15 juli 2010

Plaats delict (nieuws, 2010)

BOBBY WORDT BILLBOARD

De Amerikaanse schrijfster Elizabeth George heeft de mogelijkheden van de digitale tehniek gebruikt om haar nieuwste thriller 'Lichaam van de dood' onder de aandacht te brengen. Zij (of beter gezegd, haar uitgever) verwijst liefhebbers van haar werk met een opvallend staaltje van 'viral marketing' naar een speciale website waar haar nieuwe boek op een nogal aparte manier wordt geïntroduceerd: twee bobby's arriveren niet alleen op de plaats delict in de Londense wijk Stoke Newington, maar fungeren tevens als billboard voor Georges jongste misdaadroman. Voor wie geïnteresseerd is: de uitgever belooft sitebezoekers dat zij kans maken op een boekenpakket.

In het 704 pagina's tellende boek vertelt George dat op een begraafplaats in de Londense wijk Stoke Newington het lichaam van een jonge vrouw is gevonden. De net aangestelde inspecteur Isabelle Ardery krijgt de kans om te laten zien wat ze waard is in een belangrijk moordonderzoek. Inspecteur Thomas Lynley, de vaste hoofdpersoon in de thrillers van George, is nog met buitengewoon verlof nadat zijn vrouw is vermoord. Toch ziet Isabelle Ardery zich genoodzaakt om Lynley te overtuigen terug te keren. De zaak wordt er niet eenvoudiger op door enkele recente PR-flaters van de Londense politie die het zelfvertrouwen ernstig hebben ondermijnd. Isabelle staat onder constante druk van de media, en snel, misschien wel te snel, wijst ze dan ook een wel erg voor de hand liggende verdachte aan voor de moord. Het onderzoek leidt Lynley en Havers intussen naar het natuurgebied New Forest. De oplossing lijkt te liggen in een geweldsdelict dat jaren geleden plaatsvond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten