30 juni 2013

Goed en Kwaad (nieuws, 2013)

BRITSE AUTEURS OP THRILLER FEST IN EINDHOVEN


Hanna Jameson
Op zaterdag 2 november 2013 vindt de eerste editie plaats van het Thriller Fest, volgens de initiatiefnemers het eerste Nederlandse festival dat uitsluitend om thrillerauteurs draait.

In Eindhoven komt die dag een aantal Britse thrillerauteurs bijeen om hun lezers te ontmoeten. De festivalbezoeker krijgt op zijn beurt ook alle kans om de schrijvers beter te leren kennen tijdens een programma met panels, meet & greets, en een grote 'pubquiz' rondom Britse crime.

Auteurs en bezoekers spreken en discussiëren met elkaar over onderwerpen als 'Characters and Series', 'Good versus Evil', 'Deadlier than the Male' en 'The Importance of Research'. Het programma is nog niet volledig, maar de volgende thrillerauteurs zullen zeker aanwezig zijn: Nicci French, Sophie Hannah, R.J. Ellory, S.J. Watson, Jonathan Holt, Peter James, Helen Fitzgerald, Hanna Jameson en Robert Goddard. Het programma wordt aangeboden met lunch, borrel en diner in aanwezigheid van de auteurs.

Op zondag 3 november vindt een vervolg plaats in Antwerpen op de Vlaamse Boekenbeurs. Het Thriller Fest is een initiatief van de uitgeverijen Luitingh-Sijthoff, Ambo|Anthos en De Fontein.

29 juni 2013

Gesignaleerd 226 (nieuws, 2013)

vers van het mes!

BLAKE CROUCH - VERLOREN

Bij uitgeverij Karakter is verschenen de thriller 'Verloren' van Blake Crouch, het eerste deel in de Wayward Pines-serie. Volgens de uitgever is het boek 'een genre-overschrijdende achtbaan', die spanning, horror en sciencefiction vermengt.

Secret Service-agent Ethan Burke komt aan in Wayward Pines (Idaho) met een duidelijke missie: hij moet twee verdwenen collega-agenten zien te vinden die tien dagen daarvoor in het idyllische dorpje zijn verdwenen. Maar als hij nog maar net in het dorp is, raakt hij betrokken bij een ernstig verkeersongeluk. Hij komt in een ziekenhuis terecht, zonder identiteitsbewijs, zonder mobiele telefoon, zonder portemonnee. De medische staf is alleraardigst, maar... er klopt iets niet.

Naarmate de dagen verstrijken, levert de zoektocht naar de verdwenen collega's meer vragen op dan antwoorden. Waarom kan hij zijn vrouw en zoon in de buitenwereld niet bereiken? Waarom gelooft niemand dat hij is wie hij zegt dat hij is? En waar dient het onder hoogspanning staande hek dat om het dorp staat voor? Is het bedoeld om de bewoners erbinnen te houden? Of om iets buiten te houden?

Blake Crouch (1978) is geboren in North Carolina en studeerde Engels en Creative Writing aan de University of North Carolina in Chapel Hill. Met Verloren is hij genomineerd voor de International Thriller Award. Van de Wayward Pines-reeks wordt door regisseur M. Night Shyamalan ('The Sixth Sense') een tv-serie gemaakt.

Blake Crouch - Verloren. Vertaling: Stina de Graaf. Uitgeverij Karakter, 325 pag., € 17,95. ISBN 978 90 452 0781 0

27 juni 2013

Van eigen bodem (nieuws, 2013)

TWEE ROSS-TITELS IN EERSTE LICHTING TOMAS ROSS CRIME

Eind oktober komen de eerste drie titels in de Tomas Ross Crime-serie op de markt. Twee boeken zijn van de hand van de naamgever van deze imprint van uitgeverij Cargo. Het gaat om een nieuw boek, 'De tweede november' met als ondertitel 'De waarheid over de moord op Theo van Gogh' (het thema laat zich dus raden), en een herdruk van zijn 'Tranen over Hollandia'. Deze thriller over de Nieuw-Guineacrisis verscheen voor het eerst in 2001, toen nog bij uitgeverij De Fontein. De derde titel is het debuut van Donald Nolet, 'Versleuteld' (ondertitel 'Het Pearl Harbor Complot'). ,,Ben ik zeer blij mee'', laat Ross weten. 

De opzet van Tomas Ross Crime is om en nabij dezelfde als die bij Slaughterhouse, een Cargo-imprint waarbij de smaak van de Amerikaanse bestsellerauteur Karin Slaughter een grote rol speelt. Ross: ,,Elk najaar en elk voorjaar drie titels. Maar géén vertaalde romans. Ik schrijf wel snel, maar niet zó snel. In het voorjaar van 2014 zijn het dus waarschijnlijk een midprice titel van mijn eigen backlist en twee nieuwe boeken van anderen. Eén daarvan heb ik inmiddels binnen. Het gaat hier eveneens om een debutant en ik ben er ook zeer blij mee.'' Ross is ook doende om bekende auteurs te benaderen, hoewel 'nieuw bloed' bij hem eerste prioriteit heeft.

Uitgewerkt (column, 2013)

MIJMERINGEN TIJDENS DE MAAND VAN HET SPANNENDE BOEK (3)

(klik hier voor deel 1)
(klik hier voor deel 2)

(Door Tomas Ross)

Het wordt me nogal eens nagedragen dat ik de Gouden Strop wil afschaffen (de Schaduwprijs trouwens ook) en het pleidooi houd om als thrillerauteur/-uitgever je roman aan te melden voor de AKO- en/of de Libris Literatuurprijs. Daar wordt tegenin gebracht dat een aparte prijs als de Strop juist status en bekendheid geeft aan het genre/auteurs, hij voor de bekroonde auteur enkele herdrukken kan opleveren, de kans groter is om dan een prijs te winnen en dat een separate prijs toch ook in 'de buitenlanden' bestaat.

Kortom, als thrillerauteurs moeten we ons juist onderscheiden van al die andere romans en prijzen , dan vallen we des te meer op.

Tja, dat laatste is alsof je als voetbalclub zegt: laten we maar in de Jupiler-divisie blijven spelen, in de eredivisie maken we toch geen kans.

En dan nog, opvallen? We zien het tijdens deze Maand van het Spannende Boek helaas weer voor het zoveelste jaar: in tegenstelling tot de AKO-, Libris- en de CPNB-publieksprijs (redelijk vergelijkbaar in aantallen aangeboden titels/auteurs) was er ook nu bitter weinig aandacht voor de genomineerden voor de Strop, laat staan voor de winnaar. Geen ruimte in De Wereld Draait Door, Pauw & Witteman, Knevel & Van den Brink, Kunststof-TV, Nieuwsuur. Op de radio minieme aandacht, evenals in de dag- en weekbladpers. Zoals eerder voor de longlist.

Niet als vroeger uitvoerige besprekingen van de genomineerde boeken, portretten van of interviews met de genomineerde auteurs, zoals in NRC Handelsblad, achtergrondartikelen over het genre en de 'Maand' (Volkskrant), uitnodigingen voor radio en tv-programma’s (destijds bijvoorbeeld Opium, NOVA, P & W), tv-registratie van de uitreiking, nieuwsbericht in het Journaal. Dit jaar zelfs geen AT-5, de enige camera’s waren van de CPNB en een enkele stock-fotograaf. Kom daar eens om bij de uitreiking van de AKO- en Librisprijs (met, ik herhaal, met niet (veel) meer aantal auteurs in de races).

Laat ik het nog maar een keer zeggen, en met pijn in mijn hart want het zijn toch kinderen: de Strop is na ruim 25 jaar uitgewerkt (de Schaduwprijs heeft sowieso nooít gewerkt). Die enkele herdrukken (Corine Hartmans argument pro)? Leuk, maar om hoeveel exemplaren gaat het dan? Ik wed om minder dan tienduizend. Mooi, maar het haalt niet bij winnaars van die twee andere prijzen voor romans (ik maak me niet de illusie dat we zullen meedoen voor de Huygens-, Multatuli- of PC Hooftprijs). Om maar niet te spreken van de oplages van thrillerauteurs die de Strop nooit wonnen zoals Noort, Baantjer, Van der Vlugt, Verhoef, Vermeer.

Hoe zou 't komen? Want 't was ooit wél de bedoeling: meer aandacht, hogere oplages, meer erkenning voor het genre. Geen stiefkindjes meer van 'de literatuur', maar volwaardig kroost. We schreven en we schrijven per slot van rekening romans, net alle andere romanciers. Het enige onderscheid is dat er goede en slechte romans zijn, that’s it.

Waarom zou je je dan blijven beperken tot een subgenre? De enige reden die ik kan bedenken is de angst om ondergesneeuwd te worden. Een slecht argument dat voortspruit uit het minderwaardigheidscomplex dat we nu juist wilden bestrijden!

Dat we toen, 27 jaar geleden, die Strop bedachten was desondanks hard nodig want we wáren ook het stiefkindje. Een eigen met veel tamtam begeleide prijs moest daar verandering in brengen, in het spoor van VN’s Detective & Thrillergids. En dat deed het dus ook – zie hierboven. En vervolgens dus niet meer – zie nogmaals hierboven.

Opnieuw, hoe komt dat?

Bram Dehouck met zijn tweede Gouden Strop
Allereerst. Ondanks het steeds groeiende aanbod van titels en van auteurs (nu meer dan honderd) , werd de Strop de afgelopen 26 jaar twee maal aan drie auteurs (Appel, Mendes, Dehouck) en drie maal aan twee auteurs (Ross, Den Tex) uitgereikt. Twaalf van de 26 keer dus ! Dat zul je nou niet zien bij de 'AKO' of de 'Libris' die beide ongeveer even lang bestaan: al die jaren een andere bekroonde auteur. Zelfs bij de Publieksprijs, waarbij je ’t eerder zou verwachten, komt het zelden voor, slechts twee keer voor de immens populaire auteurs Mak, Haasse en Schmidt. En overigens daar wel de prijs voor de thrillerschrijfsters Verhoef en Van der Vlugt die nooit een Strop wonnen.

De Strop is vooral een kwaliteitsprijs, wordt gezegd. Dat betekent dus met steeds dezelfde namen van winnaars (en genomineerden!) dat die kwaliteit niet met het aantal titels/auteurs is meegegroeid. Ik kan er ook niks anders van maken. Voor de pers en het publiek is 't een klein wereldje, zeker ook als je de jury's van de afgelopen jaren bekijkt: ook daar veelvuldig dezelfde personen. Kortom, wat ooit nieuw was, genomineerden, winnaars en juryleden, is verworden tot, om in voetbaltermen te blijven, een Micky Mouse-competitie. Ajax, PSV, Feyenoord en af en toe Twente of AZ. 'Ons kent Ons'. Laten we dus Champions League gaan spelen.

Ten tweede. Dat groeiende aantal auteurs/titels betekende en betekent niet, evenmin als de Strop dat bevordert, dat de verkoop van de gemiddelde Nederlandse thriller is toegenomen, die schommelt nog steeds zo rond de 2000 boeken per auteur. (als al) ’t Zal nu met de malaise in het vak minder worden, maar uitgevers gooiden het vaak op kwantiteit in de hoop op een witte (vrouwelijke) raaf als Noort, Van der Vlugt of Verhoef. Dat impliceert niet alleen behoorlijk meer investeringen, maar ook meer troep want kwantiteit levert zelden kwaliteit op - zie bijvoorbeeld VN’s Detective & Thrillergids van dit jaar en de schamele sterrenhonorering van de meeste Nederlandstalige thrillerdebuten. Subjectief als het ook is (zie de magere ster bij Stropwinnaar Berg!), het is geen toeval dat de buitenlanders er gemiddeld veel beter van afkomen. Natuurlijk niet, we krijgen hier, afgezien van de bestsellers, wél de kwalitatief betere spannende buitenlandse romans. Een effect is dan dat een koper 9 van de 10 keer dat hij een Nederlandstalige misdaadroman koopt, dat teleurgesteld een volgende keer niet doet, ongeacht of de auteur nu wel of niet genomineerd is voor de Strop of ‘m wint.(Als gezegd heeft de Schaduwprijs er nooit toegedaan). Hij koopt daarentegen Slaughter of Deon Meyer. Bijvoorbeeld.

Heeft de Strop dus aanvankelijk positief effect gehad, 't is nu niet veel meer dan een enkele herdruk voor de bekroonde auteur, 10.000 euro, een beeldje. Soms betekent de naamsbekendheid een hogere oplage van zijn/haar volgende boek maar ook dat geldt eigenlijk alleen voor auteurs die toch al aardig verkochten. Zie bij de lijst van winnaars sinds 1986 degenen die nog schrijven, ook hier weer zijn het dezelfde drie of vier auteurs. Nog afgezien van het feit dat de Strop ondanks alle beloften van de CPNB en het Fonds voor de Letteren geen enkele vertaling in welk buitenland dan ook heeft opgeleverd.

Dat gegeven is het geen wonder dat uitgever en boekhandel dan de vertaalde en succesvolle buitenlanders alle aandacht en promotie geven. En wees eerlijk, zonder hen zouden de meeste Nederlandstalige misdaadauteurs geen voorschot meer krijgen! Zie daar de vicieuze cirkel waarin we zijn beland en de reden waarom ik de Hollandse thriller uit zijn isolement zou willen halen want 't is letterlijk broodnodig.

Ik besef dat ik een roepende in de woestijn ben en dat die Strop wel zal blijven. Om toch opgewekt te eindigen daarom in de komende Bespiegeling ná de Maand van het Spannende Boek enkele positieve initiatieven.

(wordt vervolgd)


Tomas Ross (Den Bommel, 1944) is het pseudoniem van Willem Pieter Hogendoorn. Sinds 1980 heeft hij tientallen boeken gepubliceerd. Ross werd driemaal bekroond met de Gouden Strop. Hij nam in 1986 het initiatief tot de oprichting van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs. Naast romanschrijver is hij ook scenarist, onder meer van de series 'De Brug', 'Bernhard, Schavuit van Oranje' en '0605'. Dit najaar krijgt de auteur een eigen imprint bij uitgeverij De Bezige Bij/Cargo: Tomas Ross Crime.

26 juni 2013

Verrijking (nieuws, 2013)

LUITINGH-SIJTHOFF IN ZEE MET FILM- EN GAMEMAKERS

Uitgeverij Luitingh-Sijthoff gaat voor een nieuwe serie boeken samenwerken met onder andere Warner Bros Nederland en game-uitgevers Ubisoft en SEGA. In deze lijn worden boeken uitgegeven die volgens de uitgeverij 'een verrijking' zijn van het verhaal dat door een film, tv-serie of game wordt neergezet. 

Op 12 juli trapt Luitingh-Sijthoff af met 'Pacific Rim', de officiële - zoals dat heet - 'novelization' van de gelijknamige nieuwe blockbuster van regisseur Guillermo del Toro. Ter promotie van het boek ontvangen bioscoopbezoekers bij aankoop van een kaartje voor 'Pacific Rim' een leesteaser met daarin een fragment uit het boek en een kortingsbon voor het e-book. Deze teaser wordt onder andere verspreid via diverse bioscoopketens verspreid.

In september verschijnt het boek bij de nieuwste Tom Clancy-game, 'Splinter Cell Blacklist', een van de grootste gametitels van 2013. Tevens in september: 'Total War Rome' van David Gibbins, naar een van ’s werelds populairste strategische games.

Vertaling (nieuws, 2013)

BROADWAY PIKT GRISHAMS DEBUUT OP

Scène uit 'A Time To Kill' uit 2011
'A Time To Kill', het thrillerdebuut van John Grisham, krijgt na de verfilming nu een derde leven als toneelstuk. Op 20 oktober is de officiële openingsavond van het stuk op Broadway, zo is deze week bekendgemaakt.

Grishams boek uit 1989 is voor toneel bewerkt door componist, singer-songwriter en scenarioschrijver Rupert Holmes (ook wel bekend als zanger van de hit 'Escape', 'The Piña Colada Song'). Holmes won in 1985 een Tony Award voor zijn musical 'The Mystery of Edwin Drood'.

'A Time To Kill' vertelt het verhaal van een jonge, idealistische advocaat die de verdediging op zich neemt van een zwarte man, die twee blanke racisten heeft vermoord. De twee hadden kort daarvoor zich vergrepen aan zijn tienjarige dochtertje. De rechtszaak veroorzaakt onrust in het stadje in de staat Mississippi waar het verhaal is gesitueerd. 

,,Het was mijn eerste boek en ook het eerste boek dat met mijn toestemming is bewerkt voor toneel'', aldus Grisham in een verklaring. ,,Rupert Holmes heeft een prachtige vertaling voor het toneel gemaakt. Ik ben blij dat niet alleen mijn vaste lezers, maar ook een heel nieuw publiek dit verhaal in het theater tot zich kunnen nemen.''

De regisseur van 'A Time To Kill' is Ethan McSweeny. De namen van de acteurs worden binnenkort bekendgemaakt. McSweeney regisseerde ook al de toneelbewerking van de Grisham-thriller die in mei 2011 in Washington D.C. te zien was. In 1996 maakte regisseur Joel Schumacher een film van 'A Time To Kill', met acteurs als Sandra Bullock, Samuel L. Jackson en Matthew McConaughey.

25 juni 2013

Eerbetoon (nieuws, 2013)

Scène uit 'Duel'

HORRORAUTEUR RICHARD MATHESON OVERLEDEN

De Amerikaanse schrijver Richard Matheson, wiens sciencefiction- en horrorverhalen aan de basis stonden van tal van film- en televisieproducties, is zondag 23 juni op 87-jarige leeftijd overleden. Dat heeft de schrijversvakbond Writers Guild of America bekendgemaakt.

Matheson was onder meer de auteur van 'I Am Legend' en 'The Shrinking Man'. Vooral het uit 1954 daterende 'I Am Legend', in 2007 nog verfilmd met Will Smith in de hoofdrol, wordt beschouwd als een mijlpaal in de genres waarin Matheson uitblonk. Ook 'What Dreams May Come' (1998), met acteur Robin Williams, is gebaseerd op Mathesons werk.

Daarnaast schreef Matheson het scenario voor een van de eerste films van regisseur Stephen Spielberg, de ijzingwekkende achtervolgingsfilm 'Duel' (1971). Die film was gebaseerd op een persoonlijke ervaring van Matheson. Hij en een vriend werden op de snelweg op gevaarlijke wijze op de hielen gezeten door een uit de kluiten gewassen vrachtwagen.

In totaal heeft de schrijver bijgedragen aan ten minste 80 film- en televisieproducties. Stephen King beschouwt Matheson als een van zijn voorbeelden. Zijn thriller 'Mobiel' uit 2006 is aan de auteur opgedragen. Ook Chris Carter, maker van de serie 'The X-files', is een groot bewonderaar van Matheson. Als eerbetoon maakte het karakter 'Sir Richard Matheson' in enkele afleveringen van de serie zijn opwachting.

(Bron: De Morgen

24 juni 2013

Tegengestelde polen (nieuws, 2013)

NIEUW! 'DE CROSS-OVER THRILLER'

M.P.O. Books
Bij uitgeverij De Leeskamer is afgelopen vrijdag verschenen: 'Een afgesloten huis', de achtste regiothriller van M.P.O. Books. Volgens de uitgeverij betreft het hier 'de perfecte cross-over' tussen de politieroman en de legal thriller. ,,Voor zover bekend heeft nooit eerder een Nederlandse auteur zo'n boek geschreven'', voegt Marco Books er nog aan toe. 

'Een afgesloten huis' gaat over de moord op de Utrechtse topcrimineel Fred Duijster die in zijn woning is omgebracht. Het boek begint met het onderzoek van de politie. Men houdt al snel een verdachte aan. Alles lijkt erop te wijzen dat de verdachte Rafaël du Mez de moord op Fred Duijster gepleegd heeft. 

Books: ,,Vanaf de aanhouding komt advocaat Sjoerd Guikema in actie en wissel ik zijn perspectief af met dat van de politie." De twee perspectieven werken volgens hem als tegengestelde polen, waartussen de lezer heen en weer getrokken wordt: heeft Du Mez de moord gepleegd heeft, of toch niet? Voorheen schreef de auteur boeken vanuit het perspectief van de politie. Het vertelstandpunt van de advocaat was een nieuwe ervaring. Om zich te oriënteren op zijn hoofdpersoon las Books een groot aantal boeken. ,,Dat varieerde van het HBO-studieboek 'Inleiding in het Nederlandse recht' van Verheugt, tot een interviewbundel waarin bekende strafpleiters aan het woord komen." 

Zijn uitgever reageerde enthousiast na lezing van het manuscript. Uitgever Hans van den Boom: ,,Dit zou weleens zijn beste boek tot nu toe kunnen zijn." Om 'Een afgesloten huis' te promoten, bezocht de schrijver meer dan zeventig winkels. Die hebben overigens niet allemaal het boek ingekocht. ,,Sommige winkels accepteren alleen de boeken die door hun winkelketen centraal worden ingekocht. En er is een economische crisis. Omdat mijn boeken niet bij de uitzet van de winkelketens zit, kopen winkeliers op eigen risico mijn boeken in. Niet iedereen durft dat. Bovendien is de concurrentie van de internetwinkels moordend. Er zijn boekhandels die goed lopen, maar er zijn er ook die op het punt staan failliet te gaan. Dat laatste is een trieste ontwikkeling.''

Naast visites aan boekwinkels heeft Books onlangs ook de website eenafgeslotenhuis.nl in het leven geroepen. In de afgelopen weken verschenen daar berichten over een liquidatie en een mislukte aanslag in Utrecht. Books: ,,Met die krantenartikelen en filmpjes laat ik zien wat de achtergronden van de moord zijn, om de lezers in de stemming te brengen. Het verhaal leidt tot een ijzingwekkende ontknoping, tot het bloed druipt door de kogelgaten in het plafond!" Tip: bekijk vooral de hilarische filmpjes van de lokale zender FSN-TV met nieuwslezeres Petra Kuijt (geen familie overigens...), zoals deze hieronder:


Plotelementen (nieuws, 2013)

AUTEUR VAN VOORLOPER 'THE DA VINCI CODE' OVERLEDEN

Michael Baigent
De Britse schrijver Michael Baigent, die bestsellerauteur Dan Brown wegens plagiaat had aangeklaagd, is maandag 24 juni in Brighton overleden. De auteur, die stierf aan de gevolgen van een hersenbloeding, is 65 jaar geworden.

Baigent publiceerde, samen met Richard Leigh en Henry Lincoln, in 1982 de bestseller 'The Holy Blood and the Holy Grail'. In het non-fictie boek ontvouwde het trio de theorie dat Jezus was getrouwd met Maria Magdalena en dat een geheime groepering, de Priorij van Sion, tot de dag van vandaag hun bloedlijn in stand had gehouden. Deze plotelementen komen ook voor in Browns bestseller 'The Da Vinci Code' uit 2003.

Baigent en Leigh sleepten daarop Browns uitgever, Random House U.K., voor de rechter wegens plagiaat. Lincoln deed niet mee met deze rechtszaak.


In 2006 bepaalde het Britse Hooggerechtshof dat, hoewel Brown zich had verlaten op het boek van Baigent en Leigh, met de overeenkomsten niet het auteursrecht was geschonden. Baigent en Leigh werden veroordeeld tot het betalen van miljoenen dollars aan proceskosten. Richard Leigh overleed in 2007.

Tijdens de rechtszaak gaf Brown toe dat hij het boek van Baigent en Leigh had gelezen, maar dat was pas op het moment dat hij al ver gevorderd was met het schrijven van 'The Da Vinci Code'. Hij voegde eraan toe dat hij met de naam van een van de karakters, Sir Leigh Teabing, een hommage aan Leigh en Baigent had willen brengen.

Michael Feran Baigent werd in maart 1948 geboren in Christchurch, Nieuw-Zeeland. Hij was werkzaam als fotograaf voordat hij 'The Holy Blood' publiceerde. Daarna schreef hij, soms in samenwerking met Leigh en Lincoln, andere boeken over historische en religieuze samenzweringen.

(Bron: New York Times)

Inzicht (nieuws, 2013)

SCHEPPER GEEFT INZICHT IN HANNIBAL LECTER

De Britse uitgeverij Arrow brengt op 1 augustus een nieuwe uitgave van de cultthriller 'The Silence of the Lambs' op de markt. Arrow viert hiermee de vijfentwintigste verjaardag van deze klassieker van Thomas Harris.

Het boek krijgt een omslag van gouden folie. Bovendien bevat de thriller een nieuw voorwoord van schrijver Thomas Harris. Volgens Arrow-woordvoerder Tim Vanderpump geeft Harris' introductie 'wat meer informatie over de eerste schetsen' van Hannibal Lecter, die enkele jaren geleden door Vlaamse lezers werd verkozen tot grootste snoodaard uit de wereldliteratuur. Vanderpump noemt dit bijzonder omdat Harris over de afgelopen kleine veertig jaar decennia slechts vijf boeken heeft geschreven en haast nooit zich publiekelijk uit over zijn werk.

Sinds de verschijning in 1988 zijn van 'The Silence of the Lambs' wereldwijd meer dan elf miljoen exemplaren verkocht.

Thomas Harris (11 april 1940) begon zijn schrijfcarrière als misdaadverslaggever in de Verenigde Staten en Mexico. Hij was tevens verslaggever en redacteur voor Associated Press in New York. Zijn debuut 'Black Sunday' is het enige dat niet over Hannibal Lecter gaat. In plaats daarvan is het een verhaal over een aanslag op een stadion tijdens de Superbowl.

In 2006 kwam zijn meest recente boek uit, 'Hannibal Rising', waarin hij de geschiedenis van Lecter vóór Red Dragon beschrijft. Alle vijf Harris' boeken zijn verfilmd, waarvan 'Red Dragon' twee keer (eenmaal als 'Manhunter' en eenmaal als 'Red Dragon'). 

21 juni 2013

Groot improvisatievermogen (nieuws, 2013)

JUSTITIEMAN SCHRIJFT IN THRILLER OVER JACHT OP CIPIER 

In de boekhandel van de Vrije Universiteit in Amsterdam vindt vrijdag 28 juni de presentatie plaats van 'Inside/Outside'. Het is het thrillerdebuut van Amsterdammer Jan Nieuwenhuis, een man die inmiddels bijna een kwart eeuw bij Justitie werkt. 

Jan Nieuwenhuis heeft altijd al geschreven, maar vooral journalistieke stukken. Omdat het hem een uitdaging leek om fictie te gaan schrijven, begon hij met scènes voor toneelstukken. Daarna vond hij het spannend om een uitgebreider verhaal te schrijven en zette hij zich aan een boek. Het werd de thriller 'Inside/Outside'. 

Het boek is voor een deel gebaseerd op ervaringen die Nieuwenhuis opdeed in zijn werk. Tijdens zijn studie Nederlands is hij gaan werken als docent voor buitenlandse gedetineerden. Daarna werd hij algemeen docent; eerst in een Huis van Bewaring, daarna in een extra beveiligde gevangenis waaronder een toren in de Bijlmerbajes, een van de locaties waar het boek zich afspeelt. 

,,Na mijn studie werkte ik als onderwijstherapeut in een tbs-kliniek'', vertelt de schrijver. ,,Ik heb de Bijlmerbajes goed leren kennen in 24 jaar, niet alleen het gebouw, maar ook de sfeer, de onderlinge relaties, de machtsverhoudingen, wat er allemaal in het geheim gebeurt. Ik heb er ook veel gedetineerden ontmoet zoals een aantal van de ontvoerders van Heineken, Ferdi E. de moordenaar van Heijn, Arkan, die na zijn ontsnapping in Servië trouwde met de bekendste popzangeres daar en met een eigen leger vocht in de burgeroorlog.''

In 'Inside/Outside' verhaalt Nieuwenhuis over een bewaarder in de Bijlmerbajes die in de problemen komt. Zijn pogingen om een oplossing te vinden lopen uit op een nachtmerrie. In Londen wordt een aanslag op hem gepleegd. Hij heeft geen idee waarom, wel weet hij dat kort daarna iedereen jacht op hem maakt: de IRA, Albanese huurmoordenaars en de Engelse politie. Door een groot improvisatievermogen blijft hij een tijdlang uit handen van zijn achtervolgers, maar het net sluit zich. Dan komt er hulp uit onverwachte hoek. Maar of dat de redding voor hem is? 

Nieuwenhuis heeft er dus niet alleen voor gekozen het verhaal in de Bijlmerbajes te laten afspelen, maar ook een deel daarvan in Londen. ,,Ik kom de laatste vijftien jaar ieder jaar in Londen en vind het een fascinerende stad. Ik werk er ieder jaar op een groot bierfestival, waar ik manager ben van de Nederlandse en Belgische bar. Ik ken Londen dus vrij goed en vond het leuk om niet alleen te schrijven over de stad waar je woont, hoewel er natuurlijk genoeg te beleven valt in Amsterdam.''

In totaal werkt de thrillerauteur bijna een kwart eeuw bij Justitie. Tegelijkertijd is hij sinds veertien jaar voorlichter bij Vluchtelingenwerk en vanaf 2002 studentendecaan bij de Vrije Universiteit. Als onderdeel van zijn werk is hij ook topsportcoördinator en vertrouwenspersoon. Al met al een rijk arbeidsverleden, waar hij graag in zijn boeken op teruggrijpt. Zo werkt Nieuwenhuis momenteel aan een boek waarin vluchtelingenwerk een belangrijke plaats inneemt.

'Inside/Outside' is een uitgave van Ellessy Crime. ISBN: 978 90 8660 219 3 Omvang: 352 pag. Prijs: € 19,95.

20 juni 2013

Om ons (column, 2013)

MIJMERINGEN TIJDENS DE MAAND VAN HET SPANNENDE BOEK (2) 

(klik hier voor deel 1)

(Door Tomas Ross)

Stuk ging het ook niet, althans vooralsnog niet. Het boekje, een prijsvraag , was succesvol, werd zelfs als verfilmde feuilleton elke avond drie minuten op tv uitgezonden en ook het initiatief tot een Maand van het Spannende Boek bleek aan te slaan. Al hadden we, het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs (GNM) , zoals gezegd, die maand MvhNSB moeten noemen, de N dus net zo hard van Nederlandstalig. 

Achteraf gezien kwam de uitholling ervan eigenlijk al meteen het jaar erop waarin we als geschenkauteur Rinus Ferdinandusse voorstelden. Maar CPNB-directeur Henk Kraima, aan wie we overigens véél hebben te danken, wilde tot onze verbazing de sportjournalist Kees Jansma vanwege diens naamsbekendheid. Een schijnargument, want de prijsvraag ging er nu juist om de naam van de auteur te raden en verder was het natuurlijk tekenend hoe er over ons, Nederlandstalige misdaadauteurs, werd gedacht. Alsof je het Boekenweekgeschenk door Gordon zou laten schrijven! 

Enfin, wie betaalt, bepaalt. Dat bleek: de volgende tien (!) boekjes werden achtereenvolgens door Forsyth, King, Francis, Cook, Koontz, George, Margolin, Ellroy, Walters en Baldacci geschreven en pas het dertiende door Ferdinandusse. Kraima had daar twee redenen voor: er waren zijns inziens (nog) te weinig aansprekende Nederlandse/Vlaamse auteurs; en de aandacht voor onze eigen misdaadliteratuur zou juist opbloeien in de slipstream van die buitenlandse grootheden.

Allebei onzin. We hadden toen genoeg populaire auteurs als Jef Geeraerts, Appie Baantjer, Janwillem van de Wetering, Felix Thijssen of Koos van Zomeren (nog weinig vrouwelijke auteurs, de enigen waren toen Ina Bouman en Lydia Rood). Daarnaast debuteerden toen, eind jaren tachtig, juist vanwege de Gouden Strop, het GNM en die MvhSB steeds meer talentvolle auteurs als René Appel en Jacob Vis. Bovendien bleek dat de buitenlandse coryfeeën er zich, ongetwijfeld stevig betaald, van afmaakten met stoffige verhaaltjes uit de onderste la van het bureau. 

’t Zal even ongetwijfeld onder druk van hun Nederlandse uitgevers binnen het CPNB zijn gebeurd (wie betaalt, bepaalt), want het is hoe dan ook een mooie promotie dat boekje te publiceren. En een bijdrage aan hún verkoop en naamsbekendheid, niet van de Nederlandse collegae. Wat, ik herhaal het nog maar eens, absoluut de opzet was: aandacht voor thrillers van eigen bodem. En zeker als de auteur tevens een nieuwe roman uitbrengt , is het publicitaire effect en de verkoop zeer groot, dat weet het CPNB als geen ander. 

Desondanks werden 15 (!) van de 25 boekjes door buitenlanders geschreven. Resteren negen Nederlanders (ondergetekende schreef er twee), onder wie die ene sportjournalist. En dan nog. Die acht thrillerauteurs – respectievelijk Ross, Ferdinandusse, Appel, Noort, Verhoef, Den Tex, Van der Vlugt en Den Hollander – waren al bekend en verkochten goed tot zeer goed. Leuk dat ze ’t mochten, al was het dan in de slagschaduw van het Boze Buitenland, maar de bedoeling – althans de mijne (sorry, Corine Hartman) – was nu juist om nieuw talent te pushen (dat is het trouwens nog steeds – zie later), want anders is ’t stilstand. Zoals helaas ook blijkt, de grootverkopers zijn nog steeds op een enkele uitzondering na, dezelfden als zeg tien jaar terug, ondanks de toegenomen aantallen auteurs/titels. 

Ik had dus graag gehad dat, wanneer een relatief onbekende auteur de Gouden Strop dan eens won, hij of zij dat geschenkboekje zou schrijven – dus bijvoorbeeld. Gauke Andriesse, Johanna Spaey, Chris Rippen, Roel Janssen. Anders dus dan het CPNB beoogt, niet de gevestigde orde, maar een kweekvijver. Geen beloning maar een stimulans.

Je vraagt je af waarom er steeds nieuwe buitengewoon succesvolle Scandinavische auteurs bij komen?

En het kan alsnog – laat Michael Berg het boekje volgend jaar dus schrijven, promoot het alsof het van Forsyth of Noort is, bestem de Maand exclusief voor Nederlandstalige thrillers en dus in godesnaam geen gênante vertoningen meer als dat horribele Weg-met-Ons: 'Scandinavisch Thema', niet weer het echtpaar French dat alle publiciteit naar zich toe trekt, maar alle energie en geld gebundeld, krant, radio, tv, tevoren professioneel gemasseerd en lekker gemaakt voor de auteurs/uitgevers om wie het gaat. Om ons. Ook om Corine Hartman.

Nog meer positieve opmerkingen en aanbevelingen komende week.

Tot slot nog even een blik op week 25 van de Bestseller 60: 
Geen genomineerden Gouden Strop in de Top 60. Vijftien buitenlandse misdaadromans van twaalf auteurs (Brown 3 stuks en Nesbø twee noteringen). Vier Nederlandse titels van wie een oudje voor een tientje, 'Koorts' van Noort. Op 7 de nieuwe Suzanne Vermeer, op 25 Siska Mulder. Plaatsje gestegen, naar 33, de Gouden Stropwinnaar, Michael Berg, nog steeds voor de ramsj-prijs van € 12,50. Maar niet in de Thriller Top Tien, net zo min als de genomineerden. Wel Vermeer en Mulder.

’t Blijft minimaal.

(wordt vervolgd)


Tomas Ross (Den Bommel, 1944) is het pseudoniem van Willem Pieter Hogendoorn. Sinds 1980 heeft hij tientallen boeken gepubliceerd. Ross werd driemaal bekroond met de Gouden Strop. Hij nam in 1986 het initiatief tot de oprichting van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs. Naast romanschrijver is hij ook scenarist, onder meer van de series 'De Brug', 'Bernhard, Schavuit van Oranje' en '0605'. Dit najaar krijgt de auteur een eigen imprint bij uitgeverij De Bezige Bij/Cargo: Tomas Ross Crime.

Inspirerend (nieuws, 2013)

STORMLOOP BLIJFT UIT OP MUSEUMMAANDAG

Oorspronkelijk zouden er 25 musea meedoen, uiteindelijk kon men afgelopen maandag in 'slechts' 21 musea terecht voor een evenement in het kader van de Maand van het Spannende Boek. Eenentwintig thrillerauteurs verzorgden op deze MuseumMaandag een programma. Volgens de initiatiefnemers bezochten een kleine 500 belangstellenden de speciale activiteiten, gemiddeld ongeveer 25 bezoekers per museum.

Hoewel een stormloop dus uitbleef, spreken de initiatiefnemers van 'een inspirerende gebeurtenis'. Er werd o verschillende manieren invulling gegeven aan deze spannende maandag: bezoekers werden in het Muiderslot in een kostuum gehesen en konden als personage deelnemen aan een moordlunch met auteur Joost Heyink. Anderen werden door schrijfster Annet de Jong op sleeptouw genomen op een tocht langs dodelijke wapens uit de natuur in de Hortus botanicus in Leiden. In het Multatuli-huis werd een live interview tussen Multatuli en 'IV'-auteur Arjen Lubach gehouden. En tweevoudig Gouden Stropwinnaar Bram Dehouck nam in het Teylers Museum de bezoekers mee op een speurtocht door ruimten die nooit voor bezoekers toegankelijk zijn. Dit bleek zo'n succes dat het Haarlemse museum overweegt dit vaker op een maandag te organiseren. 

Bram Dehouck (met wandelstok) in het Teylers Museum

Geschenkauteur Loes den Hollander was op deze dag gastconservator in het Dolhuys, René Appel gaf een lezing in de Hermitage, Judith Visser werd geïnterviewd in het Letterkundig Museum en Tomas Ross gidste zijn gevolg door het vernieuwde Rijksmuseum, zoals Wouter van Mastricht dat deed in het Bonnefantenmuseum. In het Fries Museum gaf Derwent Christmas een workshop thriller schrijven, terwijl in het Rijksmuseum Twenthe Corine Hartman aan een kruisverhoor werd onderworpen en bezoekers konden meedoen aan een moordspel. 

Bezoekers die het geschenkboek 'Nooit alleen' van Loes den Hollander meenamen naar het museum, kregen gratis entree. Tomas Ross vond het museumproject succesvol 'en voor herhaling vatbaar'. Het is nog onbekend of deze 'spannende' MuseumMaandag een vervolg gaat krijgen.

Hoofd van de familie (nieuws, 2013)

JAMES GANDOLFINI ('TONY SOPRANO') OVERLEDEN

De Amerikaanse acteur James Gandolfini is woensdag overleden. De 51-jarige acteur werd wereldberoemd door zijn rol als maffiabaas Tony Soprano. Volgens tv-zender HBO overleed Gandolfini wellicht aan een zware hartaanval. Hij was op vakantie in Rome.

Gandolfini speelde onder meer de hoofdrol in de HBO-reeks 'The Sopranos', over een maffiafamilie in New Jersey. Zijn personage, Tony Soprano, kampt daarin met paniekaanvallen en zoekt hulp bij een psychiater. De serie, waarvan zes seizoenen zijn gemaakt, won tal van Emmy's en Golden Globes.

James Gandolfini begon als theateracteur en speelde ook rollen in onder meer 'True Romance' en 'The Mexican'. Een van zijn laatste films was 'Zero Dark Thirty' over de jacht op Osama bin Laden. Gandolfini maakte ook documentaires. Zo produceerde hij in 2007 'Alive Day Memories: Home from Iraq', waarin hij tien militairen interviewde, die tijdens de oorlog in Irak gewond waren geraakt. Drie jaar later maakte hij de documentaire 'Wartorn: 1861-2010', waarin wordt geanalyseerd wat voor impact een posttraumatische stress stoornis heeft op Amerikaanse militairen.

Gandolfini trouwde in 2008 in Honolulu met het voormalige Hawaiiaanse model Deborah Lin, die afgelopen oktober beviel van hun eerste kindje, een dochter. Uit zijn vorige huwelijk met Marcy Wudarski, van wie hij in december 2002 scheidde, had hij al een zoon, Michael.

Na het bekend worden van zijn overlijden kwam uit de hele filmwereld steunbetuigingen voor de familie van Gandolfini. Acteur Robin Williams noemde hem een 'buitengewone acteur'. Gitarist Joe Perry van Aerosmith twitterde: 'Hij was een enorm aardige vent, grappig en lief. Hij zal vreselijk worden gemist.' David Chase, maker van 'The Sopranos' zei: ,,Hij was geniaal. Dat zag je zelfs in zijn kleinste rollen. Hij is één van de grootste acteurs ooit. Een groot deel van zijn genialiteit zat in zijn droevige ogen. Hij was mijn broer op een manier die ik nooit zal kunnen uitleggen."

Ook in Holsten's diner, het restaurant waar in 2007 de laatste scène van de reeks werd gefilmd, sloeg het nieuws in als een bom. ,,Mensen zijn hier gewoon om herinneringen op te halen", vertelt mede-eigenaar van Holsten's Chris Carley. Ten minste 400 mensen zijn volgens hem langs geweest sinds het overlijden van de acteur. Het restaurant zelf stond stil bij Gandolfini's dood door de tafel waar hij als Tony met zijn televisiefamilie zat leeg te houden, op een bordje 'gereserveerd' na. Ook werd er muziek uit de serie gespeeld, waaronder het nummer 'Don't Stop Believin'' van de band Journey, dat speelde tijdens de laatste scène.
Hier wat beelden van James Gandolfini in The Sopranos:

19 juni 2013

Helderziend (nieuws, 2013)

THRILLERAUTEUR VINCE FLYNN OVERLEDEN

Vince Flynn in 2008 (foto: Phil Konstantin)
De Amerikaanse schrijver Vince Flynn is woensdag 19 juni overleden in een ziekenhuis in St. Paul. Flynn, bij wie in 2010 een uitgezaaide vorm van prostaatkanker werd vastgesteld, is 47 jaar geworden. 

Flynn (1966) is het meest bekend van zijn thrillers over Mitch Rapp, CIA-agent en antiterrorisme-expert. Hij heeft veertien bestsellers op zijn naam staan. Hij was ook adviseur tijdens een seizoen van de thrillerserie '24'.  

In een interview met USA Today sprak Flynn vorig jaar over de combinatie werken en leven met kanker. ,,De eerste 48 uur nadat de diagnose was gesteld, waren een hel. Wij, mijn vrouw en ik, slopen door het huis, fluisterden tegen elkaar, zodat de kinderen ons niet zouden horen. Het was verschrikkelijk.'' Maar daarna, zei hij, heeft hij ermee leren leven. Flynn laat zijn vrouw Lysa en drie kinderen achter.

Een van zijn vaste lezers was oud-president George W. Bush, die Flynn af en toe 'een beetje te nauwkeurig' noemde omdat zijn boeken vaak een waarheidsgetrouwe weergave gaven van CIA-operaties over de hele wereld. Flynn mocht een keer meerijden in Bush' limousine vanaf Andrews Air Force Base. Onderweg werd hij door de toenmalige president aan een kruisverhoor onderworpen: Bush wilde koste wat kost te weten komen waar Flynn zijn informatie vandaan haalde. ,,Ik begon te stotteren'', herinnerde Flynn zich later.

Zijn thriller 'Memorial Day' uit 2004 beschrijft een operatie die veel gelijkenissen vertoont met die waarbij in 2011 Osama bin Laden werd gedood. Zijn thrillers waren ook leesstof voor de geheime dienst om te onderzoeken of er ergens tekortkomingen waren in de beveiliging. Flynn was zelf ook verbaasd over zijn 'helderziendheid'. ,,Maar het enige wat ik deed was de puntjes met elkaar verbinden. Ik keek naar wat er gaande was in de wereld.''

Flynn werkte in het onroerend goed, toen hij twintig jaar geleden fanatiek begon te lezen in een poging zijn dyslexie de baas te worden. Hij raakte verslingerd aan spionageromans en besloot er zelf een te schrijven. Zijn debuut 'Term Limits' bracht hij in 1997 in eigen beheer uit, nadat Flynn van uitgevers zestig afwijzingsbrieven had gekregen. Na het succes van zijn eersteling meldde zich een literair agent bij hem.

(Bron: USAToday)

Verzamelpunt (nieuws, 2013)

SIMENONS PIJP ZET KOERS NAAR LUIK

Georges Simenon (foto: Erling Mandelmann)
John Simenon, zoon van de internationaal vermaarde Belgische schrijver Georges Simenon, schenkt het archief en andere zaken van zijn vader die zich nog in diens huis in het Zwitserse Lausanne bevonden, aan de Koning Boudewijnstichting. Daarbij ook de beroemde pijp van Simenon. De universiteit van Luik had al manuscripten en documenten van Simenon in haar bezit. Alles wordt nu verenigd in Luik.

Het gaat onder meer om manuscripten en typoscripten, briefwisseling, boeken en foto's die vanuit Zwitserland naar ons land komen. Ook originele voorpublicaties van Simenons werken in Franse en buitenlandse kranten en tijdschriften, en cinematografisch materiaal dat verwijst naar de films die van zijn werken werden gemaakt (affiches e.d.), zitten in de verzameling, net als objecten zoals de pijp en het gouden liniaal van de Franstalige schrijver van de Maigret-detectiveromans.

Om de unieke verzameling te bewaren en te ontsluiten, is binnen de Koning Boudewijnstichting het Fonds Patrimonium Simenon opgericht. Een en ander opent perspectieven voor de oprichting van een Simenonmuseum in Luik, waar de schrijver ook geboren werd. ,,Voortaan zullen de belangrijkste bronnen in verband met Georges Simenon en zijn oeuvre bijeengebracht zijn in België", aldus de Koning Boudewijnstichting.

Het oeuvre van Simenon wordt op zo'n 500 boeken geschat. Naast 75 detectiveromans en 28 korte verhalen over Maigret, schreef hij ook nog 136 psychologische romans en honderden andere verhalen. Hij is een van de meest gelezen auteurs van de twintigste eeuw en ook een van de meest verfilmde. Simenon stierf in 1989 op 86-jarige leeftijd.

(Bron: De Morgen)

18 juni 2013

Excellente docenten (nieuws, 2013)

TWEE DAGEN LES EN 'BITTER VOCHT' TOE

Em. Querido's Uitgeverij heeft vandaag de deuren van de Querido Academie geopend. De academie organiseert schrijfmasterclasses, leesclubs en boekenworkshops.

Volgens Querido-uitgever Annette Portegies speelt de academie in op de veranderingen die het boekenvak doormaakt. ,,De boekenverkoop staat weliswaar onder druk, maar de belangstelling voor literatuur is weer groeiende.''  Ook het aantal mensen met schrijfambitie is enorm. Net als andere uitgevers krijgt ook Querido wekelijks grote stapel manuscripten ter beoordeling toegestuurd. Portegies: ,,Deze schrijvers kunnen lang niet allemaal een uitgeefcontract krijgen, zelfs niet als ze getalenteerd zijn, maar ook als ze kiezen voor publicatie op internet of self-publishing kunnen ze deelnemen aan de cursussen van de Querido Academie.'' Volgens Portegies staan 'de excellente docenten' garant voor de kwaliteit van de academie.

De masterclasses, leesclubs en workshops vinden vooralsnog plaats op de uitgeverij, in het centrum van Amsterdam. De academie geeft een elftal masterclasses, waaronder het korte verhaal, de biografie, de roman, het waargebeurde verhaal en poëzie.

Ook aan het spannende boek is een masterclass gewijd. Telegraaf-journalist en thrillerauteur Annet de Jong is de docent. Ze wordt bijgestaan door collega-schrijver René Appel. Centraal in deze masterclass staat de spanningsopbouw in een thriller. Hoe doseer je de elementen in je verhaal, zodat het spannend is maar je niet te veel weggeeft van de plot? Wat is een goede thriller, en waaraan moet die voldoen?

De cursus wordt gegeven in het weekeind van 5 en 6 oktober of 9 en 10 november. De kosten zijn niet gering: € 695,00. Maar daar krijg je wel lunches, koffie, thee een borrel, lesmateriaal en 'Bitter vocht', de inmiddels vierde thriller van De Jong, voor. Inschrijving: g.cerpac@querido.nl o.v.v. ‘Masterclass Het spannende boek + gewenste datum’. De uiterste inschrijfdatum is 15 september.

Wie een kleine zevenhonderd euro een beetje teveel van het goede vindt, kan ook nog elders terecht. Er is een groeiend aanbod aan cursussen, masterclasses en workshops op het gebied van het spannende boek. Zo is er een masterclass voor een schrijftalent onder de bezielende leiding van Tomas Ross te winnen. En wat te denken van een weekend spannende verhalen verzinnen op een boerderij in het Brabantse Budel, waarbij Marelle Boersma ('Maakt verborgen leed zichtbaar') de strenge doch rechtvaardige docente is? De prijzen variëren van 417 tot 454 euro per persoon (inclusief bedlinnen, exclusief eten). 

Een stuk goedkoper is de eendaagse workshop Thriller Schrijven van Judith Visser. Op zaterdag 23 november leert ze je voor 49 euro de fijne kneepjes van het ambacht. Verder leest ze voor uit eigen werk en vertelt ze over het schrijverschap en het thrillergenre. Je moet er wel voor naar Rotterdam....

Overal bootjes (nieuws, 2013)

ILLEGALE E-BOOKS 'JOYLAND' IN OMLOOP

'Joyland', de misdaadroman over een student die in een pretpark werkt waar een moord wordt gepleegd, ligt sinds begin deze maand in de winkel en uitsluitend in print. 

Dat laatste was althans de bedoeling van de auteur, bestsellerschrijver Stephen King. Hij had zulke fijne herinneringen aan het lezen van misdaadromans in zijn jonge jaren, dat hij had verordonneerd dat 'Joyland' alleen in papieren vorm mocht verschijnen. 

Maar de piraten hebben reeds toegeslagen. Online worden illegale e-bookversies van 'Joyland' aangeboden. Charles Ardai, directeur van de kleine uitgeverij Hard Case Crime die Kings misdaadroman heeft uitgebracht, is furieus. Op de Amerikaanse website GalleyCat vertelt hij: ,,Als uitgever doe je van alles om het te voorkomen. Maar het is net als een 'war on drugs'. Je onderschept een bootlading heroïne en wat gebeurt er? Plots zijn er overal bootjes en is er nog meer heroïne.''

(Bron: The Guardian)

16 juni 2013

Poging tot bewustwording (nieuws, 2013)

Dan Brown in Florence (foto: Claudio Sforza)


DAN BROWN BLIJ MET CONTROVERSE

De Amerikaanse bestsellerauteur Dan Brown is blij met de controverse die zijn boeken veroorzaken. Het verheugde hem toen dat gebeurde bij 'De Da Vinci Code'. ,,Je wilt dat je werk dialoog losmaakt'', zegt hij in een interview met de Twentsche Courant Tubantia. Rond 'De Da Vinci Code' ontstond ophef omdat de thriller suggereerde dat Jezus en Maria Magdalena een kind hadden gekregen en dat de bloedlijn doorloopt tot vandaag. Brown: ,,Ik vond het geweldig dat de mensen in gesprek gingen over religie.''

In zijn nieuwste thriller 'Inferno' heeft 'de bad guy' een dubieuze en rigoureuze 'remedie' bedacht om de overbevolking aan te pakken. De schrijver, die begin deze maand in Florence was, waar een groot gedeelte van Inferno zich afspeelt, ziet graag dat er ook discussie ontstaat rond dit thema. ,,Dat is deel van wat ik hoop te bereiken. Want het is een probleem waar wij de ogen niet voor mogen sluiten.” 

Zijn boek is een poging tot bewustwording, zegt hij. ,,De cijfers tonen het ondubbelzinnig aan: in de afgelopen 85 jaar is de wereldbevolking verdriedubbeld. Dit kan zo niet doorgaan. Er zijn te veel mensen. Waar gaat het heen? We voegen veel te veel mensen toe. Vroeg of laat zal de natuur een manier vinden om ons tegen te houden.”

In 'Inferno' zit veel minder geweld dan in bijvoorbeeld 'Het Bernini Mysterie', waar gruwelijke moorden in plaats vonden. ,,Correct. Er is minder geweld'', antwoordt Brown. ,,Er is een zelfmoord, er sterft iemand ergens halverwege. Ik wil niet iets in mijn boeken stoppen dat overbodig is. Als het niet nodig is iemand te doden, doe ik dat niet. Hetzelfde geldt voor seks. De seks die er dit keer in zit, heeft een functie. Het dient het verhaal. Er zit een seksscène in omdat de plot dat nodig heeft, alleen daarom zit die scène erin.”

(Bron: Twentsche Courant Tubantia)

Cilla & Rolf Börjlind - Springvloed (2013)

STROOIEN MET VERTELPERSPECTIEVEN


De eeuwigdurende tsunami aan Scandinavische thrillers liet onlangs 'Springvloed' op de Nederlandse kust aanspoelen. Een opmerkelijk boek vanwege de auteurs: Cilla & Rolf Börjlind, tot voor kort alleen bekend als Zweedse scenarioschrijvers voor film en tv ('Beck', 'Arne Dahl'). 'Springvloed' is hun eerste boek in een reeks met als ondertitel ‘een Rönning & Stilton-thriller’.

Olivia Rönning zit op de politieschool en krijgt een onopgeloste moordzaak uit 1987 als studieproject mee. Ze probeert contact te zoeken met rechercheur Tom Stilton, die destijds bij de zaak betrokken was. Stilton werkt echter al enige jaren niet meer bij de politie en lijkt onvindbaar. Onbevangen begint Olivia haar eigen onderzoek. Tegelijkertijd wordt Stockholm geterroriseerd door jongeren die daklozen in elkaar slaan en de filmpjes daarvan op internet zetten.

Cilla & Rolf Börjlind hebben een knap opgezette thriller in elkaar gepuzzeld. Plotlijntjes worden mooi met elkaar verweven, personages spreken tot de verbeelding en de ontknoping op de laatste bladzijden is onverwacht. De schrijfstijl is echter niet bijzonder creatief. Als filmscenario voldoet het ongetwijfeld, maar voor een roman komt het net iets tekort. Daarnaast springen de auteurs van de hak op de tak en strooien uitbundig met vertelperspectieven. Uw recensent werd er een beetje töreløørs van.

Cilla & Rolf Börjlind - Springvloed. Vertaling: Corry van Bree. Uitgeverij A.W. Bruna, 376 pag.

15 juni 2013

Terugkeer van The Saint (nieuws, 2013)

NOG MEER BOEKEN OP DE BUIS

(Door Monique Brandt)

Beatrice Rosen
De boekenserie van de meermalen onderscheiden Zweedse thrillerauteur en criminoloog Leif G.W. Persson worden mogelijk omgewerkt tot een Amerikaanse televisieserie. Tv-zender CBS heeft een pilot laten maken, die onder de titel 'Backstrom' kans maakt op verdere productie.

Hoofdpersoon Evert Bäckström wordt erin gespeeld door Rainn Wilson (bekend van de Amerikaanse versie van 'The Office'). Ook acteurs als Dennis Haysbert ('The Unit', '24') en Mamie Gummer, de dochter van Meryl Streep, behoren tot de cast van de nieuwe reeks, zo vertelt de Franse actrice Beatrice Rosen in een exclusief interview met De Spanningsblog. Rosen, die ook in 'Backstrom' te zien zal zijn, werkt veel in Canada en Frankrijk en speelde onder meer in 'The Dark Knight' (Natascha) en de series 'Charmed' (Maya Holmes) en 'Smalville' (Dawn Stiles).

De titelfiguur van Backstrom is in de boeken van Persson de verschrikkelijk luie en onaangename politieman Evert Bäckström. Eigenwijs, egoïstisch en egocentrisch, doet de man er werkelijk alles aan om zijn zaken te verknallen. Het is aan zijn collega's te danken dat er ook nog zaken worden opgelost. In de serie is hij ,,wél briljant, maar niet politiek correct’’, aldus Rosen. ,,Hij is de 'dokter House' van de politieseries, zeg maar.’’

Hart Hanson, de maker van de serie 'Bones', gebaseerd op de boeken van Kathy Reichs, is verantwoordelijk voor 'Backstrom'. Rosen: ,,Ik speel een Française, een computergek die al het onderzoekwerk voor haar rekening neemt. We zijn nu vol spanning of CBS de serie ook daadwerkelijk bestelt.’’ 

Roger Moore als The Saint
De blonde actrice zal dit najaar eveneens te zien zijn in de tv-remake van 'The Saint', de jaren zestig-serie met Roger Moore in de hoofdrol. De hoofdfiguur uit de boeken van Leslie Charteris was rolmodel voor heel veel actiehelden, waaronder James Bond. ,,We hebben echt nét gehoord dat de productie van 'The Saint' in september gaat beginnen’’, aldus Rosen. De serie wordt mede geproduceerd door Roger Moore. De voorbereidingen voor de reeks zijn al in volle gang. Filmregisseur Simon West ('Con Air', 'Expendables 2') neemt de productie op zich van de remake. 

Simon Templar is een knappe, gevatte miljonair die zijn leven in dienst stelt om de misdaad te bestrijden. De titel 'The Saint' slaat op de hoofdpersoon Simon Templar, die dezelfde initialen heeft. Rosen: ,,De originele serie met Roger Moore is zo'n cultserie dat ik meteen enthousiast was. Ik heb destijds ook de film 'The Saint' met Val Kilmer gezien. Toen ik hoorde over dit project wilde ik meteen auditie doen. Simon Templar is zo’n universele, coole gast. Ik speel de rol van Kathryn Baylecross. Ik ga niet te veel verklappen, maar ik ben in de serie niet echt de meest sympathieke vrouw die je je maar kunt voorstellen.’’ 

Uitvoerend producent Roger Moore zal ook af en toe in een verrassingsrolletje te zien zijn. Ook acteur Ian Ogilvy, de Simon Templar uit 'Return of the Saint' die eind jaren zeventig werd geproduceerd, duikt af en toe op evenals de stijlvolle Volvo P 1800 van Templar. Rosen: ,,Ik heb goede hoop op succes. Maar ja, sommige remakes werken andere niet, je weet het nooit hoe het uitvalt. Een remake is als een soufflé: je weet niet of-ie skyhigh gaat of in elkaar zakt.’’ 

Schrijver en producer Ian Dickerson, die in zijn tienertijd bevriend was met Saint-auteur Leslie Charteris en wordt gezien als dé Simon Templar-autoriteit, is als creatief adviseur aangetrokken bij het maken van de pilot. Dat wijst erop dat de makers in ieder geval dichtbij de originele boekenreeks willen blijven. De Britse uitgever Mulholland Books neemt alvast een voorschotje op de goede afloop met het opnieuw uitbrengen van maar liefst 35 Saint-boeken. 

© Monique Brandt/TijgerbloedTeksten

Gesignaleerd 225 (nieuws, 2013)

vers van het mes!

LOES DEN HOLLANDER - ZWIJGRECHT

Bij uitgeverij Karakter is verschenen 'Zwijgrecht', de - als we goed hebben geteld - dertiende met twee vingers getypte thriller van Loes den Hollander. Centraal staan daarin de vragen 'hoe onvoorwaardelijk is vriendschap?', 'hoe maakbaar is het leven?' en 'in welke mate wordt het leven bepaald door je lot?'.

Als Amy Patijn naar het dorp Molenveld vlucht, leert ze daar Cathelijne Wolf en Viola Bouvrie kennen, die al sinds hun jeugd vriendinnen zijn. Al snel ontwikkelt zich een warme en vertrouwelijke relatie tussen de drie vrouwen. Maar er is ook twijfel en irritatie, al zijn ze daarover minder openhartig.

Als de ex van Cathelijne op een dag vermoord wordt aangetroffen, heeft dat zijn weerslag op de onderlinge verhoudingen. Er ontstaat een verkrampte sfeer en het lukt geen van de drie vrouwen die sfeer te doorbreken.

Loes den Hollander (Nijmegen, 1948) debuteerde in 2006 met de thriller 'Vrijdag'. Van haar boeken zijn in totaal meer dan 650.000 exemplaren verkocht. Op verzoek van de Stichting CPNB schreef ze de novelle 'Nooit alleen', het geschenkboek voor de Maand van het Spannende Boek 2013.

Loes den Hollander - Zwijgrecht. Uitgeverij Karakter, 392 pag., € 19,95. ISBN 978 90 452 0701 8

14 juni 2013

Vat vol ideeën (nieuws, 2013)

Thrillerauteur Tomas Ross mijmerde vandaag over de Maand van het Spannende Boek. Collega-auteur Corine Hartman, die voor de Gouden Strop 2013 werd genomineerd, schreef een reactie. 


DE GRAMMOFOONPLAAT BLIJFT HANGEN


(Door Corine Hartman)

Corine Hartman
Dat meneer Ross de Gouden Strop ooit leven in blies, dat weet heel thrillerminnend Nederland zo onderhand geloof ik wel.

De kritiek er op kennen we inmiddels ook al jaren. Kritiek geven mag, uiteraard, we leven gelukkig in een vrij land, maar het klinkt allemaal wel heel makkelijk en bekend. Ik kreeg er het beeld bij van een oude, versleten grammofoonplaat die blijft hangen.

Belangrijker: Wat is het nut ervan om de prijs onderuit te halen? Het is een op zijn minst discutabel streven, lijkt me, alsof je je eigen nest gaat bevuilen.

Als dit jaar genomineerde voor de Gouden Strop mag ik verheugd melden dat mede dankzij die nominatie mijn boek 'Bloedlijn' inmiddels toe is aan een derde druk en er kwamen al diverse advertenties langs in o.a. AD, Volkskrant en Trouw, met een quote uit het juryrapport. Ik ben trots op de nominatie, die wel degelijk positief effect heeft in de markt, maar ook motiveert om nóg beter te worden in mijn vak. 

Het is jammer dat een ervaren rot als Ross zich niet meer in positieve zin kan verplaatsen in collega’s. Nobeler zou het zijn als de kritiek gepaard zou gaan met een vat vol ideeën om er daadwerkelijk iets aan te doen, om de prijs én de avond naar een hoger niveau te tillen. Kom maar op met de suggesties, er zullen vast mensen in het vak zijn die mee willen werken aan de uitvoering ervan. Niet lullen, maar poetsen! 

Dat is de heer Ross vást van plan, gezien de laatste woorden van zijn column: wordt vervolgd… 

Symbolisch (column, 2013)

MIJMERINGEN TIJDENS DE MAAND VAN HET SPANNENDE BOEK (1)

(Door Tomas Ross)

2013, week 23, zeven dagen na de Avond van het Spannende Boek waarop de Gouden Strop door Michael Berg met  'Nacht in Parijs' werd gewonnen en de Schaduwprijs door Walter Lucius met 'De Vlinder en de Storm'. Ik kijk naar de top 60 van de CPNB die week en zie geen van beide titels, net zo min als in de top-tien van meest verkochte thrillers. Ook geen van de genomineerden voor beide prijzen. Sterker, in die specifieke top-tien staat geen enkele Nederlandstalige auteur. In de top 60 worden negentien thrillers vermeld. Waarvan zeven Amerikaans (drie keer 'Inferno':  vertaald, Engelstalig, vertaald gebonden), vier Engels en vijf Scandinavisch. Resteren drie Nederlandstalige, alle drie 'oudjes' tegen weggeef prijs: twee keer Marion Pauw - 'Jetset' voor € 5,95 en 'Daglicht' (filmeditie) - en Saskia Noort met 'Koorts' voor een tientje.

Een week later in de top 60: Pauw met 'Daglicht', Noort met 'Koorts' maar zowaar Strop-winnaar Berg op 34, al heeft zijn uitgever hem meteen maar in de uitverkoop geflikkerd: € 12,50. ’t Schijnt een trend te worden: op 49 Siska Mulder met 'Doof' voor de prijs van een goedkope Chianti, € 4.95 en op 53 Linda van Rijn met 'Viva España' voor € 15,00. In de thriller top-tien opnieuw geen Nederlander of Vlaming.

In de boekhandel pontificaal de nieuwe Baldacci, Grisham, Slaughter en natuurlijk Brown, Noorts oeuvre in de uitverkoop, de onvermijdelijke Vermeer en hier en daar en af en toe een van de genomineerden. Maar nauwelijks of geen advertenties voor hun romans, geen posters in abri’s, geen radiospotjes, geen aandacht op radio, laat staan op televisie. Twaalf euro vijftig voor het bekroonde boek, nog steeds de eerste druk, ’t is symbolisch.

So much voor het effect van de Gouden Strop, Schaduwprijs en die Maand van het Spannende Boek. The Power of Plots. Welke idioot dat gemankeerde reclame-Engels heeft verzonnen, het 'waarom' was wel weer duidelijk met vrijwel alle aandacht voor de buitenlandse eregasten op deze avond die ooit de opening van een maand lang aandacht voor het Nederlandstalige spannende boek had moeten zijn: Karin Slaughter, Nicci French, Monaldi & Sorti

De aandacht voor de Nederlandstalige auteurs beperkte zich tot een lullig interviewtje met Charles den Tex en ondergetekende en een gênant kwisje waarvoor een tweede klas VWO zou bedanken. Kortom – zie die top 60, zie die top-tien, de CPNB organiseerde weer eens voor veel geld een promotietour voor de buitenlandse bestsellerauteurs, hun Nederlandse uitgevers en de Nederlandse boekhandel. Die ik allen van harte een ruime omzet gun, maar ik sla me wel elk jaar weer voor m’n kop dat ik 25 jaar geleden aan tafel bij dat CPNB het initiatief nam tot die Maand en daarbij vergat er nadrukkelijk 'van het Nederlandstalige Spannende Boek' aan toe te laten voegen.

En het begon ruim dertig jaar geleden zo mooi: een eigen jaarlijkse prijs en een eigen club waarin schrijvers samen met uitgevers en recensenten zich sterk gingen maken om de aandacht voor, en de verkoop van het misdeelde stiefkindje van de vaderlandse literatuur, de thriller, te stimuleren. Eerder al, in 1980, had de recensent/hoofdredacteur van VN, Rinus Ferdinandusse, het prachtinitiatief tot VN’s jaarlijkse Detective & Thrillergids genomen. Zo ook de auteur/recensent Theo Capel met het 'onafhankelijke tijdschrift voor misdaadlectuur Thrillers & Detectives'.

Werkte het? O ja. De uitreiking van de Strop in die eerste jaren werd verslagen door het NOS-journaal, kranten besteedden tevoren ruim aandacht aan de genomineerden en hun romans, de prijswinnaar was verzekerd van interviews op radio en tv, de boekhandel hing posters op, het bekroonde boek niet tussen Ludlum en Rendell maar een week in de etalage, de prijswinnaar verzekerd van enkele herdrukken en een beter voorschot en hogere oplage voor zijn volgende boek. 

En dat niet alleen. In kranten en weekbladen werd de Nederlandstalige thriller niet meer afgedaan met een lullig 'signalementje', als al, maar eindelijk gerecenseerd als een elk andere literaire roman. Dikwijls zelfs een pagina - in de NRC, de Volkskrant, Elsevier, de Haagse Post, de regionale pers.

Ik zoek het op in mijn archief : uitgebreide interviews met Koos van Zomeren, Janwillem van de Wetering, Jef Geeraerts; in mijn agenda’s van die dagen, na uitkomst van de jongste roman, afspraken bij radio en televisie, uitnodigingen voor fora en lezingen, opties van filmproducenten, interesse van buitenlandse uitgevers, zelfs contracten. Het kon niet op, ook al haalden we, afgezien van Baantjer en Van de Wetering, nooit de verkoopsuccessen van buitenlandse bestsellerkanonnen als Ludlum, Le Carré, Highsmith, Forsyth, Follett of Deighton. Maar toch – groei en bloei en steeds meer uitgevers die Nederlandse misdaadauteurs gingen publiceren.

Dat laatste is nog immer het geval, je weet niet wat je overkomt als je de recente Detective & Thrillergidsen doorbladert: meer uitgeverijen en uitgeverijtjes in het genre dan ooit, ondanks de malaise in het boekenvak, steeds weer nieuwe auteurs. De helft van Nederland moet in de avonduren spannende verhalen zitten verzinnen. Mooi, zo scheen en zo schijnt het. 

Wat ook mooi scheen was dat initiatief tot die Maand van het Spannende Boek. Het leek een bekroning van alle inspanning tot dan toe. En dan te bedenken dat ik het voorstel deed tot een Week. ,,Een week?”, zei de toenmalige directeur van het CPNB, Henk Kraima. ,,Waarom geen maand? En dan net als met de Boekenweek een geschenkboekje, gratis bij de aankoop van een thriller. Wat vind je daarvan? Schrijf jij de eerste?''

Juichend fietste ik naar huis. Dit kon niet meer stuk.

(wordt vervolgd)

Tomas Ross (Den Bommel, 1944) is het pseudoniem van Willem Pieter Hogendoorn. Sinds 1980 heeft hij enige tientallen boeken gepubliceerd. Ross werd driemaal bekroond met de Gouden Strop. Hij nam in 1986 het initiatief tot de oprichting van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs. Naast romanschrijver is hij ook scenarist, onder meer van de series 'De Brug', 'Bernhard, Schavuit van Oranje' en '0605'. Dit najaar krijgt de auteur een eigen imprint bij uitgeverij De Bezige Bij/Cargo: Tomas Ross Crime. 

13 juni 2013

Zoekplaatje (nieuws, 2013)


OEFF....

Gesignaleerd op Twitter: de Vriendenlounge van het vernieuwde Noordbrabants Museum in Den Bosch. Hier kunnen bezoekers die het museum een warm hart en op zijn minst € 27, 50 per jaar toedragen, zich ophouden met andere Vrienden. Lekker zitten op museaal verantwoorde sofa's.

De Vrienden hebben uitzicht op een muur met de namen van BB'ers, Bekende Brabanders. Een quick scan leert dat iedere Brabander die er een beetje toe doet een plekje op de muur heeft gekregen: Albert Verlinde, Hertog Jan, Anky van Grunsven, Addy van den  Krommenacker, Frans Bauer, Hans Teeuwen en Theo Maassen. Zelfs Sylvie van der Vaart staat er met haar meisjesnaam op. Maar bij één BB'ster is het museum toch in de fout gegaan. U ziet haar naam ergens boven het midden van de foto. We geven één hint: ze is auteur van onder meer 'Tegenlicht', 'Alles te verliezen' en 'Déjà Vu'. Vooruit, nog een tip: onder het pseudoniem Marique Maas schrijft ze erotische romans...  

(met dank aan René van der Lee)

UPDATE VRIJDAG 14 JUNI: Het Noordbrabants Museum laat via Twitter weten: 'Wij zijn op de hoogte van enkele zetfouten. Wij zullen deze zo spoedig mogelijk aanpassen.'

Met aanprijzingen (nieuws, 2013)

'PRACHTIG BOEK, MAAR NIET COMMERCIEEL GENOEG'


Bij Zwarte Zwaan, 'de kleinste uitgeverij van Nederland', verschijnt in het najaar van 2013 de nieuwste thriller van Peter de Zwaan, 'De Loverman'. Dat meldt de schrijver uit Enschede op zijn Facebookpagina.

Zwarte Zwaan is eigendom van De Zwaan. Hij begon de uitgeverij nadat uitgeverij Cargo bij de schrijver had aangedrongen om wat - commercieel aantrekkelijke - aanpassingen in het manuscript van 'De Loverman' te verwerken. De Zwaan besloot daarop Cargo, een imprint van De Bezige Bij, te verlaten en in eigen beheer zijn boeken uit te brengen. Cargo heeft tot dusver zes boeken van De Zwaan uitgegeven.

'De Loverman' gaat over de affaire-Ernst Jansen Steur. Volgens het achterflap van de thriller maakte Peter de Zwaan het drama rond de neuroloog van dichtbij mee.

Ernst Jansen die Steur aan zijn naam toevoegde als eerbetoon aan zijn moeder was een autoriteit op het gebied van de bestrijding van alzheimer, parkinson en multiple sclerose. Veel patiënten liepen weg met de vriendelijke neuroloog, maar anderen kunnen nog steeds zijn bloed wel drinken. Jansen Steur werd door het bestuur van het Medisch Spectrum Enschede in 2004 weggestuurd na ernstige verdenkingen van foute diagnoses, verslaving, vervalsen van recepturen en cannabisgebruik gedurende meer dan vijf jaar.

De neuroloog hoefde zich niet te verantwoorden voor het medisch tuchtcollege of de strafrechter en kreeg de kans in Duitsland weer aan het werk te gaan. Pas begin 2013 kwam de vraag: waarom lieten bestuurders, collega's en inspecteurs de specialist jarenlang in Enschede zijn gang gaan?

In 'De Loverman' krijgt vrouwenversierder Elmer Melaan met die vraag te maken, evenals de eenzame Debby van Selm en de gepensioneerde wijkagent Ferdinand te Wolde. Ze vinden het antwoord in een verlaten gebied van de Ierse westkust.

Voor de uitgave van 'De Loverman' gaat De Zwaan samenwerken met uitgeverij Ellessy uit Arnhem. De Zwaan: ,,De rolverdeling hierbij is als volgt: ik schrijf het boek, verzorg de omslag en maak het boek drukklaar. Uitgeverij Ellessy verzorgt de publiciteit, de verkoop en de distributie. Dit houdt in dat recensie-exemplaren bij Ellessy moeten worden aangevraagd.''
Geen enkel boek kan tegenwoordig meer zonder 'blurbs', korte aanprijzingen op het achterflap van collega's, boekhandelaren, recensenten of anderen. De Zwaan heeft - heel vilein - een citaat van uitgeverij Cargo gebruikt: 'Prachtig boek, maar niet commercieel genoeg'. En ook een korte reactie van zijn oud-Cargo-collega Tomas Ross: 'Jaloersmakend.'

Twijfelachtige rol (nieuws, 2013)

VERFILMING 'VALS ALARM' OP STAPEL

De psychologische thriller 'Vals Alarm' van Marelle Boersma wordt verfilmd. Als het aan Felice Bakker van het productiebedrijf The Filmers ligt, zal deze aankondiging geen vals alarm blijken te zijn en gaat de verfilming echt van start. Scenarioschrijfster Relinde de Graaff heeft Boersma en Bakker bij elkaar gebracht en zal het scenario schrijven van het verhaal. In 'Vals Alarm' staat de twijfelachtige rol van Jeugdzorg bij een vechtscheiding centraal.

Marelle Boersma laat weten enorm blij te zijn met het nieuws. ,,Ik krijg nog steeds zoveel reacties van lezers die het onvoorstelbaar vinden dat dit in Nederland gebeurt. Het onderwerp leeft enorm. Helaas zijn vechtscheidingen en de heftige gevolgen hiervan, nog steeds regelmatig in het nieuws.'' Boersma schrijft over actuele misstanden die vaak gebaseerd zijn op waargebeurde verhalen van slachtoffers. Het idee voor 'Vals Alarm' kwam van voormalig Tweede Kamerlid, Ine Aasted-Madsen, die zich al jaren inzet voor waarheidsvinding bij Jeugdzorg. Van 'Vals Alarm' zijn inmiddels ruim 20.000 exemplaren verkocht.

Producente Felice Bakker van The Filmers: ,,Het verhaal heeft me zeer geraakt. Het geeft op een bijzondere manier een aantal problemen weer waar mensen in deze maatschappij mee worstelen. Een scheiding en daardoor jezelf verliezen is helaas een steeds bekender fenomeen. Het boek is heel filmisch geschreven, en de stad Utrecht is een prachtige locatie voor een film.’ Felice Bakker was onder andere producer van de film 'App', die intussen aan acht landen verkocht is.

'Vals Alarm' gaat over het gevecht van Janna om haar onterecht uit huis geplaatste kind terug te krijgen. Een scheiding komt in de beste families voor. Maar wat doe je als je kind inzet wordt van een wraakactie van de vader? De thriller is uitgegeven bij Uitgeverij De Crime Compagnie. Het is nog niet bekend wanneer de opnames zullen beginnen. 

12 juni 2013

Pandemie (nieuws, 2013)

EERSTE DRUK 'INFERNO' BINNEN MAAND UITVERKOCHT

De eerste druk van de nieuwste thriller van Dan Brown, 'Inferno', is binnen een maand uitverkocht. Het boek lag op 14 mei in de winkel en volgens uitgeverij Luitingh-Sijthoff is de eerste oplage van 300.000 exemplaren zo goed als verkocht.  Van 'Inferno' zijn al tussen de negen en tien miljoen boeken verkocht in twaalf landen.

In de aanloop naar de wereldwijde 'pandemie' van 'Inferno' voerde de uitgeverij een uitgebreide campagne om het boek onder de aandacht te brengen. Zo was er een 'booklaunch' op Amsterdam CS en gaf Brown afgelopen week enkele interviews aan de Nederlandse pers in Florence, een van de steden die een belangrijke rol speelt in het boek.

De tweede druk van 'Inferno' is inmiddels opgelegd. Tegelijk met de paperbackeditie is op 14 mei ook een luxe gebonden editie verschenen, die binnen twee weken uitverkocht was. Ook deze editie zal herdrukt worden.

Directeur-uitgever Geneviève Waldmann zegt in een verklaring 'blij verrast' te zijn met het succes in Nederland en Vlaanderen: ,,Boekverkopers en lezers hebben deze bijzondere titel van Dan Brown, waarin kunst, literatuur en spanning zijn samengebracht, op geweldige wijze omarmd.''

Dan Brown (1964) brak tien jaar geleden wereldwijd door met zijn bestseller 'De Da Vinci Code'. In Inferno is opnieuw de hoofdrol weggelegd voor professor Robert Langdon, bekend van 'De Da Vinci Code', 'Het Bernini Mysterie' en 'Het Verloren Symbool'.