31 januari 2014

Gesignaleerd 284 (nieuws, 2014)

vers van het mes!

LISA GARDNER - IN HAAR NAAM

Bij uitgeverij Cargo is verschenen 'In haar naam' van Lisa Gardner, volgens Karin Slaughter 'het grootste thrillertalent van dit moment'.  

Charlene Grant is ervan overtuigd dat ze vermoord gaat worden. Haar twee jeugdvriendinnen zijn gedood, allebei op dezelfde datum, op hetzelfde tijdstip, de een een jaar na de ander. Charlie is als enige over en de moorddatum komt steeds dichterbij.

Maar ze heeft besloten om zich niet zomaar over te geven en vraagt Bostons beste moordrechercheur D.D. Warren een onderzoek in te stellen. Zodra D.d. de zaak beter bestudeert, begint ze te twijfelen aan Charlies verhaal. Een aantal zaken klopt niet en haar intuïtie zegt haar dat het geheim dat Charlie met zich meedraagt wel eens het grootste gevaar zou kunnen zijn.

Lisa Gardner is het pseudoniem van Lisa Baumgartner en heeft al vele boeken op haar naam staan. De eerste thriller die zij onder deze naam geschreven heeft, is 'Bloedbruiloft'. Maar onder de naam Alicia Scott schreef ze de afgelopen jaren voor Silhouette Intimate Moments al 13 romantische thrillers. In 2012 stond ze met drie titels tegelijk in de New York Times-bestsellerlijst. Gardner/Baumgartner woont met haar gezin in New Hampshire. 

Lisa Gardner - In haar naam. Vertaling: Els Franci-Ekeler. Uitgeverij Cargo, 464 pag., € 18,90. ISBN 978 90 234 8218 5.

29 januari 2014

Perspectief (nieuws, 2014)

HENNING MANKELL SCHRIJFT OVER STRIJD TEGEN KANKER

De Zweedse bestsellerauteur Henning Mankell heeft bekendgemaakt dat hij lijdt aan kanker in een vergevorderd stadium. Hij is van plan regelmatig over zijn strijd tegen de ziekte te schrijven in een krantencolumn. In het dagblad Göteborgs-Posten meldt hij dat er begin dit jaar tumoren zijn aangetroffen in zijn linkerlong en nek. Artsen vrezen dat de kanker is uitgezaaid.

,,Ik heb al heel vroeg besloten om hierover te schrijven, omdat het uiteindelijk gaat om de pijn en het lijden die zo veel mensen treffen'', aldus Mankell.

De 65-jarige auteur, wereldberoemd om zijn thrillers over speurder Wallander, bezocht begin januari een orthopedisch chirurg in Stockholm, omdat hij vermoedde dat hij een hernia in zijn nek had. ,,Toen ik de volgende dag terugkeerde in Göteborg was dat met de diagnose van kanker. Ik heb geen speciale herinneringen aan de terugreis, behalve de onuitwisbare dankbaarheid die ik voel voor mijn vrouw Eva Bergman, die me begeleidde.''

,,Mijn angst is groot'', vervolgt de schrijver, ,,maar globaal genomen kan ik het onder controle houden.'' 

Mankell staat nu aan het begin van zijn behandeling. ,,Ik ga gewoon opschrijven hoe het is, over hoe deze moeilijke strijd is. Maar ik beschrijf het vanuit het perspectief van het leven, niet de dood.''

(Bron: The Guardian)

28 januari 2014

Kwaliteitseis (nieuws, 2014)

CPNB: UITGEVERS MOETEN SELECTEREN VOOR GOUDEN STROP

Uitgevers dienen een selectie te maken van de thrillers die zij willen inzenden voor de Gouden Strop. Die eerste schifting verhoogt namelijk de kwaliteit van de inzendingen. Dat stelt de CPNB, die vorig jaar de uitvoering van de thrillerprijs van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs (GNM) in handen heeft gekregen.

De CPNB heeft de spelregels voor de komende editie van de Gouden Strop aangepast. Het nieuwe reglement, in augustus vorig jaar ingesteld, bepaalt dat de uitgeverij per deelnemende titel een bijdrage van 160 euro moet ophoesten. Uitgeverijen die lid zijn van de Groep Algemene Uitgevers (GAU), en dat zijn doorgaans de grotere, ontvangen overigens een korting van 85 euro op het aanmeldbedrag. Verder is bepaald dat de uitgever van het boek dat de Gouden Strop wint, een bijdrage van 1600 euro dient te doneren.

Nadat De Spanningsblog in oktober over de aanpassing van het reglement berichtte, ontstond er enige commotie onder thrillerauteurs en uitgevers. Daarop heeft het GNM-bestuur de CPNB uitgenodigd om op de jaarvergadering, eind november, tekst en uitleg te komen geven. Dat werd gedaan door Esther Scholten, hoofd afdeling Denken van de CPNB, en directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer.

De CPNB heeft vanaf 2012 het jaarlijkse bedrag van 30.000 euro voor de Gouden Strop betaald, zo meldt de nieuwsbrief die aan de leden van het GNM is gestuurd. In dit bedrag zit het prijzengeld en andere kosten die nodig zijn om tot een winnaar te komen, van vergaderingen tot en met de uitreiking). De uren die CPNB-medewerkers maken zitten hierin niet verrekend.

Volgens Scholten en Van Nispen valt de Gouden Strop nu onder de auspiciën van de CPNB en daarmee ook onder de reglementen van de CPNB. De boekpromotor heeft verschillende prijzen onder zijn hoede, zoals de Griffels, Penselen, Paletten, Gouden Lijst en Dioraphte Jongerenliteratuurprijs. In deze reglementen vraagt de CPNB een inschrijfgeld van 75 euro per titel voor GAU-leden en voor niet-GAU leden 160 euro. ,,Wij willen geen onderscheid maken: gelijke monniken, gelijke kappen.''

De CPNB stelt dat door het gratis inzenden van titels voor de Gouden Strop vaak zonder onderscheid allerlei boeken werden ingestuurd. Naast het inhoudelijke argument dat uitgevers door een eerste schifting de kwaliteit verhogen, speelt ook het financiële aspect mee. De CPNB: ,,Wij vinden dat de uitgevers ook een verantwoordelijkheid dienen te hebben in het in stand houden van de kwaliteit van de Strop door een financiële bijdrage te doen.'' De hoogte van het bedrag noemt de CPNB niet meer dan redelijk. ,,Uitgeverijen kunnen met dit bedrag rekening houden in hun budget.''

De jaarvergadering van het genootschap nam genoegen met de uitleg van de CPNB. De enige schrijver die haar bezwaren tegen de financiële bijdrage omzette in actie, was Loes den Hollander. De bestsellerauteur liet haar uitgever begin december weten niet meer mee te doen met de Gouden Strop. ,,Nu het reglement is veranderd en er voor iedere inzending ook nog moet worden betaald, lijkt mij de tijd gekomen om me uit dit circus terug te trekken'', zei ze. ,,Ik hou zeker van geld uitgeven, maar niet van het verspillen.''

Den Hollander had al langere tijd haar bedenkingen over de thrillerprijs. ,,Ik vind het tamelijk onzinnig om mee te dingen naar een prijs waarvan iedereen weet dat thrillerschrijvers die zich toeleggen op verhalen over menselijke relaties (...), nooit zullen worden genomineerd omdat de juryleden ieder jaar opnieuw juist dit soort thrillers bekritiseren en zich er ook tamelijk laatdunkend over uitlaten.''

Teken van beschaving (column, 2014)

DE REDDENDE HACKER

(Door Peter de Zwaan)

Het gaat slecht met de boekwinkels, maar redding nadert.

Dat is het goede nieuws, en ik dacht: laat ik daar nou mee beginnen, zorg ik een keer voor hoop.

Het slechte nieuws is dat het nog een hele tijd kan duren en dat de redding afhankelijk is van het vernuft van hackers, u weet wel, de hufters in Roemenië die sites van banken namaken, het groepje ongeregeld in Nigeria dat zo handig is in het verspreiden van virussen, de puber in Rotterdam die, omdat hij twee dingen tegelijk kan, uit zijn neus vreet en tegelijk iets bedenkt waardoor uw hele handel plat valt.

De hackers zijn niet te stuiten, ik las daar binnen een week twee artikelen over en in beide stukken werd de ondergang van het internet voorspeld. Hackers breken af wat Bill Gates heeft opgebouwd en ze worden, zonder dat ze het beseffen, degenen die zorgen voor de terugkeer van het boekenvak zoals we dat van vroeger kennen. Ze zijn altijd net een stap slimmer dan de beschermers van het internetsysteem en vroeg of laat zullen ze iets bedenken waardoor internetbankieren onmogelijk wordt, en daardoor internetwinkelen.

Voor de keten Polare zal het wel te laat zijn, maar wat wil je als je een naam kiest die is bestemd voor een onderzeeboot, dan vraag je toch echt om ten onder te gaan.

Bol.com zal op termijn ook sneuvelen en het zal het feest zijn in de paar overgebleven boekwinkels, en bij een aantal uitgevers.

Niet bij de kleine uitgevers. De kleintjes kunnen er mee ophouden, want ze danken hun bestaan aan internet en aan Bol.

Als voorbeeld zal ik uit mijn eigen school klappen.

Zwarte Zwaan heeft in mei vorig jaar twee 'Bob Evers'-boeken uitgegeven. Prijs 14,99, zeg maar 15 euro. Van de 1500 boeken is meer dan de helft rechtstreeks via mijn huis verkocht. Winst iets boven de 11 euro per boek. Ik reken geen arbeidskosten, dat begrijpt u, want ik kost niets. Daarna kwam Bol. Winst ongeveer 8 euro per boek. Toen te veel boekhandelaren klaagden, heb ik de twee BE-delen te koop aangeboden via het Centraal Boekhuis. Winst rond 6 euro per boek.

Je kunt dus heel wat beter de handen zelf uit de mouwen steken dan zaken doen met het CB.

Door het Centraal Boekhuis heb ik wel een goede indruk gekregen van de verhoudingen. Van elke tien boeken gaan er acht de deur uit via Bol en twee via de boekwinkels; en nu rond ik af ten gunste van de winkels.

Gezien de winstmarge is het tamelijk stom om via een winkel te willen verkopen. Je doet het hooguit om oudere lezers die geen computer hebben ter wille te zijn.

Het aantal liefhebbers van de 'Bob Evers'-serie is groot; er komen herdrukken en er komt een nieuw deel. Maar hoeveel mailing ik ook stuur, de meeste eigenaren van boekwinkels vinden het wel best. Een stuk of tien hebben ingekocht en op een na hebben ze bijbesteld, het gros laat het afweten. De kopers zijn er, maar als ze op de hoogte willen blijven, komen ze terecht bij Bol. Van mij, uitgever zijnde, mogen de winkels sluiten. Van mij, schrijver en lezer, moeten ze blijven. Allemaal. Omdat dat hoort, een boekwinkel in een stad, ze zijn een teken van beschaving.

Voor handhaving van die boekenbeschaving zijn de hackers nodig. Het lijkt een vreemde combinatie, maar als ik een boekwinkel had, zou ik mijn hoop vestigen op de schavuiten die zich bezighouden met de ondergang van internet. En ik zou elke dag een schietgebedje doen: ‘Lieve Heer, laat ze toeslaan, zo snel mogelijk.’

(deze column is ook te lezen op www.peterdezwaan.nl)

Peter de Zwaan (1944, Meppel) heeft tientallen publicaties op zijn naam staan, misdaadromans en jeugdboeken. Voor acht van zijn thrillers werd hij genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Met 'Het Alibibureau' won hij in 2000 die prijs. Vorig najaar verscheen zijn nieuwe thriller 'De Loverman' bij zijn eigen uitgeverij Zwarte Zwaan. Binnenkort publiceert uitgeverij Conserve 'In mijn hoofd', een roman over alzheimer.

Gesignaleerd 283 (nieuws, 2014)

vers van het mes!

ELIZABETH GEORGE - VERLOREN ONSCHULD

Bij uitgeverij A.W. Bruna is vandaag verschenen 'Verloren onschuld', het achttiende boek van de Amerikaanse schrijfster Elizabeth George.

Wanneer de 9-jarige Hadiyyah Upman plotseling verdwijnt uit Londen, is sergeant Barbara Havers er net zo kapot van als de vader van het meisje. Hadiyyah is Barbara s buurmeisje, met wier familie ze goed bevriend is. Omdat het meisje in het gezelschap van haar moeder was, staat de politie machteloos. 

Vijf maanden later wordt Hadiyyah ontvoerd van een druk marktplein in de Italiaanse stad Lucca, waar ze bleek te wonen met haar moeder. De lokale politie start een grootschalig onderzoek. Barbara wil afreizen naar Italië, maar krijgt daarvoor geen toestemming van haar leidinggevende. Geheel tegen de regels in speelt ze informatie over de zaak door aan een van de landelijke sensatiekranten, met als doel de politie onder druk te zetten om toch iemand uit hun gelederen naar Italië te sturen. Door Barbara s actie duikt Scotland Yard boven op de zaak. Maar in plaats van Barbara mag Thomas Lynley afreizen naar de Italiaanse stad. De zaak wordt bemoeilijkt door taalproblematiek en verschillen in lokale gewoonten en door het feit dat de Italiaanse autoriteiten zo snel mogelijk iemand verantwoordelijk willen stellen voor de ontvoering. Wie dan ook.

Elizabeth George begon op haar zevende al met het schrijven van verhalen. Na haar studie Engels en een master in psychologie werkte ze als docent Engels op een middelbare school.

Elizabeth George - Verloren onschuld. Vertaling: Fanneke Cnossen. Uitgeverij A.W. Bruna, 768 pag., € 22,50. ISBN: 978 90 229 98779

27 januari 2014

Psychologisch inzicht (nieuws, 2014)

SIMON DE WAAL SCHRIJFT POLITIESERIE
Simon de Waal
Rechercheur annex thrillerauteur Simon de Waal ('Cop vs Killer') schrijft mee aan de politieserie 'NoordZuid', die regisseur Paula van der Oest momenteel ontwikkelt voor de KRO. De reeks moet dit najaar op de televisie te zien zijn. 

'NoordZuid' gaat over een Amsterdamse rechercheur die haar achtergrond als psycholoog inzet bij het oplossen van misdaden. De serie wordt geproduceerd door FourOneMedia, waar ook 'S1ngle', 'Heer & Meester', 'Dokter Tinus' en 'Levenslied' vandaan komen.

Van der Oest werkt als hoofdschrijver aan de scenario's en gaat de meeste afleveringen regisseren. Behalve De Waal werken ook Lineke van den Boezem ('Verborgen gebreken') en Inge Hardeman mee aan de serie. Acteurs zijn nog niet bekend. De opnames vinden vanaf half april plaats in Amsterdam. Van der Oest legt op dit moment ook de laatste hand aan de thriller 'Lucia de B.', over een van de grootste gerechtelijke justitiële dwalingen uit de Nederlandse geschiedenis. Die film, met in de hoofdrollen Ariane Schluter en Barry Atsma, is begin april in de bioscopen te zien.

(Bron: Televizier.nl)

26 januari 2014

Gezamenlijk belang (nieuws, 2014)

TIENTALLEN AUTEURS IN ACTIE TIJDENS THRILLERWEEKEND

Zaterdag 31 mei staat in diverse agenda's genoteerd als Wereldnietrokendag, maar het is ook de eerste dag van het allereerste Weekend van de Nederlandstalige Thriller. Tientallen schrijvers van eigen bodem zijn dan betrokken bij evenementen die de aandacht moeten vestigen op het Nederlandse thrillergenre. 

Het weekend valt aan het begin van de Maand van het Spannende Boek, waarvan zoals bekend op donderdag 29 mei officieel de aftrap wordt gegeven met de uitreiking van de Gouden Strop en de Schaduwprijs. Leden van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs (GNM) hebben in het verleden met enige regelmaat erop aangedrongen dat er meer promotie moet zijn voor het Nederlandse spannende boek in deze actiemaand. Het GNM-bestuur heeft daarop eind vorig jaar boekpromotor CPNB gevraagd met een actieplan te komen. De leden hebben dat kort geleden toegestuurd gekregen.

In het weekend van 31 mei en 1 juni wordt dus de schijnwerper gericht op de vaderlandse misdaadliteratuur. Volgens het GNM is het niet de verkoop van het eigen boek die daarbij voorop staat, maar het genre als geheel met zijn vele beoefenaars. Het moet een gezamenlijke actie worden voor een gezamenlijk belang, aldus het GNM. 

Sommige schrijvers hebben al een evenement bedacht. Zo maken Almar Otten en Marelle Boersma een 'moordwandeling' langs plaatsen uit hun boek. En het auteursduo Tupla M. organiseert een thrillerquiz in een bibliotheek. Te zijner tijd wordt een lijst met deelnemende auteurs op de website van het GNM gepubliceerd. Tot dusver hebben de volgende schrijvers hun medewerking toegezegd:  Jacob Vis, Almar Otten, Corine Hartman, Tomas Ross, Joost Heyink, Sybren Kalkman, Ella Marjon, Loes den Hollander, Roel Janssen, Judith Visser, Esther Verhoef,  Escober, Jac. Toes, Michael Berg, Carla de Jong, Simone van der Vlugt, Lex Passchier, John Brosens, Herman Vemde, Marelle Boersma, Tupla M., Pim Faber, Linda Jansma, Melissa Skaye, Els Kerkhoven, Milou van der Will, Ellen den Hollander.

Politica (nieuws, 2014)

'THE KILLING'-ACTRICE IN NIEUWE BRITSE MISDAADSERIE

Sofie Gråbøl, de actrice die met haar rol én haar wollen truien in de Deense thrillerserie 'The Killing' internationale faam vergaarde, is gevraagd voor de cast van de nieuwe Britse misdaadreeks 'Fortitude'. De Deense ster, die destijds de rol van rechercheur Sarah Lund vertolkte, mag nu in de huid kruipen van een lokale politica. De nieuwe serie speelt zich af in een plaats in IJsland. 

Net als in 'The Killing' concentreert het drama zich op een moord op een van de inwoners van een overigens hechte gemeenschap. Sofie Gråbøl is de bestuurder van de stad. Zij maakt zich zorgen dat het misdrijf negatief kan uitpakken voor haar ambitieuze plannen om de regio te hervormen. 

De 45-jarige actrice had drie jaar geleden een gastrol in de comedy 'Absolutely Fabulous'. Ondanks het succes van 'The Killing' is zij nog niet eerder gevraagd voor een rol in een Britse serie.

25 januari 2014

Status aparte (nieuws, 2014)

LEERLINGEN VINDEN 'DE VERBOUWING' PERVERS

Leerlingen van 6 VWO van het omstreden Ibn Ghaldoun-college in Rotterdam hebben geweigerd de thriller 'De verbouwing' van Saskia Noort te lezen. In het boek staat volgens hen een 'smerige passage' over een vinger die langs een hals naar de borst glijdt. Dat staat in het strafdossier van elf leerlingen die betrokken zouden zijn geweest bij de geruchtmakende examenroof in 2013. Maandag staan ze voor de rechter. Het AD heeft inzage gehad in het dossier.

Volgens de krant blijkt uit het dossier dat 6 VWO een status aparte had. Een prestigeklasje op een islamitische school. Er werd van alles door de vingers gezien, schrijft het AD. Er wordt volop gespijbeld en een 4 wordt met een beetje ritselen een voldoende.

De - autochtone - docente Nederlands moet het ontgelden. Ze wordt niet gepruimd. Leerlingen vragen haar waarom ze Nederlands moeten leren. ,,Terwijl we dat misschien niet eens willen gebruiken.'' Als ze de kinderen 'De verbouwing' wil laten lezen, weigeren zes leerlingen: het boek is 'pervers'. Als de docente 'Het Gouden Ei' van Tim Krabbé als alternatief biedt, staat er een paar dagen later een imam voor haar neus. Hij maakt haar duidelijk dat hij hier niet van gediend is. 

De lerares Nederlands mag geen uitdrukkingen gebruiken met het woord 'hond' erin. Beledigend, oordelen leerlingen. Het gros van de groep is uitgesproken aanhanger van de islam. Wanneer de docente de klas het succes van Geert Wilders wil laten analyseren, breekt er een staking uit. Er wordt een handtekeningenactie gehouden om de lerares weg te krijgen. Als de docente uiteindelijk vertrekt, wordt dat gevierd als een overwinning. 

(Bron: AD)

22 januari 2014

Plopmoment (nieuws, 2014)

FILMDEAL VOOR SIMONE VAN DER VLUGT


Simone van der Vlugt
De thrillers 'De reünie' en 'Het laatste offer' van Simone van der Vlugt worden verfilmd. De schrijfster uit Alkmaar heeft vandaag op het kantoor van haar uitgeverij Anthos haar handtekening onder het filmcontract gezet.

Met 'De reünie' maakte Van der Vlugt in 2004 haar debuut in het thrillergenre. Het boek (402.000 verkochte exemplaren) gaat over de vermissing van de op haar middelbare school populaire Isabel Hartman. Een oud-klasgenote van haar gaat negen jaar later op onderzoek uit.

In 2007 verscheen 'Het laatste offer', Van der Vlugts derde thriller, waarvan tot dusver 192.000 exemplaren zijn verkocht. Daarin reist een medewerkster van een makelaarskantoor haar minnaar achterna naar Egypte. Ze raakt betrokken bij een belangrijke opgraving die verband houdt met de Ark des Verbonds.

Wie in de films welke rollen gaan spelen, is nog niet bekend. Maar tijdens het Thrillerfestival in Zoetermeer, eind oktober vorig jaar, sprak Van der Vlugt al over de verfilming van haar boeken. Ze liet zich toen ontvallen dat actrice Thekla Reuten waarschijnlijk de hoofdrol zal krijgen.

Het is niet voor het eerst dat er plannen zijn voor de verfilming van een van de boeken van Van der Vlugt. In november 2011 liet haar uitgeverij weten dat de thriller 'Op klaarlichte dag' wordt bewerkt voor het grote doek. Producent Paul Ruven, die de filmrechten heeft gekocht, liet toen weten te hopen dat de film binnen twee jaar in de bioscoop te zien zou zijn. Maar die film gaat niet door, verklaarde Van der Vlugt op het Thrillerfestival. Er was destijds te weinig geld om de belangrijke scènes in het boek, zoals een tunnelbrand en achtervolgingen rond een Italiaans meer, te kunnen verfilmen. ,,Ik wil niet dat het half gedaan wordt, dus heb ik de rechten teruggenomen'', zei de schrijfster toen.

UPDATE 23 JANUARI: De filmrechten van 'De reünie' en 'Het laatste offer' zijn verkocht aan Inspire Pictures, die eerder betrokken was bij de totstandkoming van films als 'De Marathon' en 'Daglicht'. Productiemaatschappij Column Film zal samen met Inspire Pictures de films produceren. Producent Gijs van de Westelaken is blij met de kans om de bestsellers te verwerken tot een film. Column Film is bekend van grote publieksfilms als 'Gooische Vrouwen' en 'De Verbouwing' maar ook van documentaires zoals 'Het Nieuwe Rijksmuseum'.

Van der Vlugt stelt in een reactie: ,,Eén film zou al geweldig zijn, twee films is natuurlijk helemaal fantastisch. Ik verheug me op de samenwerking met Inspire Pictures en Column Film en ik kijk uit naar de eerste draaidag!'' Gijs van de Westelaken: ,,We hebben met veel plezier ervaren hoe succesvolle Nederlandse literaire thrillers met kwalitatief hoogstaande verfilmingen hun weg vinden naar een breed bioscooppubliek, en zijn ervan overtuigd dat dat met de boeken van Simone nu ook zal gaan gebeuren.''

Deze zomer gaat de verfilming van 'De reünie' van start. De film, gedistribueerd door A-Film Benelux, zal in 2015 in de bioscoop draaien.

Sleutelroman (nieuws, 2014)

ROSS: BOEK OVER JORIS DEMMINK IN NAJAAR

Club Temple
Drievoudig winnaar van de Gouden Strop Tomas Ross loopt al jaren rond met plannen voor een boek over Joris Demmink, de omstreden oud-topambtenaar van het ministerie van Justitie. De roman gaat er nu eindelijk komen. 

De Haagse thrillerauteur is er sinds twee weken dagelijks mee bezig, vertelt hij. ,,De werktitel is 'De Vrienden van Pinokkio'.'' Ross verwijst daarmee naar de beruchte Pinokkio Bar in de Tsjechische hoofdstad Praag, destijds een ontmoetingsplek voor pedofielen. De bar heet nu Club Temple, die zichzelf  'The best gay club in Prague' noemt. De hoofdpersoon in Ross' roman is een Nederlandse man die als jochie in de Pinokkio Bar werd misbruikt.

Ross: ,,Het boek verschijnt Deo Volente in september of oktober. Het probleem is dat Demmink niet is veroordeeld en tegen die tijd waarschijnlijk nog steeds niet. Ik overweeg dan ook om er een sleutelroman van te maken, met een topambtenaar genaamd Joris als personage. Want hoe ik ook over hem en zijn kornuiten denk: het principe blijft dat schuld moet worden bewezen.'' Er zijn volgens Ross al genoeg krankjorume complotdenkers die onzin over Demmink rondstrooien. Zo zou volgens hen Demmink zelfs betrokken zijn geweest bij de moord op Marianne Vaatstra

Het gerechtshof in Arnhem bepaalde gisteren dat het Openbaar Ministerie de voormalig secretaris-generaal van het ministerie van Veiligheid en Justitie moet vervolgen wegens vermeend seksueel misbruik. Demminks naam wordt al jaren in verband gebracht met pedofilie, maar heeft de beschuldigingen zelf altijd ontkend.

Het misbruik zou in Turkije in de jaren negentig hebben plaatsgevonden, tijdens dienstreizen. Twee Turkse mannen van destijds dertien en veertien jaar oud, zeggen door Demmink te zijn misbruikt en na hun aangiften in 2008 en 2010 te zijn geïntimideerd.

Volgens het gerechtshof geeft 'het beschikbare materiaal voldoende aanleiding voor een redelijk vermoeden van schuld voor verkrachting'. Daarom moet het Openbaar Ministerie nader onderzoek verrichten. Dat betekent dat het OM onder meer een getuige in Turkije moet horen. Daarnaast moet het OM nader onderzoek verrichten naar in- en uitreisgegevens.

Demmink heeft gezegd dat hij sinds 1987 niet meer in Turkije is geweest. Maar de advocaat van de mannen wijst op een Turks document, waaruit zou blijken dat Demmink op 20 juni 1996 nog naar Turkije is afgereisd.

21 januari 2014

Gesignaleerd 282 (nieuws, 2014)

vers van het mes!

KARIN KALLENBERG & DIMITRI VAN HOVE - B.B.

Bij uitgeverij Zilverbron is onlangs verschenen 'B.B.', van het schrijversduo Karin Kallenberg & Dimitri Van Hove. Volgens de uitgever gaat het om 'een opmerkelijke psychologische thriller met Tarantino-achtige trekjes'.

De twee auteurs vertellen over Andy, die is geboren met een erfelijke gelaatsaandoening. Andy schijnt niet in de wieg gelegd te zijn voor een gelukkig leven. Hij wordt genegeerd door het meisje van zijn dromen, gepest door zijn klasgenot en een verdorven godsdienstleraar maakt zijn middelbareschooltijd tot een ware hel.

Als jaren later door een reeks tragische gebeurtenissen Andy het water tot aan de lippen staat, neemt hij het heft in eigen handen.

Karin Kallenberg is geboren en getogen in Amsterdam, waar ze de lerarenopleiding Nederlands volgde. Ze is getrouwd en heeft twee kinderen. Op een schrijverssite leerde ze Dimitri kennen met wie ze sindsdien een auteursduo vormt.

Dimitri Van Hove studeerde informatica en grafische vormgeving. Naast zijn illustraties publiceerde hij enkele korte verhalen en de satirische politiethriller 'Hardgekookt'. Hij woont samen met zijn ingebeeld vriendin in Brugge.

Karin Kallenberg & Dimitri Van Hove - B.B. Uitgeverij Zilverbon, 258 pag., € 17,95. ISBN: 978 949 076 74 02

20 januari 2014

Bomvol briljante concepten (nieuws, 2014)

RECHTEN 'HEX' VERKOCHT AAN ENGELAND EN VS

Thomas Olde Heuvelt
De Amerikaanse en Britse rechten van de fantasythriller 'HEX' van Thomas Olde Heuvelt (1983) zijn verkocht aan de Amerikaanse uitgeverij Macmillan/Tor (US, Canada) en de Britse uitgeverij Hodder & Stoughton (UK, Australië). Volgens zijn uitgeverij Luitingh-Sijthoff levert Olde Heuvelt hiermee een unieke prestatie: zelden is het een Europese genreschrijver gelukt om door te breken op de Angelsaksische markt.

Oliver Johnson, 'associate publisher' van Hodder & Stoughton, zegt: ,,We zijn zeer verheugd 'HEX' te hebben binnengehaald. Dit boek zit zo bomvol briljante concepten en momenten dat we absoluut broeien van enthousiasme: dit is het begin van een lange en succesvolle internationale carrière voor Olde Heuvelt.''

De buitenlandse interesse voor 'HEX' is groot, aldus Luitingh-Sijthoff. De onderhandelingen voor filmrechten en vertaalrechten van verschillende landen zijn in volle gang. In april 2013 werd Thomas Olde Heuvelt als eerste Nederlander ooit genomineerd voor de Hugo Awards, de grootste internationale fantasy-award.

In 'HEX' is het ogenschijnlijk pittoreske dorpje Beek in de greep van een vrouw uit de zeventiende eeuw, wier ogen en mond zijn dichtgenaaid. Iedereen weet dat haar ogen nooit mogen worden geopend. Er wordt alles aan gedaan om haar aanwezigheid geheim te houden. Maar als een groep jongeren besluit online viral te gaan met de heks, laat ze de moderne samenleving langzaam maar zeker afglijden naar middeleeuwse praktijken. 'HEX' is Olde Heuvelts bestverkochte roman.

Thomas Olde Heuvelt is 30 jaar, woont en werkt in Den Bosch. 'HEX' is zijn derde boek bij Luitingh-Sijthoff. Eerder verschenen 'Leerling Tovenaar Vader & Zoon' en 'Harten Sara'.

De trailer van 'HEX':


19 januari 2014

Phil Hogan - De wraak van meneer Heming (2014)

EEN MANIAKALE MAKELAAR


Zo af en toe komt er een thriller voorbij met een verrassend originele plot. Deze keer geen dozijn vermoorde meisjes, drankzuchtige rechercheur of eigenwijze blondine die in zeven sloten tegelijk dondert. Journalist/auteur Phil Hogan introduceert in 'De wraak van meneer Heming' een excentriek hoofdpersonage, dat we zelden gezien hebben. Hoewel niet is uit te sluiten dat u hem over de vloer heeft gehad...

William Heming is een vrij onzichtbare, grijze makelaar in een Engels stadje waar niet veel gebeurt. Van elk huis dat bij hem in de verkoop is geweest, houdt hij stiekem een kopiesleutel achter. Als een verknipte voyeur houdt hij de nieuwe eigenaren in de gaten.

Zijn obsessie gaat ver. Hij sluipt huizen binnen, verzamelt hebbedingetjes en legt logboeken aan. Dat gaat een keer fout, dat voelt u vast wel aankomen.

Meneer Heming is de verteller in deze inventieve thriller en hij richt zich rechtstreeks tot de lezer. Hij laat af en toe fragmenten uit zijn jeugd voorbijkomen die enerzijds kleur geven aan zijn karakter en anderzijds de weg naar zijn vreemde gedrag deels verklaren. Met de nodige zwarte humor, een aantal verrassende wendingen en dito cliffhangers heeft Phil Hogan een frisse en authentieke variant binnen het stalkergenre gecreëerd.

Phil Hogan - De wraak van meneer Heming. Vertaling: Mariëtte van Gelder. Uitgeverij Unieboek, 304 pag.

17 januari 2014

Zielloos en Zuidas (nieuws, 2014)

HARTMAN EN STENGER IN EERSTE LITERAIRE THRILLER SALON

Corine Hartman
Corine Hartman en Patty Stenger zijn de eerste twee gasten in de eerste editie van de Literaire Thriller Salon. Zoals eerder gemeld vindt dit evenement plaats op zondag 16 februari in het proeflokaal van brouwerij De Prael (Oudezijds Armsteeg 26) in Amsterdam. Hartman zal er haar nieuwe Jessica Haider-thriller 'Zielloos' presenteren. Verder praten de gastvrouwen, de schrijfsters Carla de Jong en Annet de Jong met debutante Patty Stenger over haar thriller 'Zuidas', waarvan de filmrechten verkocht waren nog voor het in de winkel lag. DWDD-boekenpanellid Wim Krings presenteert zijn thrillertips van de maand.

Voorafgaand aan deze eerste thrillersalon is er een kort interview met Carla de Jong, over het initiatief van de thrillersalon en haar nieuwe boek dat die week verschijnt. Na afloop van de 'salon' is er gelegenheid voor napraten, borrelen, boekverkoop en signeren door de auteurs.

Vier weken later, op de derde zondag van maart (de 16de) is 'de onbetwiste koningin van de Nederthriller’ Saskia Noort te gast. Van haar laatste thriller 'Debet' zijn er inmiddels meer dan 100.000 exemplaren verkocht. Schrijfster en AD-journaliste Ellen den Hollander vertelt over haar derde spannende boek 'Noodtoestand'. De volgende Thriller Salons zijn op 13 april en 18 mei. De programmering daarvan wordt later bekendgemaakt. 

Deon Meyer (interview, 2014)




'EEN MAKKELIJK BOEK IS EEN SLECHT BOEK'

Met het einde van de Apartheid kwam de 'bevrijding' voor de Zuid-Afrikaanse thrillerschrijver Deon Meyer. En na een aanvankelijke aarzeling sluit ook de Nederlandse lezer hem in de armen. De grenzen verleggen, dat is zijn streven met elk nieuw boek. ,,Als je geen risico's neemt, groei je niet.''

(Door Peter Kuijt)

Deon Meyer is opgetogen. In de week dat hij Nederland en Vlaanderen aandoet voor een bliksembezoek, maakt zijn jongste thriller 'Spoor' een - overigens kortstondige - entree in de bestsellerlijsten. ,,Uitgeverij A.W. Bruna heeft fantastisch werk verricht'', zegt de bijna fluisterende 55-jarige schrijver. ,,Twee jaar geleden hadden veel Nederlandse lezers nog nooit van mij gehoord. En nu staat mijn thriller in de top 60. Dat heb ik in grote mate te danken aan de promotie door de uitgever.''

We zijn getuige van een succesvolle wederopstanding van een thrillerauteur. Eind jaren negentig bracht uitgeverij Van Buuren Meyers tweede thriller 'Feniks' op de markt, gevolgd door 'Orion'. Meyer: ,,Maar er gebeurde niets...'' Van Buuren ging failliet, waarna De Fontein in het nieuwe millennium een poging waagde met 'Dodemansrit' en 'De Artemis affaire'. Daarna bleef het stil rond de Zuid-Afrikaanse auteur totdat A.W. Bruna hem onder haar vleugels nam.

,,Misschien was destijds de timing niet zo best'', zegt Meyer nadat hij nog een keer de loftrompet over zijn huidige uitgever heeft gestoken. ,,Kort na het einde van de Apartheid waren de Nederlandse lezers nog niet zo happig op een boek van een blanke Zuid-Afrikaanse schrijver. Dat komt door de speciale relatie tussen Nederland en Zuid-Afrika en het enorme politieke bewustzijn van jullie. Er moest eerst een aantal jaren overheen gaan voordat men zich op zijn gemak zou voelen met een boek van zo'n auteur in zijn hand.''

Meyer heeft een aantal ontmoetingen met lezers in boekwinkels op zijn programma staan. Hij kijkt er naar uit. ,,Mijn filosofie is: wij zijn slechts schrijvers voor onze lezers. Als een boek niet wordt opengeslagen, dan bestaat het eigenlijk niet.'' Hij noemt het een voorrecht zijn fans te ontmoeten. ,,Het zijn per slot van rekening mensen die aandacht en geld aan jouw werk besteden.''

En mensen blijken bereid te zijn in de buidel te tasten voor 'Spoor'. Ze krijgen in ruil daarvoor een vuistdikke, vijfsterrenthriller die tot en met het dankwoord de aandacht meer dan gevangen houdt. De thriller telt in feite meerdere 'boeken'. Meyer schrijft over de veertiger Milla Strachan, die haar parasiterende echtgenoot en zoon ontvlucht, op zichzelf gaat wonen en werk vindt bij een nieuwsblad, dat in werkelijkheid een onderdeel van de geheime dienst blijkt te zijn. Hij schrijft over ex-politieman Mat Joubert die bij een detectivebureau aan de slag gaat en zich verliest in de zaak van de vermissing van een manager bij een busbedrijf. En Meyer verhaalt over bodyguard Lemmer, die al eerder in de thriller 'Onzichtbaar' optrad. Lemmer reist tegen beter weten in mee met een transport van zeldzame zwarte neushoorns. Al die verhalen punnikt Meyer op ingenieuze wijze tot een geraffineerde, meerlagige thriller over diamantsmokkel, een bendeoorlog op de Kaapse vlakte en de dreiging van moslimterreur in Zuid-Afrika.

De schrijver ziet ook nog kans om tussen al die verhaallijnen door wat zijpaden te bewandelen. Zo voert hij in het boek een kwartet Harley Davidson-rijders op. Ze hebben een weinig hartelijke ontmoeting met Lemmer. Meyer, in een vorig leven brandmanager bij BMW, is zelf een fanatiek motorrijder en maakt graag tochten door het ruige Zuid-Afrikaanse landschap. Maar de schrijver heeft niet veel op met zijn Harley-liefhebbende landgenoten. ,,Het zijn vaak rijke, Afrikaanssprekende figuren, die zich graag voordoen als authentieke 'easy riders'. Maar ze rijden op inferieure motoren, die oncomfortabel zitten en een hoop herrie maken. Die gasten maken maar een klein deel uit van de bevolking, maar ze zijn met genoeg om iedereen te irriteren. Ik heb wel eens een praatje met ze gemaakt. Maar het enige wat zij uitkraamden was hoe duur hun motor wel niet was en wat voor auto's ze hebben. En ik dacht: hoe oppervlakkig kun je zijn. Wat een eikels!'' Hij lacht: ,,Ik vond het plezierig om Lemmer tegen ze te laten optreden.''

Lemmer is van het type dat niemand vertrouwt. De mens is van nature slecht, denkt de bodyguard. ,,Lemmer is van arme komaf'', legt Meyer uit. ,,Hij groeide op in beroerde omstandigheden. Zijn vader sloeg hem regelmatig en ook zijn moeder kreeg regelmatig een pak rammel van haar wederhelft. Lemmers opinie over de mens werd al in zijn jeugd gevormd.'' De schrijver lacht. ,,Het is zijn mening, 'Lemmerisme', niet per se de mijne.''

HOKJES
De vraag om zichzelf te omschrijven vindt hij moeilijk te beantwoorden. ,,De evolutie heeft de mens de neiging opgedrongen om alles in vakjes te ordenen. Die ene man hoort hierbij en die andere hoort in dat andere hokje. De mens is volgens mij veel te complex om te categoriseren. Ik heb altijd enorme aarzelingen om iemand in een paar woorden te karakteriseren en dat geldt ook mezelf. Ik ben een vader, een schrijver, een enthousiaste motorrijder, maar ik ben ook meer dan dat.''

'Spoor' is opgedragen aan Madeleine van Biljon, die drie jaar geleden op 81-jarige leeftijd overleed. ,,Een ongelooflijke vrouw'', zegt Meyer. ,,Een persoonlijkheid van heb ik jou daar. Een journaliste en ook een beroemde radiomaker in Zuid-Afrika. Zij was de vertaler van mijn eerste twee boeken in het Engels. En zoals ik sinds mijn vijftiende een verwoed roker ben, was zij een enorme alcoholist. Voor mijn research naar het drankgebruik van detective Bennie Griessel (een personage in meerdere thrillers, pk) kon ik bij haar terecht. Zij was zeer openhartig over haar liefde voor de drank. Ze was ook een uitermate intelligente vrouw. Madeleine overleed toen ik aan 'Spoor' bezig was. Ik wilde een eerbetoon aan haar brengen.''

Het boek gaat over de sporen die wij mensen allemaal nalaten. Meyer: ,,We willen allemaal een bewijs van ons bestaan achterlaten, zo zitten wij nu eenmaal in elkaar. Het leven is kort en als je in de tijd die je gegeven is er niet in slaagt jouw aanwezigheid 'vast te leggen', kan dat behoorlijk beangstigend zijn. Jouw leven moet het leven waard zijn geweest.''

Meyer is een begenadigd verhalenverteller. Als je die vaardigheid eenmaal beheerst, kom je ver in Zuid-Afrika, met name in de Karoo, de vrijwel geheel boomloze halfwoestijn in de Noordelijke Kaapprovincie. Verhalen vertellen is een sociaal betaalmiddel daar, laat hij een van zijn personages zeggen. ,,Als je elkaar in de Karoo spreekt en je weet de ander te boeien met een verhaal, dan verdwijnen barricades als vanzelf. Je leert elkaar kennen, je bouwt een vriendschap op.'' Meyer, die in Stellenbosch woont, houdt van de Karoo. ,,Ik weet niet waarom, het landschap is ruw en het kan er heel heet zijn, maar ik voel me er thuis. Door de zware omstandigheden zijn de mensen daar gastvrijer dan elders. Want als ze er een bestaan op willen bouwen, worden ze allemaal enorm op de proef gesteld. Dat schept snel een band.''

GEOUWEHOER
Op zijn veertiende schreef Meyer zijn eerste boek. Hij kan zich niet meer herinneren wat de titel was, maar de inhoud staat hem nog wel bij. ,,Ik las op die leeftijd veel boeken over de Tweede Wereldoorlog. Daar werd ik enorm door beïnvloed. Mijn boek ging over de Zuid-Afrikaanse piloot van een gevechtsvliegtuig. Hij werd met zijn toestel neergehaald, maar wist te ontsnappen.'' Meyer grijnst: ,,Mijn held was enorm goed in alles wat hij deed.'' De jonge Deon chanteerde zijn twee broers om het boekje te lezen. ,,Als ze het niet zouden doen, dan zou ik onze vader vertellen wat ze hadden uitgespookt'', lacht Meyer. Hun oordeel loog er echter niet om. ,,Ze vonden het boek verschrikkelijk, een hoop geouwehoer.'' Het boek maakt nu onderdeel uit van de collectie van een literair museum in Bloemfontein. Nu pakken zijn broers graag een van Meyers thrillers. ,,Ze vinden het mooi. Eindelijk.''


Het lezen werd hem met de paplepel ingegoten, vertelt hij. Meyer, wiens verre voorouders uit het Franse Elzasgebied kwamen, werd geboren in het wijndorp Paarl, maar groeide op in Klerksdorp, in de provincie Noordwest. ,,We waren arm en hadden zelf niet zo veel boeken, maar we hadden een goede bibliotheek in de stad. Mijn ouders waren daar vaste klanten. Er was één ding waar mijn vader nooit nee tegen zei en dat was als wij hem vroegen ons mee te nemen naar de bieb. Het maakte dan niet uit hoe laat het was, hij bracht ons er naartoe.'' Vader was manager bij de Otis Elevator Company. ,,Het gebeurde wel eens dat hij ons pas na het werk kon ophalen. Dan hadden we een hele dag daar doorgebracht: een boek lezen, eten en dan weer een ander boek pakken.''

Toen hij nog ergens in de twintig was en Engels en Geschiedenis studeerde aan de Potchefstroom Universiteit, deed hij een poging om opnieuw een boek te schrijven. ,,Het was een verhaal van zo'n zestig, zeventig pagina's lang. Maar het was niet al te best. Mijn karakters waren nogal eendimensionaal en onvolwassen. Dat kwam door mijn eigen onvolwassenheid. Ik kende mezelf niet goed en begreep de mensen om mij heen amper. Dus ik dacht: laat ik maar wachten met schrijven tot ik wat meer geleefd heb. Hopelijk ben ik dan een betere schrijver. Maar garanties had ik niet.''

ZELFCENSUUR
Meyers 'bevrijding' kwam na de opheffing van de Apartheid, begin jaren negentig. ,,Toen ik '13 uur' uitbracht in Zuid-Afrika, kreeg ik een mail van iemand die onder het oude regime deel uitmaakte van de Publication Board, de censuurautoriteit van het land. Hij vroeg me of ik me wel had gerealiseerd dat, onder Apartheid, het boek verboden zou worden. Vanwege politieke redenen, het gebruik van krachttermen, kritiek op de staat en nog veel meer. Vóór 1990 had ik nooit de boeken kunnen schrijven die ik nu schrijf. Want die zouden verboden worden, als ik überhaupt een uitgever had weten te vinden. Ik pleegde in die jaren eigenlijk zelfcensuur. Maar na de Apartheid voelde ik me 'losgemaakt'.''

In 1994 schreef Meyer zijn eerste Afrikaanse roman. Het boek is nooit in vertaling uitgebracht, omdat het niet goed genoeg was. Hij heeft nooit overwogen om een herziene editie uit te brengen. ,,Ik moest dat eerste boek schrijven om te leren hoe ik een roman moest schrijven. En ook om mezelf beter te leren kennen. Dat boek, 'Wie met vuur speel', is een mijlpaal voor mij. Het herschrijven zou ik als bedrog zien. Schrijven is een levenslange leerschool. Je stopt nooit met het verbeteren van je ambacht. Ik weet zeker dat ik niet het meesterschap in schrijven zal hebben bereikt voordat ik sterf. Die eerste roman zie ik als een beginpunt, daar moet je verder niets aan renoveren.''

Een boek heeft diverse gezichten, stelt Meyer. ,,Het schrijven van de eerste helft is een ware strijd. Elk boek heeft een unieke opzet, atmosfeer, gevoel. Je moet die structuur, de melodie van het verhaal, in de vingers zien te krijgen. Je moet weten waar het boek over gaat. Tachtig procent van de uitdaging ligt 'm in de opbouw van het verhaal. Het schrijven van de finale, de climax, is het makkelijkste gedeelte. De suspense er in houden, de aandacht van de lezer vasthouden, is waar het om draait. En dat is hard werken. Maar dat betekent niet dat ik er geen plezier in heb. Je wordt uitgedaagd, je moet nadenken, je moet problemen oplossen, je moet je focussen. Da's leuk en fascinerend. En ik weet: als het een makkelijk boek is, is het waarschijnlijk ook slecht.''

EXPERIMENT
Ook 'Spoor' is wat Meyer betreft weer een stap voorwaarts qua karakters, dialogen, beschrijvingen en het tarten van de schrijfwetten. ,,Ik hoop dat ik op elk niveau vorderingen heb gemaakt. Elk boek is een nieuwe ontdekkingsreis naar het ambacht. 'Spoor' is in de eerste plaats een experiment in structuur. In het thrillergenre heb je het traditionele schema van begin-midden-einde, maar ik voelde me daarin gevangen zitten. Structuur kan een dictator zijn, die de ontwikkeling van het verhaal bepaalt.''

Vóór 'Spoor' schreef Meyer het scenario van twee tv-series en een speelfilm. Wat hem trof was het verschil in de opbouw van een boek en van een serie. ,,Ik vond de structuur van een thriller nogal dwingend worden. 'Spoor' was in dat opzicht een experiment om te kijken hoe ik de grenzen kon verleggen. Het gevaar is wel dat als je daaraan eenmaal begint te rommelen, je dan de lezer makkelijk kunt kwijtraken. Dus daar moest ik voorzichtig mee omgaan. Maar als je geen nieuwe dingen uitprobeert, blijf je telkens hetzelfde doen. Een goede lezer is het ook aan zijn stand verplicht om telkens uitgedaagd te worden.''

Overigens was Meyer met de eerste versie van 'Spoor' niet zo tevreden. ,,Ik heb die nieuwe structuur aangepast'', erkent hij. ,,Aanvankelijk was de opbouw niet chronologisch. En ik realiseerde me dat ik daarmee een stap te ver ging.'' Ook Spoor is voor Meyer een mijlpaal. ,,Ik heb grenzen overschreden en enorm veel geleerd tijdens het maken van dit boek.'' Hij kreeg de volledige steun van zijn uitgever. ,,Als je geen risico's neemt, stagneer je en groei je niet.''

Zuid-Afrika blijft vooralsnog dé perfecte locatie voor zijn thrillers. ,,Elk land heeft zijn fascinerende aspecten, maar Zuid-Afrika is gewoon uniek. Het land heeft een gigantische verscheidenheid. Aan bevolkingsgroepen, culturen, talen, maar ook aan klimaatzones, landschappen en flora en fauna. Ook onze politieke geschiedenis maakt ons uitzonderlijk. Zuid-Afrika is een boeiend land, met een jonge democratie die van ver komt. Zuid-Afrika is eigenlijk nog een tiener met allerlei groeipijnen. Dat levert nog mooie verhalen op.''

(De boeken van Deon Meyer verschijnen bij uitgeverij A.W. Bruna)

16 januari 2014

Kanshebbers (nieuws, 2014)

IAN RANKIN GENOMINEERD VOOR EDGAR AWARD

De Schotse thrillerauteur Ian Rankin is met zijn boek 'Standing in Another Man's Grave' genomineerd voor een Edgar Award in de categorie Best Novel. Dat heeft het genootschap Mystery Writers of America vandaag bekendgemaakt. Of hij ook de prijs heeft gewonnen, hoort Rankin pas op 1 mei tijdens een galabanket in het Grand Hyatt Hotel in New York. Rankins boek verscheen onder de titel 'Cold Case' vorig jaar in Nederlandse vertaling.

Er zijn zes genomineerden voor de Edgar Award. Naast Rankin zijn dat Thomas H. Cook met 'Sandrine's Case', Matt Haig ('The Humans'), William Kent Krueger ('Ordinary Grace'), Louise Penny ('How the Light Gets In') en Lori Roy ('Until She Comes Home'). 

Roger Hobbs is met 'Ghostman' genomineerd voor een Edgar Award in de categorie Best First Novel by an American Author. Zijn concurrenten zijn Matthew Guinn, Becky Masterman, Jason Matthews en Kimberly McCreight.

Stephen King maakt met 'Joyland' kans op een Edgar Award voor Best Paperback Original. Hij moet het opnemen tegen Lisa Ballantyne, E.R. Brown, Paul Cleave, Alex Marwood en Marcus Sakey

Eerder was al bekend dat de auteurs Robert Crais en Carolyn Hart worden onderscheiden met de titel Grand Master voor hun enorme bijdrage aan het thrillergenre. Crais, die een kleine twintig boeken op zijn naam heeft staan, begon zijn carrière met het schrijven van scenario's voor tv-series als 'Miami Vice', 'Hill Street Blues', 'L.A. Law' en 'Cagney and Lacey'. Het oeuvre van Carolyn Hart (1936) telt meer dan vijftig boeken. Zij schrijf vooral traditionele detectives, ook wel 'cosy mysteries' genoemd. 

Aan 't aftellen (nieuws, 2014)

'HAAR ENGSTE THRILLER OOIT'

Esther Verhoef, ook wel schrijvend onder de pseudoniemen Marique Maas en Escober, komt eind volgende maand met een thriller onder haar eigen naam. 'De kraamhulp' heet het boek en volgens uitgeverij Anthos is het 'Verhoefs engste thriller ooit'. Ingrediënten zijn 'een pasgeboren baby, een gezin op het intiemste en kwetsbaarste moment van hun leven… en een psychopathische kraamverzorgster'.

Als Didi na een zware bevalling van haar eerste kindje aan bed is gekluisterd, is ze dolgelukkig met de hulp van de kraamverzorgster. De baby is lief en gezond, maar Didi’s herstel gaat langzaam.

Miriam, werkzaam bij de politie Rotterdam, kan de plotselinge dood van haar broer niet verwerken. Ze vermoedt kwade opzet van zijn mooie weduwe Hennequin. Tijdens haar zoektocht naar Hennequins verleden groeit bij Miriam de overtuiging dat ze te maken heeft met een levensgevaarlijke psychopate. En juist deze vrouw heeft zich onmisbaar gemaakt in een jong, kwetsbaar gezin…

'De kraamhulp' beschrijft tien beslissende dagen uit het leven van drie jonge vrouwen. Research deed Verhoef onder andere bij de politie en ze liep een dag mee met een kraamverzorgster. 

14 januari 2014

In de gevangenisbibliotheek (nieuws, 2014)

WINNAAR THRILLERPRIJS BLIJKT MOORDENAAR TE ZIJN

Links: Alaric Hunt, rechts zijn boek
Toen de jury van een schrijfwedstrijd voor debuterende misdaadauteurs de eerste prijs toekende aan het boek 'Cuts Through Bone', stak zij de loftrompet over de oorspronkelijkheid van het verhaal. Geen enkel lid van de Private Eye Writers of America-jury leidde echter uit het manuscript af dat er wel eens een goede reden zou kunnen zijn voor 'de geloofwaardige stem' van de schrijver: de winnaar was een veroordeelde moordenaar die een levenslange straf uitzat.

,,Hij is er niet, hij verblijft in een instelling'', vertelde Jade Reed, een nicht van de winnaar, aan een geïnteresseerde uitgever. 

,,Mag hij de instelling snel verlaten?'', vroeg de uitgever.

Na een moment stilte zei Jade Reed: ,,Hij zit er voor onbepaalde tijd.''

De 44-jarige Alaric Hunt zit al ruim de helft van zijn leven achter de tralies. Hij werd verantwoordelijk geacht voor de dood van de 23-jarige studente Joyce Austin in Clemson, South Carolina, in 1988. Hij verblijft in een streng beveiligde gevangenis in Bishopville, zo'n 280 kilometer van de plaats delict. Austin stierf door rookvergiftiging bij een brand die was gesticht door Hunts broer Jason om te maskeren dat de twee een nabijgelegen juwelier aan het beroven waren. De twee werden zes weken later gearresteerd en veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf. 

Alaric Hunt, die in de gevangenisbibliotheek werkt, ontdekte daar schrijvers als Ernest Hemingway. Drie jaar geleden kwam hij op het idee om 'Cuts Through Bone' te schrijven nadat hij in een advertentie een oproep voor de schrijfwedstrijd had gezien. Hij schreef het boek - tussen de gevangenisbedrijven door - in negen maanden tijd. Het boek gaat over de moord op een vrouw. Haar vriend, een oud-militair, wordt ten onrechte verdacht van het misdrijf. Clayton Guthrie, een detective van middelbare leeftijd, zoekt samen met Rachel Vasquez, de tienerdochter van Portoricaanse immigranten, de zaak tot op de bodem uit. 

Het verhaal speelt zich af in New York, een stad waar Hunt nog nooit is geweest. Hij liet weten dat hij zijn kennis over de stad baseerde op afleveringen van de Amerikaanse misdaadserie 'Law and Order'. In tegenstelling tot andere staten heeft South Carolina geen wet die gedetineerden verbiedt te verdienen aan dit soort werk. Hunts uitgever benadrukt dat Hunts boek niet is gebaseerd op zijn persoonlijke omstandigheden. ,,Hij heeft geen autobiografie geschreven, waarmee hij nu geld probeert te verdienen'', aldus de uitgever in de New York Times. Het boek kreeg overigens wisselende recensies.

(Bron: The Telegraph)

Zijn eigen verhaal (nieuws, 2014)

JO NESBØ SCHRIJFT 'MACBETH NOIR'

Jo Nesbø, de grootste literaire exportproducent van Noorwegen, gaat het toneelstuk 'Macbeth' van William Shakespeare herschrijven. De auteur die wereldwijd 20 miljoen exemplaren van zijn thrillers heeft verkocht, is de laatste van de auteurs die zijn aangezocht om een werk van Shakespeare te bewerken. Andere schrijvers zijn Margaret Atwood, Jeanette Winterson en Howard Jacobson.

Nesbø zei dat Shakespeares verhaal over de ambitieuze Schotse generaal Macbeth die koning Duncan vermoordt, bezit van de troon neemt en een tirannieke heerser wordt, dicht bij zijn hart ligt. ,,Het behandelt thema's die ik ook aansnijd sinds ik met schrijven ben begonnen.'' Zijn held, de speurder Harry Hole, is een rechtschapen maar getroebleerde politieman die vaak volgens zijn eigen regels opereert en daarmee de instructies van zijn meerderen negeert. Hole is een alcoholicus, die zijn eigen demonen heeft te bevechten. Macbeth is na zijn machtsgreep overmand door angst en schuldgevoel en verplicht om zelfs nog meer te doden om zichzelf te beschermen tegen ontmaskering. 

,,Het is een prachtig verhaal'', zegt Nesbø over 'Macbeth'. ,,Mijn bewerking zal zeker geen recht doen aan Shakespeare of het stuk. Ik pik er gewoon uit wat ik kan gebruiken en schrijf mijn eigen verhaal. En ja, ik heb het lef om het 'Macbeth' te noemen.''

Nesbø's verhaal maakt onderdeel uit van het project The Hogarth Shakespeare en wordt in 2016 gepubliceerd rond de vierhonderdste sterfdag van de Engelse toneelschrijver.

(Bron: The Guardian)

13 januari 2014

Gesignaleerd 281 (nieuws, 2014)

vers van het mes!

TAYLOR STEVENS - DE INFORMATIONIST

Bij uitgeverij Boekerij is verschenen 'De informationist' van Taylor Stevens.

Vanessa 'Michael' Munroe handelt in uiterst exclusieve informatie. Ze werkt voor bedrijven, staatshoofden, privépersonen - iedereen die zich haar unieke expertise kan veroorloven.

Als een oliemiljardair haar inhuurt om zijn in Afrika verdwenen dochter te vinden, raakt ze betrokken bij een zaak die haar persoonlijk niet onberoerd laat. Door het mysterie van het verdwenen meisje belandt Munroe in het land van haar jeugd. Ze kan alleen ontsnappen aan de jungle en haar demonen door de confrontatie aan te gaan met het verleden dat haar gemaakt heeft tot wie ze is.

Taylor Stevens groeide op in de apocalyptische sekte Children of God, die ook in Amsterdam een vestiging had. Na de lagere school kreeg ze geen opleiding meer; boeken en televisie waren verboden. Pas op haar twintigste wist ze los te breken. Ze woont in Texas met haar twee kinderen en werkt aan een nieuwe Vanessa Munroe-thriller.

Taylor Stevens - De informationist. Vertaling: Marcel Rouwé. Uitgeverij Boekerij, 332 pag., € 19,95. ISBN: 978 90 2256 700 5.

Aanzet (nieuws, 2014)

THRILLERAUTEURS VERHALEN OVER MISBRUIK DOOR NONNEN


Esther Verhoef
Thrillerschrijfsters Esther Verhoef en Daniëlle Hermans zijn een samenwerkingsproject aangegaan. Op 6 mei verschijnt bij uitgeverij A.W. Bruna van hun hand 'Stil in mij. Overleven bij de nonnen', een non-fictieboek waarin vrouwen hun verhaal vertellen over seksueel misbruik en fysiek en psychisch geweld door nonnen. De twee interviewden daartoe tientallen slachtoffers om hun verhaal uit de eerste hand te kunnen optekenen. De vrouwen vertellen - veelal voor het eerst - over hun ervaringen toen ze als kinderen werden overgedragen aan rooms-katholieke scholen en instituten waar nonnen de scepter zwaaiden.

Verhoef en Hermans vinden dat misbruik en geweld door vrouwen op vrouwen en kinderen een onderwerp is dat nog altijd relatief onderbelicht is. ,,Niet alle vrouwen praten met hun omgeving over hun ervaringen, veelal uit schaamte. Misschien vormt 'Stil in mij' een aanzet hiertoe'', aldus Hermans en Verhoef.

Daniëlle Hermans
Eén van de vrouwen die in 'Stil in mij' aan het woord komen, is Mariëlle. Zij vertelt over een non die haar verre van liefdevol behandelde. ,,Ze sloeg me heel vaak, eigenlijk altijd, en ze zei dat niemand mij wilde, dat ik heel slecht was, níéts! Ze schreeuwde heel vaak. Ik was doodsbang van haar. Als ik ook maar iets weigerde, dan kreeg ik geen medicatie. Dan zou ik stikken. Ik had geen keus.''

Danielle Hermans (1963) heeft vijf historische thrillers op haar naam staan. Ze debuteerde in 2008 met 'Het tulpenvirus', dat inmiddels in elf landen is verschenen waaronder de Verenigsde Staten, Australië, Italië en Duitsland. Daarna volgden 'De watermeesters' en 'De man van Manhattan'. In juni 2013 verscheen 'Stille getuigen,' over de Nederlandse CSI waarbij Hermans voor het eerst een kijkje in de keuken van een forensisch instituut geeft.

Esther Verhoef (1968) is een van de succesvolste schrijvers van Nederland. Van haar psychologische thrillers en romansd werden meer dan anderhalf miljoen exemplaren verkocht. Verhoefs werk is in tal van landen verschenen en meermalen bekroond en genomineerd.

Een moeizame moord (nieuws, 2014)

'HEMELEN' MET MARION PAUW

Na de roman 'De wilden' die in 2013 verscheen, werkt Marion Pauw nu weer aan een thriller. Eind mei Begin juni moet het boek, dat de titel 'Hemelen' krijgt, in de winkel liggen, zo laat de schrijfster op haar Facebookpagina weten. 

Volgens Pauw is 'Hemelen' een thriller over verstoorde familieverhoudingen. Ze belooft een boek 'boordevol sappige ingrediënten als jaloezie, overspel en een moeizame moord'.

Marion Pauw (1973) debuteerde in 2005 met 'Villa Serena'. Haar definitieve doorbraak naar het grote publiek bereikte zij met 'Daglicht' (2008), waarmee ze de Gouden Strop 2009 won. Pauw is de eerste Nederlandse schrijfster die deze prijs won. De Vlaamse Johanna Spaey ging haar in 2005 voor met 'Dood van een soldaat'.

Pauw heeft ook de thrillers 'Zondaarskind' en Jetset en de roman 'De Wilden' op haar naam staan. Zowel 'Jetset' als 'Zondaarskind' wordt verfilmd door NL Film. Van 'Daglicht' is inmiddels een film gemaakt, die meer dan honderdduizend bezoekers naar de bioscoop lokte.

12 januari 2014

Dure boeken (column, 2014)

UITGEVER WORDEN (16)

(Door Peter de Zwaan)

U wilt weten waarom boeken voortdurend duurder worden.

Sorry, u wilt dat helemaal niet? Sla dit stukje dan over, maar later niet klagen dat uitgevers achter uw rug om maar wat doen.

Bij het bepalen van de boeken- en de verzendprijs worden uitgevers een stevig handje geholpen door PostNL, vroeger PTT.

Negen maanden geleden vond PostNL 54 eurocenten voldoende voor een postzegel. Omdat we minder brieven gingen versturen, werden degenen die dat nog wel deden in augustus vorig jaar beloond: de prijs van een zegel ging naar 60 cent. Toen gingen er nog minder mensen brieven versturen, waarna iemand bij PostNL dacht: weet je wat, we maken de zegels gewoon nog weer duurder, de sukkels die brieven via ons bedrijf blijven versturen, pikken alles, we gaan naar 64 cent. Een verhoging van een dubbeltje op de prijs van 54 cent, wel iets meer dan het gemiddelde inkomen van de Nederlanders is gestegen, de directie en commissarissen van PostNL even buiten beschouwing gelaten.

De eerste boeken die Zwarte Zwaan uitgaf, de delen 51 en 52 van de roemruchte 'Bob Evers'-serie, kwamen in mei vorig jaar uit. Bij het bepalen van de prijs had ik de drukker gevraagd hoeveel ze zouden wegen. Hij zei: 230 gram. Boek, verzendenvelop en etiket wogen bij elkaar 246, soms 247 gram. Dat kwam mooi uit, want tot een gewicht van 250 gram waren voor verzending vier zegels nodig: portokosten dus 4 keer 54 is 2,16 euro.

Nu kom ik aan een geheim van PostNL dat ik niet heb kunnen ontsluieren. Op 1 augustus ging de zegelprijs naar 60 cent. Ongeveer vanaf die dag woog een 'Bob Evers'-boek met envelop en etiket 252 of 253 gram. Zelfde boek, zelfde envelop, zelfde etiket, alles opgeslagen geweest in dezelfde droge, verwarmde kamer.

Bij het postagentschap waar ik de boeken naartoe bracht zeiden ze: ‘De weegschaal wordt met regelmaat geijkt.’ Hetzelfde zeiden ze bij een ander postagentschap. ‘De weegschaal wordt geijkt, meneer, het boek weegt 252 gram, u moet dus niet vier, maar vijf postzegels plakken.’

Ik zal eerlijk zijn: ik heb wekenlang PostNL voor de gek gehouden en vier zegels geplakt.

Maar de boeken werden wel elke maand een gram zwaarder en eind vorig jaar woog een boek van dezelfde druk, in een envelop uit dezelfde doos, voorzien van hetzelfde soort etiket 256 of 257 gram.

Toen kwam 1 januari en nu zijn de zegels 64 cent. Er is ook iets veranderd aan het aantal postzegels dat geplakt moet worden. Het was als volgt: tot 250 gram vier zegels, tot 500 gram vijf zegels, tot 2 kilo zes zegels. De groep ‘tot 500’ is geschrapt. Op een brief of een pakketje dat door de brievenbus kan en dat 251 gram weegt moeten nu zes zegels, dat is 6 x 64 is 3,84 euro.

Het 'Bob Evers'-boek dat ik begin januari naar het postagentschap bracht, woog al 258 gram.
In mei 2013 kostte het versturen van een boek aan portokosten € 2,16, nu € 3,84 en dat is een verhoging van 1,70 euro.


Een boekenprijs aanpassen mag pas na een paar jaar. Het enige dat je als uitgever kunt doen om de prijsverhoging van PostNL, gekoppeld aan zijn ijkgekte, een beetje op te vangen, is te melden dat je verzendkosten gaat berekenen.

Ik koos voor één euro, elke keer als ik er aan denk, vind ik het te lullig voor woorden, maar het gaat wel gebeuren. Als u bezwaren hebt, stuur dan een brief naar PostNL. Als u het gewicht onder de 50 gram houdt, kost u dat aan porto 1,28 euro.

(deze column is ook te lezen op www.peterdezwaan.nl)

Peter de Zwaan (1944, Meppel) heeft tientallen publicaties op zijn naam staan, misdaadromans en jeugdboeken. Voor acht van zijn thrillers werd hij genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Met 'Het Alibibureau' won hij in 2000 die prijs. Vorig najaar verscheen zijn nieuwe thriller 'De Loverman' bij zijn eigen uitgeverij Zwarte Zwaan. Binnenkort publiceert uitgeverij Conserve 'In mijn hoofd', een roman over alzheimer.

Gesignaleerd 280 (nieuws, 2014)

vers van het mes!

ERIKSSON & SUNDQUIST - DE LAATSTE AANWIJZINGEN

Bij uitgeverij Cargo is verschenen de psychologische thriller 'De laatste aanwijzingen' van het Zweedse duo Eriksson & Sundquist.

Een jonge immigrant wordt dood aangetroffen in Stockholm. Hij is zwaar mishandeld en gemummificeerd. Wanneer het spoor nar het in de Tweede Wereldoorlog bezette Oekraïne leidt, beseft hoofdinspecteur Jeanette Kihlberg dat het onderzoek gecompliceerder is dan ze in eerste instantie dacht.

Tegelijk is er nog een moordenaar op vrije voeten, die al diverse oud-leerlingen van het internaat Sigtuna het leven ontnam. Psychologe Sofia Zetterlund heeft hier haar jeugd als Victoria Bergman doorgebracht, maar wat was haar rol in die jaren? Ze krijgt nu de mogelijkheid zich met haar verleden te verzoenen. Maar lukt het Sofia door te dringen tot haar werkelijke ik, en te accepteren wie ze diep vanbinnen is geworden?

Jerker Eriksson en Håkan Axlander Sundquist delen een interesse voor kunst, muziek en literatuur. Het duo, woonachtig in Stockholm, had al vele beroepen achter zich, voordat ze samen begonnen te schrijven. 'De laatste aanwijzingen' is het afsluitende deel van de trilogie 'De zwakte van Victoria Bergman'. Hierin verschenen eerder 'Het kraaienmeisje' en 'Het hongervuur'. De trilogie werd bekroond met de Special Award 2012 van The Swedish Academy of Crime Writers. De jury omschreef de boeken als 'een hypnotiserende psychoanalyse op thrillerformaat'.

Eriksson & Sundquist - De laatste aanwijzingen. Vertaling: Wiveca Jongeneel en Elina van der Heijden. Uitgeverij Cargo, 366 pag., € 19,90. ISBN: 978 90 234 8530 8.

10 januari 2014

Lego-steentjes (nieuws, 2014)

SCHRIJFSTER GOOIT EINDE FILM 'GONE GIRL' OVERHOOP

De film 'Gone Girl', naar de gelijknamige thriller van Gillian Flynn, krijgt een compleet ander einde dan het boek. Dat heeft de schrijfster gezegd in een interview met Entertainment Weekly.

Volgens haar was David Fincher, regisseur van 'Gone Girl', 'geschokt' door de aanpassing. ,,Er is een hele nieuwe derde akte'', zou hij gezegd hebben. ,,Ze heeft de hele derde akte weggegooid en is van voren af aan begonnen!'' Fincher liet in een eerder stadium, bij de verfilming van Stieg Larssons 'The Girl with the Dragon Tattoo', al weten dat regisseurs van boekverfilmingen zich nog te veel laten leiden door het oorspronkelijke materiaal. 

Flynn had er geen bezwaar tegen om het script van de film drastisch aan te passen. ,,Het heeft iets opwindends om materiaal waaraan ik twee jaar lang ijverig heb gewerkt - al die acht miljoen Lego-steentjes -  met een hamer te lijf te gaan en te transformeren tot een speelfilm.'' De film draait vanaf 3 oktober in Britse en Amerikaanse bioscopen. De hoofdrollen worden gespeeld door Rosamund Pike en Ben Affleck (beiden vereeuwigd voor de cover van Entertainment Weekly, zie foto).

'Gorne Gil' dat in 2012 in Nederlandse vertaling verscheen onder de titel 'Donker hart', vertelt het verhaal van Nick en Amy. De twee zijn door de crisis gedwongen om van New York terug te verhuizen naar Nicks geboortestad Carthage in Missouri. Wanneer Amy spoorloos verdwijnt op hun derde trouwdag, verdenkt de politie Nick onmiddellijk. Haar vrienden verklaren dat Amy zwanger was en dat Nick daar allesbehalve blij mee was. Alles wijst erop dat Nick iets met haar verdwijning te maken heeft, zeker als bekend wordt dat hij al ruim een jaar lang een verhouding had met een van zijn studentes. Maar Nicks kant van het verhaal is uiteraard anders. Hij beweert onschuldig te zijn en gaat zelf op onderzoek uit.

09 januari 2014

Het Inferno-effect (nieuws, 2014)

DAN BROWN VERKOCHT HET BEST

Dan Brown neemt een leuk souvenirtje mee van zijn meerdaagse bezoek aan Nederland: het bericht dat zijn laatste thriller 'Inferno' het best verkochte boek van 2013 is. Van de Dante-thriller werden 376.775 exemplaren verkocht. De Amerikaanse bestsellerauteur flikte dit kunstje overigens al eerder. In 2004 was hij de bestverkopende auteur met 'De Da Vinci Code'.

Op de boekenbeurs Vers voor de Pers in de Openbare Bibliotheek Amsterdam is de CPNB Top 100 van de best verkochte boeken van 2013 bekendgemaakt. Na Dan Brown volgt 'En uit de bergen kwam de echo' van Khaled Hosseini met 234.422 exemplaren. De heruitgave van 'Stoner' van John Williams boekt een opvallend succes en bekleedt de derde plaats met 183.501 verkochte boeken. 

Op vier in de CPNB Top 100 staat 'De voedselzandloper' van Kris Verburgh. 'De Vijftig tinten trilogie' haalt ook in 2013 de top 10 (5, 8 en 10). De in het afgelopen jaar goed verkopende sportboeken als 'Gijp', 'Geen Genade' en 'Ik, Zlatan' bekleden posities in de CPNB Top 100 van 20 tot 39.

Vandaag werden tevens Gouden Boeken, voor de verkoop van meer dan 250.000 exemplaren, uitgereikt voor 'Nachttrein naar Lissabon' van Pascal Mercier en voor de verkoop van meer dan 100.000 kinderboeken: 'Hoe overleef ik (zonder) dromen?' van Francine Oomen, 'Lang geleden' van Arend van Dam en Alex de Wolf en 'Lover of Loser' van Carry Slee

De totale omzet van het algemene boek in 2013 is € 525,3 miljoen en dat betekent een lichte daling ten opzichte van 2012 van 5,5%. In 2012 was dat 6,3%. Er zijn 41 miljoen boeken over de toonbank gegaan en daarmee is de afzet gedaald met 8,3 %. Dit is inclusief de verkoopcijfers van e-boeken die in 2013 qua omzet een marktaandeel van 3,2% hebben. In 2012 was dat 2,2 %. Het boek wint marktaandeel ten opzichte van de vergelijkbare branches binnen entertainment en vrijetijdsbesteding (CD, DVD en games), alwaar de sterke verkoopdaling blijft doorzetten. 

Vandaag werd tevens bekendgemaakt dat de Boekenweek vanaf 2014 niet alleen in Nederland maar ook in Vlaanderen wordt gehouden. De CPNB werkt hierin samen met Boek.be en de Nederlandse Taalunie. Jelle Brandt Corstius ontving vanmiddag het eerste exemplaar van zijn Boekenweekessay 'Arctisch Dagboek'. Tommy Wieringa ontving het eerste exemplaar van zijn Boekenweekgeschenk 'Een mooie jonge vrouw'. De 79e Boekenweek wordt gehouden van zaterdag 8 t/m zondag 16 maart 2014. Deze laatste zondag is de traditionele NS Vrij Reizendag.

De thrillers in de CPNB Top 100:

Dan Brown - 'Inferno' (376.775 exemplaren)

Van 100.000 tot 125.000 exemplaren:
Rosamund Lupton - 'Zusje'

Van 75.000 tot 100.000 exemplaren:
Karin Slaughter - 'Stille zonde'

Van 60.000 tot 75.000 exemplaren:
Nicci French - 'Wachten op woensdag'
Saskia Noort - 'Debet'

Van 50.000 tot 60.000 exemplaren:
Jussi Adler-Olsen - 'Het Marco-effect'
Suzanne Vermeer - 'Het chalet'
Lars Kepler - 'Slaap'

Van 40.000 tot 50.000 exemplaren:
S.J. Watson - 'Voor ik ga slapen'
Simone van der Vlugt - 'Aan niemand vertellen'
Suzanne Vermeer - 'Route du Soleil'

Van 30.000 tot 40.000 exemplaren:
Erik Valeur - 'Het zevende kind'
Simone van der Vlugt - 'Morgen ben ik weer thuis'
Saskia Noort - 'Koorts'
Jo Nesbø - 'Politie'
John Grisham - 'De afperser'
David Baldacci - 'De aanslag'

Minder dan 30.000 exemplaren:
John Grisham - 'De erfgenaam'
Suzanne Vermeer - 'Bon Bini Beach'
Tess Gerritsen - 'De laatste sterft'

 De CPNB Top 100 en de genoemde omzetcijfers worden samengesteld op basis van verkoopgegevens van retailers die onderzoeksbureau GfK in opdracht van Stichting Marktonderzoek Boekenvak (KVB-SMB) verzamelt. Ook is gebruik gemaakt van opgaven afkomstig van uitgevers en van de boekenclub ECI. 

08 januari 2014

Diepe krochten (nieuws, 2014)

DUO DE JONG FIXEERT THRILLERAUTEURS OP DE PIJNBANK

De Jong en De Jong
Liefhebbers van de literaire thriller moeten zondag 16 februari in hun agenda aankruisen. Dan vindt namelijk de eerste Literaire Thriller Salon plaats. Plaats delict is het proeflokaal van brouwerij De Prael (Oudezijds Armsteeg 26) in Amsterdam.

Schrijfsters Annet de Jong en Carla de Jong zijn de gastvrouwen. De dames lachen vriendelijk, maar zij hebben zich heilig voorgenomen maandelijks binnen- en buitenlandse misdaadauteurs 'genadeloos aan de tand voelen over hun nieuwste boek en de diepe krochten waaruit hun gruwelijke inspiratie ontspruit'.

Het duo maakt binnenkort bekend welke gasten zij in de salon zullen ontvangen. Annet de Jong (1970), links op de foto, is sinds 1994 journaliste bij De Telegraaf. Ze studeerde Engelse taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit Leiden, volgde een cursus crime fiction aan de universiteit van Newcastle en deed de postdoctorale opleiding Journalistiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze woont en werkt in Amsterdam. Ze heeft vier thrillers op haar naam staan. 

Carla de Jong studeerde Nederlands en sociale wetenschappen en werkte in het bedrijfsleven en de psychiatrie. Haar fascinatie voor het gedrag van mensen in groepen vormde de bron voor haar eerste roman 'In retraite'. Met 'Serpent', haar tweede boek, werd ze genomineerd voor de Gouden Strop 2010. Dit jaar verschijnt 'De ingreep', haar vijfde boek. Carla de Jong is bestuurslid van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs (GNM).

Slonzig type (nieuws, 2014)

CBS MAAKT SERIE VAN THRILLERS LEIF G.W. PERSSON
 
Leif G.W. Persson
De Amerikaanse tv-zender gaat een serie maken gebaseerd op de thrillers van de Zweedse criminoloog en auteur Leif G.W. Persson. De serie gaat 'Backstrom' heten, naar de zwaarlijvige en opvliegende rechercheur Evert Bäckströmm, die in enkele boeken voorkomt. De Amerikaanse acteur Rainn Wilson kruipt in de huid van de speurder. Volgens The Hollywood Reporter wordt er een eerste serie van dertien afleveringen gemaakt.

Wilson is blij met zijn rol. ,,Voor een acteur is het zeldzaam dat hij een gooi kan doen naar een rol die enorm veel intelligentie, humor en complexiteit van je verwacht.'' Volgens Wilson is Bäckström een slonzig type, met een briljante geest en een hart van prikkeldraad. ,,Een rol die je maar eens in je leven tegenkomt.''

Leif G.W. Persson (Stockholm, 1945) is hoogleraar criminologie en schrijver. Zijn thrillers zijn in Zweden ongekend succesvol en meerdere boeken zijn verfilmd. Hij won tweemaal de Swedish Academy of Crime Writers’ Award voor de beste Zweedse thriller. De Zweedse criminoloog Leif G.W. Persson is in zijn  thuisland de absolute nummer één thrillerauteur, nog vóór succesvolle schrijvers als Henning Mankell en Liza Marklund. Zijn reeks boeken met de politiedetective Lars M. Johansson in de hoofdrol zijn geliefd bij zowel de pers als het publiek en er werden meer dan vier miljoen exemplaren van verkocht.