LEPE ZELFPROMOTIE VAN DEBUTANT VAN DER VLUGT
Vijftien jaar geleden verscheen het eerste boek van Simone van der Vlugt, de historische jeugdroman 'De amulet'. In een column op de site van haar uitgeverij Anthos blikt ze terug op de publicatie van haar eersteling. ,,Ik herinner me het alsof het vijftien dagen geleden is in plaats van vijftien jaar'', aldus de schrijfster.
Op de ochtend van 15 mei 1995 racete ze op haar fiets naar de boekhandel in haar woonplaats Alkmaar om te kijken hoe 'De amulet' er bij lag. Er stonden drie exemplaren van het boek in een kast op de jeugdafdeling. Van der Vlugt: ,,Wat een kick! Ik was schrijfster!''
Later ontdekte ze dat de boeken van andere auteurs uitgestald lagen op een grenen tafel. Sommige stonden zelfs op standaardjes van plexiglas. ,,Ik begreep meteen dat dat een veel betere plek was dan die kast. En dus verhuisde ik de concurrentie naar de kast en legde ik mijn drie exemplaren van 'De amulet' op tafel. Eén ervan zette ik plechtig op het plexiglas standaardje.''
De zelfpromotie van de schrijfster ging nog een stapje verder. Bij een boekhandel die De amulet niet binnen had, bestelde Van der Vlugt - onder een andere naam - vijf exemplaren. Een paar dagen later kreeg ze een telefoontje dat ze binnen waren, waarop Van der Vlugt antwoordde dat ze ze al bij een andere winkel had gekocht. Van der Vlugt: ,,'Dat geeft niet hoor mevrouw,' zei het meisje een beetje zuur. Want natuurlijk gaf dat wel. Nu zaten ze met vijf boeken opgescheept die ze moesten zien te verkopen. Vijf is teveel om in de kast te zetten, dus kwamen ze op de grenen tafel te liggen. Precies waar ik ze graag zag.''
Tegenwoordig doet de schrijfster niet meer aan deze vorm van guerrilla marketing. ,,Mijn boeken liggen er keurig bij.''
(Bron: Ambo|Anthos.nl)
grappig! In haar voorlaatste roman 'Herfstlied' doet het vrouwelijke hoofdpersonage hetzelfde met haar debuutroman! Autobiografisch dus.
BeantwoordenVerwijderenZal ik het ook zo gaan aanpakken bij de promotie van mijn boeken? ;)
BeantwoordenVerwijderen