09 september 2010

Nooit eenduidig (nieuws, 2010)

KUNSTENAAR HERKENT ZICH NIET IN PERSONAGE MISDAADROMAN

De verdwenen hoofdpersoon Bennie van der Kolk in 'Bloed op het palet', de eerste, recent verschenen misdaadroman van de broers Auke en Gerlof Leistra (rechts op de foto), is gebaseerd op de Zwolse kunstenaar Henk Heideveld. Maar de kunstenaar herkent zich niet in de romanpersonage, zo heeft hij tegenover dagblad de Stentor laten weten. ,,Het is een clichématig beeld. Ik herken me niet in die man. Alsof ik een domme mediageile kunstenaar ben zonder geld. Ik ben behoorlijk vermogend want ik werk hard'', zegt Heideveld. ,,Het plot vind ik ook wankel. Bovendien weet ik aan het eind nog niet wie mij heeft vermoord.''

Heideveld, lid van kunstenaarsvereniging het Palet in de Hanzestad, wist en weet vaak de media te bespelen met opvallende performances. Zo heeft hij de ereportrettengalerij geschilderd in het stadion van FC Zwolle en steekt hij zijn fascinatie voor Rembrandt niet onder stoelen of banken.

Auke Leistra, ook lid van het Palet, stelde Heideveld vooraf op de hoogte van het boek dat hij en zijn broer aan het schrijven waren. „Zijn bijzondere karakter leent zich goed voor een misdaadroman. En de voetballersportretten die hij voor het stadion van FC Zwolle schilderde, leken ons een mooi uitgangspunt'', aldus Auke Leistra in de Stentor. Volgens hem wordt er op het Palet kritisch over hem gepraat. ,,Jaloezie. Hij is de enige van ons die van zijn kunst kan leven. Henk vraagt zelf ook om aandacht. Niet alleen vanwege zijn performances maar omdat hij niet erg tactvol reageert op het werk van Palet-collega's. Alsof we wat aanklungelen.''

Gerlof Leistra stelt in de krant dat hun boek geen Zwolse sleutelroman is. „Sommige personages zijn herkenbaar, zeker voor Zwollenaren maar niet iedereen is één op één te herleiden'', zegt hij. ,,Nou ja, Jonnie en Therèse Boer van de Librije hebben inderdaad veel gemeen met onze Sjakie en Francisca van De Refter'', moet hij bekennen. ,,Maar dat zijn markante figuren, die kunnen tegen een stootje.''

Auke Leistra is vertaler Engels en woont al jaren in Zwolle. Gerlof werkt vanuit Haarlem als misdaadverslaggever voor het weekblad Elsevier. Auke verzon de sociale fragmenten met veel dialoog terwijl Gerlof te herkennen is aan de recherchetechnische en beschouwende passages.

De broers hebben een fascinatie voor misdaad. ,,Op zich is criminaliteit banaal maar het is interessant hoe twee levens elkaar fataal kunnen kruisen. Dan kom je bij de psychologie." Gerlof begon zijn journalistieke carrière bij het Nieuwsblad van het Noorden. Later schreef hij onder meer het boek 'Moord en Doodslag in Nederland'. Hun eerste roman noemt hij een eerbetoon aan alle misdaadverslaggevers van regionale kranten. ,,Op een kleine krantenredactie is de hele dag reuring. Iedereen zit dicht bij elkaar met de koffieautomaat als dorpspomp waar nieuwtjes worden uitgewisseld.''

Dat er een moord wordt gepleegd in 'Bloed op het Palet' is zo goed als zeker. Wie de dader is, blijft een raadsel. „Het is geen whodunit'', beaamt Auke. „Er zijn genoeg aanwijzingen.'' Zijn broer vult aan: „Zo gaat het in de praktijk ook. De politie weet meestal hoe het zit maar juridisch komt de zaak lang niet altijd rond.'' Het motief van mogelijke dader(s) laat zich eveneens raden. ,,De meeste moorden komen voort uit een samenraapsel van halve motieven en emoties. Misdaad is nooit eenduidig.''

'Bloed op het Palet' is verschenen bij uitgeverij De Vliegende Hollander

(Bron: de Stentor)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten