09 februari 2014

Ernest Cline - Ready Player One (2014)

'THE MATRIX' VOORBIJ


Als we het woord ‘geek’ in een woordenboek opzoeken, dan zou daar een foto van Ernest Cline naast kunnen staan. Hij groeide op in de jaren tachtig en heeft allerlei referenties naar de popcultuur van dat decennium verwerkt in 'Ready Player One', een uiterst vermakelijk en spannend jongensboek.

In 2044 is de aardkloot een nog grotere puinhoop dan hij nu al is. Velen verruilen  hun armoedige bestaan voor de virtuele wereld die OASIS heet. Het is een omvangrijk interactief computerspel, maar ook een educatieve omgeving en een onuitputtelijke mediabibliotheek. Als ontwerper James Halliday komt te overlijden, laat hij nog een laatste bericht achter: al zijn miljarden gaan naar diegene die de drie verborgen sleutels binnen OASIS vindt. Het ultieme computerspel kan beginnen.

Met zichtbaar veel plezier creƫert Ernest Cline een wereld ver voorbij die uit films als 'The Matrix' en 'Tron'. Voor degenen die de jaren tachtig hebben meegemaakt, is dit boek een feest der herkenning. Er wordt volop verwezen naar muziek, films, boeken en vooral videogames uit die tijd. Zelfs als de helft je ontgaat, doet dit niet af aan de lol die je beleeft aan de avonturen van de jonge hoofdrolspelers in hun verslavende zoektocht.

Ernest Cline - Ready Player One. Vertaling: Ralph van der Aa. Uitgeverij Q, 366 pag.

1 opmerking: