Spannend geschenkboekje sneuvelt
Met de uitgave van De jaloezieman van Jo Nesbø (oplage 375.350 exemplaren) is vorig jaar een eind gekomen aan het fenomeen spannend geschenkboekje. Het cadeautje dat bij aankoop van een boek tijdens de Maand van het Spannende Boek, de Spannende Boeken Weken of de Week van het Spannende Boek door de boekhandelaar werd gegeven, is na 33 edities door de Stichting CPNB bij het grofvuil gezet.
Dat valt op te maken uit een persbericht van de boekpromotor over het 'Zomerlezengeschenk'. De bijbehorende campagne 'krijgt een nieuwe vorm en daarbij een nieuw soort geschenk'. Wie in de maand juni minimaal €15 aan Nederlandstalige boeken uitgeeft krijgt van de boekhandel een bundel korte verhalen cadeau, samengesteld door Matthijs van Nieuwkerk.De Zomerlezencampagne richtte zich in voorgaande jaren op het spannende boek, voortkomend uit de Spannende Boeken Weken. Het spannende boek is één van de best gelezen genres tijdens de zomermaanden. 'Met het nieuwe motto ‘wat lees jij deze zomer’ wordt de focus van de campagne nu verbreedt', schrijft de CPNB (inclusief spelfout).
Matthijs van Nieuwkerk die vooral in zijn programma De Wereld Draait Door het lezen promootte, werd in 2020 door de stichting CPNB in 2020 geëerd met een gouden Vriend-van-het-Boek-speldje. Maar in al die jaren ging het vooral om literatuur. Van Nieuwkerk was niet een uitgesproken vriend van het spannende boek. Te vrezen valt dat het spannende verhaal niet of nauwelijks aan de beurt komt in zijn verhalenbundel. In de keuze voor de verhalen is hij volledig vrij. Maar dat maakte het niet per se makkelijker. Van Nieuwkerk stelt in het persbericht: ‘Het eerste wat ik dacht was: Biesheuvel moet! En dat blijft zo. Easy does it. Maar nu een maand en zeker meer dan honderd korte verhalen later, kan ik nauwelijks meer kiezen. Eén ding weet ik zeker: Er komt een geweldige zomer aan.’
We gaan het meemaken.
O ja, in de laatste alinea komt de CPNB nog even terug op het spannende boek. 'In het kader van het spannende boek organiseert Hebban in samenwerking met de Stichting Gouden Strop en de Bibliotheek Utrecht op 9 juni een nieuwe editie van De Avond van het Spannende Boek, waar onder meer de Hebban Thrillerprijs en de Gouden Strop worden uitgereikt.'
In de reclame-uitingen trekt Van Nieuwkerk precies het juiste, van weerzin vervulde gezicht bij dit besluit. Waarom wordt het spannende boekengeschenk ingeruild voor een duizend-dingendoekje met de titel 'zomerlezen'?
BeantwoordenVerwijderen