31 maart 2013

Max Bentow - Bloed en veren (2013)

ACTEUR MISLUKT ALS AUTEUR


De Duitse acteur Max Bentow komt vast wel eens in een boekwinkel, om vervolgens te concluderen dat er heel veel middelmatige thrillers op de markt worden gebracht. Dat moet ik ook kunnen, heeft Max mogelijk gedacht. Acteur, auteur, het scheelt maar één letter. Aan de slag.

Wat heb ik nodig? Een gescheiden politiecommissaris, een seriemoordenaar en een aantal verminkte lijken. Kind kan de was doen. Tot slot nog een lugubere gimmick erbij, even denken: een dood vogeltje bij elk slachtoffer, ja, dat is het. Wel eens eerder ergens gelezen, maar dat herinnert geen hond zich meer. Ziezo, klaar. Nu nog even de scènes uitschrijven. Het beeld van een blonde, naakte, doodgemartelde vrouw die onder het bloed zit, dat hakt er wel in. Weet je wat: copy paste, die scène laat ik nog zo’n keer of vijf terugkomen. Het is tenslotte een seriemoordenaar.

De schrijfstijl van Max Bentow heeft geen enkele literaire pretentie, het is krantenberichtproza. De plot zit boordevol clichés en tamelijk stupide gebeurtenissen. Een evident volgend slachtoffer krijgt bijvoorbeeld geen politiebescherming, maar het advies om een paar dagen bij een vriendin te logeren.

Het hoofdpersonage – de Berlijnse politiecommissaris Nils Trojan – komt niet capabel over. De daadkracht van het hele politieapparaat is trouwens belabberd. De dialogen doen denken aan een aflevering van 'Derrick'. En de apotheose, waarin motivatie en werkwijze van de seriemoordenaar uit de doeken wordt gedaan, kan echt niet serieus worden genomen.

Max Bentow - Bloed en veren. Vertaling: Jan Bert Kanon. Uitgeverij Q, 315 pag.

Gesignaleerd 202 (nieuws, 2013)

vers van het mes!

SOFIE SARENBRANT - IN JOUW PLAATS


Bij uitgeverij Q verschijnt dinsdag 2 april 'In jouw plaats', de tweede thriller van de Zweedse auteur Sofie Sarenbrant.

Het is zestien jaar geleden dat Agnes werd ontvoerd in het vakantiedorp Brantevik, waar ze werd opgesloten in een donkere kelder en haar baby moest afstaan na de geboorte.

Tegenwoordig leidt Agnes met haar man Tobbe en dochter Nicole een schijnbaar rustig familielevenin Bromna. Maar ze kan haar zoon Adam, zoals hij genoemd zou worden, maar niet vergeten. De man die haar pasgeboren baby afnam, zit zijn straf uit in de gevangenis. De vrouw die hem hielp en het kind zijn nooit gevonden.

Dan verdwijnt Agnes opnieuw. Haar dochter Nicole keert terug naar Brantevik om te achterhalen wat er is gebeurd met haar moeder en haar broer. Maar dat brengt ook haar leven in gevaar.

Sofie Sarenbrant (1978) is journalist en fotograaf. Elke zomer brengt ze met haar familie door in het Zweedse vakantiedorp Brantevik. Haar debuut, de zwangerschapsthriller 'Week 36', werd goed ontvangen.

Sofie Sarenbrant - In jouw plaats. Vertaling: Edith Sybesma. Uitgeverij Q, 284 pag., € 17,50. ISBN 978 90 214 4677 6

29 maart 2013

Wordt verwacht 339 (nieuws, 2013

WOEDEND OP MANNEN DIE VROUWEN HATEN


,,Het manuscript ligt er, maar ga er nog een heerlijke lange winter aan schaven'', twitterde Siska Mulder ergens in september 2012. Goed nieuws voor de fans van haar werk: in juni 2013 ligt er een nieuwe thriller van haar hand in de winkel. Het boek, Mulders vierde, heet 'Met zachte hand' en wordt uitgegeven door de Boekerij.

Mijntje van der Lelie voldoet al haar hele leven aan alle verwachtingen. Carrière­vrouw, echtgenote, moeder: voor de buitenwereld is ze geslaagd, maar zelf vindt ze haar bestaan in toenemende mate braaf en benauwend. Ze besluit het roer radicaal om te gooien.

In Frederique, Berdine en Claire vindt ze bondgenoten. De vier brengen een ongekende woede in elkaar naar boven. Woede op mannen die vrouwen haten en wegkomen met hun misdaden.

De vriendinnen besluiten de rollen om te draaien en het recht in eigen hand te nemen. Ze binden de strijd aan met een pedofiel, een eerwraak­pleger, een BN’er die zijn vrouw mishandelt en een serieverkrachter. Pas als een van hen haar eigen man als doelwit kiest, beseft Mijntje dat ze te ver zijn gegaan.

Siska Mulder (1971) is schrijver en journalist. Ze werkt voor diverse tijdschriften. Ze debuteerde met de roman 'Zus'; daarna verscheen haar thriller 'Doof'. 'Na Delphine' kwam op de longlist van de Gouden Strop 2011 terecht.

Gesignaleerd 201 (nieuws, 2013)

vers van het mes!

IAN RANKIN - COLD CASE


Bij uitgeverij Luitingh-Sijthoff is verschenen 'Cold Case', de nieuwe thriller van de Schotse schrijver Ian Rankin. En zoals de cover al meldt, keert hierin good old John Rebus terug.

In 1987 verscheen inspecteur John Rebus voor het eerst ten tonele in 'Kat en Muis'. Sinds hij gedwongen met pensioen is gegaan, werkt hij als burger bij de cold case-eenheid van de politie en kijkt hij met verlangen terug op zijn leven als inspecteur.

Dus als een telefoontje nieuw licht werpt op een oude zaak, wil John Rebus koste wat het kost helpen de zaak op te lossen. Hij gaat zijn eigenzinnig gang en komt daardoor in conflict met zijn oud-collega Siobhan Clarke en het hoofd van Interne Zaken, Malcolm Fox.

Alles wat Rebus wil, is de feiten boven tafel krijgen van een serie mysterieuze verdwijningen. Niemand gelooft echter in een doorbraak. Er is niets dat Rebus kan stoppen, ook niet wanneer zijn eigen leven op het spel komt te staan.

Ian Rankin (Fife, Schotland, 1960) is de bestverkopende Britse thrillerauteur. Hij werd vele malen bekroond, onder andere met de prestigieuze Britse CWA Godl Dagger (drie keer!) en Diamond Dagger Award (oeuvreprijs), en de Amerikaanse Edgar Award.

Ian Rankin - Cold Case. Vertaling: Gertjan Cobelens. Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 415 pag., € 19,95. ISBN 978 90 245 6008 0

Overlijdensbericht (nieuws, 2013)

HUGH JACKMAN IN VERFILMING COBEN-THRILLER

Hugh Jackman is vastgelegd om de hoofdrol te spelen in de verfilming van 'Six Years', de nieuwste thriller van de Amerikaanse auteur Harlan Coben. Het boek dat 19 maart in de VS werd gelanceerd, heeft inmiddels de eerste plaats op bestsellerslijst van USA Today bereikt.

Jackman sleepte dit jaar een Oscar-nominatie in de wacht voor zijn vertolking van Jean Valjean in 'Les Misérables'. Slechts één boek van Coben werd eerder verfilmd en met succes. De film 'Ne Le dis à personne', gebaseerd op Cobens thriller 'Niemand vertellen', won vier Cesars, het Franse equivalent van de Oscar.

'Six Years' gaat over Jake Fisher die de liefde van zijn leven, Natalie, ziet trouwen met een andere man, ene Todd. Zes jaar later leest Fisher het overlijdensbericht over Todd. Hij besluit om diens begrafenis bij te wonen, in de hoop een glimp op te vangen van Natalie. Maar de weduwe die hij ziet rouwen is niet zijn Natalie. Het blijkt dat de vrouw al tien jaar getrouwd was met Todd. Jake gaat op zoek naar Natalie, maar die zoektocht verloopt niet zonder gevaar. 

(Bron: USA Today)

28 maart 2013

Natte vinger (nieuws, 2013)


LONGLIST GOUDEN STROP: LUBACH IS EEN ZEKERHEIDJE

(Door Peter Kuijt)

'De jury verplicht zich tot stilzwijgen over de inhoud van haar werkzaamheden en beoordelingen, ook na de prijsuitreiking (het geheim van de raadkamer).' Artikel 17 van het reglement van de Gouden Strop 2013 laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Maar als je je oren en ogen goed de kost geeft, kun je op basis van recente in het openbaar gedane uitlatingen van sommige juryleden toch een redelijke inschatting maken van de longlist, die donderdag 4 april wordt vrijgegeven.

Een zekerheidje op de longlist van minimaal tien en maximaal twaalf titels is 'IV', het thrillerdebuut van Arjen Lubach. Twitterde eerder al jurylid Theo Hakkert dat-ie - als hij 'm had - zijn hoed zou afnemen voor Lubach, afgelopen zondag zei juryvoorzitter Annemarie van Gaal in de tv-show van Jörgen Raymann in andere bewoordingen nagenoeg hetzelfde. ,,'IV' van Arjen Lubach, die vond ik zo goed! Geweldig!''

Verdere kanshebbers op een plekje op de longlist zijn dan ook wel Corine Hartman (geïnterviewd door jurylid Gijs Korevaar en dat doe je anders niet als je het boek niet goed vindt) en Felix Thijssen. Hartmans 'Bloedlijn' is een geslaagde poldervariant op de serie 'Dexter' en Thijssen is een all time favourite van deze recensent. Van de overige Strop-juryleden Irene Start en Lieke Kézér zijn trouwens geen uitspraken over kanshebbers gevonden. En zo hoort het ook.

Vanzelfsprekend komt ook 'De erfgenaam' van Charles den Tex op de longlist terecht: immers, zijn boek is tot nu toe de enige thriller van Nederlandse bodem die belicht is door het aan gezag winnende boekenpanel bij 'De Wereld Draait Door'.

Dan hebben we er nog maximaal acht te gaan. De redactie van De Spanningsblog grasduint nog eens door de groslijst, steekt een natte vinger in de lucht, leest nog hier en daar wat en komt tot de volgende longlist:

Luc Boonen - Uit de hoogte (Vlaamse 'dark horse' over boomvoyeur die villawijk bespioneert)
Bram Dehouck - Hellekind (Stropwinnaar houdt kwaliteit hoog)
Peter Delpeut - Kruisverhoor (Goede recensies in Trouw, BOEK, Volkskrant, Recensieweb, dus wat wil je nog meer?)
Lieneke Dijkzeul - Wat overblijft (Puntgave dialogen, prachtige stijl, fraaie twist)
Corine Hartman - Bloedlijn
Daniëlle Hermans - In vredesnaam (thriller over o.a. de rechten van vrouwen, zal goed vallen bij deze jury)
Arjen Lubach - IV
Charles den Tex - De erfgenaam
Felix Thijssen - Spelen met vuur
Toes & Hoeps - Hoogste bod (Weer een geslaagde Nederduitse coproductie)
Judith Visser - Zeemansbruid (Schreef Neerlands eerste thriller over 'levensechte' sekspoppen)
Peter de Zwaan - De bruiloften van Annika Kommer (Alleen al vanwege de titel...)

Maar... hang ons hier niet aan op...!

Wordt verwacht 338 (nieuws, 2013)

EEN THRILLER DIE 'THRILLER' HEET

Spannende boeken waarin een thrillerauteur de hoofdrol speelt: het zijn er niet veel, maar ze bestaan. Vijf jaar geleden verscheen 'De misdaadschrijver' van Gregg Hurwitz, over een man die spannende lectuur schrijft en verdacht wordt van de moord op zijn ex-verloofde. In hetzelfde jaar publiceerde Martine Kamphuis haar thriller 'Kift', waarin een arme recensent de zwartepiet krijgt toebedeeld. En Loes den Hollander, dit jaar auteur van het geschenkboekje van de Maand van het Spannende Boek schreef in 2011 het boek 'Uitglijder', met daarin de treurig stemmende vaststelling dat je blond moet zijn en tieten moet hebben om in Nederland polderthrillers aan de vrouw te brengen.

In juni 2013 verschijnt bij uitgeverij Anthos een thriller die gewoon 'Thriller' heet. Het boek is van de hand van Suzanne Hazenberg en concentreert zich op een vrouw die de wens heeft een thriller te schrijven. Maar in plaats daarvan verandert haar eigen leven langzaam in een thriller.

Ymke heeft een goed huwelijk, vier kinderen in de puberleeftijd en - evenals Hazenberg zelf - een baan als schrijver voor een soapserie. Toch is die ene droom nog niet uitgekomen: het schrijven van een thriller. Het probleem is echter dat het haar niet lukt een origineel plot te bedenken waarover ze echt tevreden is. Maar dan neemt het echte leven de zaak over...

Op een dag vindt ze in de gang een plastic tas met plukken uitgerukt blond haar. In eerste instantie denkt ze aan haar depressieve dochter, maar ze concludeert vervolgens dat het een grap van haar jongens moet zijn. Als het lichaam van Britt, de vriendin van een van haar zoons, na een aantal dagen in de omgeving wordt gevonden, bekruipt Ymke het gevoel dat de tas in de gang allesbehalve een grap was. Ze kan er niet omheen: iemand in haar gezin moet iets met de moord te maken hebben.

Taalkundige Suzanne Hazenberg (1964) is sinds 1996 werkzaam als scenarioschrijver voor Endemol ('GTST'). In 1997 debuteerde ze met de roman 'De vrouw van Emile', daarna schreef ze de goed ontvangen thrillers 'Obstructie' (2010) en 'Eet' (2012). In het kader van de Maand van het Spannende Boek is Hazenberg op MuseumMaandag 17 juni gastconservator van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. (foto auteur: Tessa Posthuma de Boer)

Andere nieuwe titels:

René Appel - 'De advocaat' (juli 2013). Strafpleiter David Driessen krijgt als junior vooral kleine zaken toegewezen, maar zijn ambitie ligt bij het grotere werk. Zijn wens lijkt te worden vervuld als hij Hein Wesseling, een verdacht uit de vastgoedwereld, juridisch moet bijstaan. Een mooie carrière lonkt, hij krijgt een hechte band met Hein, maar de vraag is of die niet té hecht wordt.
Claire McGowan - 'Verloren' (augustus 2013). Wanneer nabij de Ierse grens twee tienermeisjes worden vermist, wordt de ambitieuze, forensisch psycholoog Paula Maguire ingeschakeld. Ze rakelt zaken op die anderen liever vergeten en begraven.
Andrew Pyper - 'De zwarte kroon' (juni 2013). Professor David Ullman is gespecialiseerd in demonische literatuur. Dan ontvangt hij een uitnodiging om in Venetië een bijzonder verschijnsel te komen aanschouwen. David is wel toe aan een korte vakantie en vertrekt samen met zijn twaalfjarige dochter Tess naar Italië. Uiteindelijk keert hij terug in de VS, zonder zijn dochter...
Denise Mina - 'Goden en beesten' (augustus 2013).  Een postkantoor in Glasgow. Martin Pavel ligt op de vloer, zijn blik houdt die van een kind vast, terwijl boven hen gemaskerde overvallers en de grootvader van de jongen uittorenen. De oude man probeert de kalmte te bewaren door de overvaller te helpen geld in te laden. Dan opeens laat hij zich neerschieten, zonder protest, zonder zichzelf te verdedigen. Rechercheur Alex Morrow wordt op de zaak gezet. Waarom bood de grootvader zijn hulp aan?
Simone van der Vlugt - 'Morgen ben ik weer thuis' (september 2013). Tweede deel in de serie rond rechercheur Lois Elzinga. Wanneer de 11-jarige Britt na haar turnles niet thuiskomt, wordt al snel duidelijk dat dit geen gewone vermissing is. Lois en haar team moeten Britt zien op te sporen. Er komen vage aanwijzingen binnen over een man die in de struiken van de sporthal heeft gestaan en over de sporen van een busje langs Britts fietsroute. Dan blijkt dat het meisje naar het buitenland is ontvoerd.

Ben Lopez (interview, 2013)


'JE MOET JE IN DIT WERK AAN IJZEREN WETTEN HOUDEN'

Zijn leven kent meer spanning dan een gemiddelde actiefilm. Professioneel onderhandelaar Ben Lopez vliegt de wereld over om gijzelaars vrij te krijgen. ,,Een kidnapping is een economische transactie.''

(Door Monique Brandt) 

Hij stelt zich voor als Ben Lopez, maar dat is niet zijn echte naam. Over zijn verleden vertelt deze boomlange Amerikaan - we schatten begin vijftig - eveneens maar mondjesmaat. Als er tijdens het gesprek ergens een telefoon rinkelt, is hij meteen gespannen als een veer. Niet zo gek, want in zijn werk kan dat ene telefoontje het verschil zijn tussen leven en dood. 

Lopez werkt al bijna twintig jaar als onderhandelaar in gijzelingszaken. Soms is hij onderdeel van de 'Hostage Negotiation Teams' van de NYPD, soms werkt hij in opdracht van het Britse Scotland Yard, of voor overheden, particulieren en verzekeraars. Hoeveel zaken hij heeft behandeld, zegt hij niet: ,,Dat is alsof je een vrouw vraagt hoe oud ze is. Het zit in de dubbele cijfers: meer dan tien en minder dan vijftig.'' Enkele van die gedane zaken beschrijft hij in zijn net verschenen boek 'De onderhandelaar'. 

Lopez is van huis uit klinisch psycholoog. Na enkele jaren gewerkt te hebben in psychiatrische ziekenhuizen in Engeland en Amerika, bracht een kennis hem in contact met een verzekeringsbedrijf gespecialiseerd in 'K & R'- verzekeringen ('Kidnap for ransom', oftewel ontvoeringen voor losgeld). Het bedrijf zocht een psychologisch onderlegde 'response consultant', iemand die in teamverband onderhandelt met kidnappers. Hij kreeg de baan niet, maar zijn fascinatie voor het werk liet hem niet meer los. ,,Het was alsof alle stukjes van de puzzel die mijn leven is, in elkaar vielen. Ik had gewoon het gevoel dat ik ervoor geboren ben.'' 

Hij vertelt dat hij als jongen ­indirect - al eens met kidnapping te maken had gehad. Zijn vader moest voor zijn werk enkele jaren naar Venezuela. Tijdens Lopez' periode op een internationale school in Caracas, werd de vermogende vader van een schoolgenootje ontvoerd. ,,Dat had een enorme impact op ons. Het was destijds een nieuw verschijnsel in het land. Ik dacht er veel over na, ging er over lezen. De politieke terrorist Carlos de Jakhals (oftewel Ilich Ramírez Sánchez, red.), afkomstig uit Venezuela, was in die jaren veel in het nieuws. Ik was geboeid, vroeg me af wat hem dreef. In die tijd is mijn belangstelling ontstaan voor de gevolgen van ontvoeringen en de drijfveren van de daders. Toen ik de mogelijkheid rook om in die setting te gaan werken, wist ik dat dát was wat ik écht wilde.'' Nadat hij enige tijd later de politie van New York benaderde - befaamd om hun gespecialiseerde teams die onderhandelen bij ontvoeringszaken -, vroegen ze de psycholoog om een lesprogramma voor aspirant-onderhandelaars op te zetten. Zo kwam hij uiteindelijk alsnog 'op zijn plek'. 

COMMISSIE 
Lopez werkt als freelancer veelal voor verzekeraars in de K & R-business, maar ook particulieren schakelen hem in. Buitenlanders die zich zonder protectie in gevaarlijke gebieden begeven, goed draaiende ondernemers in Zuid-Amerika, een medewerker van een Pakistaans bedrijf dat goederen levert aan de Amerikaanse troepen in Afghanistan, een journalist die werkt in Irak: de doelwitten zijn talrijk. Een keer moest Lopez een familie enkele keren te hulp schieten: twee van de drie zoons uit een Zuid-Amerikaanse ondernemersfamilie werden achter elkaar ontvoerd. De derde en jongste zoon stak ter bescherming een pistool bij zich. Toen een half jaar later ook gepoogd werd hem te ontvoeren, kwam hij om bij een vuurgevecht. 

,,Soms ben ik louter als psychologisch hulpverlener bij zaken betrokken'', vertelt hij. Zo moest hij in 2006, op verzoek van een verzekeraar, geestelijke steun bieden aan een zakenvrouw wiens man, een geoloog, tijdens veldonderzoek in de provincie Kandahar, Afghanistan, was gekidnapt door gangsters. Tijdens gesprekken ontdekte hij dat de zaak door de onderhandelaars totaal verkeerd was aangepakt. Te onduidelijk naar de ontvoerders toe zijn, steeds verschillende onderhandelaars met verschillende boodschappen vooruitschuiven: zulke fouten kunnen fataal zijn, stelt hij. ,,De gijzelaar wist zelf uiteindelijk te ontsnappen, maar voor hetzelfde geld was het te laat geweest. Je moet je in dit werk aan een aantal ijzeren wetten houden.'' 

Als Lopez' hulp wordt ingeroepen, richt hij dus allereerst een geluiddicht crisiscentrum in, met computers, internet en telefoonlijnen. Vervolgens stelt hij een crisisteam samen: een groep stabiele vertrouwenspersonen, inclusief een contactpersoon die de taal van de streek spreekt, en volkomen toegewijd en beschikbaar is. Alle communicatie met de ontvoerders loopt via deze persoon. De simkaarten van de mobieltjes van alle personen met wie de ontvoerders mogelijk contact opnemen worden verzameld, zodat de communicatie met de kidnappers uitsluitend via het crisisteam kan lopen. Er wordt over losgeld onderhandeld alsof er een dure kast of auto moet worden verkocht. Is de vraagprijs van de ontvoerders twee miljoen, dan is het bod van de tegenpartij misschien een ton. 

Lopez ziet ontvoering als een economische transactie. ,,De bendeleider heeft, net als elke andere projectmanager, veel ballen in de lucht te houden. Personeel bijvoorbeeld. Er zijn 24 uur per dag twee wachten nodig om de gijzelaar te bewaken. Drie diensten per dag: dus minstens zes mensen die je je leven moet kunnen toevertrouwen. Zij moeten zeven dagen per week beschikbaar zijn voor niets, want ze krijgen pas betaald als het losgeld binnen is. Als dát al komt, want stel dat een gijzelaar sterft, of een reddingsactie op touw wordt gezet? Het verstrijken van de tijd vergroot het risico en de kosten van de kidnappers. Zij worden dus extra gemotiveerd om tot een deal te komen omdat de hele operatie anders weggegooid geld is geweest.'' 

Een gouden stelregel is ook dat Lopez probeert een zo goed mogelijke relatie op te bouwen met de ontvoerders, zodat er minder risico is dat het alsnog mis loopt bij de overhandiging van het losgeld en het vrijlaten van de gijzelaar. ,,Ik wil dat ze zich zeker voelen over de onderhandelaars. Ze moeten ons zoveel mogelijk vertrouwen.'' De moeilijkste zaken blijven ontvoeringen om politieke of religieuze redenen, omdat het veel lastiger is om tot een stevige deal te komen met de daders. ,,In zulke zaken is het risico op een verkeerde afloop het grootst.''

STRESS 
In zijn boek schetst Lopez een schokkend beeld van de hedendaagse 'ontvoeringsindustrie'. Volgens schattingen vinden er wereldwijd jaarlijks twintigduizend ontvoeringen plaats, maar volgens Lopez klopt dat niet. ,,Het moeten er veel meer zijn. De meeste ontvoeringen worden niet gerapporteerd en zonder tussenkomst van politie of regering opgelost omdat kidnappers anonimiteit willen, en anders hun families of werkgevers wel. De laatste twaalf maanden zou het aantal ontvoeringen met ruim honderd procent gestegen zijn, maar dat percentage is volgens mij ook veel hoger. Kidnapping volgt simpelweg de economische trends. Met name Afrika is in opkomst: landen als Algerije, Nigeria en Kameroen, zijn onbetwist de opkomende kidnap-hotspots.'' 

Doorgaans speelt zijn werk zich af in het diepste geheim. De media-aandacht is ongebruikelijk en maakt hem nerveus, vertelt hij. Toch is het hem de stress waard. Lopez: ,,Ik las ooit een quote van de Franse onderzoeker en diepzeeduiker Jacques Cousteau: 'Een man die een buitengewoon leven leidt, heeft geen recht dat alleen voor zichzelf te houden'. Ik héb een zeer ongebruikelijke loopbaan, ik doe boeiend werk. Daar wilde ik inkijk in geven. Maar ik had het beslist niet gedaan als ik mijn anonimiteit, of dat van mijn klanten daarmee overboord had moeten gooien. Ik heb de zaken die ik behandel goed verbloemd, ik verklap geen trucjes uit het vak.''

Ben Lopez - De onderhandelaar. Mijn leven als gijzelingsexpert: ik moet slimmer zijn dan de kidnappers. Uitgeverij de Boekerij, 19,95 euro 

MISLUKTE STATEN
Steeds meer ondernemingen met filialen in risicolanden als Afrika, Irak, Afghanistan of in centraal en Zuid-Amerika sluiten speciale K & R-verzekeringen af voor hun werknemers. In geval van kidnapping levert de verzekeraar zogeheten 'response consultants', die ervaring hebben met het onderhandelen over het losgeld, dat door de verzekeraar moet worden betaald. Naast het vrij krijgen van de gijzelaar zorgen zij dat de losgeldsom door onderhandelen zo laag mogelijk wordt. 

Ontvoering is hot in wat Lopez 'mislukte staten' noemt: landen die verscheurd zijn door oorlog en politieke problemen zoals Irak, Afghanistan, Colombia, Mexico en veel Afrikaanse landen. Kidnappers kunnen er redelijk risicoloos opereren, en blijken inventief. Snel geld verdienen doen ze met expresse-kidnappings, waarbij een slachtoffer naar een geldautomaat wordt gebracht om onder dwang het eigen losgeld van de rekening halen. Bij tiger-kidnappings zoals de IRA die wel uitvoerde, wordt iemand ontvoerd om zijn of haar familie te dwingen tot criminele activiteiten.

Gesignaleerd 200 (nieuws, 2013)

vers van het mes!

HILDE VANDERMEEREN - ALS ALLES DUISTER WORDT


Bij uitgeverij Q verschijnt dinsdag 2 april 'Als alles duister wordt', het thrillerdebuut van de Vlaamse auteur Hilde Vandermeeren.

Op een avond botst Claire Maenhout op een voetgangersbrug bij een vrijwel verlaten station tegen een man op. Ze heeft haast om de laatste trein naar huis te halen en besteedt er verder geen aandacht aan. Tot ze enkele dagen later op het journaal verneemt dat er op die plaats in de struiken een lijk is gevonden.

De politie roept getuigen op, maar Claire is net hersteld van een zwaar ongeluk. Ze lag drie weken in coma en moest maandenlang revalideren.

Haar getuigenis kan maar weinig opleveren. Door het ongeval lijdt ze aan gezichtsblindheid, waardoor ze gezichten niet meer kan herkennen of onthouden. Maar de moordenaar heeft haar wel gezien. En hij vergeet nooit een gezicht.

Hilde Vandermeeren (Waregem, 1970) studeerde klinische psychologie in Leuven en behaalde ook haar lerarendiploma. Ze schreef meer dan veertig kinder- en jeugdboeken. Sinds 2006 is ze fulltime auteur. Ze is getrouwd en heeft twee dochters.

Hilde Vandermeeren - Als alles duister wordt. Uitgeverij Q, 248 pag., € 18,95. ISBN: 978 90 214 4681 3.



26 maart 2013

Moreel verval en zo (nieuws, 2013)

RADIOCRIMI OVER IRT-AFFAIRE


De NTR zendt vanaf maandag 1 april op Radio 1 de nieuwe radiocrimi 'De Spin' uit. Deze serie is gebaseerd op de IRT-affaire, een van de grote Nederlandse politieke drama’s aan het einde van de vorige eeuw.

'De Spin' is geen historische reconstructie, aldus de NTR. De crimi interpreteert de gevolgen van het vervagen van de eens zo duidelijke normen en waarden. ,,Het is een verhaal van moreel verval en het steeds verder verstrikt raken in een kleverig web van achterdocht, intriges en jaloezie.''

'De Spin' is het verhaal van Wytze Hofstra, die samen met het Rechercheteam Georganiseerde Misdaad jarenlang jacht heeft gemaakt op de Nederlandse topcrimineel Tijmen Verhaaf. Wytze heeft zijn prooi in de tang en staat op het punt de grootste arrestatie uit zijn carrière te verrichten. Juist op dat moment wordt Tijmen Verhaaf voor zijn ogen geliquideerd.

Het schrijversteam van 'De Spin' bestaat uit Jeroen Stout, Henk Apotheker, Paul Jan Nelissen en Stan Lapinski. De regie is in handen van Jeroen Stout en Chris Bajema. De reeks wordt geproduceerd door Palentino Media, bekend van de hoorspelen 'Bommel' en 'Het Bureau'. Wie 'De Spin' wil beluisteren moet wel eventjes opblijven. De eerste uitzending is op maandag 1 april om 00.45 uur op Radio 1. In totaal zijn er zeventig afleveringen van een kwartier te beluisteren. De eerste aflevering is alvast hier te beluisteren.

'De Spin' zal ook als podcast beschikbaar gemaakt worden, zodat de afleveringen ook zijn te downloaden en op de mp3-speler of telefoon kunnen worden beluisterd.

Wordt verwacht 337 (nieuws, 2013)

THRILLER VAN BEDENKER 'WITHOUT A TRACE' NAAR LUITINGH

Op zijn eerste dag als uitgever bij Luitingh-Sijthoff tekende Tom Harmsen vorig najaar direct een contract voor een nieuwe, grote thriller: 'Out of Range', van de Amerikaanse schrijver Hank Steinberg (foto). Het boek ligt in augustus 2013 in de winkel onder de titel 'Buiten schot'. 

Steinberg (1969)  won al diverse prijzen als de bedenker van de misdaadserie 'Without A Trace', over de afdeling Vermiste Personen van de FBI in New York. Van 'Out of Range', Steinbergs fictiedebuut, zijn de filmrechten reeds verkocht aan Paramount. Steinberg schrijft ook het filmscenario van 'Out of Range'.

Het begin van 'Buiten schot' lijkt veel op dat van de thriller 'Kijk niet weg' van Linwood Barclay. Journalist Charlie Davis, zijn Engelse vrouw Julie en hun twee kinderen leiden een rustig bestaan in Los Angeles. Maar als Julie de kinderen meeneemt naar Disneyland en haar auto 's avonds wordt aangetroffen met alleen hun kinderen erin, komt hun verleden angstaanjagend dichtbij. 

Charlie ontdekt dat zijn vrouw een dubbelleven leidde en verstrikt is geraakt  in een web gesponnen door de Engelse geheime dienst en een internationale terrorist. En Charlie is de enige die zijn vrouw nu nog kan redden. 

Andere nieuwe titels:

Dan Brown - 'Inferno' (14 mei 2013). Voor meer informatie klik hier
Mo Hayder - 'Poppenspel' (augustus 2013). Als onverklaarbare stroomstoringen leiden tot gruwelijke incidenten op de beveiligde krankzinnigenafdeling van Amerley, slaat de angst van de patiënten over op de medewerkers. Ondertussen is inspecteur Jack Caffery op zoek naar het lichaam van een vermiste vrouw. Hij weet hoe het voelt als je er niet in slaagt iemands geliefde te vinden. 
Val McDermid - 'Verdwenen' (juli 2013). De 8-jarige Jimmy Higgins loopt op een groot Amerikaans vliegveld mee met een man in uniform - en verdwijnt. Zijn pleegmoeder Stephanie staat op dat moment machteloos in de douanesluis. Jimmy is overigens geen gewoon jongetje. Hij is de zoon van Scarlett Higins, de spraakmakende ordinaire ster van de Britse reality-tv.
Preston & Child - 'Twee graven' (augustus 2013). Twaalf jaar heeft hij gedacht dat zijn vrouw was verongelukt. Toen werd hem verteld dat ze was vermoord. Nu ontdekt FBI special agent Aloysius Pendergast dat Helen nog leeft! Maar dan wordt ze voor zijn ogen ontvoerd. 
Stephen King - 'Dr. Sleep' ( september 2013). De langverwachte opvolger van 'The Shining'. Voor meer informatie klik hier
Robert Goddard - 'De Catalaanse brief ' (augustus 2013). Tristram Abberley, een Engelse dichter uit de jaren dertig, werd pas echt bekend nadat hij stierf tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Bijna vijftig jaar later komt zijn zus Beactrix om het leven. 
Lee Child - '#18' (september 2013). Inhoud nog onbekend. 
Iris Johansen - 'Dit schenk ik jou' (juli 2013). Het lichaam van een negentienjarige vrouw wordt gevonden - al het bloed is eruit gelopen. Een rood bespatte drinkbeker ligt ernaast. Wanneer forensisch beeldhouwer Eve Duncan eenzelfde beker ontvangt, betreedt ze het pad van Kevin Jelak, een van de seriemoordenaars die misschien iets weet over haar vermiste dochter Bonnie. 
James Rollins & Rebecca Cantrell - 'In bloed geschreven' (juli 2013). Rollins en Cantrell bundelen de krachten voor een serie over een eeuwenoude orde en de jacht op een mysterieus boek, beter bekend als 'Het Bloed evangelie'. 
Mary Higgins Clark - 'Zolang ze slaapt' (september 2013). Hannah Connelly is ontsteld: het meubelbedrijf van haar opa is 's nachts tot de grond toe afgebrand. Haar zus Kate kon ternauwernood ontsnappen en ligt nu in een coma in het ziekenhuis. Volgens de brandweer is er sprake van opzet.

Gesignaleerd 199 (nieuws, 2013)

vers van het mes!

ELS RUITERS - VERBORGEN VERLEDEN

Bij uitgeverij De Crime Compagnie verschijnt vrijdag 29 maart 'Verborgen Verleden' van Els Ruiters, het tweede deel in de serie rondom rechercheur Ava van Amstel.

Als er menselijke resten worden gevonden in een tuin in Valenberg, wordt rechercheur Ava van Amstel op de zaak gezet. Samen met haar collega Rob Welsman bijt ze zich vast in dit raadselachtige sterfgeval. Het blijkt een hele klus om de identiteit van het slachtoffer te achterhalen omdat het lichaam zeker twintig jaar in de grond heeft gelegen. Wie heeft het daar begraven en waarom? 

Terwijl Van Amstel en Welsman langzaam maar zeker het mysterie ontrafelen, wordt duidelijk dat het verleden niet alleen de dader maar ook het duo begint in te halen…

Els Ruiters schrijft jeugd- en chicklitboeken. In juni 2012 verscheen 'Geraakt', het eerste avontuur van Ava van Amstel. Ruiters woont in Eindhoven, is getrouwd en heeft twee volwassen dochters. Ze werkt bij een reclamebureau en in haar vrije tijd speelt ze saxofoon.

Els Ruiters - Verborgen Verleden. Uitgeverij De Crime Compagnie, 352 pag., € 14,95. ISBN 978 946 109 080 5

25 maart 2013

Post uit Londen (nieuws, 2013)


WE DOEN EEN KWISJE

Post uit Londen. Een pakketje met twee gesigneerde exemplaren van de thriller 'Staat van terreur' van de Ierse schrijver William Ryan. Of de redactie van De Spanningsblog zo vriendelijk zou willen zijn om ze te verloten om haar vele, vele volgers.

Natuurlijk wil De Spanningsblog dat. Maar voor niets gaat de zon op (en dat óók nog niet eens de laatste dagen....). Men zal er wel wat voor moeten doen. William Ryan mocht zelf een vraag bedenken en de eerste twee deelnemers die het juiste antwoord doorgeven, krijgen het boek toegestuurd. En zo geschiedde. Per kerende tweet had de ex-advocaat een vraag bedacht. Niet al te moeilijk, vindt De Spanningsblog zelf, maar daar gaan wij niet moeilijk over doen.

Hier komt-ie: Wie componeerde de muziek voor 'De Internationale'? Het antwoord kan gemaild worden naar het adres dat op deze site in de rechterbalk achter 'Mijn volledige profiel weergeven' verborgen staat. Vergeet niet jouw adres te vermelden. Winnaars krijgen het boek nog deze week toegezonden.

'Staat van terreur' speelt zich af in het Moskou van 1936. De winter en het regime van Stalin houden de inwoners van de Russische hoofdstad in een ijzeren greep. In een verlaten kerkgebouw wordt het lichaam van een jonge vrouw gevonden. Haar verminkte en gemartelde lichaam is door de moordenaar op het altaar achtergelaten, open en bloot, zodat iedereen het kan zien. Inspecteur Aleksej Korolev van de recherche van Moskou wordt gevraagd de zaak te onderzoeken. Als hij ontdekt dat het slachtoffer een Amerikaanse burger is, raakt de gevreesde staatsveiligheidsdienst NKVD ook bij de zaak betrokken.

Erfgenamen (nieuws, 2013)

ACCOUNTANT ONTDEKT DE THRILLER

Opnieuw heeft een registeraccountant een thriller geschreven. Het is Jack Lous, senior manager bij Ernst & Young. Hij schreef de spannende roman 'Uit de dode hand', dat wordt uitgegeven door Clustereffect. Lous is de tweede RA die een thriller op de markt brengt. Vorig jaar kwam 'Struikelbank' uit, het vierde boek van Sybren Kalkman, voormalig partner van KPMG, inmiddels met pensioen. 

In 'Uit de dode hand' erft Ted Stevens een groot geldbedrag. Het geld blijkt afkomstig te zijn van een zekere Elisabeth van Dijk. Maar wie is deze Elisabeth? Ook blijkt er nog een andere erfgename te zijn, ene Eva ter Horst. Nadat de eerste euforie over hun onverwachte rijkdom is verdwenen, blijft de vraag naar de achtergrond van de erfenis terugkomen. Als er zowel bij Ted als bij Eva ook nog eens verdachte gebeurtenissen plaatsvinden, besluiten ze samen op zoek te gaan om meer te weten te komen over de erfenis. Ze volgen een spoor dat via Zwitserland uiteindelijk naar Amerika leidt. Daar blijkt de miljoenenerfenis een even dubieuze als verrassende herkomst te hebben en worden ze geconfronteerd met een nietsontziende crimineel. 

De thriller gaat niet over klanten met wie Lous te maken heeft gehad, zegt hij in een interview met Accountant. nl. ,,Maar natuurlijk liet ik me wel inspireren door wat ik meemaakte op mijn werk." En vanzelfsprekend schreef Lous niet onder werktijd. ,,Altijd in mijn eigen tijd, voornamelijk 's avonds, op vrije dagen en in vakanties. Dat verklaart waarom ik er drie jaar over deed, want de beschikbare tijd was er vaak niet."

Volgens Lous is 'Uit de dode hand' niet alleen interessant voor mensen uit de financiële wereld. ,,Ik houd van het genre thriller en vroeg me af of ik ook zelf een thriller kon schrijven, met eigen personages, een verhaallijn en een plot."

(Bron: Accountant.nl)

24 maart 2013

Bandjes kwijt (nieuws, 2013)

ROSS: 'AIVD HAD VAN MOORDPLAN MOHAMMED B. KUNNEN WETEN'


De AIVD had kennis kunnen hebben van het plan van Mohammed B. om cineast Theo van Gogh te vermoorden. Dat schrijft thrillerauteur Tomas Ross op de website van de regionale omroep TV West. Ross vertelt woensdag 27 maart in de TV West-reeks 'James Bond in Den Haag - 007 in 070' over de complottheorieën die over de moord op Van Gogh de ronde doen.

Volgens Ross bracht Amsterdammer Mohammed B. wel eens een bezoek aan een appartement in de Antheunisstraat in Den Haag. Ruim een week nadat B. in Amsterdam op 2 november 2004 regisseur Theo van Gogh had vermoord, viel justitie met veel geweld de woning in de Haagse wijk Laakkwartier binnen. De buurt was afgezet, scherpschutters en commando’s bevonden zich op de omringende daken. Twee gezochte terroristen gooiden een handgranaat. Uiteindelijk werden ze uit het pand gehaald. Het ging om twee jonge moslimfundamentalisten, leden van de zogeheten Hofstadgroep. Ook elders vonden arrestaties plaats.

Hun netwerk werd uiterst slim opgerold door Justitie en de AIVD. Het appartementje in Antheunisstraat was namelijk via via door diezelfde AIVD aan de fundamentalisten verhuurd, maar niet voordat het was 'opgetuigd', zoals dat heet, met afluisterapparatuur en piepkleine cameraatjes. Iedereen die daar kwam, werd in de gaten gehouden, dus ook Mohammed B.

Volgens Ross ligt het voor de hand in de portiekwoning aan de Antheunisstraat ook werd gesproken over het plan om Van Gogh te vermoorden. Ross: ,,Dat voor de hand liggende is vrijwel zeker omdat na de arrestaties niet alleen bleek dat de Hofstadgroep het gemunt had op Ayaan Hirsi Ali in haar schuiladres op het Haagse Burgemeester de Monchyplein, maar ook dat de AIVD 'bandjes kwijt was geraakt', bandjes waarop toevallig de opnames van gesprekken met Mohammed B. stonden! Je zou haast denken dat de AIVD tevoren kennis had van de moordplannen op Van Gogh! Niet zo gek, dat wisten ze bij Pim Fortuyn ook... en ook die moord lieten ze doorgaan, Fortuyn die als gekozen premier de JSF niet wilde aanschaffen, Theo van Gogh die met zijn columns en films de woede van de moslimlanden opwekte. Het navrante is dat de vader van Theo, nota bene oud-BVD-man die het klappen van de zweep dus kent, er geen seconde aan twijfelt.''

Ross kondigde afgelopen week aan in het najaar met een thriller over de moord op Van Gogh te komen, getiteld 'De tweede november'. Des te opmerkelijker, omdat hij vrijwel direct na de moord zei hierin geen spannend verhaal te zien.,,Er zit gewoon niks achter'', zei hij toen. ,,Wat is het grotere belang van de moord op Theo van Gogh? Ik zie niets anders dan een godsdienstfanaat als Mohammed B. die op een dag heeft besloten dat het nou eens godverdomme afgelopen moet zijn met dat vette varken. Juist omdat er nooit wat met hem gebeurde, dacht iedereen: laat die Theo maar gaan. De film 'Submission' die hij maakte met Ayaan Hirsi Ali is echt de druppel geweest. Dat is te hard aangekomen bij die club.''

Dat Ross dezer dagen met de gedachte speelt de moord op Van Gogh in fictie te gieten, blijkt ook uit de recente aflevering van de tv-serie 'Op het nachtkastje'. Daarin brainstormt de thrillerschrijver met studenten van de Filmacademie over een mogelijk filmscenario rondom de moord.

De trailer van 'James Bond in Den Haag':



(Bron: Omroep West, VPRO)

22 maart 2013

Kat en hond (nieuws, 2013)

RENDELL SCHRIJFT VOOR ONGELETTERDE LEZER

De Britse bestsellerauteur Ruth Rendell heeft een boek geschreven speciaal voor volwassenen die niet kunnen lezen. De 83-jarige thrillerauteur, bekend van haar misdaadromans over Inspector Wexford, zei op het Sunday Times Oxford Literary Festival dat het boek alleen woorden van een of twee lettergrepen kent. De zinnen zijn kort, evenals de alinea's. Het boek, getiteld 'Archie and Archie', gaat over een kat en een hond en komt later dit jaar op de markt.

,,Er zijn veel mensen die niet kunnen lezen'', zei Rendell. ,,Dat is verschrikkelijk. Ik doe wat in mijn vermogen ligt om mensen aan het lezen te krijgen.'' Volgens de auteur zijn er ook veel mensen die wel kunnen lezen, maar de stof nauwelijks begrijpen. Die nog wel een krantenkop kunnen vatten, maar de rest niet. Volgens het instituut National Literacy Trust zijn er ruim vijf miljoen volwassenen in Groot-Brittannië 'functioneel ongeletterd'. Dat betekent dat hun leesvaardigheid niet boven die van een elfjarige uitkomt. 

(Bron: Sky News)

Wordt verwacht 336 (nieuws, 2013)

HET KAN NOG ENGER

Thomas Enger
Met zijn debuut 'Schijndood' scoorde de Noor Thomas Enger een regelrechte hit. De thriller werd in 21 landen uitgebracht en werd een internationale bestseller. Alleen al in Duitsland gingen er 100.000 exemplaren over de toonbank.

In juni 2013 brengt uitgeverij Q een nieuw boek van Enger op de markt. Het heet 'Fantoompijn' en is het tweede deel in een serie over misdaadverslaggever Henning Juul. Enger heeft nog vier thrillers in deze reeks in de planning.

Een belangrijke rol in 'Fantoompijn' speelt Tori Pulli, een veroordeelde moordenaar. Pulli is een machtige figuur in de onderwereld van Oslo en heeft altijd beweerd dat hij onschuldig is. Deze man zoekt contact met misdaadjournalist Henning Juul. Hij beweert dat hij Juul kan helpen aan informatie over wie verantwoordelijk was voor de brand waarbij Jonas, de zesjarige zoon van Juul, om het leven kwam.

De informatie van Pulli is niet alleen levensgevaarlijk voor hen beiden, maar ook voor anderen. Juul begint wanhopig aan zijn zoektocht naar gerechtigheid. En daarbij bevindt hij zich op het spoor van twee moordenaars.

Thomas Enger (Oslo, 1973) studeerde journalistiek en geschiedenis. Voordat hij negen jaar werkte voor de internetketen Nettavisen, was hij vuilnisophaler op het vliegveld van Oslo, kioskhouder in een winkelcentrum en sportleraar.

Andere nieuwe titels:

Viveca Sten - 'Onschuldig verleden' (juni 2013). Derde deel in de Sandhamn-serie. Op een herfstavond verdwijnt een jong meisje spoorlos op het eiland Sandhamn. Thomas Andreasson wordt betrokken bij de moeilijke zoektocht. Uiteindelijk geeft de politie het op, ze denkt dat het meisje is verdronken. Een paar maanden later ontdekt Thomas' vriendin Nora Linde dat hij is vreemdgegaan. In wanhoop vertrekt ze met haar zonen naar Sandhamn. Bij het spelen in de bossen doen haar kinderen een macabere ontdekking: ze vinden het lichaam van een verschrikkelijk toegetakeld meisje.

Juiste toon (nieuws, 2013)

FORENSISCH INSTITUUT EERT LYNDA LA PLANTE

Lynda La Plante
De Britse misdaadschrijfster Agatha Christie mag dan de titel 'The Queen of Crime' dragen, ze zou vast en zeker begerig hebben gekeken naar de lauwerkrans die haar vakgenote Lynda La Plante mag dragen. La Plante heeft het ultieme eerbetoon gekregen, zij is namelijk de eerste leek die erelid is geworden van The Forensic Science Society.

Dit internationale instituut van forensische wetenschappers, justitie en politie heeft met het erelidmaatschap de bedenker van onder andere de 'Prime Suspect'-serie willen eren voor de nauwgezette research die zij pleegt voor haar boeken en tv-scenario's.

,,Ik voel me enorm vereerd'', liet La Plante in een reactie aan The Independent weten. ,,Het erelidmaatschap brengt mijn respect voor hun werk en hun respect voor mijn oeuvre tot uiting.'' Ze voegde eraan toe dat haar oeuvre nergens vrij is 'van hun vingerafdrukken'.

Zelfs de creatie van politie-inspecteur Jane Tennyson, het personage dat op de televisie werd vertolkt door Helen Mirren, werd geboren uit frustratie over onnauwkeurigheden. Jackie Malton, tot 1997 inspecteur bij de Londense politie en de inspiratie voor het karakter Tennyson, had regelmatig geklaagd dat schrijvers het vaak bij het foute eind hadden waar het ging om het beschrijven van politieprocedures.

La Plante heeft gedurende haar carrière nauwe contacten onderhouden met justitie en politie. Ook had ze ontmoetingen met criminelen om 'de juiste toon' te pakken te krijgen. Details zijn cruciaal, aldus La Plante. ,,Ik heb het gevoel dat het publiek dat interessant vindt.''

The Forensic Society meldt dat La Plante in al haar hele werk de forensische wetenschap waarheidsgetrouw weergeeft. ,,Lynda voegt realiteit en begrip toe aan haar scripts, waardoor het verfrissend en opwindend is'', zegt voorzitter dr. Ann Priston van het instituut.

Overigens zijn de jaren van research La Plante niet in de koude kleren gaan zitten. Sommige plaatsen delict die zij bezocht, kan ze niet meer van zich afzetten. ,,Je ziet een slachtoffer dat op een paspop lijkt en je realiseert je dat het een twintigjarig meisje was'', zegt de schrijfster. ,,Ze volgen je. Sommigen kruipen in jou en willen maar niet weggaan.''

(Bron: The Independent)

21 maart 2013

Wordt verwacht 335 (nieuws, 2013)

SPELERSMAKELAAR SCHRIJFT THRILLER OVER ROCKCHICK

Een spelersmakelaar die de belangen behartigt van mannelijke profvoetballers,  verwacht je niet zo snel in het thrillergenre. Maar in september van dit jaar zullen we er aan moeten geloven. Dan verschijnt namelijk bij uitgeverij Karakter 'Metal Chick' van spelersmakelaar Monique Hendriks uit het Zeeuwse Kloosterzande. Een thriller met als ondertitel 'Schuld. Chantage. Dood.'.

'Metal Chick' kent een nogal complexe verhaallijn. Wat vaststaat is dat het boek verhaalt over een boerendochter die een Brabants dorp ontvlucht is en nu in een metalband zingt. Chantal paste niet binnen de bekrompenheid van het gezin waarin ze is opgegroeid, maar is ook gevlucht voor haar verleden. De band is haar ticket naar de toekomst. De hitlijsten lonken en Chantal is happy met gitarist Bor.

Chantals vorige relatie is drie jaar daarvoor op de klippen gelopen. Dat gebeurde nadat ze geen steun kreeg van haar toenmalige vriend na een auto-ongeluk waarbij haar beste vriendin Perla het leven liet. Het was niet zomaar een ongeluk trouwens, want toen Chantal bijkwam na de enorme klap, bleek Perla verdwenen te zijn. Ze werd later levenloos in de nabijgelegen bossen gevonden, om het leven gebracht met een scherp voorwerp.

Terwijl alles lijkt mee te zitten met de band en Chantal haar draai in Engeland lijkt te hebben gevonden, vinden er lugubere gebeurtenissen plaats. Een onbekende gooit bloed over haar heen tijdens een optreden. En in haar tuin ligt opeens een autowrak dat lijkt op het voertuig waarmee ze destijds het ongeluk heeft gekregen. De enige die iets kan hebben gezien, is Kid, een zoon uit een vorig huwelijk van Bor. Maar het probleem is dat Kid een autistische en nogal zwijgzame jongen is.

Monique Hendriks (1971) heeft haar eigen bedrijf Sportected, van waaruit ze 'zowel beginnende voetbaltalenten als gevorderde professionals' begeleidt. Ze onderhandelt onder andere over contracten en daarnaast verzorgt ze ook de promotie van spelers. Ze is een door de KNVB gelicentieerde 'Players' Agent' en als zodanig geregistreerd bij de FIFA. Eerder verscheen van haar het boek 'De horror van animal hoarding', een aanklacht tegen dwangmatige dierenverzamelaars. Ze heeft ook een eigen blog 'Schepsels & Schrijfsels'.

Andere nieuwe titels:

Loes den Hollander - 'Zwijgrecht' (24 juni 2013). De zoveelste thriller van de auteur van het geschenkboekje voor de Maand van het Spannende Boek. Cathelijne en Viola zijn sinds hun jeugd met elkaar bevriend, als ze Amy ontmoeten. Er ontwikkelt zich een vertrouwelijke relatie tussen hen. Maar er is ook twijfel en irritatie. Dan wordt de ex van Cathelijne op een dag vermoord aangetroffen.
Blake Crouch - 'Verloren' (juni 2013). Secret Service agent Ethan Burke moet in Wayward Pines, Idaho, twee agenten zien te vinden die tien dagen daarvoor in het idyllische dorpje zijn verdwenen. Hij is maar net in het dorp of hij raakt betrokken bij een auto-ongeluk. Hij komt in het ziekenhuis terecht, zonder identiteitsbewijs, zonder mobiel, zonder portemonnee.
Corine Hartman - 'Glashard' (september 2013). Tweede deel in serie rond de onconventionele rechercheur Jessica Haider. Ditmaal gaat ze naar Zimbabwe. Als minnares van Bram Salomons reist ze met hem mee met de geheime opdracht het netwerk van zijn illegale handel in bloeddiamanten op te rollen.
Jakob Melander - 'Uit het oog' (juli 2013). Debuutthriller van Deense theatermaker en hardrockgitarist. Politieman Lars Winkler krijgt opdracht de zaak van een moordenaar die het met name op de ogen van zijn slachtoffers heeft voorzien, te onderzoeken. Maar het is niet Winklers enige uitdaging. Zijn vrouw heeft hem verlaten, zijn tienerdochter is opstandig en op zijn afdeling loeren zijn vijanden op hem.
Sabine Thiesler - 'Bewusteloos' (juni 2013). De losgeslagen dertiger Raffael werkt als toneeltechnicus en woont in onderhuur bij een aardige oude dame. Maar zijn overmatig alcoholgebruik verandert hem in een beest zonder gevoel. Al op de eerste bladzijde wordt hij na een nacht feesten bebloed wakker. Hij vraagt zich af of hij misschien iemand heeft gedood.
Owen Laukkanen - 'De rekenmeester' (augustus 2013). Het leven van Carter Tomlin lijkt er perfect uit te zien: groot huis, knappe vrouw, twee kinderen. Maar Tomlin heeft een geheim. Hij is zijn baan kwijt, de rekeningen stapelen zich op. In wanhoop overvalt hij een bank. En dan nog een...
Larry  Bond - 'Ramkoers' (augustus 2013). Tijdens het schaduwen van een Chinese met nucleaire beladen onderzeeër ziet Jerry Mitchell, kapitein van de USS North Dakota dat de Chinese boot een torpedo afvuurt op een Vietnamees koopvaardijschip.
James Thompson - 'Helsinki noir' (september 2013). Twee dagen na de geboorte van hun dochter heeft Kari Vaara verschrikkelijk nieuws voor zijn Amerikaanse vrouw Kate. Hij blijkt een hersentumor te hebben. En hij is gerekruteerd om deel uit te maken van een geheime eenheid die op geheel eigen wijze de strijd met de criminaliteit aan zal gaan.

Harde grenzen (column, 2013)

DE VIJFTIG TINTEN VAN ESTHER VERHOEF

(Door Peter Kuijt)

Sinds het verbijsterende, wereldomvattende succes van de 'Vijftig Tinten'-tri(o)logie van E.L. James is er een tsunami aan erotische romans over de lezer uitgestort. Een beetje boekhandel heeft tegenwoordig een tafel vol 'mommy porn' en andere glibberige lectuur uitgestald. Het verkoopt, dus waarom zou je iets nieuws bedenken?

Zelfs auteurs van wie je van ganser harte hoopt dat ze niet door de hype van veren, touw, tie-wraps en geisha balletjes worden meegesleept, gaan voor het kennelijk commerciële succes door de knieën. Esther Verhoef bijvoorbeeld. Ze werkt aan een, zegt ze zelf, heel leuk project: 'Muren van glas'. Een serie erotische romans waarvoor ze het pseudoniem Marique (spreek uit: Marieke) Maas heeft uitgekozen. 

Deel één, 'Muren van glas: de ontmoeting', is al klaar en komt op 13 juni uit bij uitgeverij Anthos. Verhoef meldt dat ze alweer volop aan het schrijven is aan deel twee: 'Muren van glas: Harde grenzen'.

Over het eerste deel: Daniel Holland is een jonge ondernemer en beroemd ontwerper. Nadine de Jong runt samen met vrienden een cateringbedrijf in Brabant. Als zij elkaar bij toeval ontmoeten, springt de vonk over. De dominante Daniel sleept Nadine mee in zijn wereld van glitter, glamour en zinderende erotische fantasieën.

Fragment uit 'De ontmoeting': Deze man heeft iets gevaarlijks om zich heen hangen. Een broeierig aura dat me naar adem doet happen. Wat mijn onderbewuste al eerder had opgepikt, heeft nu eindelijk ook mijn verstand bereikt: het is seksuele energie. Daar heeft hij een overvloed van. Een schandalige hoeveelheid. Ik geloof dat mijn mond nog steeds openstaat.

De Brabantse schrijfster Verhoef sluit aan in de steeds langer wordende rij van erotica-auteurs. Zo is inmiddels 'De losbandige vrouw' verschenen van de hand van Nynke Laanstra. En in de roman 'De overgave van Floor' schrijft Renee van Amstel over grenzeloze seks met een registeraccountant. Nathalie Groenewold, redacteur bij Men's Health, heeft de 'Sexbijbel voor vrouwen' geschreven (binnenkort op uw salontafel). In juli komt bij De Crime Compagnie 'Het Luxor Resort' van Candy Brouwer uit, een thriller over hoogtepunten tussen piramides. Een maand eerder brengt dezelfde uitgeverij de bundel 'Verleiding' uit, met stomende verhalen van onder anderen Marelle Boersma, Tupla M. en Linda Jansma. En volgende maand worden we opgewarmd met de publicatie van 'Soixante Neuf' van de volgens uitgeverij Marmer Nederlands-Belgische Sandrine Jolie. Over een undercoveragente die infiltreert in een parenclub.

En dan zijn we er nog niet, want in juni verschijnt bij Artemis het boek 'Verborgen spel' van Laura Wiggers, 'Vijftig tinten' maar dan intelligenter. De omschrijving van Artemis in de aanbiedingsbrochure is een giller: ''Verborgen spel' is een roman die qua erotiek nóg prikkelender is dan 'Vijftig tinten grijs', maar waarin tegelijkertijd thema's als scheiding, co-ouderschap en mindfulness aan bod komen.' Boeddha meets ben wa balletjes, zeg maar.

En natuurlijk is Laura Wiggers een pseudoniem. Naar het schijnt van een succesvolle vrouw in de Nederlandse mediawereld, die de spanning van Nicci French' 'Bezeten van mij' en de zingeving in 'Eten, bidden en beminnen' wilde combineren met de mommy porn in E.L. James' bestseller.

Kortom, deze winter hield maar niet van ophouden, maar ook met die broeierige zomer zijn we nog wel even zoet.

20 maart 2013

Rattenkoning (nieuws, 2013)

BRITSE HORRORAUTEUR JAMES HERBERT OVERLEDEN

De Britse thrillerauteur James Herbert, een van de bestverkopende schrijvers in Groot-Brittannië, is vandaag  onverwacht op 69-jarige leeftijd overleden in zijn woning in Sussex. Herbert schreef onder meer 'The Rats', dat tot de klassiekers in het horrorgenre wordt gerekend en in 1982 onder de titel 'Deadly Eyes' is verfilmd. Het boek gaat over een invasie van vleesetende ratten in Londen

Herbert liet zich inspireren door echte of denkbeeldige plaatsen die bij hem een bepaalde gemoedstoestand opriepen. Hoe angstaanjagender de plaats, hoe meer inspiratie hij kreeg. Hij publiceerde 23 romans, waarvan meer dan 54 miljoen exemplaren over de toonbank gingen. Verscheidene boeken, waaronder 'The Fog' (1975), 'The Survivor' (1976) en 'Fluke' (1977) zijn in het Nederlands vertaald. 

Herbert werd in 1943 in Londen geboren. Hij was de jongste zoon van marktkooplieden die hun kraam hadden in East End. Zijn eerste betaalde baan was op het reclamebureau waarvan hij later het hoofd zou worden. Op 28-jarige leeftijd schreef hij zijn debuut 'The Rats'. De eerste oplage van 100.000 exemplaren was in drie weken uitverkocht. 

Vorige week kwam in Engeland de paperbackversie van zijn 23ste roman, 'Ash', op de markt. In een interview met The Daily Telegraph zei Herbert eens: ,,Ik haat geweld. Ik was ook niet van plan om horror te gaan schrijven, maar het kwam gewoon uit mij.''

De Schotse thrillerauteur Ian Rankin liet vanavond in een tweet weten 'bedroefd' te zijn. ,,Als een tiener liet ik mezelf de stuipen op het lijf jagen door zijn verhalen. Zijn werk leidde me naar Stephen King, Clive Barker en anderen.''  

(Bron: The Guardian)

Stijgende waardering (column, 2013)

UITGEVER WORDEN (1)

(Door Peter de Zwaan)

Ik had nooit verwacht dat ik het ooit zou zeggen, maar hier komt het: mijn waardering voor uitgevers is de laatste weken sterk toegenomen. Ik begrijp ook waarom uitgevers grote auto’s hebben en zelden in een afdakwoning huizen.
In een zeer onregelmatig serietje zal ik er meer over zeggen. Alles op basis van ervaring.
Allereerst: hoe word je het, uitgever.
Het antwoord is eenvoudig. Loop naar de straat, roep: ‘Ik ben uitgever’ en het is voor elkaar. Echt waar, meer is het niet. U bent uitgever als u zich uitgever waant.
De problemen komen erna.
De naam. Kun je lang over denken, maar waarom zou je het doen. Pak een mooi woord, of een naam of een mooi woord en een naam, het kan niemand behalve u iets schelen.
Ik had voor mijn eigen uitgeverij binnen tien seconden: ‘Zwarte Zwaan’, de naam van een project dat mijn zoon jaren geleden bedacht. Hij sloot het na een tijdje af. De naam bleef over, evenals een bruikbaar vignet.
Er zat dus schot in de zaak. Naam en vignet voor elkaar binnen een half uur.
Een auteur had ik ook.
Mezelf. Ik zag soepel lopende honorariumbesprekingen voor me en besloot dat het bij één auteur zou blijven.
Ik herhaal: één auteur.
Enkele weken geleden meldde ik in een column dat ik een uitgeverij zou beginnen en meteen kwamen er mailtjes van mensen die een manuscript wilden sturen.
De nood is hoog in dit land. Iedereen schrijft en wat moet je daarna.
Niet aankloppen bij Zwarte Zwaan. Niet doen, echt niet.
Boeken had ik ook. Eind mei verschijnt ‘Prijsschieten op een premiejager’, deel 52 van de Bob Evers-serie waarvan Willy van der Heide de eerste 32 delen schreef. In dezelfde maand komt de herdruk van deel 51: ‘Clandestiene streken op een cruiseschip’. Dit najaar verschijnt ‘De loverman’, over ‘de mensen die neuroloog Ernst Jansen Steur zijn gang lieten gaan’ en waarover De Bezige Bij/Cargo zei: ‘Prachtig boek, maar niet commercieel genoeg.
Dat laatste zit nog. Weet u eigenlijk wat het drukken van een boek kost?
Weinig. Heel weinig.
Daarover volgende keer. Dan leest u ook meer over mijn stijgende waardering voor uitgevers en hun grote auto’s.

(Deze column is ook te lezen op www.peterdezwaan.nl)

Peter de Zwaan (1944, Meppel) heeft tientallen publicaties op zijn naam staan, misdaadromans en jeugdboeken. Voor acht van zijn thrillers werd hij genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Met 'Het Alibibureau' won hij in 2000 de Gouden Strop. In oktober 2012 verscheen De Zwaans nieuwste thriller 'De bruiloften van Annika Kommer'. (Foto Peter de Zwaan: Bob Bronshoff)

Charles den Tex - De erfgenaam (2013)

TASTEN IN HET LUCHTLEDIGE

(Door Peter Kuijt)

In een recent interview liet schrijver Charles den Tex zich ontvallen dat herkenbaarheid wat hem betreft geen synoniem is voor kwaliteit. Hij doelde op thrillers waarin de verteller alles voor de lezer voorkauwt, herkauwt en nakauwt. Oftewel, het tegenovergestelde van 'show, don't tell'.  ,,Het vergroot de herkenbaarheid en dat verkoopt. Maar het is pas kwaliteit als je de lezer iets meegeeft dat hij ten dele herkent, maar waarbij hij ook denkt: 'Shit, zo kan het ook!'''

In de misdaadliteratuur is herkenbaarheid dus de dood in de pot en Den Tex gaf zichzelf de opdracht mee om het in zijn nieuwste boek, 'De erfgenaam', ook anders aan te pakken. Ditmaal geen snelle Den Tex-thriller zoals we die allemaal kennen, vol technische noviteiten, die het mogelijk maken dat je in een vloek en een zucht van je identiteit kan worden beroofd. De schrijver mindert snelheid en gaat anders met de taal om. En niet zonder succes.

Ditmaal ook geen avontuur dat zich afspeelt in de immer jachtige, nerveuze Randstad. Voor 'De erfgenaam' koos Den Tex een groot landgoed en het naburige dorp in Zuid-Limburg als locatie. Op dat landgoed huist Breder Weltmann, die het beheer voert over het vermogen dat zijn vader en grootvader, steenkoolbaronnen, adel van het zwarte gruis, verdienden met de exploitatie van de Welko-kolenmijnen en het slinks en slim opkopen van grond. Weltmann houdt zich op de vlakte, regelt vanuit zijn werkkamer op de Anstelhoff zijn financiële zaken en scootert eens per week naar het dorp, waar hij - twee nachten - kamer 31 deelt met de eigenares van Hotel Centraal.

Weltmann koestert de regelmaat van zijn leven. Immers: ,,Regelmaat was niet alleen handig, het verdiepte ook de beleving van de handeling.'' Maar aan die regelmaat komt abrupt een einde als de olietank onder de Anstelhoff ontploft en een brand het kapitale pand in de as legt. Weltmann ziet het gebeuren: hij heeft net zijn scooter geparkeerd en is gaan zitten aan een picknicktafel net buiten het dorp om een stuk worst te verorberen. De explosie is geen ongeluk, maar een poging om een rekening uit het verleden te vereffenen. Weltmann ziet zich genoodzaakt diep in het geschiedenis van zijn familie te graven en dat gaat niet gepaard zonder de spreekwoordelijke kleerscheuren.

Den Tex heeft de vaart uit het verhaal gehaald en dat is zeker geen minpunt. Zo komt de sfeer van het Limburgse heuvellandschap en het dorp dat in het verleden absoluut florissantere tijden heeft gekend beter tot haar recht. Maar de auteur schakelt met het grootste gemak over naar een hogere versnelling als het verhaal daarom vraagt. Prachtige zinnen, met ruimte voor diepgang. Maar ook voor de meest nuchtere constatering: 'Zonder schone onderbroeken werd het niks.'

Grootmeester Den Tex weet aan elke scène de juiste kleur mee te geven. Een scène waarin Weltmann onder de grond opgesloten raakt, bezorgt je bijkans claustrofobie. Het is pikdonker, 'de stilte was als een aanval van alle kanten tegelijk', hij tast in het luchtledige, telt zijn stappen om uit te vinden hoe groot de ruimte is. Maar: onder de grond was een Weltmann op zijn best.

Een onherkenbaar goede, magistrale thriller.

Charles den Tex - De erfgenaam. Uitgeverij De Geus, 376 pag.

In de Linnaeusstraat (nieuws, 2013)

NA 'DE ZESDE MEI' VOLGT 'DE TWEEDE NOVEMBER'


Met 'De zesde mei' schreef Tomas Ross een prijswinnende thriller over de moord op Pim Fortuyn op 6 mei 2002. Nu werkt de Haagse auteur aan een thriller over een moord die eveneens een schok teweeg bracht in de Nederlandse samenleving: die op Theo van Gogh. Op 2 november 2004 rond half negen 's ochtends werd de cineast in de Linnaeusstraat in Amsterdam-Oost door Mohammed B. op brute wijze gedood. Van Gogh werd door acht kogels getroffen. Hierna sneed B. de keel van Van Gogh door en vervolgens stak hij een mes diep in diens lichaam. De regisseur overleed ter plekke.

De thriller zou in het najaar bij Ross' uitgeverij Cargo moeten verschijnen, zo liet de schrijver via Facebook aan een lezer weten. De titel laat zich raden: 'De tweede november'.

Dat Ross toch aan een thriller werkt over de moord op zijn vriend, is opmerkelijk. Eind 2004 liet Ross in een interview weten in de weerzinwekkende gebeurtenis geen spannend verhaal te zien. ,,Er zit gewoon niks achter'', zei hij toen. ,,Wat is het grotere belang van de moord op Theo van Gogh? Ik zie niets anders dan een godsdienstfanaat als Mohammed B. die op een dag heeft besloten dat het nou eens godverdomme afgelopen moet zijn met dat vette varken. Juist omdat er nooit wat met hem gebeurde, dacht iedereen: laat die Theo maar gaan. De film 'Submission' die hij maakte met Ayaan Hirsi Ali is echt de druppel geweest. Dat is te hard aangekomen bij die club.''

De vriendschap met Van Gogh - ,,ik noemde hem altijd mijn bolle schizofreentje'' - dateerde uit de tijd dat de regisseur het interviewprogramma 'Een prettig gesprek' deed. ,,We kwamen er achter dat onze vaders bij de BVD hadden gewerkt'', aldus Ross. ,,Mijn vader, die een van de oprichters was, heeft Van Gogh senior nog aangenomen.''

Toen Van Gogh werd vermoord, was hij bezig met de afronding van de film '0605', gebaseerd op de thriller De zesde mei, waarmee Ross zijn derde Gouden Strop won. De cineast Van Gogh en de scenarist Ross waren het niet altijd eens over de totstandkoming van de film. Ross: ,,Voor '0605' had ik 26 punten opgeschreven die zeker anders moesten. Ik ben nogal een verhalenverteller en hij was goed in dialogen waar ik weer niet zo best in ben. Op 2 november kreeg ik 's ochtends een boze brief van Theo die begon met 'Ik heb al je zesentwintig punten te licht bevonden' en eindigde met 'Ik ben blij dat de Here me van je heeft verlost'. Kort daarvoor was ik gebeld dat Theo was vermoord. Het was een hele navrante laatste zin. Ook omdat hij niet eens in de Here geloofde.''

19 maart 2013

Verhalenvertellers (nieuws, 2013)

EN WEER EEN SCHRIJVENDE KING


Stephen King schrijft, je moet jaren onder een steen hebben geleefd om dat niet te weten. Kings vrouw, Tabitha Spruce, heeft ook een aantal romans op haar naam staan, een stuk of acht. Een jaar of vijf geleden beleefde Kings oudste zoon, Joseph Hillstrom (1972) zijn coming-out als schrijver. Hij bedient zich van de auteursnaam Joe Hill. En nu debuteert Kings jongste zoon Owen Philip (1977) deze week met een roman, gewoon onder de naam Owen King (foto).

'Double Feature' heet het boek en gaat over een relatie tussen een beroemde vader en zijn zoon. In de krant USA Today benadrukt King overigens dat het boek niet is gebaseerd op hemzelf, zijn vader en hun onderlinge band. De vader in het boek, Booth Dolan, is een buitengewoon theatrale en flirterige B-filmacteur. Hij speelt in films met moordlustige ratten en aanvallen van weerwolven in het klassieke Griekenland. ,,Lezers willen weten of Booth is gebaseerd op mijn vader'', zegt Owen King. ,,Maar mensen zouden niet meer kunnen verschillen dan deze twee.'' Qua inhoud verschilt het boek van Kings jongste zoon met het werk van zijn vader. Hier geen geesten, monsters of reizen in de tijd, maar in plaats daarvan veel seks en zwarte humor.

Owen King heeft in de verte iets van een jongere versie van zijn wereldberoemde vader. Hij zegt dat hij zich nu al heeft neergelegd bij het feit dat de eerste zin van necrologieën over hem melding zal maken dat hij de zoon was van Stephen King. ,,Daar heb ik vrede mee.''

In een e-mail laat Stephen King aan USA Today weten dat zijn zoons de schrijflust niet alleen aan hem te danken hebben. Er speelt ook nog een moeder mee. ,,Ik zie Joe en Owen als de mannelijke tegenhangers van de gezusters Brontë.'' De twee zijn volgens hem geboren verhalenvertellers. ,,Ik zou hun werk lezen ook al had ik geen familierelatie met hen.''

(Bron: USA Today)

18 maart 2013

Sterk merk (nieuws, 2013)

'VEILIGHEID IS GOEDE VOEDINGSBODEM VOOR THRILLERS'

Misdaadliteratuur gedijt in Zweden heel goed, omdat het er veilig is. Dat zegt de Zweedse thrillerschrijfster Camilla Läckberg in een interview met The Independent. ,,Misdaadverhalen schrijven is onze versie van rond het kampvuur zitten en sprookjes vertellen. We vinden het leuk om onder veilige omstandigheden te griezelen. Daarom is er geen echte thrillertraditie in landen die in oorlog zijn.''

Läckberg is mateloos populair in haar eigen land. Haar thrillers die zich afspelen in en rond haar geboortedorp Fjällbacka gaan als warme broodjes. De econome die van haar eerste man een cursus spannend schrijven cadeau kreeg, ontwikkelde genoeg zelfvertrouwen om haar baan op te zeggen en het als thrillerschrijfster te proberen. Inmiddels heeft ze in 55 landen tien miljoen boeken verkocht. Daar vallen de 4,5 miljoen verkochte exemplaren in Zweden onder, een land met negen miljoen inwoners. Ze is de bestverkopende auteur van het land en heeft er meer boeken verkocht dan Stieg Larsson

De schrijfster heeft zich altijd als een 'merk' gezien. ,,Dat was behoorlijk controversieel toen ik tien jaar geleden begon. 'Marketing' en 'PR' waren toen besmette termen in de literaire wereld, maar dat is ondertussen veranderd. Als ik een boek af heb, wil ik dat zo veel mogelijk mensen het lezen.''

16 maart 2013

George Pelecanos - Wat het was (2013)

ESCALERENDE GEWELDSSPIRAAL IN MAGISTRALE THRILLER

De Amerikaanse auteur George Pelecanos staat erom bekend dat hij al zijn thrillers laat afspelen in Washington. Ook laat hij sommige personages uit eerdere boeken nogmaals opdraven, zo nu en dan marginaal, voor de kenner prettige speldenprikjes. Het is echter niet noodzakelijk om het oeuvre van Pelecanos te kennen om volop te genieten van zijn literaire (jawel!) thrillers.

'Wat het was' speelt zich af in 1972. Door de nauwkeurig opgetekende details waant de lezer zich in een ‘blaxploitation’-film uit die tijd, met op de achtergrond een bijbehorende soundtrack bestaande uit hippe soul hits. Enter Derek Strange, een jonge privédetective. Hij krijgt de niet zo heel uitdagende opdracht om een gestolen ring op te sporen. Wanneer de vermoedelijke dief wordt omgelegd door de meedogenloze moordenaar Red ‘Fury’ Jones, wordt het spel bloedserieus. Politieagent Frank Vaughn kruist zijn pad en samen proberen ze de escalerende geweldsspiraal te doorbreken.

In het voorwoord vermeldt George Pelecanos de aanleiding tot het schrijven van dit boek, dat hij naar eigen zeggen in de zomer van 2011 in één adem geschreven heeft. De conclusie dat dit een vluggertje zou zijn, moet meteen ontkracht worden. 'Wat het was' is niets minder dan een magistrale, meeslepende, spannende en vooral sfeervolle thriller, die zich in één adem laat uitlezen. Schitterend!

George Pelecanos - Wat het was. Vertaling: Ernst de Boer & Ankie Klootwijk. Uitgeverij Anthos, 232 pag.

Gesignaleerd 198 (nieuws, 2013)

vers van het mes!

STAN LAURYSSENS - CLEO, 15 JAAR, ROOD HAAR, VADER ONBEKEND


Bij uitgeverij Manteau is verschenen 'Cleo, 15 jaar, rood haar, vader onbekend' van de Vlaamse thrillerschrijver Stan Lauryssens. Een nieuw deel in de serie rond de Cel Vermiste Personen, eerder schreef de auteur 'Lotte, 17 jaar, blond blauwe ogen'.

De Federale Politie laat een opsporingsbericht uitgaan: 'Omstreeks 08.30 uur verliet Cleo Pastoors het ouderlijk huis (Tea-Room Vivaldi) op weg naar school. Sindsdien ontbreekt van haar elk spoor. Heeft u het meisje gezien of weet u waar zij verblijft, neem dan contact op met de politie in uw buurt.'

De telefoon rinkelt. 'Wat hebben Cleopatra en Vivaldi gemeen, behalve rood haar? Ze zijn dood, DÓÓÓÓD, hahaha!' Boven de E34 hangt een infobord met de tekst: 'Child Alert Adam Decoster, 13 jaar, rood haar. Bel 0800-30300.' Dan verdwijnt ook Nikka, een meisje van zestien met vuurrood haar.

Eddy Thielemans van de Cel Vermiste Personen ontdekt dat Cleo, Adam en Nikka verwekt zijn met sperma van een Brusselse spermabank. Brusselse spruiten, denkt Thielemans, Brussels witloof, Brusselse stoemp, tot daar aan toe, maar Brussels sperma?

De thriller speelt zich af op de burelen van de Cel Vermiste Personen, in de stille Kempen, op de Linkeroever, aan de Leie en in het Academisch Ziekenhuis Brusselse Ring. De finale vindt plaats in het mooie Brugge.

Stan Lauryssens (Antwerpen, 1946) kreeg voor zijn thrillerdebuut 'Zwarte sneeuw' de Hercule Poirotprijs voor het spannendste boek van het jaar. Lauryssens' boeken zijn verteld in dertig talen, de meeste vertalingen ooit voor een Vlaamse auteur.

Stan Lauryssens - Cleo, 15 jaar, rood haar, vader onbekend. Uitgeverij Manteau, 273 pag., € 17,99. ISBN 978 902 232 831 6