05 januari 2013

Schrale proza (nieuws, 2013)

EEN MEESTER IN COMMERCIËLE FICTIE

Hij schreef acht boeken, die in meerdere talen werden gepubliceerd. Hij zag boeken verfilmd worden. Hij werd genomineerd voor diverse prijzen en won er ook een paar. Hij dacht dus dat hij wist waar het om ging bij het schrijven van goed verkopende fictie. Maar er was er altijd een die het beter wist: James Patterson, de bestverkopende schrijver ter wereld.

Mark Sullivan (foto) heeft de afgelopen tweeëneenhalve jaar gefungeerd als co-auteur van Patterson. Samen schreven ze twee thrillers: 'Private Games' en 'Private Berlin'. In een artikel voor Publishers Weekly vertelt Sullivan over de lessen die Patterson hem leerde: denk logisch en diep na over elk onderdeel van het verhaal en begin dan pas met schrijven.

Tijdens de twee maanden die het duo uittrok om de verhaallijn van 'Private Berlin' te schetsen, was Patterson voortdurend bezig de grenzen te verleggen, schrijft Sullivan, van de plot tot de personages, van de actie tot de locaties. ,,Tijdens onze wekelijkse discussies bekritiseerde hij ronduit mijn eerste pogingen en kreeg hij me zover dat ik het nog beter wilde doen. Hij gaf me een masterclass in commerciële fictie.''

,,We zitten in de entertainmentbusiness, we zijn niet stichtelijk of verlichtend bezig'', doceerde Patterson zijn co-auteur. ,,Ons belang is de lezer een intelligente, opwindende rit voor te schotelen, die door uitzonderlijke personages wordt afgelegd.'' De karakters, zowel de helden als de schurken, moesten bovenal menselijk zijn. Die personages moesten in de moeilijkste omstandigheden al hun capaciteiten kunnen aanspreken. De vijand moest een waardige opponent van de 'good guy' zijn, stelde Patterson. Volgens Sullivan is Patterson een uitermate belezen man. ,,Tijdens een van onze discussies verzocht hij me dringend om eens de poëzie van Louise Glück te gaan lezen om een beter gevoel te krijgen voor 'een hartverscheurende stem'.''

Over het schrijven zei Patterson onder meer dat Sullivan moest schrijven in de taal die de mensen spreken. ,,Je kunt niet verwachten dat de lezer bij je blijft tot het eind als je stijl stijf en strak is'', stelde Patterson. Humor houdt de vaart er in en ook een 'afgeknepen stijl'. Sullivan: ,,Patterson wordt vaak bekritiseerd vanwege zijn korte hoofdstukken en zijn schrale proza, maar deze middelen heiligen allemaal één doel: een snel boek voor de gehaaste lezer.''

(Bron: Publishers Weekly)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten