27 mei 2014

Visuele vondsten (nieuws, 2014)

OOG VOOR HITCHCOCK

Het EYE Film Instituut in Amsterdam eert deze zomer de meest invloedrijke Britse regisseur aller tijden, Alfred Hitchcock (1899-1980), met een groot retrospectief inclusief negen gerestaureerde stille films. 'The Master of Suspense' stond niet alleen bekend om zijn voorliefde voor blonde actrices, maar ook om zijn briljante scenario's en visuele vondsten, die niets aan kracht hebben ingeboet. 'The Hitchcock Touch' vindt plaats van 24 juli tot en met 12 oktober en wordt omlijst met live-muziek, een cursus en lezingen.

Alfred Hitchcock is dertig jaar na zijn dood nog steeds een icoon in de populaire cultuur. Vorig jaar werd zijn film 'Vertigo' tot de beste film aller tijden gekozen. EYE toont zijn belangrijkste films, van zijn Engelse geluidsfilms uit de jaren dertig, klassieke meesterwerken als 'Rear Window', 'Vertigo' en 'Psycho', tot latere films als 'Frenzy' en 'Family Plot'.

Het British Film Institute restaureerde daarnaast negen van zijn stille vroege films ('The Hitchcock 9'), waarbij gebruik is gemaakt van drie films uit de collectie van EYE: Hitchcocks debuut 'The Pleasure Garden' (1926), 'Easy Virtue' (1927) en 'Downhill' (1927). Zijn latere films zijn vaak een cocktail van spionage, romantiek, humor en suspense, maar Hitchcock heeft ook oog voor de gekwelde menselijke psyche ('Rebecca'), en doorbrak meerdere taboes (de bh van Janet Leigh in 'Psycho'). Hitchcock heeft op vele kunstvormen zijn stempel gedrukt. Zijn scenario's en visuele vondsten hebben niets aan kracht ingeboet.

Het programma 'The Hitchcock Touch' toont de verbanden tussen de Hitchcock-films in een lezingencyclus, waarin aandacht wordt besteed aan de thema’s en de visuele kenmerken van zijn films, te zien in nieuwe, digitale kopieën. Een deel hiervan zal tijdens het retrospectief in EYE een tour maken langs de Nederlandse filmtheaters.

In de week van 14 tot en met 20 juli vertoont NPO Doc de documentaire 'Hitchcock, Selznick and the End of Hollywood' (1998). Regisseur Michael Epstein laat de machtsstrijd tussen regisseur Alfred Hitchcock en producent David Selznick zien. In die tijd werden regisseurs vooral gezien als uitvoerende krachten die de opdrachten van de producent vervulden, terwijl Hitchcock graag zijn eigen creatieve keuzes maakte. Op tenminste één punt waren Hitchcock en Selznick het eens: de kwaliteiten van Ingrid Bergman. Selznick was degene die Ingrid Bergman naar Hollywood haalde voor haar eerste Amerikaanse film. Hitchcock was uiterst gefascineerd door Bergman en zij speelde dan ook in meerdere films van hem. Eén van haar beste rollen speelde zij in Hitchcocks Notorious. De VPRO zendt vanaf 25 juli vier films van Hitchcock uit (wekelijks op vrijdag), waaronder in elk geval 'Rear Window' en 'Vertigo'.

(Klik hier voor meer informatie)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten