16 september 2012

David Hewson (interview, 2012)


'The Killing beschrijft onze egocentrische manier van leven'



(Door Monique Brandt)

Contactgestoord, obsessief, zonder mededogen. En dan die eeuwige truien die ze draagt! Politievrouw Sarah Lund uit de door de KRO uitgezonden Deense hitserie The Killing is zacht gezegd niet de makkelijkste, maar inmiddels wel één van de populairste tv-vrouwen van de afgelopen jaren. Wereldwijd, want Forbrydelsen, zoals de Deense titel luidt, wordt overal op de aardbol bekeken, en er is inmiddels een Amerikaanse remake van de dramaserie die nu aan serie 3, tevens de laatste, toe is.

En nu is er dan ook het boek, gebaseerd op script en serie van Søren Sveistrup. De Britse misdaadschrijver David Hewson, bekend van onder andere de ook in Nederland populaire Nic Costa-serie, tekende voor 'De Killing', zoals de Nederlandse editie is genoemd. Afgezien van die toch wel absurde titel, is het boek voor zowel verstokte 'Scandi-noir'-fans als mensen die Lund en haar collega Jan Meyer nog niet kennen, het lezen waard. De dikke pil over de oneindige zoektocht naar de moordenaar van de jonge Nanna Birk Larsen doet de fans weer even beseffen hoe goed en gelaagd de serie is, met zo veel sterke personages. Het zoeken naar de dader, het verdriet van een gewoon gezin, maar ook het gedraai en gekonkel van het politieke spel spelen een rol. Daarbij eindigt het boek anders. De nieuwe 'volgelingen' krijgen op hun beurt gewoon een ongemeen spannende thriller in handen.

Hewson, even in het land, is blij met de goede ontvangst. Thuis ligt zijn manuscript van serie 2 vrijwel voltooid, inmiddels ook al in de kast. Daarvoor heeft hij Nic Costa - in april verscheen nog 'Blauwe Demonen' - 'on hold' gezet. ,,Ik kon geen nee zeggen. 'The Killing' is de beste tv van de afgelopen jaren. De uitgever benaderde me een jaar geleden, net voor een internationale veiling van de boekrechten. Omdat mijn Nic Costa-boeken zich afspelen in Rome, dachten ze meteen aan mij vanwege de ervaring met schrijven over buitenlandse locaties. Ik stemde toe, op voorwaarde dat ik het verhaal mocht veranderen.''

Aftreksel

'De Killing' is geen standaard 'tv tie-in', zoals dat in boekenkringen heet: een meestal niet bijster goed geschreven epistel gebaseerd op een succesvolle tv-serie. ,,Ik wilde een origineel boek schrijven, al is het dan gebaseerd op dat bestaande verhaal. Met een eigen taal, een eigen ritme en dus ook: met een ander einde dan in de serie.''

Hewson vertrok nadat de uitgever inderdaad de rechten veroverde, meteen naar het voor hem onbekende Kopenhagen. ,,Ik ontmoette de makers van de serie, bezocht de belangrijkste locaties als het politiebureau, het stadhuis, het bos. Ik was zelfs op de set van serie 3, al ging het daar behoorlijk geheimzinnig aan toe. Maar ja, alles ging in het Deens dus ik snapte toch niets van wat werd gezegd. Eenmaal aan het werk, begon ik met het beschrijven van elke scène van die twintig uur televisie, dat nam ongeveer twee maanden in beslag: 526 scènes, ruim 250.0000 woorden. Vervolgens ontleedde ik de structuur van het verhaal, die is zeer gecompliceerd.''

Hewson pakt zijn iPad erbij om uit te leggen hoe het boek in elkaar zit. ,,Ik wist het ook niet, maar elk tv-drama bevat drie grote verhaallijnen. In dit geval is verhaallijn A: Wie doodde Nanna Birk Larsen? De tweede verhaallijn is het gezin Birk Larsen: hoe gaan zij de dood van hun dochter en zusje overleven? De derde verhaallijn is de politiek. Politicus en verdachte Troels Hartmann, is zogenaamd Gods geschenk aan Kopenhagen. Maar wie is hij écht? 'The Killing' gaat eigenlijk over wat er gebeurt als mensen de band met de wereld om hen heen verliezen. Lund en Meyer proberen een moord op te lossen, maar worden door níémand geholpen. Iedereen liegt, iedereen denkt aan zijn eigen belang. Dat is de kern van het verhaal, onze huidige, egocentrische manier van leven.''

Het lastigst was, zo zegt hij, het bedenken van een originele dialoog. ,,Doorgaans schrijf ik literaire thrillers die spelen in Rome, een kleurrijke, open stad. Nu moest ik een taal bedenken waarin ik de donkere wereld van Lund kon plaatsen. De stemmen van de personages vinden. Het leest geheel anders dan mijn andere boeken. Het Rome in mijn boeken wemelt van de mensen met prettige levens, die tevreden met zichzelf zijn. Lund heeft geen leuk leven, sterker nog, ze heeft geen leven!

Buitenstaanders vinden haar disfunctioneel, maar zij vindt dat zelf absoluut niet, iedereen is ráár behalve zijzelf. Dat maakt haar ook zo populair, ze is compleet gefocust, geobsedeerd door haar werk. Het kan haar geen lor schelen als ze iemand tegen de haren instrijkt. Ze is een zeer ongewoon vrouwelijk personage voor televisie.''

Rolmodel

Ook Hewson is wel een beetje verbaasd over de populariteit van Lund. ,,Lezers mailen me: 'Zij is mijn rolmodel.' Dan moet ik wel gniffelen. Haar privéleven is een zootje, maar lezers denken kennelijk: 'Als ik iemand nodig zou hebben om voor me te vechten, dat zou het zo iemand als Sarah Lund moeten zijn'. Gewoon omdat je weet dat ze nooit ophoudt tot ze haar doel heeft bereikt. En niemand kan haar tegenhouden.''

Zelf heeft hij de smaak te pakken gekregen. Hij wil graag meer voor tv schrijven. Zo werkt hij nu aan een nieuw boek dat zich afspeelt in... Amsterdam. ,,Ik hoop dat het een boekenreeks wordt en ik denk zelfs dat het geschikt zal zijn voor televisie. Ik ga er zeker de boer mee op in tv-land.''

Zijn hoofdpersoon heeft hij al: voormalig politie-inspecteur Peter Vos, woonachtig op een woonboot in de Jordaan met zijn hond, die hij in een bak voorop zijn fiets door de stad vervoert. Vos raakt verstrikt in een oude zaak, die hij niet meer kan loslaten. ,,Het wordt een boek in de visuele, donkere stijl van 'The Killing'. Weet je, iedereen is nu dol op Scandinavië, maar Amsterdam is ook een geweldige stad als decor voor zulke verhalen. Dus wie weet, volgt na de Scandi-noir de Neder-noir.''

De Killing van David Hewson is een uitgave van Boekerij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten