08 mei 2008

Groeien als schrijver (nieuws, 2008)

VERHALEN VIA ADEMBENEMENDE TWITTERS EN BLOGS

Nicci French
De Britse uitgeverij Penguin experimenteert met interactieve fictie: kort verhalen waarbij de auteurs hun proza de wereld insturen via Google Earth, blogs en twitters (berichten van maximaal 140 tekens). Op de site We Tell Stories staan zes van die digitale verhalen, geschreven door schrijvers als Nicci French en Toby Litt.

Voor de uitgeverij is het zesluik van verhalen op de site een springplank naar nog meer interactieve verhalen. Want zowel bij het Angelsaksische publiek als bij de auteurs viel het project in goede aarde, zegt uitgever Jeremy Ettinghausen. ,,Sommige auteurs vonden zelfs dat ze dankzij dit project als schrijver gegroeid zijn.''

Penguin vroeg zes auteurs om, telkens in samenwerking met een multimediabedrijf, een verhaal te vertellen dat ten volle van interactieve media gebruik maakt. Een van de resultaten van die samenwerking is 'The 21 Steps' van thrillerauteur Charles Cumming, een thriller die zich afspeelt in de straten van Londen en die volledig wordt verteld via 'points of interest' in de cartografiedienst Google Maps. Een ander verhaal, 'Slice' van auteur Toby Litt, wordt verteld door middel van twee blogs, die op hun beurt worden geïllustreerd met twitterberichten en foto's op Flickr.com.

En het gaat nog verder dan dat: 'Fairy Tales' van Kevin Brooks laat de lezer bepaalde verhaalelementen meeschrijven, 'Your Place and Mine' van Nicci French was een live geschreven dialoog, 'Hard Times' van Matt Mason en Nicholas Felton is een PowerPoint-presentatie, en 'The (former) General' van Mohsin Hamid is een hommage aan het 'tekstadventure', een prille videogamevorm die in de jaren 80 al uitstierf.
De zes verhalen in 'We Tell Stories' zijn allemaal gebaseerd op literaire klassiekers, zoals 'The 39 Steps' van John Buchan, 'Hard Times' van Charles Dickens, 'Thérèse Raquin' van Emile Zola, of 'De sprookjes van 1001 nacht'.

Verhalen worden niet uitdrukkelijk beter door interactie, erkent Jeremy Ettinghausen, hoofd digitale uitgaven bij Penguin. ,,Niet alle lezers zullen enthousiast zijn, maar er is een groeiende interesse voor: We Tell Stories haalde 150.000 unieke bezoekers. Onze doelstelling was de lezer te verrassen, samen te werken met multimediabedrijven en onze internetaanwezigheid te vergroten, en dat is ons alvast gelukt.''

(Bron: De Morgen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten