09 januari 2008

Leesgedrag (nieuws, 2008)

NOORDEN ZONDER SPANNING

In het noorden van Nederland worden veruit de minste spannende boeken gelezen en het minst vaak boeken via internet aangeschaft. Zo blijkt volgens Boekblad uit consumentenonderzoek naar leesgedrag van Intomart GfK, dat zich richtte op de regionale verschillen in Nederland.

Het onderzoek, dat in november 2007 is uitgevoerd, is steekproefsgewijs gedaan onder ruim duizend respondenten ouder dan dertien jaar. Het land is ingedeeld in vijf regio's: regio Noord (Groningen, Friesland en Drenthe), regio Oost (Overijssel, Gelderland en Flevoland), regio Zuid (Zeeland, Noord-Brabant en Limburg), de grote 3 steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam plus randgemeentes (G3) en ‘rest West' (Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht, exclusief de West G3 gemeentes).

De regio Noord is in veel opzichten afwijkend. Ten eerste is het spannende boek daar veruit het minst populair (9 procent) - de streekroman is daarentegen wel populair (19 procent ten opzichte van 8 procent landelijk). In de grote steden en de regio's Oost en Zuid worden de meeste spannende boeken gelezen (26-27 procent). In regio Noord ligt het percentage consumenten dat boeken op internet koopt op 10 procent, terwijl dat in de grote steden op 23 procent ligt.

Ook wordt in de regio Noord het meest geleend in de bibliotheek (41 procent), terwijl dat percentage in bijvoorbeeld regio Zuid op 21 procent ligt. In regio Noord kopen mensen ook relatief veel via boekenclubs (26 procent) en lezen weinig uit interesse. Zij kopen relatief weinig boeken zelf (39 procent). In regio Zuid ligt dit percentage op 54 procent.
Andere uitkomsten van het onderzoek zijn dat in ‘rest West' en in de grote steden literatuur populair is (25 procent), terwijl dat in regio Oost voor slechts 13 procent van de gelezen boeken geldt. In Oost wordt relatief veel ter ontspanning gelezen, stripboeken zijn populair.

In alle regio's is de lokale boekenhandel de meest genoemde plaats waar wordt gekocht. In de grote steden ligt het percentage op 29 procent, in zowel regio Oost als Zuid ligt het percentage laag, op 19 procent. Daarnaast zijn de inloopwinkel (17 procent) en internet (14 procent) belangrijke 'verkooppunten'. Boekenkopers schaffen nog steeds vooral literatuur en spanning aan, al groeiden die aantallen naar elkaar toe. Vooral spanning nam licht af, boekenkopers kochten vaker streekromans en kinderboeken.

(Bron: Boekblad)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten