01 maart 2009

Kritische blik 16

(Rubriek over thrillerrecensies in andere media)

MEER DAN EEN 'LEUK' BOEK

Overwegend positieve reacties op 'De verbouwing' (zie bijvoorbeeld hier op de blog), de nieuwste thriller van Saskia Noort, over plastisch chirurg Mathilde van Asselt-Fortuin die in de problemen komt als een oud schoolvriendje inschakelt om de eeuwigdurende verbouwing van haar huis af te ronden.
Gijs Korevaar stelt in het AD: ,,Door onderwerpen als echtscheiding, plastische chirurgie en handel in organen is 'De verbouwing' meer dan een 'leuk' boek. Opvallend is de diepgang in Noorts observatie van de rol van man en vrouw in een huwelijk en de manier waarop succes van de vrouw het gezin kan ontwrichten. (...) De liefhebbers hebben lang op de nieuwe Saskia Noort moeten wachten. Plot, stijl en de thema's maken het wachten meer dan waard.''
Ineke van den Bergen in de Volkskrant: ,,Soepel te consumeren verhaal over vrouwelijke onzekerheid – waar geen plastische verbouwing tegenop kan – en de verweving met nare moord-, witwas-, vrouwenhandel- en orgaanroofpraktijken. Maar: Stand by your child. Een hoofdonderwerp dat aanspreekt en een verleidelijk boekomslag – de sappige rode lippen van 'De verbouwing' zullen de komende maanden de kredietcrisis tot een tweede plaats in de schappen terugdringen.''
Els Roes (De Telegraaf) is eveneens enthousiast. ,,In 'De verbouwing' komt Saskia Noorts gave voor karaktertekening perfect tot uiting, het plot bevat eveneens geen dunne plekken. Ook aan de belangrijkste eis voor een goede thriller is ruimschoots voldaan: 'De verbouwing' is zo spannend dat je het in een keer wilt uitlezen.''
Hans Knegtmans is in Het Parool iets minder te spreken over de vierde thriller van Noort die een duizelingwekkende startoplage van 200.000 exemplaren kent. Knegtmans: ,,'De verbouwing' had een heel onderhoudende thriller kunnen zijn. Als Mathilde maar niet zo'n navelstaarderige, besluiteloze, zeurpiet was. (...) Niet één, maar tientallen malen stelt ze haar blik op verleden, heden en toekomst drastisch bij. (...) Tegen het eind van het boek beleeft Mathilde een uniek moment van zelfinzicht. Ze is altijd een angsthaas geweest, maar dat gaat nu veranderen! Had ze dat maar tweehonderd bladzijden eerder bedacht. Dan was de lezer veel ergernis bespaard gebleven.''

KOLDERPRAAT

Afra Botman, recensente van Trouw, las 'Adam' van de Amerikaanse auteur met Nederlandse wortels Ted Dekker. Korte inhoud: Van de duivel bezeten seriemoordenaar moordt aan de lopende band, achternagezeten door een FBI-agent. Bij het begin van het boek heeft de killer al vijftien slachtoffers gemaakt, allen jonge vrouwen met een religieuze achtergrond.
,,Het verhaal rolt zonder haperingen voort'', aldus Botman, ,,want Dekker weet van wanten als het gaat om spanning en cliffhangers. Maar wat de psychologische en religieuze motieven betreft, vergt hij veel van de lezer.'' De FBI-agent onderneemt heel wat reizen in zijn eigen geest en de moordenaar vermoeit de lezer met 'religieuze kolderpraat'. ,,Door zulke elementen slaat het verhaal uit het lood en wordt dit verder wel geslaagde boek onbegrijpelijker in plaats van spannender.''

SCHERPE RANDEN

Een boek met scherpe randen is 'Lokvrouw' van Marianne en Theo Hoogstraaten, schrijft Ineke van den Bergen in de Volkskrant. Een Amsterdamse boekhandelaar krijgt een snel voortwoekerende oogziekte die hem ertoe dwingt iemand in dienst te nemen voor hulp in het dagelijks leven en op reis. Het wordt een jonge Kroatische vrouw, die méér verleden met zich mee torst dan draaglijk is. ,,De constructie is origineel'', concludeert de recensente.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten