30 januari 2021

Wordt verwacht 479 (nieuws, 2021)

Terug naar het geboortedorp  



Uitgeverij HarperCollins Holland deelt in een persbericht een geografisch weetje: Kalmar is de badplaats die je passeert als je naar het Zweedse eiland Öland reist. In Kalmar groeide ook Johanna Mo op, van wie de uitgever op 16 maart de thriller De nachtegaal op de markt brengt. 


Is het mogelijk om echt aan je verleden te ontsnappen? Dat is de hamvraag in deze thriller.

Toen Hanna Duncker negentien jaar was, werd haar vader veroordeeld voor moord. De schaamte zorgde ervoor dat ze uit haar geboortedorp wegvluchtte.

Pas zestien jaar later, na het overlijden van haar vader, keert ze terug naar Öland, om aan het werk te gaan als rechercheur bij de lokale politie.

Op haar eerste dag wordt ze weggeroepen naar een plaats delict waar het lichaam van een vijftienjarige jongen is aangetroffen. De jongen blijkt de zoon van haar jeugdvriendin te zijn.

De zaak trekt de aandacht van veel inwoners en Hanna merkt dat haar aanwezigheid niet door iedereen wordt gewaardeerd, zeker niet nadat ze nieuwe details ontdekt over de veroordeling van haar vader…

Zweedse media zijn vol lof over De nachtegaal. ‘De veelbelovende start van een nieuwe misdaadreeks', aldus Kristianstadsbladet. En Skånska Dagbladet schrijft: ‘De nachtegaal is een intrigerende thriller met een perfecte schrijfstijl. Mo heeft fascinerende personages geïntroduceerd die beide kanten van de misdaad vertegenwoordigen. De emoties die een moord veroorzaken worden authentiek en boeiend weergegeven.’ 

Johanna Mo (1976) werkte de afgelopen jaren als freelance redacteur, vertaler en boekrecensent. De nachtegaal is het eerste boek in de Eilandmoorden-reeks met rechercheur Hanna Duncker in de hoofdrol.

Wordt verwacht 478 (nieuws, 2021)

Inrichting als grensverleggende proeftuin



Bij uitgeverij Cargo verschijnt op 18 maart de nieuwe thriller van Corine Hartman. In De nieuwe dood is opnieuw de hoofrol weggelegd voor borderliner Faye van Laar

Volgens Faye van Laar heeft professor Max Harris een geniaal plan bedacht om de toekomst van de mensheid te redden, met grensverleggende inzichten over gezondheid, leven en dood. 

Psychiatrische inrichting Groot Loenen, haar thuis, is een proeftuin voor Harris’ ideeën. Dat zij en haar ‘familie’ nu gelukkiger zijn dan ooit, vormt voor Faye het overtuigende bewijs.Samen met medepatiënte Lisa helpt ze Harris om een tegenstander van zijn plan op een zijspoor te zetten. 

Maar is Harris wel helemaal te vertrouwen? Faye en Lisa worden meegezogen in een gevaarlijke, geheime missie die verhoudingen op scherp zet en slachtoffers eist. En die leidt tot een gruwelijke ontknoping.

De nieuwe dood is volgens de uitgeverij een zeer actuele thriller 'die raakt aan thema’s die in onze directe toekomst waarheid zullen worden'.

Corine Hartman (1964) schreef ruim vijftien thrillers en werd diverse malen genomineerd voor De Gouden Strop. 

28 januari 2021

Bruine boterhammen met appelstroop (column, 2021)


Wat is literatuur 
 



(Door Jacob Vis)

‘Wat is literatuur?’ vroeg een van mijn klasgenoten op het Coornhertlyceum een pensioenleeftijd geleden aan de kandidaatsstudent die de zieke leraar Nederlands verving.

‘Tja, daar kan niet zo maar antwoord op geven,’ zei de jongen. ‘Wat denken jullie zelf?’

‘Dick Bos,’ riep iemand.

‘Erik de Noorman,’ zei iemand anders.

‘Joop ter Heul,’ zei een van de meisjes.

‘Tom Poes,’ zei ik.

‘Jullie hebben allemaal een beetje gelijk,’ zei onze instant-leraar toen het geroezemoes in geschreeuw dreigde te ontaarden. ‘Maar niet helemaal.’ Hij moest zijn stem verheffen om er bovenuit te komen. Ik zie hem nog staan in zijn gekreukte colbertje, met dat ijzeren brilletje op het spitse gezicht dat hem een beetje op Isaak Babel deed lijken, een hand omhoog terwijl hij met de andere hand een dun boekje uit zijn tas haalde. Hij sloeg het middenin open en begon voor te lezen. ‘Luister maar. Het is van Nescio en het heet De Uitvreter.’

Binnen een minuut was de klas muisstil. Hij had een goede dictie en omdat hij het verhaal bijna uit zijn hoofd kende zag je al aan zijn gezicht wat er ging komen. Het uur vloog om. Toen de bel ging maakte niemand aanstalten om op te staan.

‘Moeten jullie niet weg?’ vroeg hij.

‘Nee meneer, lees alstublieft door,’ smeekte het mooiste meisje. Weersta dat nou eens als jonge leraar. Dat deed hij dan ook niet en hij ging verder met het verhaal over die wonderlijke kerel. De leraar aardrijkskunde van wie we het volgende uur les hadden kwam op zijn tenen de klas binnen, gebaarde naar zijn jonge collega om vooral door te gaan en ging achter in de klas zitten. Net voor het einde van volgende lesuur was het verhaal uit. We barstten los in een spontaan applaus. De student bloosde en boog, een tikje onhandig, maar duidelijk in zijn sas met het succes. ‘Dat is nou literatuur,’ zei hij. ‘Volgende week zal ik een ander verhaal van hem voorlezen.’ Het klonk alsof hij ‘hem’ met een hoofdletter uitsprak.

Waarom vertel ik dit verhaal? Ruim vijfenzestig jaar later zijn we het er nog steeds niet over eens wat literaire kwaliteit is. In haar recensie voor NRC/Handelsblad prees Elsbeth Etty in 2009 de nieuwe roman van A.F.Th ter Heijden de hemel in. Ze schreef dat ze niet kon wachten op het vervolg dat ongetwijfeld een nieuw hoogtepunt in de hedendaagse Nederlandse romankunst zou worden.

Jaap Goedegebuure schreef in de GPD-bladen dat hij het een mislukt boek vond waarin hij naast ‘kervende passages en beklemmende scènes duizenden plassen oeverloos, zich herhalend palaver’ had aangetroffen.

Twee hoogleraren literatuurkritiek c.q. moderne Nederlandse letterkunde die totaal verschillend oordelen over de een van de belangrijkste literaire gebeurtenissen van het jonge jaar 2009. Je vraagt je toch af wat de grondslagen zijn van hun vak en wat ze hun studenten leren. Als ze allebei beoordelaars voor het Letterenfonds zouden zijn (en godverdomme, misschien zijn ze dat ook wel!) en over een aanvraag van A.F.Th moesten adviseren dan zou Etty hem een jaar in een Amstelachtig hotel gunnen waar het hem aan niets zou ontbreken, terwijl Goedegebuure hem hooguit een weekje in het Biovakantieoord zou toestaan waar de auteur op een dieet van bruine boterhammen met appelstroop het gruis uit zijn manuscript mocht vegen.

Had Karel van het Reve dan toch gelijk toen hij de literatuurwetenschap in zijn Huizingalezing als ‘Het raadsel der onleesbaarheid’ met de grond gelijk maakte?

26 januari 2021

Leve de man van de... (nieuws, 2021)

Een meesterstuk op je deurmat  



Schrijver Peter Römer brengt zijn nieuwste thriller hoogstpersoonlijk bij je thuis. Maar dan moet je wel in H
eemstede, Haarlem, Bennebroek, Aerdenhout of Overveen wonen. 

Deze week verscheen
Een meesterstuk, de nieuwe thriller van Peter Römer. In de landelijke campagne Steun je lokale boekhandel signeert Römer zijn boeken voor de klanten van boekhandel Blokker aan de Binnenweg in HeemstedeOmdat de boekhandel dicht is, hebben de schrijver en Arno Koek, eigenaar van de boekhandel, de opjedeurmatactie bedacht.

Klanten die in de omgeving wonen en wel eens oog in oog met de auteur willen staan, kunnen het boek voor zaterdag 30 januari bestellen via www.boekhandelblokker.nl of info@boekhandelblokker.nl. Het boek wordt coronaproof afgegeven aan de voordeur. 

Over Een meesterstuk
Jacques en Anton, twee oude vrienden, vinden kort na elkaar de dood. De een pleegt zelfmoord, de ander sterft twee maanden later aan een hartaanval.

Een tragische samenloop van omstandigheden, naar het zich laat aanzien. In elk geval legt niemand een verband met de opzienbarende ontdekking die de twee mannen kort daarvoor hebben gedaan. Wat ook niet kan, want ze hebben hun vondst angstvallig geheim gehouden… dachten ze.

25 januari 2021

Riley-manie (nieuws, 2021)

Thriller verkoopt iets beter dan literaire roman  



Groot was vorige week de verbazing op de boekenredactie van NRC Handelsblad (die krant heeft tenminste nog een boekenredactie...): op de lijst met honderd bestverkochte boeken van 2020 zien we de bestverkochte literaire roman pas op plaats 11. Het is De avond is ongemak van Marieke Lucas Rijneveld. Deze auteur zit in hetzelfde hokje van 75.00-100.000 verkochte boeken als Saskia Noort. Maar kennelijk haar Bonuskind net iets beter, want Noort staat op plaats 10. 

Voor de rest was 2020 vooral het jaar van Lucinda Riley en haar uitgeverij (Xander Uitgevers). Zon van Lucinda Riley staat op plaats 1 met 227.000 verkochte exemplaren. Riley staat voor het derde jaar op rij met een boek op de 1ste plek en is de meest voorkomende auteur in de lijst. Ze verbreekt in 2020 zelfs haar unieke records van 2019: haar boeken staan maar liefst veertien keer in de Top 100 en zes keer in de top 10.

Op plaats 2 staat De meeste mensen deugen van Rutger Bregman met 214.000 verkochte exemplaren. Dit boek is daarmee zowel het hoogst genoteerde oorspronkelijk Nederlandstalige boek als de hoogste non-fictietitel. En op 3 heb je Riley weer, nu met De zeven zussen (162.000 verkochte boeken). Dit boek stond vorig jaar op de eerste plek van de Top 100.

Volgens de CPNB kochten lezers in totaal 41 miljoen boeken in het coronajaar 2020. De totale boekenmarkt is met 6% in omzet gegroeid. Dat maakt 2020 het zesde achtereenvolgende jaar waarin sprake is van groei. In totaal is voor 597 miljoen euro aan boeken verkocht.

Andere goedverkochte spannende boeken in 2020: Verzwegen, Karin Slaughter (plaats 13), In hechtenis, Nicci French (18), Souvenir, Suzanne Vermeer (41), Laatste weduwe, Karin Slaughter (57), Ondergronds, David Baldacci (61), Nog lange niet, M.J. Arlidge (62), Façade, Esther Verhoef (71), Waterland, Suzanne Vermeer (74), Lentevuur, Suzanne Vermeer (91). 

Harde conclusie: de Nederlandse mannelijke thrillerauteur verkoopt nog steeds geen deuk in een pakje boter.  

Iemand moet dood (nieuws, 2021)

Gewoon op 18 februari  



'Het is een rare tijd voor boekhandels en uitgevers', schrijft Ilse Karman van De Crime Compagnie. 'Veel uitgeverijen stellen hun titels uit. Maar wij willen de nieuwe thriller van Mariska Overman helemaal niet uitstellen! We willen juist dat iedereen de kans krijgt om op dit moment - nu we zo'n behoefte hebben aan spanning & leuke dingen - dit boek kan lezen. Dus verschijnt Noorderlicht gewoon op 18 februari.'


Dus dat.

Noorderlicht speelt zich af in het gebied waarvan je denkt dat het zich zal afspelen: het koude noorden van Europa, daar waar de Scandi-thrillers worden geboren. 

Het verhaal: Noor is Nederlands. Frode is Deens. Magnus is Engels. Katja is Duits. Ze hebben elkaar ontmoet op een online literair forum.

Een van hen had een idee. Nu bevinden ze zich op een zeilschip in de ijzige winterkou van Noorwegen. Net als de andere passagiers zijn ze op zoek naar het befaamde noorderlicht.

Maar ze zijn ook op zoek naar een slachtoffer: iemand moet dood. Dat hebben ze afgesproken. Maar zo simpel blijkt het niet te zijn.

Schrijfster Mariska Overman (1970) woont in Hengelo, studeerde theologie en heeft met haar man een communicatiebureau om de dood bespreekbaar te maken. Ze schreef eerder een serie rondom ex-rechercheur Isabel Dieudonné, waarvan het tweede deel, Voltooid 4 sterren kreeg in de VN thrillergids. In februari 2020 maakte ze zelf de zeiltocht uit Noorderlicht.

19 januari 2021

Geen reet (column, 2021)


Boekwinkel  


(Door Peter de Zwaan) 

De actie Ik steun mijn boekhandel, wat leek die sympathiek. Tot ik erover na ging denken. O, ja? Hoe sympathiek is die actie dan wel? Nou, ze houdt boekwinkels in stand en ik zie liever een boekwinkel dan een nagelsalon. Veel liever, heel erg veel liever. Wat mij betreft mogen boekwinkels bestaan, gedijen, uitbreiden en overheersen in het straatbeeld.

Duidelijk zover? Mooi, dat scheelt een sloot aan mailtjes.

Maar nu waar het even om draait: hebben we er iets aan, aan die florerende boekwinkels? Daar valt over te somberen. Als je tot het handjevol schrijvers behoort van wie stapels boeken dicht bij de kassa liggen heb je er veel aan: voor je het weet, koop je een huis op Ibiza en mag je in een talkshow.

Maar al die andere schrijvers, die 98,7 procent die geen bestsellers produceren, schieten die op met boekwinkels?

Ik zal die vraag beantwoorden op zeer parlementaire wijze: geen reet.

Hun boeken liggen niet bij de kassa en ze staan niet op de planken. Ze komen er ook niet.

Voorbeeld?

Het beste dat er is: mezelf.

Ik heb het lang geheim weten te houden, maar de boekwinkels zijn erachter gekomen dat ik niet langer een jonge meid ben. Het is tragisch, maar de tijd eiste zijn tol: ik ben boven de vijftig, dus stokoud.

Hier en daar is een boekwinkel waar mijn misdaadromans liggen, maar als ik in een aanval van trots het prachtboek ‘Het hoofd van Little Levy’ nog eens wil bekijken dan moet ik, geloof ik, naar Almere en dat ligt net niet naast de deur. Bol.com is een stuk dichterbij.

De jeugdboeken die ik zelf uitgeef, bied ik niet eens meer aan de boekhandel aan, net zo min als aan de bibliotheken. Ik doe het meeste zelf en Bol doet de rest. Dat vraagt wat aan activiteiten op het gebied van reclame, maar daar is Facebook goed voor. Bol wil geld voor zijn diensten, maar het is minder dan de 40 procent die de boekhandel wil en daar is 42 procent al niet ongewoon meer.

Die procenten verdien ik als ik zelf verkoop. Dus schuif ik vrijwel elke dag boeken in enveloppen en denk ik: weer 40 procent verdiend, het gaat lekker zo.

Begrijp me goed, ik hou nog steeds van boekwinkels en ik snap dat ze niet van iedere schrijver boeken in voorraad kunnen hebben, maar als ze je boeken niet hebben, is er ook niet veel reden ze te steunen met een actie.

Wat de actie wel oplevert is dat ik bij iedere auteur die steun geeft nu denk: hij/zij verkoopt goed, of hij/zij heeft niet nagedacht.

Deze column is ook te lezen op www.peterdezwaan.nl

Ondergesneeuwd (column, 2021)


Kneitergoed?
   



(Door Tomas  Ross) 



Slecht nieuws: de weken van het Spannende Boek worden gereduceerd tot een week. Maar niet getreurd, meldt De Spanningsblog, ook goed nieuws : er is een ‘kneitergoede auteur’ gestrikt om het geschenkboekje te schrijven en wel de Noorse bestsellerschrijver Jo Nesbø. ‘Een wereldprimeur.’

Godallemachtig, een Noor, we mogen wel in onze handjes knijpen, zo lijkt het, wij hier in dit landje waar nooit wordt geliquideerd, geen Russische spionnen rondlopen, geen Europol achter Taghi’s aanjaagt of in stukken gezaagde lijken van politie-informanten worden gevonden, geen Colombiaanse en Mexicaanse drugbendes opereren, nooit meisjes worden vermist , kinderen worden vermoord, ambtenaren corrupt zijn of miljoenen worden witgewassen.

Wel brigadier Bromsnor die hoofdschuddend een bonnetje uitschrijft wegens fout parkeren. Geen wonder dat onze misdaadliteratuur niets voorstelt en we ons gelukkig mogen prijzen veilig bij de snorrende kachel van zo’n prachtige buitenlandse bestseller over al die gruwelijk spannende misdaden ver van ons bedje te kunnen genieten.

Jo Nesbø is inderdaad een goed auteur maar daarom is het nog geen goed nieuws. Integendeel. Want ook die ene armzalige week is, net als ooit de Maand en nadien de Spannende Boeken Weken, bedoeld als promotie voor de Néderlandse of voor mijn part Nederlandstalige misdaadroman, Met die opzet begonnen we er als Genootschap en CPNB ook eind jaren 80g mee, juist ook om de overstelpende concurrentie van al die ‘kneitergoede’ buitenlanders in te perken. En in tegenstelling tot dat cynische zinnetje hiervoor, we hadden en hebben zelf ‘kneitergoede’ auteurs.

Je kunt je toch ook niet voorstellen dat ze in Oslo, Stockholm, Londen of New York om meer aandacht te genereren voor het genre een Nederlandse auteur uitnodigen een geschenkboekje te schrijven. Terecht natuurlijk, dat is geen benauwd chauvinisme maar je gaat ook niet ter promotie van Limburgse wijn monsieur St. Emilion met zijn Grand Cru uitnodigen.

De Nederlandse misdaadliteratuur wordt toch al jaren en jaren ondergesneeuwd door de buitenlandse hypes. Mogen we dan één keer per jaar aandacht vragen voor onze eigen auteurs die bovendien echt niet slechter schrijven dan hun Noorse of Amerikaanse collegae, enkele uitzonderingen daargelaten, en rotzooi wordt helaas overal gepubliceerd.

Ik herinner me nog goed dat ik dat eerste geschenkboekje mocht schrijven, Mode voor Moskou, 1989, waarvoor de CPNB zich hartstochtelijk in zette met reclamecampagnes met zelfs een week lang elke avond een gedramatiseerde scène met Ischa Meijer op NOS-tv. ‘Koop Hollandse waar.' Kom er nog eens om.

Ik herinner me net zo hard mijn woede toen de toenmalige directeur van de CPNB, Henk Kraima, buiten ons om besloot om na het tweede boekje, geschreven door Kees Jansma, een buitenlander te vragen, Frederick Forsyth. Ook ‘kneitergoed’ maar dát was toch GVD niet de bedoeling ? En die afgelopen twee jaar gingen toch zo goed?

’t Was aan dovemansoren besteed. De negen jaren erop: Forsyth, Stephen King, Dick Francis, Robin Cook, Dean Koontz, Elizabeth George, Phillip Margolin, Minette Walters en David Baldacci. Nederland blies een partijtje mee, maar niet heus. Pas nummer 12 was weer Nederlands, Rinus Ferdinandusse. Zijn boekje was niet voor niets getiteld Dovemansoren. Met Nesbø zometeen meegerekend 32 boekjes waarvan er slechts dertien van twaalf Nederlandse auteurs (ik mocht twee keer. Hiephoi.).

‘We hebben zelf te weinig populaire schrijvers', zei Kraima. Tja, dan moet je dus vooral buitenlanders gaan promoten, logisch. ’t Was ook niet waar. Ik stelde Baantjer voor, verkocht toch iets beter dan Margolin of Walters, maar nee, Appie was van mindere kwaliteit. Godsamme, alsof sommigen van die buitenlanders geen flauwekulverhaaltje hadden afgeleverd ! Negentien Britse, Amerkaanse, Italiaanse en Scandinavische dames en heren ter promotie, het heeft geholpen, zie de verkoopcijfers van hun Hollandse collega-auteurs.

En nu, na eerst een Maand en dan een paar weken één schamele week. De goudprijs stijgt hemelhoog maar de Gouden Strop levert nauwelijks nog een herdruk op. Nu ook een Zilveren Strop, de waarde van het metaal daalt navenant. Naar koper? Zink?

En Jo Nesbø. Ik lees hem graag, ik gun het mijn uitgever Cargo, en zeker ook de boekhandelaar in deze barre tijden, maar ik heb wel eens beter nieuws gehoord.

Tweeëndertig jaar geleden.

Those were the days (nieuws, 2021)

Maand van het Spannende Boek slankt af naar week    



Zo'n jaar of vijf, zes geleden kwam de klad erin. Toen werd de Maand van het Spannende Boek ingekort tot Spannende Boeken Weken, wat inhield dat de boekhandel in de maand juni  zeventien dagen de zegeningen van het genre vierde. Dit jaar gaat opnieuw het mes erin: de Spannende Boeken Weken worden de Week van het Spannende Boek. Het is niet anders.

Het goede nieuws is dat er wel een kneitergoede auteur is gestrikt om het geschenkboekje te schrijven. Het is de Noorse bestsellerauteur Jo Nesbø, die het Zomerlezengeschenk 2021, zoals dat officieel heet, voor zijn rekening neemt. Zijn verhaal heet De jaloezieman en het boekje is een wereldprimeur voor Nederland. Tel uit je winst! 


De jaloezieman
wordt in juni, de eerste maand van Zomerlezen (juni, juli en augustus) door de boekhandel cadeau gedaan aan klanten die voor minimaal 15 euro aan Nederlandstalige boeken kopen. Het is in deze zware crisistijd te hopen dat er niet al te veel boekwinkels omvallen, voordat de Week van het Spannende Boek begint. Corona Volente komt Jo Nesbø tijdens Zomerlezen naar Nederland voor een tournee langs boekhandels door het hele land. Om het genre spannende boeken extra kracht bij te zetten organiseert onze lezerscommunity Hebban de Week van het Spannende Boek met tal van acties en boekenprijzen.

'Ik ben zeer vereerd dat De jaloezieman deze zomer in Nederland wordt gepubliceerd', laat de Noorse auteur in een persbericht weten. 'Natuurlijk weten we nog niet hoeveel we deze zomer kunnen reizen, maar De jaloezieman zal je in ieder geval meenemen naar Griekenland.'

Jo Nesbø (1960) is de succesvolste thrillerauteur van Noorwegen. Zijn werk wordt in meer dan vijftig landen uitgegeven, is meermalen onderscheiden en van verschillende boeken zijn de filmrechten verkocht. Wereldwijd verkocht hij meer dan 45 miljoen exemplaren. Hij schreef naast de wereldberoemde Harry Hole-serie diverse standalone thrillers en de kinderboekenserie Doktor Proktor. Zijn laatst verschenen boek Het mes (2019) is door The Times verkozen tot een van de beste thrillers van het afgelopen decennium.

Naast zijn schrijverschap heeft Nesbø succesvolle carrières gehad als profvoetballer, beurshandelaar, musicus (hij is de leadzanger en gitarist in de populaire Noorse band Di Derre), componist en wereldreiziger. Aan de vooravond van zomerlezen, medio mei 2021, ligt zijn nieuwste thriller Koninkrijk in de boekhandel.

Over de cadeaunovelle: Op het kleine Griekse eiland Kalymnos in de buurt van Kos verdwijnt een Duitse toerist spoorloos nadat hij vroeg in de ochtend is gaan zwemmen in zee. Getuigen verklaren dat de man de avond voor zijn verdwijning gevochten heeft met zijn tweelingbroer. De plaatselijke politie staat voor een raadsel; er is geen lijk, en geen spoor van vuil spel. Toch vertrouwen ze de zaak niet en ze roepen de hulp in van inspecteur Nikos Balli. Hij staat bekend als De Jaloezieman, en is gespecialiseerd in het oplossen van moorden waarbij jaloezie het hoofdmotief lijkt te zijn.

Nikos vliegt naar Kalymnos en ondervraagt Franz Schmid, de broer van de vermiste Julian. De mannen zijn naar het eiland gekomen om te klimmen, een sport waar de inspecteur zeer bekend mee is. Nikos raakt in de ban van het mysterie. Wat is er misgegaan tussen de broers? En waarom doet het hem zo sterk denken aan een duister geheim uit zijn eigen leven?

Begin dit jaar werd bekend dat Stichting CPNB de nieuwe eigenaar van lezerscommunity Hebban.nl is geworden. Hebban heeft van oudsher veel affiniteit met het genre spannende boeken. Zo wordt jaarlijks de Hebban Thriller Tiendaagse georganiseerd (dit jaar van 17 t/m 26 februari). Met de CPNB als nieuwe eigenaar zullen dit soort initiatieven van Hebban voortaan, naast online, ook breder zichtbaar worden in bijvoorbeeld bibliotheken en boekhandels. Als opvolger van de Spannende Boeken Weken organiseert Hebban in juni De Week van het Spannende Boek (7 t/m 13 juni), waarin onder andere de Hebban Thrillerprijs en de Gouden en Zilveren Strop worden uitgereikt.

14 januari 2021

Wachten op Het Geschenk (nieuws, 2021)


Lockdown leidt tot uitstel publicatie boeken 
 



Veel boeken die deze maand zouden verschijnen, worden uitgesteld. Uitgeverijen wachten met nieuwe publicaties, nu boekwinkels nog zeker tot 9 februari dicht zullen zijn.

Uitgeverij Balans zette gisteren alle zeven nieuwe publicaties 'on hold', meldt Trouw. Ook Atlas Contact wacht met het uitbrengen van nieuwe boeken.

Uitgeverij The House of Books liet vandaag het volgende weten: In verband met de langere sluiting van de boekwinkels hebben we besloten de verschijningsdatum van de thriller Het Geschenk van Sebastian Fitzek te verplaatsen naar 3 maart. Dit boek zal dus niet vanaf half januari in de winkels liggen.' De publicatie van de thriller Geiger van Gustaf Skördeman is twee keer uitgesteld. Eerst zou het boek begin januari door uitgeverij Cargo worden gepubliceerd. Dat werd verschoven naar 4 februari en vervolgens naar 25 februari. 

De boekwinkels vragen vandaag in paginagrote krantenadvertenties om een boek online te kopen bij je favoriete boekwinkel en dat te laten bezorgen.


12 januari 2021

In een slangenkuil (nieuws, 2021)

De rol van Eva  



Geschiedenis- en religiekenners Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg hebben opnieuw de krachten gebundeld voor een verhaal vol spanning, religie en intriges. Op 2 maart verschijnt bij HarperCollins Holland hun boek Het Evacomplex.


Slangendeskundige Frank van As werkt bij natuurhistorisch museum Naturalis. Hij gebruikt zijn kennis echter ook in de kringen rond de charismatische voorganger van een mysterieus gemeenschap, zonder te weten welk onheil hij daarmee over zichzelf afroept.

Dat dringt pas tot hem door als de eerste dode is gevallen. Lukt het hem om zichzelf op tijd uit deze wurggreep te bevrijden?

Journaliste Magda Filippo stuit op een alternatieve uitleg van het Bijbelse Genesisverhaal en de rol van Eva daarin. De gebeurtenissen lijken met elkaar verstrengeld te zijn, maar hoe?

Haar zoektocht leidt van religieuze tradities naar verborgen boodschappen in de Sixtijnse kapel. Zonder het te beseffen hebben zij zich allemaal in een slangenkuil begeven...

Thrillerauteur Jeroen Windmeijer timmerde stevig aan de weg met bestsellers als Het Pauluslabyrint en De offers. Cultuurhistoricus Jacob Slavenburg schreef boeken over het christendom, mystiek en spiritualiteit. Hun vriendschap en kennis van geschiedenis en religie leidde tot Het Evacomplex. Eerder schreven ze samen Het Isisgeheim.






08 januari 2021

Wordt verwacht 477 (nieuws, 2021)

Van winters Finland naar zomers Venetië  



'Een nieuwe ster is toegevoegd aan het firmament van thrillerschrijvers.' Dat schreef de Finse krant Iltalehti toen in 2016 het debuut van Max Seeck verscheen. Vier boeken later is Seecks werk verkocht aan meer dan veertig landen. In zijn eerste drie boeken speelde de militair Daniel Kuisma de hoofdrol. In maart publiceert uitgeverij A.W. Bruna De trouwe lezer, het eerste deel van een reeks met rechercheur Jessica Niemi als hoofdpersonage. 

In deze volgens de uitgever 'spannende Finse pageturner' kopieert een dader de moorden uit een thrillertrilogie van een bestsellerauteur. De vrouw van bestsellerauteur Roger Koponen wordt dood aangetroffen in een prachtige zwarte avondjurk, zittend aan het hoofd van een lege eettafel. Haar gezicht is bevroren in een afgrijselijke glimlach.

Rechercheur Jessica Niemi van de politie in Helsinki onderzoekt de zaak en algauw blijkt dat Maria Koponen niet het enige slachtoffer is. Het lijkt erop dat de dader de moorden exact kopieert uit de thrillertrilogie van Roger Koponen.

De slachtoffers stapelen zich op en Jessica ontdekt dat er een sinistere groepering schuilgaat achter de moorden. Als gebeurtenissen uit haar eigen verleden aan het licht komen, blijkt dat Jessica zelf ook niet veilig is. Kan ze een halt toeroepen aan de moorden?

Het boek heeft volgens de uitgeverij zowel winters Finland als zomers Venetie als decor. Voor zijn eerste thriller werd Max Seeck (1985) bekroond met de Finse debutantenprijs. Momenteel schrijft hij aan zijn derde Jessica Niemi-thriller. Ook interessant om te weten: hij leest dolgraag Scandinavische thrillers en luistert tijdens het lezen naar filmmuziek. Seeck heeft een achtergrond in verkoop en marketing en spreekt, zegt zijn uitgever, vloeiend Engels en Duits.

07 januari 2021

Wordt verwacht 476

Een stadje met duistere geheimen    



Op 25 februari verschijnt bij uitgeverij Cargo Als je me ziet, de nieuwe thriller van de Amerikaanse bestsellerauteur Lisa Gardner.


Flora dacht dat ze veilig was, maar haar ontvoerder is nog niet verdwenen.

Detective D.D. Warren, FBI-agente Kimberly Quincy en ontvoeringsslachtoffer Flora Dane onderzoeken samen een oude zaak waar de beruchte crimineel Jacob Ness bij betrokken was.

Hun zoektocht wordt al snel een stuk gevaarlijker dan ze verwacht hadden, als blijkt dat de bewoners van het stadje waar ze terechtkomen duistere geheimen verborgen houden.

Flora dacht altijd dat haar ontvoerder zijn geheimen mee het graf in had genomen, maar is dat werkelijk zo? Terwijl ze alle drie gevaar lopen, ontdekt Flora eindelijk de waarheid achter de man die haar leven voorgoed veranderde.

Lisa Gardner is een van de meest en succesvolle misdaadauteurs ter wereld. Ze wordt in meer dan dertig landen vertaald en verkocht meer dan 22 miljoen boeken. In Nederland en België zijn reeds 100.000 exemplaren verkocht. Gardner woont in New Hampshire.

06 januari 2021

Krachtenbundeling (nieuws, 2021)

CPNB neemt Hebban.nl over  



Stichting CPNB neemt lezerscommunity Hebban.nl over. In een persbericht laten beide partijen weten dat een jaar intensief samenwerken zo goed is bevallen dat de overname als de beste volgende stap wordt gezien in de groei en ontwikkeling van het lezersplatform. Met Hebban.nl als onderdeel van de CPNB kan, zo is de verwachting, het boekenvak de Nederlandse lezer nog beter bereiken en inspireren om meer boeken te lezen en te kopen dan wel te lenen.

Hebban.nl
is in 2014 opgericht met als doel lezers méér, leuker én beter te laten lezen en doet dit door lezers te inspireren en te helpen bij hun boekenkeuze. Het lezersplatform organiseert online leesclubs, reading challenges, boeken- en cadeautippers en verschillende prijzen, zoals de Hebban Debuutprijs en Hebban Boek van het Jaar. De site telt inmiddels meer dan 200.000 leden. Bezoekers van de site worden dagelijks voorzien van het laatste boekennieuws, interviews met auteurs en boekrecensies door zowel recensenten als leden van het platform. 

Eveline Aendekerk, directeur stichting CPNB, zegt: ‘Ik heel blij dat Cees Wessels, de vorige eigenaar, de CPNB heeft gekozen als nieuw huis voor Hebban.nl. Ik ben er van overtuigd dat het hele boekenvak daar veel plezier aan gaat beleven. In een korte tijd heeft Hebban.nl zich kunnen ontwikkelen tot het belangrijkste online lezersplatform van Nederland. Zij hebben ongelooflijk veel kennis opgebouwd in het online bereiken van lezers'. 

Sander Verheijen, general manager en hoofdredacteur Hebban.nl: ‘2020 was een leerzaam en inspirerend jaar op allerlei vlakken. De succesvolle samenwerking met de CPNB heeft ervoor gezorgd dat veel meer lezers en lezers in spe de weg naar Hebban.nl hebben weten te vinden en dat we fijner hebben kunnen samenwerken met uitgevers, boekverkopers en bibliotheken. Door deze overname door de CPNB kunnen we onze krachten nog beter bundelen en het boekenvak verder versterken.’