15 december 2018

Felix Weber - Genadeschot (2018)

Overzicht kwijt door alle reislust



(Door Hans Knegtmans)

De titel Genadeschot doet vermoeden dat voor het eind van het boek een van de personages om het leven wordt gebracht. Dat kan een van de goeden zijn of een van de vele slechteriken. Hoofdpersoon nummer één, de Nederlander Eden Lumas, lijkt aanvankelijk een eersteklas lul te zijn. Hij heeft zich tijdens WOII zonder enige aandrang van buitenaf aangemeld bij de Waffen-SS. De achterflap meldt dat dit uit 'zucht naar avontuur' is gebeurd.


Omdat de auteur Felix Weber nergens suggereert dat Lumas psychopathische trekjes heeft en hij zich in de loop van het verhaal zelfs sympathiek ontwikkelt, moeten we die aanmelding maar als een jeugdzonde zien. Hooguit kunnen we concluderen dat hij niet de snuggerste thuis is. Na een grondige training gaat de dienstreis naar Rusland, om daar de bolsjewistische vijand een lesje te leren.

Daar is het geen lolletje, zoals de oudere lezers zich uit de geschiedenisboeken zullen herinneren. Lumas komt daar door schade en schande zelf ook achter. Wanneer Hauptsturmführer Julius Liedtke hem met zweepslagen op sterven na dood het ziekenhuis in slaat, verpersoonlijkt zijn aversie tegen de nazi's zich tot een bittere jacht op zijn beul.

Zijn missie voert naar Argentinië. Daar is het ook oorlog, maar het sociale leven wordt er daar niet noemenswaardig door gehinderd. Lumas ontwikkelt een veelbelovende relatie met de verlamde schilderes Sophie. Evita Perón is onder de indruk van haar schilderkunst en geeft haar de opdracht om de 'Argentijnse werkelijkheid' te vereeuwigen. Dat betekent nog niet dat Argentinië een paradijs is. Lumas maakt zich zorgen hoe Sophie zal reageren als zij zijn eerdere misstappen ontdekt. Ook hebben Joodse veiligheidsagenten lucht gekregen van zijn verleden en charteren hem om geëmigreerde oorlogsmisdadigers op te sporen.

Genadeschot is onderhoudend genoeg. Weber maakt het echter de lezer onnodig moeilijk het overzicht te bewaren over de reislustige personages en data van hun belevenissen. Een in thrillers vaak gehanteerd hulpmiddel om hoofdstukken te preciseren door benoeming van tijd en plaats had wonderen kunnen doen. Nu is de lezer aangewezen op een tweede leesronde.

Felix Weber - Genadeschot. Uitgeverij Boekerij, 368 pag.

Deze recensie, met instemming van de auteur overgenomen, verscheen eerder in Het Parool

Geen opmerkingen:

Een reactie posten