miljoenen van werden verkocht, ging Pitt achter Incagoud of het verloren continent Atlantis aan.
Twee keer werden boeken van Cussler verfilmd, maar beide keren eindigden in een flop. In 1980 kon Jason Robards geen succes maken van Raise the Titanic, Matthew McConaughey kon 25 jaar later Sahara niet redden.
De in 1931 geboren Cussler begon zijn carrière als copywriter bij een reclamebureau. Inspiratie voor zijn romans haalde hij uit een bijbaantje in een duikwinkel, legde hij eens uit. 'In de reclamewereld was ik gewend naar de concurrentie te kijken en dan iets anders te doen. Rond die tijd werd James Bond heel populair, dus wilde ik wegblijven van detectives, geheim agenten of moordmysteries. De avonturen van mijn held vinden daarom onder water plaats.'
Cussler liet niet alleen zijn hoofdpersonen duiken, zelf mocht hij ook graag onder water onderzoek doen. Hij had de vondst van verschillende scheepswrakken op zijn naam staan, al twijfelden experts soms aan de verhalen die hij daarover ophing.
Fans van Cussler kunnen postuum nog meerdere boeken van hem verwachten: de publicatie van Journey of the Pharaohs staat voor 10 maart gepland en daarna volgen nog enkele titels die hij al af had.
Bron: NOS
25 februari 2020
Geen ene mallemoer (column, 2020)
De thriller is ten dode opgeschreven
(Door Peter Kuijt)
Aanvankelijk had hierboven een andere kop moeten staan. Zoiets als 'Breaking News! Het DWDD-boekenpanel bespreekt een thriller!' Eindelijk, na lange tijd, schonk het kwartet boekverkopers aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk weer eens aandacht aan een spannend boek. Hiep hoi en zo! Maar de blijdschap sloeg na een paar minuten om in frustratie. Deze boekhandelaren kan het thrillergenre werkelijk gestolen worden.
Voor de voorlaatste keer waren ze naar de studio in Amsterdam getogen: boekverkopers Grietje Braaksma, Wouter Cajot, Ronnie Terpstra en Manda Heddema. Zij zouden weer vier opvallende boeken bespreken en uiteraard bejubelen. Heddema trapte af met warempel een thriller: De dood van Harriet Monckton van Elizabeth Haynes, hier al eerder gesignaleerd. 'Een boek zonder bloed', aldus de boekverkoopster uit Goes, die 'het heel leuk' vond dat ze weer een thriller in het stapeltje hadden.
'Is het een pageturner?', vroeg Matthijs van Nieuwkerk. 'Druipt de spanning van de pagina's af?' 'Nou, neuh, het was meer een boek zoals Joël Dicker schrijft', was het antwoord. Deze Zwitser schrijft overigens geen pure thrillers, maar romans met spanning.
Daarna volgde de anticlimax. Van Nieuwkerk vroeg de boekverkopers naar hun favoriete thriller aller tijden. Grietje Braaksma, de arme schat, kwam met In cold blood van Truman Capote. Van Nieuwkerk: 'Da's toch geen thriller?' 'Nee, nou ja, dan kies ik Patricia Highsmith', zei Braaksma. Wouter Cajot kwam met een onverstaanbare naam of titel, die na drie keer terugkijken nog steeds onverstaanbaar bleek. Ronnie Terpstra noemde De souffleur. 'Van ene Casardini of zoiets, nou ja, in ieder geval een Italiaan.' En Heddema moest van Van Nieuwkerk de beste legal thriller ophoesten. 'Eh, Scott Turow.' Van Nieuwkerk: 'Ja, maar het boek heet Presumed Innocent.'
Het was overduidelijk: thrillers interesseren deze vier boekhandelaren geen ene mallemoer. Boven de DWDD-tafel was de lucht zwanger van de minachting voor het genre.
En was het nu alleen maar dit viertal dat niets van thrillers moet hebben, dan viel de schade nog wel te overzien. Maar nee, ook de CPNB, de boekpromotor die alle genres - en niet alleen de literatuur - een opkontje moet geven, haalt sinds jaar en dag de neus op voor het spannende boek. Jaren geleden kaapte de club de Gouden Strop van het Genootschap van Nederlandse Misdaadauteurs, beloofde de thriller een gouden publicitaire toekomst, maar liet dat type boek al gauw vallen. Na enkele afleveringen werd de best leuke Power of Plots afgeschaft, de Maand van het Spannende Boek werd een veertiendaagse en de organisatie rond de Strop werd ook al afgestoten.
Vandaag kwam een persbericht van de CPNB binnen over de promotionele ondersteuning van boeken door twee bedrijven: JC Decaux die abri's van reclame voorziet en freecard-verspreider Boomerang. In het persbericht somde de CPNB haar 'merken' op: de Boekenweek, NS Publieksprijs, Griffels & Penselen en Nederland Leest. Geen woord over het spannende boek, want kennelijk niet het vermelden waard.
Van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs hoeven we het ook niet meer te hebben, want dat is opgegaan in een sectie van de Auteursbond. Je hoort er nauwelijks nog iets van. Af en toe komt de club met wat nieuws naar buiten, zoals laatst toen bleek dat het marktaandeel van de Nederlandse thrillerauteurs ietsiepietsie gestegen was. Je zou er de persen niet voor stilzetten.
Als het aan boekverkopers, promotors of belangenclub ligt, is de thriller ten dode opgeschreven. Het spannende boek zal het helemaal op eigen kracht moeten zien te rooien.
24 februari 2020
Sinistere databeveiliging (nieuws, 2020)
Jens Vern tekent bij nog voor publicatie debuut
Eind deze week verschijnt zijn thrillerdebuut. Maar nog voor de publicatie heeft schrijver Jens Vern bij uitgeverij Volt getekend voor een vervolg op De macht van K. De auteur en zijn uitgever laten zich leiden door de eerste reacties van auteurs en boekhandelaren. Overmoed of een uitgekiende strategie?
Je zou kunnen beweren dat de uitgeverij een behoorlijke gok neemt met de bestelling van een nieuwe thriller bij een schrijver die zijn eerste proeve van bekwaamheid nog niet heeft verschijnen. De markt voor Nederlandstalige thrillers houdt namelijk niet over. Alleen vrouwelijke auteurs en schrijvende mannen die zich van een vrouwennaam bedienen timmeren tegenwoordig nog aan de weg.
Maar als je weet dat achter de naam van Jens Vern Hebban-baas Sander Verheijen schuilgaat, kan je er wellicht anders over gaan denken. Want Verheijen heeft een paar jaar geleden al bewezen met zijn non-fictieboek Ik kan er nét niet bij dat hij beter kan schrijven dan veel andere uit de klei getrokken auteurs. Bovendien bestiert hij de grootste boekencommunity van Nederland en Vlaanderen, welk beter vehikel kun je hebben om jouw pennenvrucht onder de aandacht te krijgen en te houden?
Daar komt nog bij dat niet de eerste de beste thrillerauteur zich al lovend heeft uitgelaten over Verns debuut De macht van K. Zo zegt drievoudig Gouden Stropwinnaar Charles den Tex: 'Jens Vern sleept je mee de wereld van de sinistere databeveiliging in, en daar is het levensgevaarlijk. Precies het soort plot waar ik van hou!'
'Nog voor de verschijning van mijn thrillerdebuut een contract kunnen tekenen voor een tweede thriller laat zien dat er veel vertrouwen is, en dat is geheel wederzijds. Ik kijk met veel vertrouwen en vooral plezier uit naar een lange samenwerking', laat Verheijen in een persbericht weten. Uitgever Eduard Richter is uiteraard erg blij met de samenwerking en steekt de auteur een grote veer in de bips: 'Ik ben een fan van het eerste uur, Sander weet op heel overtuigende wijze een actueel thema in een razend spannende pageturner te gieten. De macht van K. is een thriller met internationale allure en ik verheug me erop aan de slag te mogen gaan met het vervolg.'
In De macht van K. speelt de net afgestudeerde Tim Turner de hoofdrol. Hij wordt ingelijfd door een prestigieus IT-bedrijf dat op het eerste gezicht geweldig lijkt, maar later een duistere kant blijkt te hebben. Als Tim ontdekt dat hij gevaar loopt begint hij met een andere identiteit een nieuw leven in Den Haag.
Eind deze week verschijnt zijn thrillerdebuut. Maar nog voor de publicatie heeft schrijver Jens Vern bij uitgeverij Volt getekend voor een vervolg op De macht van K. De auteur en zijn uitgever laten zich leiden door de eerste reacties van auteurs en boekhandelaren. Overmoed of een uitgekiende strategie?
Je zou kunnen beweren dat de uitgeverij een behoorlijke gok neemt met de bestelling van een nieuwe thriller bij een schrijver die zijn eerste proeve van bekwaamheid nog niet heeft verschijnen. De markt voor Nederlandstalige thrillers houdt namelijk niet over. Alleen vrouwelijke auteurs en schrijvende mannen die zich van een vrouwennaam bedienen timmeren tegenwoordig nog aan de weg.
Maar als je weet dat achter de naam van Jens Vern Hebban-baas Sander Verheijen schuilgaat, kan je er wellicht anders over gaan denken. Want Verheijen heeft een paar jaar geleden al bewezen met zijn non-fictieboek Ik kan er nét niet bij dat hij beter kan schrijven dan veel andere uit de klei getrokken auteurs. Bovendien bestiert hij de grootste boekencommunity van Nederland en Vlaanderen, welk beter vehikel kun je hebben om jouw pennenvrucht onder de aandacht te krijgen en te houden?
Daar komt nog bij dat niet de eerste de beste thrillerauteur zich al lovend heeft uitgelaten over Verns debuut De macht van K. Zo zegt drievoudig Gouden Stropwinnaar Charles den Tex: 'Jens Vern sleept je mee de wereld van de sinistere databeveiliging in, en daar is het levensgevaarlijk. Precies het soort plot waar ik van hou!'
'Nog voor de verschijning van mijn thrillerdebuut een contract kunnen tekenen voor een tweede thriller laat zien dat er veel vertrouwen is, en dat is geheel wederzijds. Ik kijk met veel vertrouwen en vooral plezier uit naar een lange samenwerking', laat Verheijen in een persbericht weten. Uitgever Eduard Richter is uiteraard erg blij met de samenwerking en steekt de auteur een grote veer in de bips: 'Ik ben een fan van het eerste uur, Sander weet op heel overtuigende wijze een actueel thema in een razend spannende pageturner te gieten. De macht van K. is een thriller met internationale allure en ik verheug me erop aan de slag te mogen gaan met het vervolg.'
In De macht van K. speelt de net afgestudeerde Tim Turner de hoofdrol. Hij wordt ingelijfd door een prestigieus IT-bedrijf dat op het eerste gezicht geweldig lijkt, maar later een duistere kant blijkt te hebben. Als Tim ontdekt dat hij gevaar loopt begint hij met een andere identiteit een nieuw leven in Den Haag.
23 februari 2020
Gesignaleerd 480 (nieuws, 2020)
Kim Faber & Janni Pedersen - Winterland
Bij uitgeverij HarperCollins Holland is onlangs het thrillerdebuut van het journalistenkoppel Kim Faber en Janni Pedersen verschenen. Winterland is volgens de uitgeverij 'een briljante, indringende en goed geschreven thriller over het kwaad, eenzaamheid en machteloosheid in de hedendaagse maatschappij'.
Het verhaal: Door een misstap wordt inspecteur Martin Juncker naar een klein en saai provinciestadje gestuurd.
Als er vervolgens een bom ontploft in hartje Kopenhagen en Junckers voormalige partner, Signe Kristiansen, op de zaak wordt gezet, voelt hij zich volledig buitengesloten.
Ondertussen belandt er tot zijn verbazing een moordzaak op zijn bureau. Het lijkt een uit de hand gelopen overval, maar al snel blijkt er een link te zijn met Signes zaak. En de winter in Kopenhagen is pas net begonnen…
De filmrechten van Winterland zijn verkocht aan productiemaatschappij achter de populaire tv-serie The Bridge. Van het boek werden in Denemarken al meer dan 45.000 exemplaren verkocht.
Kim Faber is architect en journalist voor de Deense krant Politiken. Hij heeft eerder non-fictie geschreven.
Janni Pedersen is presentator en misdaadjournalist op de Deense televisie. Ze werd in 2018 bekroond met de prijs voor nieuwslezer van het jaar.
Bij uitgeverij HarperCollins Holland is onlangs het thrillerdebuut van het journalistenkoppel Kim Faber en Janni Pedersen verschenen. Winterland is volgens de uitgeverij 'een briljante, indringende en goed geschreven thriller over het kwaad, eenzaamheid en machteloosheid in de hedendaagse maatschappij'.
Het verhaal: Door een misstap wordt inspecteur Martin Juncker naar een klein en saai provinciestadje gestuurd.
Als er vervolgens een bom ontploft in hartje Kopenhagen en Junckers voormalige partner, Signe Kristiansen, op de zaak wordt gezet, voelt hij zich volledig buitengesloten.
Ondertussen belandt er tot zijn verbazing een moordzaak op zijn bureau. Het lijkt een uit de hand gelopen overval, maar al snel blijkt er een link te zijn met Signes zaak. En de winter in Kopenhagen is pas net begonnen…
De filmrechten van Winterland zijn verkocht aan productiemaatschappij achter de populaire tv-serie The Bridge. Van het boek werden in Denemarken al meer dan 45.000 exemplaren verkocht.
Kim Faber is architect en journalist voor de Deense krant Politiken. Hij heeft eerder non-fictie geschreven.
Janni Pedersen is presentator en misdaadjournalist op de Deense televisie. Ze werd in 2018 bekroond met de prijs voor nieuwslezer van het jaar.
Ragnar Jónasson - Sneeuwblind (2020)
Sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw
(Door Peter Kuijt)
In de lente van 2008 is het leven van Ari Thór Arason nog licht. Zijn vriendin Kristin is eindelijk bij hem ingetrokken in zijn flatje in Reykjavik. Maar de financiële crisis in IJsland is al voelbaar. Ari, die zijn studie theologie heeft afgebroken voor een opleiding aan de politieschool, gaat voor de zekerheid dan ook in op het aanbod van politiechef Tómas in Siglufjörður om er als agent te komen werken.
In dat 1200 zielen tellende stadje, een van de meest noordelijk gelegen plaatsen in IJsland, speelt Sneeuwblind, het debuut van Ragnar Jónasson, zich af. Het is een gehucht, slechts bereikbaar door één smalle tunnel, dat in barre winters regelmatig afgesloten raakt van de buitenwereld. Een dorp ook waar niemand de deur op slot doet, want er gebeurt toch nooit iets. Zegt Tómas.
Dat verandert als een in Siglufjörður wereldberoemde schrijver de dood vindt in het plaatselijke theater en niet veel later een half ontblote vrouw meer dood dan levend wordt aangetroffen in haar besneeuwde tuin.
Het is onder meer aan Ari, die gebukt gaat onder het gemis van zijn in Reykjavik achtergebleven vriendin, om uit te vinden wat er is voorgevallen.
Soepel geschreven ontwikkelt Sneeuwblind zich tot een moderne Agatha Christie-achtige detective, met fraai geschetste personages en doordachte dialogen. En vooral veel sneeuw, die maar blijft vallen. De finale komt wat abrupt, maar doet wel de prettige belofte van meer avonturen van agent Ari. Het is te hopen dat die snel een Nederlandse vertaling krijgen.
Ragnar Jónasson - Sneeuwblind. Uitgeverij A.W. Bruna, 286 pag.
Deze recensie verscheen eerder in het AD.
(Door Peter Kuijt)
In de lente van 2008 is het leven van Ari Thór Arason nog licht. Zijn vriendin Kristin is eindelijk bij hem ingetrokken in zijn flatje in Reykjavik. Maar de financiële crisis in IJsland is al voelbaar. Ari, die zijn studie theologie heeft afgebroken voor een opleiding aan de politieschool, gaat voor de zekerheid dan ook in op het aanbod van politiechef Tómas in Siglufjörður om er als agent te komen werken.
In dat 1200 zielen tellende stadje, een van de meest noordelijk gelegen plaatsen in IJsland, speelt Sneeuwblind, het debuut van Ragnar Jónasson, zich af. Het is een gehucht, slechts bereikbaar door één smalle tunnel, dat in barre winters regelmatig afgesloten raakt van de buitenwereld. Een dorp ook waar niemand de deur op slot doet, want er gebeurt toch nooit iets. Zegt Tómas.
Dat verandert als een in Siglufjörður wereldberoemde schrijver de dood vindt in het plaatselijke theater en niet veel later een half ontblote vrouw meer dood dan levend wordt aangetroffen in haar besneeuwde tuin.
Het is onder meer aan Ari, die gebukt gaat onder het gemis van zijn in Reykjavik achtergebleven vriendin, om uit te vinden wat er is voorgevallen.
Soepel geschreven ontwikkelt Sneeuwblind zich tot een moderne Agatha Christie-achtige detective, met fraai geschetste personages en doordachte dialogen. En vooral veel sneeuw, die maar blijft vallen. De finale komt wat abrupt, maar doet wel de prettige belofte van meer avonturen van agent Ari. Het is te hopen dat die snel een Nederlandse vertaling krijgen.
Ragnar Jónasson - Sneeuwblind. Uitgeverij A.W. Bruna, 286 pag.
Deze recensie verscheen eerder in het AD.
20 februari 2020
Dierenvrienden (nieuws, 2020)
Dan Brown maakt prentenboek over dirigerende muis
Geen professor Robert Langdon en geen bijna niet te kraken puzzels in het volgende boek van de Amerikaanse bestsellerauteur Dan Brown. Wel veel kleurrijke plaatjes over een muis met een dirigeerstok.
Dan Brown, schrijver van melkkoeien als De Da Vinci Code, Het Bernini Mysterie en Inferno, publiceert in september Wild Symphony. Het prentenboek komt op de eerste van die maand tegelijk uit in de Verenigde Staten en 26 andere landen.
De voormalig popzanger Brown, die wereldwijd zo'n 240 miljoen boeken verkocht, komt in september ook met een album vol klassieke muziek, die volgens de uitgever het beste tot zijn recht komt als die wordt afgespeeld terwijl aan kinderen het verhaal van Wild Symphony wordt voorgelezen. De muziek op het album wordt gespeeld door het Zagreb Festival Orchestra in Kroatië.
Geen professor Robert Langdon en geen bijna niet te kraken puzzels in het volgende boek van de Amerikaanse bestsellerauteur Dan Brown. Wel veel kleurrijke plaatjes over een muis met een dirigeerstok.
Dan Brown, schrijver van melkkoeien als De Da Vinci Code, Het Bernini Mysterie en Inferno, publiceert in september Wild Symphony. Het prentenboek komt op de eerste van die maand tegelijk uit in de Verenigde Staten en 26 andere landen.
De voormalig popzanger Brown, die wereldwijd zo'n 240 miljoen boeken verkocht, komt in september ook met een album vol klassieke muziek, die volgens de uitgever het beste tot zijn recht komt als die wordt afgespeeld terwijl aan kinderen het verhaal van Wild Symphony wordt voorgelezen. De muziek op het album wordt gespeeld door het Zagreb Festival Orchestra in Kroatië.
Wild Symphony vertelt het verhaal van de druk dirigerende Maestro Mouse als hij op bezoek gaat bij een groot aantal dierenvrienden, variërend van jachtluipaarden en kangoeroes tot olifanten en walvissen. De illustraties zijn gemaakt door Susan Batori en bevatten tal van puzzeltjes op de achtergrond.
Brown, die aan het schrijven van een nieuwe Robert Langdon-thriller werkt, liet weten dat hij voor het maken van het prentenboek was geïnspireerd door boeken als Peter en de Wolf en andere plaatjesboeken uit zijn jeugd. Dat hij simultaan aan drie 'talen' - kunst, muziek en woorden - tegelijk kon werken, vond hij geweldig.
Bron: The Bookseller
Bron: The Bookseller
18 februari 2020
Gezelschap (nieuws, 2020)
De Thuisassistent weet ervan
Niet alle technologische gadgets en hypermoderne snufjes maken het leven aangenamer. In de nieuwe thriller van S.K. Tremayne, De assistent, schuilt het kwaad in een huisrobot.
'Ze is in je huis. Ze ziet alles, kent al je geheimen en beheerst je leven. En nu gaat ze het vernietigen.' Domestic noir in optima forma, als we deze teaser van uitgeverij Prometheus over De assistent van S.K. Tremayne serieus nemen.
Hoofdpersoon in de vierde thriller van de Britse auteur die op 19 maart in de winkel ligt, is Jo. Ze is net gescheiden en mag voor een heel zacht prijsje de logeerkamer van haar beste vriendin huren.
Het luxe hightechappartement in een bruisende wijk in Londen wordt beheerd door de uiterst nauwkeurige Thuisassistent Alexa, die de temperatuur en het licht controleert en regelt en Jo tijdens haar eenzame avonden gezelschap houdt.
Maar op een avond begint Alexa uit zichzelf te praten en zakt de grond onder Jo's voeten weg. 'Ik weet wat je gedaan hebt', zegt Alexa. Jo is doodsbang dat het grote geheim dat zij met zich meedraagt aan het licht komt. Maar twee mensen weten wat er gebeurd is, en ze zouden het nooit aan iemand vertellen. Toch?
Ondertussen brengt een gure winter Londen tot stilstand en Jo ervaart op angstaanjagende wijze dat de Assistent op de boekenplank niet alleen de controle wil hebben over Jo; ze wil haar vernietigen.
De Nederlandse uitgeverij laat nog steeds in het midden wie er achter het pseudoniem S.K. Tremayne schuilgaat. Het is 'een internationale bestsellerauteur die woont en werkt in Londen'. Tegen beter weten in houdt Prometheus de mythe in stand. Maar S.K. Tremayne is de schuilnaam van de Britse journalist en schrijver Sean Thomas (1963). De auteur werkt als journalist voor kranten als The Sunday Times, The Daily Mail en The Guardian. Onder de nom de plume Tom Knox heeft hij inmiddels vijf archeologische en religieuze thrillers op zijn naam staan. Zijn eigen naam prijkt op de cover van drie romans, waarvan de tweede, Kissing England, in 2000 werd bekroond met de Bad Sex Award.
De schrijver zelf doet weinig moeite om zijn identiteit verborgen te houden. Op de website van Tom Knox staat een link die naar de site van Tremayne verwijst. Tremayne doet het overigens goed: van zijn eerste boek, IJstweeling, werden alleen al in Nederland en Vlaanderen meer dan 90.000 exemplaren verkocht. Ook Vuurkind (2016) en Vlak voordat ik stierf (2018) werden wereldwijde bestsellers.
Niet alle technologische gadgets en hypermoderne snufjes maken het leven aangenamer. In de nieuwe thriller van S.K. Tremayne, De assistent, schuilt het kwaad in een huisrobot.
'Ze is in je huis. Ze ziet alles, kent al je geheimen en beheerst je leven. En nu gaat ze het vernietigen.' Domestic noir in optima forma, als we deze teaser van uitgeverij Prometheus over De assistent van S.K. Tremayne serieus nemen.
Hoofdpersoon in de vierde thriller van de Britse auteur die op 19 maart in de winkel ligt, is Jo. Ze is net gescheiden en mag voor een heel zacht prijsje de logeerkamer van haar beste vriendin huren.
Het luxe hightechappartement in een bruisende wijk in Londen wordt beheerd door de uiterst nauwkeurige Thuisassistent Alexa, die de temperatuur en het licht controleert en regelt en Jo tijdens haar eenzame avonden gezelschap houdt.
Maar op een avond begint Alexa uit zichzelf te praten en zakt de grond onder Jo's voeten weg. 'Ik weet wat je gedaan hebt', zegt Alexa. Jo is doodsbang dat het grote geheim dat zij met zich meedraagt aan het licht komt. Maar twee mensen weten wat er gebeurd is, en ze zouden het nooit aan iemand vertellen. Toch?
Ondertussen brengt een gure winter Londen tot stilstand en Jo ervaart op angstaanjagende wijze dat de Assistent op de boekenplank niet alleen de controle wil hebben over Jo; ze wil haar vernietigen.
De Nederlandse uitgeverij laat nog steeds in het midden wie er achter het pseudoniem S.K. Tremayne schuilgaat. Het is 'een internationale bestsellerauteur die woont en werkt in Londen'. Tegen beter weten in houdt Prometheus de mythe in stand. Maar S.K. Tremayne is de schuilnaam van de Britse journalist en schrijver Sean Thomas (1963). De auteur werkt als journalist voor kranten als The Sunday Times, The Daily Mail en The Guardian. Onder de nom de plume Tom Knox heeft hij inmiddels vijf archeologische en religieuze thrillers op zijn naam staan. Zijn eigen naam prijkt op de cover van drie romans, waarvan de tweede, Kissing England, in 2000 werd bekroond met de Bad Sex Award.
De schrijver zelf doet weinig moeite om zijn identiteit verborgen te houden. Op de website van Tom Knox staat een link die naar de site van Tremayne verwijst. Tremayne doet het overigens goed: van zijn eerste boek, IJstweeling, werden alleen al in Nederland en Vlaanderen meer dan 90.000 exemplaren verkocht. Ook Vuurkind (2016) en Vlak voordat ik stierf (2018) werden wereldwijde bestsellers.
17 februari 2020
Koninklijke wichten (nieuws, 2020)
Breaking news! Arie Storm vertaalt thriller
'Pulp is het en pulp blijft het.' Dat is een gevleugelde uitspraak van recensent, schrijver en vertaler Arie Storm. Hij liet zich weliswaar uit over de Nederlandse misdaadliteratuur, maar de criticus is verder nooit betrapt op een uiting van innige liefde voor het thrillergenre. Maar, het kan verkeren, want Storm is de vertaler van het nieuwste boek van Benjamin Black, de Ierse misdaadschrijver.
Op 25 februari dropt uitgeverij Querido de Nederlandse vertaling van The Secret Guests van Benjamin Black op de markt. Onder de titel De geheime gasten vertelt Black een verhaal over de Britse geheime dienst MI5.
Terwijl Londen nachtelijke Duitse bombardementen moet zien te doorstaan, neemt de Britse geheime dienst de Engelse prinsessen Elizabeth en Margaret onder zijn hoede; de meisjes worden in veiligheid gebracht in een oud landhuis in Ierland.
Intussen is Celia Nashe opgetogen wanneer ze eindelijk wordt overgeplaatst naar MI5. Maar wat ze zich ook had voorgesteld van haar bijdrage aan de oorlogsinspanningen, niet dit: kindermeisje spelen voor de twee verwende koninklijke wichten.
Haar opdracht blijkt algauw veel spannender te zijn. De plaatselijke bevolking vraagt zich af wie de meisjes die onder haar hoede vallen precies zijn. En wanneer er opeens een lijk ligt bij het toegangshek van het landhuis, moet alles in het werk worden gesteld om de waarheid te achterhalen én moet ze voorkomen dat het een en ander in de openbaarheid komt.
Volgens de uitgeverij heeft Benjamin Black goede redenen om aan te nemen dat de prinsessen zich inderdaad in Ierland bevonden gedurende de Duitse bombardementen. Querido noemt De geheime gasten 'een roman die even fascinerend als spannend is'.
Benjamin Black is het pseudoniem van John Banville, een van de grootste Ierse literaire schrijvers. Zijn werk werd onder meer bekroond met de Man Booker Prize, de Guardian Fiction Prize en de Irish Book Award. Black is ook de schrijver van de bestsellerreeks over rechercheur Quirke, in de traditie van Georges Simenon en Raymond Chandler, die werd verfilmd door de BBC. Hij woont in Dublin. Eerder schreef hij Praagse nachten, volgens NRC Handelsblad 'een vermakelijke historische thriller en schelmenroman'.
'Pulp is het en pulp blijft het.' Dat is een gevleugelde uitspraak van recensent, schrijver en vertaler Arie Storm. Hij liet zich weliswaar uit over de Nederlandse misdaadliteratuur, maar de criticus is verder nooit betrapt op een uiting van innige liefde voor het thrillergenre. Maar, het kan verkeren, want Storm is de vertaler van het nieuwste boek van Benjamin Black, de Ierse misdaadschrijver.
Op 25 februari dropt uitgeverij Querido de Nederlandse vertaling van The Secret Guests van Benjamin Black op de markt. Onder de titel De geheime gasten vertelt Black een verhaal over de Britse geheime dienst MI5.
Terwijl Londen nachtelijke Duitse bombardementen moet zien te doorstaan, neemt de Britse geheime dienst de Engelse prinsessen Elizabeth en Margaret onder zijn hoede; de meisjes worden in veiligheid gebracht in een oud landhuis in Ierland.
Intussen is Celia Nashe opgetogen wanneer ze eindelijk wordt overgeplaatst naar MI5. Maar wat ze zich ook had voorgesteld van haar bijdrage aan de oorlogsinspanningen, niet dit: kindermeisje spelen voor de twee verwende koninklijke wichten.
Haar opdracht blijkt algauw veel spannender te zijn. De plaatselijke bevolking vraagt zich af wie de meisjes die onder haar hoede vallen precies zijn. En wanneer er opeens een lijk ligt bij het toegangshek van het landhuis, moet alles in het werk worden gesteld om de waarheid te achterhalen én moet ze voorkomen dat het een en ander in de openbaarheid komt.
Volgens de uitgeverij heeft Benjamin Black goede redenen om aan te nemen dat de prinsessen zich inderdaad in Ierland bevonden gedurende de Duitse bombardementen. Querido noemt De geheime gasten 'een roman die even fascinerend als spannend is'.
Benjamin Black is het pseudoniem van John Banville, een van de grootste Ierse literaire schrijvers. Zijn werk werd onder meer bekroond met de Man Booker Prize, de Guardian Fiction Prize en de Irish Book Award. Black is ook de schrijver van de bestsellerreeks over rechercheur Quirke, in de traditie van Georges Simenon en Raymond Chandler, die werd verfilmd door de BBC. Hij woont in Dublin. Eerder schreef hij Praagse nachten, volgens NRC Handelsblad 'een vermakelijke historische thriller en schelmenroman'.
15 februari 2020
Leeg en vijandig (nieuws, 2020)
Direct onder Jo Nesbø
'Een nieuwe Noorse thrillerauteur meldt zich aan de top.' Dat schreef de Fædrelandsvennen, de regionale krant die in 1999 als eerste publiceerde over de ontluikende liefde tussen de Noorse kroonprins en zijn toekomstige vrouw Mette-Marit. En volgens het landelijke Dagbladet klopt alles aan het thrillerdebuut van psychologe Helene Flood. Of de kranten gelijk hebben kan de lezer in het Nederlandse taalgebied vanaf april zelf vaststellen wanneer De therapeut in print verschijnt.
'Het huis is leeg zonder haar man. Maar waarom heeft ze het idee dat ze niet alleen is?' Ziehier de teaser waarmee uitgeverij Cargo de lezer alvast probeert te enthousiasmeren.
De hoofdpersoon heeft hetzelfde beroep als de schrijfster. Sara is psychologe en werkt in haar praktijk vooral met getroebleerde tieners. In haar vrije tijd klust ze samen met haar man Sigurd aan het grote huis dat ze van zijn opa geërfd hebben. Het is een onmogelijk project dat veel langer duurt dan ze gehoopt hadden.
Dan verdwijnt Sigurd plots spoorloos, vlak nadat hij een lief berichtje aan Sara stuurde. Het grote, half gerenoveerde huis voelt opeens leeg en vijandig. Willekeurige dingen lijken verplaatst te zijn of te verdwijnen, en 's nachts klinken voetstappen op de lege zolder boven Sara's slaapkamer.
Wanneer ze erachter komt dat Sigurd vermoord is, verliest Sara de grip op haar eigen leven. Kan ze als psychologe haar eigen geheugen en gevoel wel vertrouwen? En is ze nog veilig?
Helene Flood (1982) is psycholoog en wetenschapper en volgde bovendien een acteursopleiding. Ze woont in Oslo met haar man en twee zoons. De therapeut is haar debuutthriller, die al voor verschijnen aan meer dan 20 landen werd verkocht en de absolute hit was op de London Book Fair. In Noorwegen stond De therapeut al in de eerste week van verschijnen op nummer 2 in de bestsellerlijsten, direct onder haar landgenoot Jo Nesbø.
'Een nieuwe Noorse thrillerauteur meldt zich aan de top.' Dat schreef de Fædrelandsvennen, de regionale krant die in 1999 als eerste publiceerde over de ontluikende liefde tussen de Noorse kroonprins en zijn toekomstige vrouw Mette-Marit. En volgens het landelijke Dagbladet klopt alles aan het thrillerdebuut van psychologe Helene Flood. Of de kranten gelijk hebben kan de lezer in het Nederlandse taalgebied vanaf april zelf vaststellen wanneer De therapeut in print verschijnt.
'Het huis is leeg zonder haar man. Maar waarom heeft ze het idee dat ze niet alleen is?' Ziehier de teaser waarmee uitgeverij Cargo de lezer alvast probeert te enthousiasmeren.
De hoofdpersoon heeft hetzelfde beroep als de schrijfster. Sara is psychologe en werkt in haar praktijk vooral met getroebleerde tieners. In haar vrije tijd klust ze samen met haar man Sigurd aan het grote huis dat ze van zijn opa geërfd hebben. Het is een onmogelijk project dat veel langer duurt dan ze gehoopt hadden.
Dan verdwijnt Sigurd plots spoorloos, vlak nadat hij een lief berichtje aan Sara stuurde. Het grote, half gerenoveerde huis voelt opeens leeg en vijandig. Willekeurige dingen lijken verplaatst te zijn of te verdwijnen, en 's nachts klinken voetstappen op de lege zolder boven Sara's slaapkamer.
Wanneer ze erachter komt dat Sigurd vermoord is, verliest Sara de grip op haar eigen leven. Kan ze als psychologe haar eigen geheugen en gevoel wel vertrouwen? En is ze nog veilig?
Helene Flood (1982) is psycholoog en wetenschapper en volgde bovendien een acteursopleiding. Ze woont in Oslo met haar man en twee zoons. De therapeut is haar debuutthriller, die al voor verschijnen aan meer dan 20 landen werd verkocht en de absolute hit was op de London Book Fair. In Noorwegen stond De therapeut al in de eerste week van verschijnen op nummer 2 in de bestsellerlijsten, direct onder haar landgenoot Jo Nesbø.
13 februari 2020
Aandacht (nieuws, 2020)
Nederlandse inbreng op thrillermarkt stijgt licht
Nederlandse auteurs boekten vorig jaar een marktaandeel van 22 procent op de thrillermarkt. Dat blijkt uit onderzoek van KVB-SMB/GfK in opdracht van de sectie Misdaadauteurs van de Auteursbond. In 2018 bedroeg dat marktaandeel nog 20 procent.
Ook al is de stijging gering, Peter Römer, thrillerauteur en voorzitter van de Misdaadauteurs van de Auteursbond, is opgetogen. ‘We zijn heel erg blij met deze winst. Het bewijst dat de boekhandel, waar de tafel ‘spanning’ vooral bezet wordt door buitenlandse misdaadauteurs, best meer ruimte mag inruimen voor onze nationale auteurs.’
Nederland telt zo’n 175 serieuze en actieve thrillerauteurs. Het overgrote deel wordt uitgegeven door commerciële en literaire uitgevers. In 2019 verkochten de Nederlandse thrillerauteurs 610.000 papieren boeken en 120.000 e-boeken. Het marktaandeel van het papieren boek bedroeg 24 procent, het e-boek 15 procent. In 2018 was dat respectievelijk 22 procent en 15 procent.
Michael Berg, Gouden Strop-winnaar en bestuurslid van de Misdaadauteurs Auteursbond, is voorzichtig optimistisch. 'Meer verkoop betekent hopelijk ook meer aandacht voor het genre. Het AD en de Volkskrant hebben al laten weten vaker over thrillers te schrijven en in samenwerking met de VPRO en Ambo Anthos produceren we spannende luisterverhalen voor de radio. Ook dat is een stap in de goede richting.’
Belangrijkste speerpunt voor de promotie van de Nederlandse thriller blijft De Gouden Strop. Maar die prijs staat onder druk. BookSpot trok zich in 2019 plotseling terug als sponsor. De Stichting LIRA is bereid om de prijs voor 2020 over te nemen, het prijzengeld wordt wel gehalveerd. Op 19 mei reikt de jury, onder leiding van AD-journalist Koen Voskuil, de prijzen uit: de Gouden Strop voor de beste Nederlandstalige misdaadroman en de Schaduwprijs voor het beste misdaaddebuut.
Top Tien
Van die 175 serieuze en actieve Nederlandse thrillerauteurs bereikten slechts tien van hen in 2019 met één of meerdere boeken de Thriller Top Tien die de CPNB wekelijks publiceert. En het zijn allemaal bekende namen. Absolute koploper was Suzanne Vermeer met 54 toptiennoteringen. Daarna volgen Esther Verhoef (30), Linda van Rijn (27), Peter Römer (14), Thomas Olde Heuvelt (9), Tomas Ross (8), Jet van Vuuren (2) en Charles den Tex, Linda Jansma en Kiki van Dijk, alle drie met één toptiennotering.
Vier Nederlandse thrillerauteurs voerden in 2019 de top tien lijst aan: Suzanne Vermeer (17 weken), Esther Verhoef (9 weken), Linda van Rijn (3 weken) en Peter Römer (2 weken).
Nederlandse auteurs boekten vorig jaar een marktaandeel van 22 procent op de thrillermarkt. Dat blijkt uit onderzoek van KVB-SMB/GfK in opdracht van de sectie Misdaadauteurs van de Auteursbond. In 2018 bedroeg dat marktaandeel nog 20 procent.
Ook al is de stijging gering, Peter Römer, thrillerauteur en voorzitter van de Misdaadauteurs van de Auteursbond, is opgetogen. ‘We zijn heel erg blij met deze winst. Het bewijst dat de boekhandel, waar de tafel ‘spanning’ vooral bezet wordt door buitenlandse misdaadauteurs, best meer ruimte mag inruimen voor onze nationale auteurs.’
Nederland telt zo’n 175 serieuze en actieve thrillerauteurs. Het overgrote deel wordt uitgegeven door commerciële en literaire uitgevers. In 2019 verkochten de Nederlandse thrillerauteurs 610.000 papieren boeken en 120.000 e-boeken. Het marktaandeel van het papieren boek bedroeg 24 procent, het e-boek 15 procent. In 2018 was dat respectievelijk 22 procent en 15 procent.
Michael Berg, Gouden Strop-winnaar en bestuurslid van de Misdaadauteurs Auteursbond, is voorzichtig optimistisch. 'Meer verkoop betekent hopelijk ook meer aandacht voor het genre. Het AD en de Volkskrant hebben al laten weten vaker over thrillers te schrijven en in samenwerking met de VPRO en Ambo Anthos produceren we spannende luisterverhalen voor de radio. Ook dat is een stap in de goede richting.’
Belangrijkste speerpunt voor de promotie van de Nederlandse thriller blijft De Gouden Strop. Maar die prijs staat onder druk. BookSpot trok zich in 2019 plotseling terug als sponsor. De Stichting LIRA is bereid om de prijs voor 2020 over te nemen, het prijzengeld wordt wel gehalveerd. Op 19 mei reikt de jury, onder leiding van AD-journalist Koen Voskuil, de prijzen uit: de Gouden Strop voor de beste Nederlandstalige misdaadroman en de Schaduwprijs voor het beste misdaaddebuut.
Top Tien
Van die 175 serieuze en actieve Nederlandse thrillerauteurs bereikten slechts tien van hen in 2019 met één of meerdere boeken de Thriller Top Tien die de CPNB wekelijks publiceert. En het zijn allemaal bekende namen. Absolute koploper was Suzanne Vermeer met 54 toptiennoteringen. Daarna volgen Esther Verhoef (30), Linda van Rijn (27), Peter Römer (14), Thomas Olde Heuvelt (9), Tomas Ross (8), Jet van Vuuren (2) en Charles den Tex, Linda Jansma en Kiki van Dijk, alle drie met één toptiennotering.
Vier Nederlandse thrillerauteurs voerden in 2019 de top tien lijst aan: Suzanne Vermeer (17 weken), Esther Verhoef (9 weken), Linda van Rijn (3 weken) en Peter Römer (2 weken).
11 februari 2020
Gesignaleerd 479 (nieuws, 2020)
Elizabeth Haynes - De dood van Harriet Monckton
Bij uitgeverij De Fontein is De dood van Harriet Monckton verschenen. Elizabeth Haynes verhaalt over een klein dorp dat in de greep is van een mysterieuze moordzaak. Deze historische thriller is gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
Op 7 november 1843 wordt de 23-jarige lerares Harriet Monckton dood aangetroffen achter de kapel in Bromley die ze regelmatig bezocht. Het dorp is geschokt, helemaal wanneer het autopsierapport vermeldt dat ze zes maanden zwanger was.
Harriet bleek verwikkeld te zijn in relaties met ten minste drie mannen, maar ook haar goede vriendin Frances wordt gezien als verdachte in deze moordzaak.
Wie heeft Harriet Monckton vermoord, en met welk motief? En wie is de vader van haar ongeboren kind?
Elizabeth Haynes, die werkte als informatieanalist voor de politie in Kent, debuteerde in 2011 met de thriller Waarheen je ook vlucht. Haar boeken worden in dertig landen op de markt gebracht.
Bij uitgeverij De Fontein is De dood van Harriet Monckton verschenen. Elizabeth Haynes verhaalt over een klein dorp dat in de greep is van een mysterieuze moordzaak. Deze historische thriller is gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
Op 7 november 1843 wordt de 23-jarige lerares Harriet Monckton dood aangetroffen achter de kapel in Bromley die ze regelmatig bezocht. Het dorp is geschokt, helemaal wanneer het autopsierapport vermeldt dat ze zes maanden zwanger was.
Harriet bleek verwikkeld te zijn in relaties met ten minste drie mannen, maar ook haar goede vriendin Frances wordt gezien als verdachte in deze moordzaak.
Wie heeft Harriet Monckton vermoord, en met welk motief? En wie is de vader van haar ongeboren kind?
Elizabeth Haynes, die werkte als informatieanalist voor de politie in Kent, debuteerde in 2011 met de thriller Waarheen je ook vlucht. Haar boeken worden in dertig landen op de markt gebracht.
10 februari 2020
Slangenkuil (nieuws, 2020)
Oom van Anne Faber schrijft thriller
Een opmerkelijke auteur doet binnenkort zijn intrede in het thrillergenre. Het is journalist Hans Faber, beter bekend als de oom van Anne Faber, de 25-jarige studente die in september 2017 door Michael P. werd vermoord. Hans Faber publiceert in april bij The House of Books De Rus, het eerste deel van een nieuwe thrillerserie.
'Baantjer meets Stieg Larsson', zo bestempelt de uitgeverij het thrillerdebuut van Hans Faber. Hoofdpersoon in De Rus is Vince van Zandt, dé misdaadverslaggever van De Stem van Nederland. Hij leest in een nieuwsbericht dat er een Russische man uit de hoofdstedelijke Prinsengracht is gedregd.
De politie gaat uit van een ongeluk, maar de dood van de man intrigeert Vince. Hoewel zijn hoofdredacteur niks in het verhaal ziet, gaat Vince op onderzoek uit. Carla, de healer die hij regelmatig bezoekt, waarschuwt hem zelfs voor gevaar. Gevaar dat van twee kanten komt.
Hij weet de identiteit van de Rus te achterhalen, maar als hij doorkrijgt in wat voor slangenkuil hij terecht is gekomen, vraagt hij zich af waarom hij zo koppig is geweest.
Hans Faber was journalist voor onder meer de Volkskrant en Het Financieele Dagblad. Voor de Volkskrant schreef hij vaak over het schemergebied tussen onder- en bovenwereld. Faber werd twee keer genomineerd voor Het Gouden Pennetje, de prijs voor talentvolle journalisten. Geïnspireerd door schrijvers als Stieg Larsson en Tom Wolfe schreef hij De Rus, meldt de uitgeverij. Hij is tegenwoordig copywriter en eigenaar van een communicatiebureau.
Uitgeverij Lebowski, die net als The House of Books tot Overamstel Uitgevers behoort, publiceerde in 2019 Fabers boek Anne kroniek van een zoektocht. Namens de familie van Anne Faber treedt hij op als woordvoerder.
Een opmerkelijke auteur doet binnenkort zijn intrede in het thrillergenre. Het is journalist Hans Faber, beter bekend als de oom van Anne Faber, de 25-jarige studente die in september 2017 door Michael P. werd vermoord. Hans Faber publiceert in april bij The House of Books De Rus, het eerste deel van een nieuwe thrillerserie.
'Baantjer meets Stieg Larsson', zo bestempelt de uitgeverij het thrillerdebuut van Hans Faber. Hoofdpersoon in De Rus is Vince van Zandt, dé misdaadverslaggever van De Stem van Nederland. Hij leest in een nieuwsbericht dat er een Russische man uit de hoofdstedelijke Prinsengracht is gedregd.
De politie gaat uit van een ongeluk, maar de dood van de man intrigeert Vince. Hoewel zijn hoofdredacteur niks in het verhaal ziet, gaat Vince op onderzoek uit. Carla, de healer die hij regelmatig bezoekt, waarschuwt hem zelfs voor gevaar. Gevaar dat van twee kanten komt.
Hij weet de identiteit van de Rus te achterhalen, maar als hij doorkrijgt in wat voor slangenkuil hij terecht is gekomen, vraagt hij zich af waarom hij zo koppig is geweest.
Hans Faber was journalist voor onder meer de Volkskrant en Het Financieele Dagblad. Voor de Volkskrant schreef hij vaak over het schemergebied tussen onder- en bovenwereld. Faber werd twee keer genomineerd voor Het Gouden Pennetje, de prijs voor talentvolle journalisten. Geïnspireerd door schrijvers als Stieg Larsson en Tom Wolfe schreef hij De Rus, meldt de uitgeverij. Hij is tegenwoordig copywriter en eigenaar van een communicatiebureau.
Uitgeverij Lebowski, die net als The House of Books tot Overamstel Uitgevers behoort, publiceerde in 2019 Fabers boek Anne kroniek van een zoektocht. Namens de familie van Anne Faber treedt hij op als woordvoerder.
In de deuropening (nieuws, 2020)
De voorlaatste van Luc Deflo
Op 26 november 2018 stierf Luc Deflo, zestig jaar oud, aan de gevolgen van pancreaskanker. Zoals deze Vlaamse misdaadauteur wenste, zouden postuum nog vier thrillers van zijn hand verschijnen. Op 15 februari brengt uitgeverij Van Halewyck Versmachtend verlangen op de markt, de voorlaatste thriller van Deflo.
'Rauw en beenhard' is deze thriller volgens de uitgever. Hierin maken rechercheurs Dirk Deleu en Nadia Mendonc jacht op een sadistische moordenaar. Ze moeten tot het uiterste gaan om een reeks ijzingwekkende misdaden op te lossen. Zelfs als dat ten koste gaat van henzelf.
De 18-jarige Jennifer is klaar voor een stomende avond met haar vriendje Jason. Ze hebben het rijk voor zich alleen, want haar ouders komen pas de volgende dag terug van vakantie. De volgende ochtend vinden Jennifers ouders in het bed van hun dochter het vreselijk verminkte lichaam van Jason, badend in bloed. Van Jennifer ontbreekt ieder spoor.
Voor rechercheurs Nadia Mendonck en Dirk Deleu start een race met ongelijke kansen. De enige aanknopingspunten zijn een onheilspellend briefje en een pakket met een misselijkmakende inhoud. Zijn er gestoorde grappenmakers aan het werk of moeten Mendonck en Deleu jacht maken op een seksueel roofdier dat hen altijd een stap voor lijkt te blijven? En leeft Jennifer nog? Ondertussen duiken nog meer lichamen op. Hebben zij iets met Jennifers verdwijning te maken?
Fragment uit Versmachtend verlangen
Ze hoorde het geluid opnieuw. Spitste haar oren. Er kraakte iets. Alsof iemand stiekem de trap beklom. Toch niet pa en ma, schoot het door haar hoofd. [...]
Jennifer Poelvoorde vloekte geluidloos. Ze had haar kamerdeur op slot moeten doen. Ze wilde het licht aansteken, maar twijfelde. Toegeven aan je paranoia is nooit een goed idee. Ze pakte Jason bij de schouder en kneep. Hij reageerde niet.
'Jason?'
Jennifer voelde een zucht. Plots had ze de indruk dat de deur van haar kamer op een kier stond. Ja. Ze zag het silhouet van een man. In de deuropening. Wat uiteraard niet kon, want het was pikkedonker. Ze wreef in haar ogen. Er was helemaal geen silhouet in de deuropening. [...]
Misschien moest ze een van de slaappillen van pa gaan halen. Toen ze uit bed wilde komen om het licht aan te steken, leek het of al haar haren tegelijk rechtop gingen staan. Dat geluid. Dat was een mens. Een mens die ademde. Vlakbij. Ze kneep hard in de arm van Jason, die iets onverstaanbaars mompelde. Jennifer keek opzij. Werd verblind door een scherpe flits.
'Lach eens lief, wil je?'
Luc Deflo (1958-2018) debuteerde in 1999 en ontpopte zich tot een populaire en veelzijdige misdaadauteur. In 2008 won hij met Pitbull de Hercule Poirotprijs. Zijn psychologische thrillers vonden door de jaren heen vele lezers en werk van hem werd vertaald in het Duits en het Frans.
Op 26 november 2018 stierf Luc Deflo, zestig jaar oud, aan de gevolgen van pancreaskanker. Zoals deze Vlaamse misdaadauteur wenste, zouden postuum nog vier thrillers van zijn hand verschijnen. Op 15 februari brengt uitgeverij Van Halewyck Versmachtend verlangen op de markt, de voorlaatste thriller van Deflo.
'Rauw en beenhard' is deze thriller volgens de uitgever. Hierin maken rechercheurs Dirk Deleu en Nadia Mendonc jacht op een sadistische moordenaar. Ze moeten tot het uiterste gaan om een reeks ijzingwekkende misdaden op te lossen. Zelfs als dat ten koste gaat van henzelf.
De 18-jarige Jennifer is klaar voor een stomende avond met haar vriendje Jason. Ze hebben het rijk voor zich alleen, want haar ouders komen pas de volgende dag terug van vakantie. De volgende ochtend vinden Jennifers ouders in het bed van hun dochter het vreselijk verminkte lichaam van Jason, badend in bloed. Van Jennifer ontbreekt ieder spoor.
Voor rechercheurs Nadia Mendonck en Dirk Deleu start een race met ongelijke kansen. De enige aanknopingspunten zijn een onheilspellend briefje en een pakket met een misselijkmakende inhoud. Zijn er gestoorde grappenmakers aan het werk of moeten Mendonck en Deleu jacht maken op een seksueel roofdier dat hen altijd een stap voor lijkt te blijven? En leeft Jennifer nog? Ondertussen duiken nog meer lichamen op. Hebben zij iets met Jennifers verdwijning te maken?
Fragment uit Versmachtend verlangen
Ze hoorde het geluid opnieuw. Spitste haar oren. Er kraakte iets. Alsof iemand stiekem de trap beklom. Toch niet pa en ma, schoot het door haar hoofd. [...]
Jennifer Poelvoorde vloekte geluidloos. Ze had haar kamerdeur op slot moeten doen. Ze wilde het licht aansteken, maar twijfelde. Toegeven aan je paranoia is nooit een goed idee. Ze pakte Jason bij de schouder en kneep. Hij reageerde niet.
'Jason?'
Jennifer voelde een zucht. Plots had ze de indruk dat de deur van haar kamer op een kier stond. Ja. Ze zag het silhouet van een man. In de deuropening. Wat uiteraard niet kon, want het was pikkedonker. Ze wreef in haar ogen. Er was helemaal geen silhouet in de deuropening. [...]
Misschien moest ze een van de slaappillen van pa gaan halen. Toen ze uit bed wilde komen om het licht aan te steken, leek het of al haar haren tegelijk rechtop gingen staan. Dat geluid. Dat was een mens. Een mens die ademde. Vlakbij. Ze kneep hard in de arm van Jason, die iets onverstaanbaars mompelde. Jennifer keek opzij. Werd verblind door een scherpe flits.
'Lach eens lief, wil je?'
Luc Deflo (1958-2018) debuteerde in 1999 en ontpopte zich tot een populaire en veelzijdige misdaadauteur. In 2008 won hij met Pitbull de Hercule Poirotprijs. Zijn psychologische thrillers vonden door de jaren heen vele lezers en werk van hem werd vertaald in het Duits en het Frans.
05 februari 2020
Democratisch (nieuws, 2020)
CrimeFest verwelkomt 150 schrijvers
Het driedaagse thrillerfestival CrimeFest in Bristol ontvangt deze zomer zo'n honderdvijftig misdaadschrijvers. Onder hen zijn bestsellerauteurs Lynda La Plante, Lara Lippman en Robert Goddard.
Lynda La Plante maakt voor het eerst haar opwachting op CrimeFest. Ze komt praten over haar rijke carrière en over Buried, het nieuwe deel in haar thrillerserie over politieman Jack Warr.
De Amerikaanse schrijfster Lara Lippman gaat in discussie over haar essaybundel My Life As A Villainess, terwijl Robert Goddard, die vorig jaar de oeuvreprijs van de Crime Writers' Association kreeg, praat over zijn schrijversleven.
Verdeeld over vijftig discussiepanels zijn zo'n 150 auteurs in Bristol te vinden om te praten over historische misdaadromans, politieke thrillers, de gouden eeuw van de misdaadliteratuur, seriemoordenaars en de zogeheten 'cosy crime'. Andere auteurs op het affiche van de elfde editie van CrimeFest zijn Dreda Say Mitchell, Sarah Pinborough, Yrsa Sigurðardóttir,
Lynne Truss en Zoë Sharp.
Adrian Muller, directeur en oprichter van CrimeFest, verklaart tegenover The Bookseller dat zijn festival 'het meest democratische is van alle thrillerevenementen. Alle schrijvers die willen deelnemen heten we van harte welkom. CrimeFest vindt plaats van 4 tot 7 juni in het Mercure Bristol Grand Hotel.
Bron: The Bookseller
Het driedaagse thrillerfestival CrimeFest in Bristol ontvangt deze zomer zo'n honderdvijftig misdaadschrijvers. Onder hen zijn bestsellerauteurs Lynda La Plante, Lara Lippman en Robert Goddard.
Lynda La Plante maakt voor het eerst haar opwachting op CrimeFest. Ze komt praten over haar rijke carrière en over Buried, het nieuwe deel in haar thrillerserie over politieman Jack Warr.
De Amerikaanse schrijfster Lara Lippman gaat in discussie over haar essaybundel My Life As A Villainess, terwijl Robert Goddard, die vorig jaar de oeuvreprijs van de Crime Writers' Association kreeg, praat over zijn schrijversleven.
Verdeeld over vijftig discussiepanels zijn zo'n 150 auteurs in Bristol te vinden om te praten over historische misdaadromans, politieke thrillers, de gouden eeuw van de misdaadliteratuur, seriemoordenaars en de zogeheten 'cosy crime'. Andere auteurs op het affiche van de elfde editie van CrimeFest zijn Dreda Say Mitchell, Sarah Pinborough, Yrsa Sigurðardóttir,
Adrian Muller, directeur en oprichter van CrimeFest, verklaart tegenover The Bookseller dat zijn festival 'het meest democratische is van alle thrillerevenementen. Alle schrijvers die willen deelnemen heten we van harte welkom. CrimeFest vindt plaats van 4 tot 7 juni in het Mercure Bristol Grand Hotel.
Bron: The Bookseller
Horrorscenario (nieuws, 2020)
Hoofdrol voor Rifka Lodeizen in 'Lieve mama'
Rifka Lodeizen, Shahine El Hamus en Guy Clemens gaan de hoofdrollen vertolken in Lieve Mama, een zesdelige serie die gebaseerd is op de gelijknamige thriller van Esther Verhoef. De serie zal in het voorjaar worden uitgezonden via streamingdienst Videoland.
Andere rollen zijn er voor Aiko Beemsterboer, Vincent van der Valk en Richelle Plantinga. Jelle de Jonge neemt de regie van de serie op zich.
De thriller Lieve Mama gaat over het stel Helen (rol van Lodeizen) en Werner (Clemens), die een zorgeloos leven leiden met hun drie kinderen. Dan laat de achttienjarige Ralf (gespeeld door El Hamus) zich meesleuren in een crimineel plan, waarbij hij een overval plant op het huis van Helen en Werner.
Vanaf dat moment ontvouwt zich een horrorscenario, waarbij vooral Helen getroffen wordt. De serie vertelt het verhaal vanuit zowel het perspectief van Helen en Werner als van hun zoon.
Het boek, waarvan inmiddels meer dan 225.000 exemplaren zijn verkocht, won in 2016 de Gouden Strop en werd in 2015 genomineerd voor de NS Publieksprijs.
Rifka Lodeizen, Shahine El Hamus en Guy Clemens gaan de hoofdrollen vertolken in Lieve Mama, een zesdelige serie die gebaseerd is op de gelijknamige thriller van Esther Verhoef. De serie zal in het voorjaar worden uitgezonden via streamingdienst Videoland.
Andere rollen zijn er voor Aiko Beemsterboer, Vincent van der Valk en Richelle Plantinga. Jelle de Jonge neemt de regie van de serie op zich.
Rifk Lodeizen (foto Bob Thomas) |
Vanaf dat moment ontvouwt zich een horrorscenario, waarbij vooral Helen getroffen wordt. De serie vertelt het verhaal vanuit zowel het perspectief van Helen en Werner als van hun zoon.
Het boek, waarvan inmiddels meer dan 225.000 exemplaren zijn verkocht, won in 2016 de Gouden Strop en werd in 2015 genomineerd voor de NS Publieksprijs.
04 februari 2020
Anwärter (nieuws, 2020)
Jac. Toes genomineerd voor Glauser-Preis
Goed nieuws uit Duitsland. Gouden Strop-winnaar Jac. Toes is met zijn Duitse co-auteur Thomas Hoeps genomineerd voor de Glauser 2020. Dat is de Duitse tegenhanger van de Gouden Strop. Of hun politieke thriller Die Cannabis-Connection in de prijzen valt, hoort het duo in april.
Voor het winnen van de Glauser-Preis is de animo groot onder de schrijvers. Alleen al voor de sectie misdaadroman, die waarin Toes en co. zijn genomineerd, werden 326 boeken ingezonden. De jury bestaat uit vijf auteurs. De winnaar krijgt vijfduizend euro en een fraaie sculptuur. Het bijzondere is dat het prijzengeld voor alle categorieën wordt opgehoest door de leden van Das Syndikat, het Duitse genootschap van misdaadauteurs. Kom daar mee eens om in Nederland.
Op zaterdag 18 april wordt de winnaar bekendgemaakt op het officiële gala van de 34ste Criminale, de jaarlijkse bijeenkomst van het Syndikat, die vijf dagen duurt. Tijdens die avond wordt ook de prijs voor de beste jeugdkrimi, het beste spannende verhaal en het beste krimidebuut uitgereikt. Ook wordt dan de jaarlijkse Ehrenglauser (de Duitstalige Meesterprijs) vergeven, dit jaar aan Nina George, die onlangs in Nederland uitkwam met De Boekenapotheek aan de Seine.
Het duo Toes-Hoeps, dat het tegen vier concurrenten moet opnemen, is al aangenaam verrast met een juryrapport over hun boek. Vertaald uit het Duits volgt hier een citaat: 'In een spiraal van ambitie, macht en geweld zet het Duits-Nederlandse auteursduo gelaagde personages tegen elkaar op. In verfijnde taal en tegen een zorgvuldig onderzochte achtergrond vertellen ze een thematisch actueel verhaal dat in de traditie van een Griekse tragedie nooit goed kan aflopen. Als de politiek altijd zo spannend was, zou voortaan iedereen gaan stemmen. Als de politiek altijd zo wreed was, zouden er geen politici meer overblijven.'
Die Cannabis-Connection is (nog) niet in Nederland verschenen. Kathrin Scheel, de literair agente van de Nederlands-Duitse kanshebbers (Anwärter in het Duits), is er druk doende mee om dat te bewerkstelligen.
Goed nieuws uit Duitsland. Gouden Strop-winnaar Jac. Toes is met zijn Duitse co-auteur Thomas Hoeps genomineerd voor de Glauser 2020. Dat is de Duitse tegenhanger van de Gouden Strop. Of hun politieke thriller Die Cannabis-Connection in de prijzen valt, hoort het duo in april.
Voor het winnen van de Glauser-Preis is de animo groot onder de schrijvers. Alleen al voor de sectie misdaadroman, die waarin Toes en co. zijn genomineerd, werden 326 boeken ingezonden. De jury bestaat uit vijf auteurs. De winnaar krijgt vijfduizend euro en een fraaie sculptuur. Het bijzondere is dat het prijzengeld voor alle categorieën wordt opgehoest door de leden van Das Syndikat, het Duitse genootschap van misdaadauteurs. Kom daar mee eens om in Nederland.
Het duo Toes-Hoeps, dat het tegen vier concurrenten moet opnemen, is al aangenaam verrast met een juryrapport over hun boek. Vertaald uit het Duits volgt hier een citaat: 'In een spiraal van ambitie, macht en geweld zet het Duits-Nederlandse auteursduo gelaagde personages tegen elkaar op. In verfijnde taal en tegen een zorgvuldig onderzochte achtergrond vertellen ze een thematisch actueel verhaal dat in de traditie van een Griekse tragedie nooit goed kan aflopen. Als de politiek altijd zo spannend was, zou voortaan iedereen gaan stemmen. Als de politiek altijd zo wreed was, zouden er geen politici meer overblijven.'
Die Cannabis-Connection is (nog) niet in Nederland verschenen. Kathrin Scheel, de literair agente van de Nederlands-Duitse kanshebbers (Anwärter in het Duits), is er druk doende mee om dat te bewerkstelligen.
De man naar wie de prijs is vernoemd was een soort aartsvader van de Duitstalige krimi, net zoals Joop van den Broek, maar dan een tikkeltje avontuurlijker figuur. Friedrich Glauser (4 februari 1896, Wenen - 8 december 1938, Nervi) was een Duitstalige Zwitserse schrijver. Hij was het grootste deel van zijn leven morfine- en opiumverslaafd. In zijn eerste roman Gourrama, geschreven tussen 1928 en 1930, behandelde hij zijn eigen ervaringen bij het Franse vreemdelingenlegioen. De avond voor zijn trouwdag kreeg hij een beroerte, veroorzaakt door een herseninfarct, en stierf twee dagen later. De literaire nalatenschap van Friedrich Glauser is gearchiveerd in het Zwitserse Literair Archief in Bern. Sinds 1987 is de jaarlijkse Glauserprijs een van de bekendste Duitstalige misdaadschrijversprijzen.
03 februari 2020
Privacy (nieuws, 2020)
Stephen King verlaat 'onveilig' Facebook
De Amerikaanse bestsellerauteur Stephen King, een verwoed gebruiker van social media, heeft Facebook de rug toegekeerd. King zei dat hij niet meer zeker was van het vermogen van het sociale platform om de privacy van zijn gebruikers te beschermen.
Stephen King deed de aankondiging op Twitter, waar hij 5,6 miljoen volgers heeft. Zijn Facebook-account is verwijderd.
Facebook ligt onder vuur nadat het heeft besloten om politieke advertenties niet te controleren op feiten. Topman Mark Zuckerberg vindt het uiten van politieke opvattingen zo belangrijk dat die niet mogen gecensureerd. Facebook liet vorige maand weten dat 'mensen in staat moeten zijn om te horen van degenen die hen willen leiden en dat wat zij te zeggen hebben in het openbaar moet worden onderzocht en besproken'.
Het sociale medium Twitter weert politieke advertenties. Stephen King heeft Twitter lange tijd gebruikt om zijn politieke opvattingen te ventileren. Onlangs gaf hij zijn steun aan de Democrate Elizabeth Warren, die zich kandidaat heeft gesteld voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen.
De Amerikaanse bestsellerauteur Stephen King, een verwoed gebruiker van social media, heeft Facebook de rug toegekeerd. King zei dat hij niet meer zeker was van het vermogen van het sociale platform om de privacy van zijn gebruikers te beschermen.
Stephen King deed de aankondiging op Twitter, waar hij 5,6 miljoen volgers heeft. Zijn Facebook-account is verwijderd.
I'm quitting Facebook. Not comfortable with the flood of false information that's allowed in its political advertising, nor am I confident in its ability to protect its users' privacy. Follow me (and Molly, aka The Thing of Evil) on Twitter, if you like.— Stephen King (@StephenKing) February 1, 2020
Facebook ligt onder vuur nadat het heeft besloten om politieke advertenties niet te controleren op feiten. Topman Mark Zuckerberg vindt het uiten van politieke opvattingen zo belangrijk dat die niet mogen gecensureerd. Facebook liet vorige maand weten dat 'mensen in staat moeten zijn om te horen van degenen die hen willen leiden en dat wat zij te zeggen hebben in het openbaar moet worden onderzocht en besproken'.
Het sociale medium Twitter weert politieke advertenties. Stephen King heeft Twitter lange tijd gebruikt om zijn politieke opvattingen te ventileren. Onlangs gaf hij zijn steun aan de Democrate Elizabeth Warren, die zich kandidaat heeft gesteld voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen.
02 februari 2020
Kinderdroom (nieuws, 2020)
Thomas Olde Heuvelt breekt met oude liefde
Thriller- en horrorauteur Thomas Olde Heuvelt heeft een contract voor twee boeken gesloten met uitgeverij Meulenhoff Boekerij. Hij ruilt daarvoor zijn oude liefde in, uitgeverij Luitingh-Sijthoff.
In een Engelstalig bericht op Facebook - waarom zou je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan? - schrijft Thomas Olde Heuvelt dat hij met een zwaar gemoed, 'a heavy heart', afscheid neemt van Luitingh-Sijthoff.
Op 11-jarige leeftijd dromen kinderen ervan brandweerman te worden of prima ballerina, zo niet Olde Heuvelt. Toen al wilde hij dat LS zijn uitgever zou worden. Want daar verschenen al zijn helden: Stephen King, Peter Straub en Dean Koontz, de man met de toupet.
Hij was 22 toen hij werd ontdekt door LS-uitgever Jacques Post (inderdaad, de vader van Elvin). Tijdens een signeersessie kocht Post zijn tweede boek en mailde hem later met de vraag of hij niet naar een nieuwe uitgever wilde uitkijken. Dat wilde Thomas wel en LS werd zijn uitgever. Post werd zijn mentor. 'Hij leerde me alles over verhalen vertellen en maakte van mij een betere schrijver. Hij publiceerde mijn derde en vierde boek en voorspelde dat mijn boek HEX alles in zich had om een moderne klassieker te worden.' Daarna ging Post met pensioen.
Met LS-uitgever Geneviève Waldmann en haar opvolgster Febe van de Wardt kon Olde Heuvelt, niet alleen auteur van HEX en Echo, maar ook van een draak van het geschenkboekje Dolores Dolly Poppedijn, kon hij het eveneens prima vinden. Maar nu zijn helden niet meer door LS vertegenwoordigd worden, vindt hij het ook tijd om een ander pad in te slaan, schrijft hij. Naar Meulenhoff Boekerij dus.
01 februari 2020
Gouden recept (nieuws, 2020)
Mary Higgins Clark, Queen of Suspense, overleden
De Amerikaanse schrijfster Mary Higgins Clark, die met meer dan vijftig boeken op haar naam de bijnaam Queen of Suspense kreeg, is vrijdag overleden in Naples, Florida. De auteur is 92 jaar geworden.
Mary Higgins Clark werd een bestsellerauteur die boeken schreef over 'aardige mensen bij wie het kwaad in hun leven binnendrong'. Haar overlijden werd bevestigd door haar dochter Carol Higgins Clark, die ook thrillerschrijfster is. Naast haar woning in Naples had de schrijfster ook huizen in Saddle River, New Jersey, en Manhattan en op Cape Cod.
Volgens haar dochter was Mary Higgins Clark nog steeds aan het schrijven. Haar meest recente boek verscheen in november 2019. Alleen al in de Verenigde Staten heeft Higgins Clark meer dan honderd miljoen boeken verkocht.
De Amerikaanse schrijfster Mary Higgins Clark, die met meer dan vijftig boeken op haar naam de bijnaam Queen of Suspense kreeg, is vrijdag overleden in Naples, Florida. De auteur is 92 jaar geworden.
Mary Higgins Clark werd een bestsellerauteur die boeken schreef over 'aardige mensen bij wie het kwaad in hun leven binnendrong'. Haar overlijden werd bevestigd door haar dochter Carol Higgins Clark, die ook thrillerschrijfster is. Naast haar woning in Naples had de schrijfster ook huizen in Saddle River, New Jersey, en Manhattan en op Cape Cod.
Volgens haar dochter was Mary Higgins Clark nog steeds aan het schrijven. Haar meest recente boek verscheen in november 2019. Alleen al in de Verenigde Staten heeft Higgins Clark meer dan honderd miljoen boeken verkocht.
Haar pageturners, die met grote snelheid op de markt verschenen, vergaarden een groot lezerspubliek. Ze wilde verhalen schrijven waarover lezers zouden zeggen: 'Dit zou ik kunnen zijn. Dit had ons kunnen overkomen', zei ze in een interview in de New York Times in 1997. Haar helden waren veelal vrouw en de schurken waren doorgaans man.
In haar memoires Kitchen Privileges (2002) beschreef Higgins Clark zichzelf in haar jongere jaren als iemand die 'er smachtend naar verlangde' om te schrijven. Ze was er zeker van dat ze succesvol zou zijn, maar wist wel dat ze begeleiding nodig had. Die vond ze in een schrijfcursus op New York University. Haar docent suggereerde zijn studenten om te schrijven over iets wat ze meegemaakt of over gelezen hadden en dan de vraag te stellen 'Stel dat..?' of 'Wat als...?'. Het was een gouden recept voor Higgins Clark. In haar boeken waren steevast twee zaken taboe: seks en heiligschennis.
Het zou overigens nog jaren duren voordat Higgins Clark haar eerste verhaal gepubliceerd kreeg. 'Ik heb het veertig keer tevergeefs opgestuurd aan uitgevers', vertelde ze in 1999 in een interview met De Spanningsblog. 'Zes jaar lang heb ik zitten wachten, wetend dat het me echt wel een keer zou gaan lukken. Eén keer schreef een tijdschrift me terug dat het helemaal niks was. Jaren later, toen ik bekend was, wilden ze opeens wel een verhaal van me kopen. Ik zei tegen mijn agent: laat ze betalen. En dat hebben ze gedaan.'
Mary Theresa Eleanor Higgins werd geboren op 24 december 1927 in de Bronx. Toen ze elf was stierf haar vader Luke, een Ierse immigrant die een kroeg dreef. Haar moeder bleef achter met drie kinderen. Een paar jaar later overleed Mary's oudere broer.
Om het gezin mede te onderhouden nam Mary na school allerlei baantjes aan. Een ervan was telefoniste in het Shelton Hotel in Manhattan, waar ze gesprekken opving van hotelgasten. Een ervan was de beroemde schrijver Tennessee Williams, die, zo schreef ze in haar memoires, de goedkoopste kamer had (30 dollar per maand).
Het zou overigens nog jaren duren voordat Higgins Clark haar eerste verhaal gepubliceerd kreeg. 'Ik heb het veertig keer tevergeefs opgestuurd aan uitgevers', vertelde ze in 1999 in een interview met De Spanningsblog. 'Zes jaar lang heb ik zitten wachten, wetend dat het me echt wel een keer zou gaan lukken. Eén keer schreef een tijdschrift me terug dat het helemaal niks was. Jaren later, toen ik bekend was, wilden ze opeens wel een verhaal van me kopen. Ik zei tegen mijn agent: laat ze betalen. En dat hebben ze gedaan.'
Mary Theresa Eleanor Higgins werd geboren op 24 december 1927 in de Bronx. Toen ze elf was stierf haar vader Luke, een Ierse immigrant die een kroeg dreef. Haar moeder bleef achter met drie kinderen. Een paar jaar later overleed Mary's oudere broer.
Om het gezin mede te onderhouden nam Mary na school allerlei baantjes aan. Een ervan was telefoniste in het Shelton Hotel in Manhattan, waar ze gesprekken opving van hotelgasten. Een ervan was de beroemde schrijver Tennessee Williams, die, zo schreef ze in haar memoires, de goedkoopste kamer had (30 dollar per maand).
Ze debuteerde in 1969 met Aspire to the Heavens. Het boek werd geen bestseller. Dat werd het wel toen het opnieuw werd gepubliceerd in 2002, maar dan onder de titel Mount Vernon Love Story. Haar eerste succesvolle roman, Where are the Children?, verscheen in 1975. Higgins Clark verkocht het manuscript voor 3.000 dollar.
Bron: New York Times, De Spanningsblog
Bron: New York Times, De Spanningsblog