28 juni 2024

Leefgewoontes (nieuws, 2024)

Grip op de activisten



Een 'noir thriller' noemt uitgeverij Atlas Contact de roman Creation Lake van schrijfster Rachel Kushner, die in augustus verschijnt. Het boek gaat over een geheime agente die een groep milieuactivisten infiltreert op het Franse platteland

Ze heet ‘Sadie Smith’; tenminste, dat zegt ze. Ze is een gewetenloze Amerikaanse geheim agent. Haar werk is illegaal, haar relaties immoreel, haar opdrachtgevers vage figuren die baat hebben bij onrust.

Op haar huidige missie, op het platteland van het zuidwesten van Frankrijk, moet Sadie een groep klimaatactivisten aanzetten tot een opstand. Terwijl ze meedraait in de dagelijkse routine van hun commune maakt ze kennis met het gedachtegoed van hun geestelijk vader. Deze Bruno Lacombe is een door de wol geverfde anarchist, een selfmade filosoof die nachtelijke epistels de ether in slingert en een terugkeer naar de leefgewoontes van de prehistorie bepleit.

De dag van de opstand nadert, en Sadie raakt steeds verder in de ban van Bruno. Ze dreigt haar grip op de activisten te verliezen. En ineens willen haar opdrachtgevers nog meer.

De Amerikaanse schrijfster Rachel Kushner (1968) brak in 2013 internationaal door met de roman De vlammenwerpers, die op de shortlist stond voor de National Book Award en door talloze critici werd uitgeroepen tot beste boek van het jaar. In 2018 verscheen Club Mars, die bekroond werd met de Prix Médicis.

Omgeschept zand (nieuws, 2024)

Het is niet pluis op de camping



Heb je wel eens van AEA gehoord, vraagt uitgeverij De Crime Compagnie. AEA? Je bedoelt de Alaska Energy Authority? of gaat AEA over ammoniakemmissiearme stallen?

Niets van dat al. AEA staat voor Auto Erotische Asfyxie. Een seksueel machtspel, ook wel wurgseks genoemd, waarbij je door verstikking tot een hoogtepunt komt.

Het komt allemaal voor in de thriller Campinggasten van Liz Ouwens, die begin deze maand verschenen is. Het slachtoffer uit de thriller deed samen met haar minnnar aan deze verslavende vorm van seks. Is dat de reden dat ze naakt aan een touw hing? Ging  het mis? Of was het toch zelfmoord?

In het bos naast een camping wordt het lichaam van Lina gevonden. De omstandigheden zijn merkwaardig. Ze hangt zonder kleding aan een touw. Haar vriend Sander, eigenaar van de camping, is de hoofdverdachte. Maar is Lina wel vermoord?

Sander komt erachter dat hij eigenlijk maar weinig weet van Lina’s verleden en gaat op onderzoek uit. Maar niet alleen Lina had geheimen. Ook Pepijn, Lina’s minnaar, verzwijgt belangrijke informatie…

Liz Ouwens (1986) is in het dagelijks leven leerkracht in het basisonderwijs en woont in Den Helder. Haar liefde voor schrijven begon in 2016 toen zij aan de Schrijversacademie begon. Ze volgde diverse specialisaties waaronder thriller, redactie en scenario.

Hieronder een fragment uit Campinggasten:

Zijn shirt met lange mouwen plakt tegen zijn lijf. Dat komt niet alleen door de broeierige lucht waar hij al ruim een uur in loopt. De vraag die Annick hem zojuist stelde overviel hem en het antwoord dat ze op haar eigen vraag gaf zette hem aan het denken. De manier waarop zijn vrouw antwoord gaf deed hem rillen, ondanks de hitte. Het klonk vastberaden, zakelijk bijna. Als Annick van een lijk af moet, zou ze het begraven. Zoals hij kort geleden van plan was.

Hij richt zijn blik naar beneden en zoekt naar omgeschept zand. Zou het nu werkelijk gebeurd zijn? Zou Lina alsnog onder de grond liggen? Hij kijkt om zich heen. Ze zijn ver verwijderd van het voetpad en lopen dieper het bos in. Bijna naderen ze zijn plekje. Ze passeren een beekje met helder water en daarin hier en daar groen aangeslagen stenen. De modder aan weerszijden, in combinatie met verdorde bladeren en warme lucht, geeft een rottende geur af.

Ze lopen zwijgzaam naast elkaar. Het enige wat hij hoort is het fluiten van vogels die schuilen in het bladerdek, het zachte gebonk van schoenzolen op aarde en af en toe een krakende tak of stemmen van groepjes zoekende mensen in de verte. Het verbaast hem dat zoveel personen zich hebben aangemeld voor de zoektocht naar Lina, die zich altijd distantieerde van haar omgeving. Naast campinggasten reageerden dorpsbewoners op de oproep. Ze kwamen in groten getale opdagen. De politie is er ook bij.

Hij kijkt naar Annick en vangt de tevreden uitdrukking op haar gezicht. Het moet nieuwsgierigheid zijn die deze mensen naar het bos trok. Geen bezorgdheid. Sensatie die de overhand nam. Hij voelt medelijden voor Lina. Als een van de weinigen ziet hij haar onzekerheden. Hij weet dat er achter die afstandelijke muur een lieve vrouw schuilt.

Hij denkt aan hun samenzijn en beseft hoe weinig hij eigenlijk van haar weet. Hun relatie is enkel op seks gebaseerd. Hij heeft geen idee wat haar drijft. Wat haar ambities zijn, uit welk gezin ze komt, waarom ze Sander bedriegt of waar ze opgegroeide.

De bomen staan hier verder uit elkaar en ze naderen de hem o zo bekende plek, spanning vult zijn maag. Ze zijn amper tien meter verwijderd van de plaats waar hij Lina een paar dagen geleden voor het laatst zag. Ze deed het goed die middag. Sneller dan het hem destijds lukte, haalde ze de vijfenvijftig seconden.

Ze bereiken een open plek waar beuken een bijna volmaakte cirkel vormen. Bijna, één beuk staat eigenwijs een meter naar het midden en het is die beuk die hun aandacht trekt. Pepijn stokt abrupt. Annicks gil gaat door merg en been. Verbijsterd kijkt hij omhoog. Het is bijna de aanblik waar hij zo naar verlangde. Waar ze naartoe werkten. Bijna. Dit beeld klopt niet met wat hij haar leerde. Lina hangt te hoog. Hij komt dichterbij en laat Annick achter zich. De knoop, ziet hij direct, is niet door Lina gelegd. Hij doet een paar stappen achteruit en kijkt naar het naakte lichaam waar hij zich op heeft uitgeleefd. Het lijf dat hem uit de realiteit liet ontsnappen. Hij neemt elk detail in zich op. Vermijdt haar gezicht, weet dat hij dat niet aankan. Hij zal ter plekke instorten en dat kan niet in het bijzijn van Annick. Zijn blik gaat naar de kleding op de grond. Een jurk, slip, bh en haar schoenen ernaast. De bandjes los van de gespen. Een stilleven om een omgevallen kruk. Niet die van Lina, schiet het door hem heen. Hij slikt opkomende tranen weg en voelt de aanwezigheid van zijn vrouw achter hem. Weet zeker dat zijn hart uit zijn borst zal barsten. Zijn blik haakt kort in die van Annick voor ze haar ogen afwent. Een onbehaaglijk gevoel trekt door zijn lijf door de triomfantelijke blik die hij kort bij haar leek te zien. De ijzingwekkende stilte, die na Annicks kreet heerst, wordt onderbroken door een stem die plots verschijnt. Hij draait zich om en ziet Sander staan. Lina’s vriend ziet lijkbleek. Niet in staat te schreeuwen, huilen of zelfs maar in een normaal tempo te ademen. Een gevoel van medelijden overvalt hem zodra Sander naar voren schiet.

‘Lina.’ Sander tilt de kruk onder zijn vriendin op en gaat erop staan. ‘Lina, hou vol.’ Hij omklemt haar heupen en tilt haar omhoog. ‘Help me,’ schreeuwt hij. ‘Help me, verdomme.’ Wankelend op de kruk probeert hij Lina met één arm omhoog te houden en met zijn vrije hand het touw van haar nek te halen. Het lukt hem niet. Ze is te zwaar en de lus zit te strak. ‘Pepijn, help me!’

Hij doet niets. Hij kijkt gelaten naar de mensen die de open plek inmiddels hebben bereikt. Niemand schiet te hulp.

‘Doe iets!’ schreeuwt hij naar de omstanders die als versteend blijven staan.

Het is rechercheur van Henegouwen die hem naar beneden trekt.

‘Het is te laat,’ hoort hij haar zeggen. ‘We kunnen niets meer voor haar doen.’

Sander rukt zich los uit haar greep en kijkt omhoog. 'Ik moet,' jammert hij, vervolgens kijkt hij naar haar gezicht.

Pepijn volgt zijn blik. Lina’s ogen staan open. Niet zo wijd, zoals je weleens bij films ziet, maar het blauw van haar irissen is goed te zien. Haar prachtige gezicht is nu dik en zonder uitdrukking. Het is alsof ze emotieloos heen is gegaan. Zijn blik glijdt naar beneden. Haar armen hangen slap langs haar lichaam.

‘Ik... ik moet...’ stamelt Sander. Met zachte dwang trekt Van Henegouwen hem een paar stappen naar achteren en trekt daarmee ook alle kracht uit zijn lijf. Sander zakt in elkaar en huilt.


26 juni 2024

Zonnen, feesten en duiken (nieuws, 2024)

Vuurkoraal in de herkansing



Hij kwam al eerder uit in 2008, maar zestien jaar later krijgt de thriller Vuurkoraal van Annet de Jong een herkansing. Uitgeverij Volt brengt 'deze broeierige vakantiethriller, geïnspireerd op de zaak rondom Natalee Holloway en Joran van der Sloot', op 2 juli opnieuw naar de boekhandel.

Merel Hoogstraten is glansrijk geslaagd voor haar eindexamen. Haar ouders zijn trots en grijpen de gelegenheid aan om het gezin op een luxe vakan­tie op Curaçao te trakteren. 

Merel mag drie vrien­dinnen meenemen, en de meiden krijgen hun eigen bungalow. De vier zonnen, feesten en volgen een duikcursus, waar Merel een leu­ke jongen leert kennen. Ze genieten volop van hun vrijheid, totdat Merel spoorloos verdwijnt.

Journaliste Dana Winter werkt voor een lokaal dagblad en volgt de vermissingszaak op de voet, maar gaandeweg raakt ze veel dieper bij de affaire betrokken dan haar lief is…

Volgens de uitgever is Vuurkoraal 'een meeslepende vakantiethriller over verraderlijke liefde en onverwacht bedrog, voor de lezers van Suzanne Vermeer en Linda van Rijn'. 

Annet de Jong
 werkte 22 jaar als journalist en schreef meerdere succesvolle thrillers. Van haar debuut Vuurkoraal werden 40.000 exemplaren verkocht. Volgens haar website schreef ze samen met Dominique van der Heyde onder het pseudoniem Anna Levander de Morten-trilogie, waar ook een tv-serie van werd gemaakt.

Het is vrijdagmiddag (nieuws, 2024)

Stilstaand verkeer



Bij uitgeverij The House of  Books verschijnt eind augustus de thriller File des doods van de Britse auteur Jo Furniss. Ruim driehonderd pagina's dodelijke verkeersinformatie.

Het is vrijdagmiddag en rechercheur Belinda 'Billy' Kidd rijdt naar huis vanaf de luchthaven, uitgeput van de jetlag. Als ze de stad nadert, komt het verkeer plotseling tot stilstand en staat ze muurvast.

Wanneer Billy uitstapt om te kijken wat er aan de hand is, vindt ze een vermoorde chauffeur in een zwarte sedan met een metalen pin in zijn nek.

De moordenaar kan niet ontsnapt zijn zonder opgemerkt te worden door andere autobestuurders, dus hij moet nog in hun midden nog zijn.

Als de file niet oplost, lopen alle omstaanders gevaar, dus de tijd tikt. Belinda weet alleen niet hoe snel...

Jo Furniss begon haar carrière als journalist voor de BBC, maar gaf de glamour op om schrijver en expat te worden. Ze komt oorspronkelijk uit het Verenigd Koninkrijk, maar woonde ook enkele jaren in Singapore, Zwitserland en Kameroen. Haar debuutroman All the Little Children was een bestseller op de Amazon Charts en belandde in de Top 50 Kindle-titels van 2017.

21 juni 2024

Relatie onder druk (nieuws, 2024)

Ex-nanny schrijft thriller over bonusmoeder



Bij uitgeverij De Crime Compagnie verschijnt op 1 juli de thriller De bonusmoeder van Inge van Prooijen. Het is na Zonder angst de tweede thriller van de Haagse schrijfster, die in een vorig leven werkte als nanny.

De titel verwijst naar Nena, die intrekt bij haar vriend Diederik en zijn driejarige zoontje Benjamin. Maar niet iedereen is blij met haar komst. Zowel haar schoonmoeder als de ex van Diederik ziet haar liever weer gaan.

Als haar geschiktheid als bonusmoeder in twijfel wordt getrokken en er vreemde dingen gebeuren, komt haar relatie met Diederik onder druk te staan. Nena voelt zich genoodzaakt om terug te vechten, maar wie is nu precies haar vijand?

In het boek omschrijft Nena zich als volgt: 'Even voor de goede orde: ik ben dus niet zijn (Benjamins, red.) moeder. Niet in biologische zin. In sprookjes, films, musicals en gedichten kom ik niet zo goed uit de verf, en dat is nogal een understatement. Regelmatig word ik afgeschilderd als een boosaardige vrouw vol wrok en jaloezie, niet in staat om lief te hebben. Oftewel, ik ben zijn stiefmoeder. Al bestaat daar tegenwoordig een lieflijker woord voor, ‘bonusmoeder’. Maar dat woord verandert helaas niets aan mijn positie voor de wereld buiten ons gezin.'

Het idee voor deze thriller ontstond niet rondom een ‘bonusmoeder’, stelt Inge van Prooijen. 'Ik wilde schrijven over een liefdesrelatie, wellicht een ietwat toxische relatie, een bijzondere jeugdliefde en het liefst ook de volgende vragen beantwoorden: hoever ben je bereid om te gaan voor de liefde van je leven? Hoe weet je zo zeker dat de liefde van je leven de liefde van je leven is? Hoe heilig zijn afspraken binnen een relatie? En wat als jouw belangen in de liefde verstrengeld raken met de belangen van een ander? Gaandeweg kregen mijn vragen steeds meer vorm, en vormde de antwoorden een plot en toen was daar ook ineens Nena. Mijn lieve, dappere hoofdpersonage.'

In een ver verleden was de schrijfster een blauwe maandag nanny in Benoordenhout, de chique wijk in Den Haag waar De bonusmoeder zich afspeelt. 'Ik werkte voor een fantastisch gezin met twee lieve kindjes, maar ik belandde ook in een – voor mij – totaal andere wereld. Een wereld waar ik niet naar de supermarkt ging, maar boodschappen deed bij de kaasboer, slager en groente- en fruitspecialist. Waar ik tussen de au pairs stond als ik de oudste van de peuterspeelzaal haalde. Ik kon me dus goed inleven in de veranderingen waar Nena mee te maken kreeg.'

Inge van Prooijen (1988) woont met haar vriend Bob en zoontje Dice in het centrum van Den Haag. Vanaf het moment dat ze kon lezen verslond ze boeken: van kinderboeken naar young adult, vervolgens romans en ten slotte thrillers. Haar liefde voor schrijven ontstond niet veel later. In 2017 bracht ze een non-fictieboek uit, maar haar hart ligt bij het schrijven van fictie. Tijdens haar zwangerschap kon ze (tijdelijk) geen thrillers verdragen, en zo ontstond enkele jaren geleden haar liefde voor het feelgood genre. Tot op de dag van vandaag wisselt ze beide genres graag af.

Uit anonieme hoek (nieuws, 2024)

Carina van Leeuwen viert tien jaar schrijverschap met coldcasethriller



Ze is 'de ongekroonde koningin van de cold cases', schrijft De Telegraaf. Niet duidelijk is of de krant haar échte werk als forensisch expert bedoelt of haar werk ernaast: het schrijven van thrillers over veelal onopgeloste zaken. In oktober viert Carina van Leeuwen haar tienjarig schrijverschap met de publicatie van een nieuwe thriller. 


Graniet
heet de thriller die bij uitgeverij A.W. Bruna verschijnt. Het verhaal begint als in Den Haag het lichaam van een dode zwerver wordt gevonden. Een een dreigbrief lijkt te verwijzen naar een eerdere zaak. 

Journalist Lyn Riley raakt betrokken bij het onderzoek, dat haar naar een psychiatrische instelling brengt die in de jaren negentig onder dubieuze omstandigheden haar deuren moest sluiten.

Maar dan komen grote belangen van een start-up van een veelbelovend geneesmiddel dat miljoenen kan opleveren op het spel te staan. En Riley wordt bedreigd uit anonieme hoek. Haalt het verleden haar nu toch echt in?

'Graniet is sfeervol, realistisch en met kennis van zaken geschreven', meldt de uitgever die het boek op 15 oktober naar de boekhandel brengt. Carina van Leeuwen is forensisch rechercheur in het coldcaseteam van Amsterdam. Daarnaast is ze spreker en auteur. Ze publiceerde eerder de trilogie Unit Plaats Delict en het non-fictieboek Onbekend maar niet vergeten. In de media verschijnt ze regelmatig als dé coldcase-expert en ze geeft lezingen en masterclasses over forensisch onderzoek.

19 juni 2024

Wreed of vriendelijk? (nieuws, 2024)

Nieuwe uitgave van 'een van de beste dectives ooit'



Bij uitgeverij Manteau hebben ze oog voor klassiekers. De Vlaamse uitgever brengt op 25 juni Een koninkrijk voor een moord van Josephine Tey in de boekhandel. 'Een van de beste detectives aller tijden', schreef The New York Times ooit.

Wanneer Alan Grant, inspecteur bij Scotland Yard, in het ziekenhuis belandt, raakt hij geïntrigeerd door een portret van de Engelse vorst Richard III. De koning lijkt hem een vriendelijke, zachtaardige man, terwijl hij de geschiedenis is ingegaan als een wrede moordenaar.

Vanaf zijn ziekbed probeert 
Grant, geholpen door vrienden en kennissen, een historisch raadsel te ontrafelen. De theorieën die hij gaandeweg ontwikkelt, test hij uit op de artsen en verpleegsters die hem verzorgen. Want wat als de geschiedenisboeken het mis hebben?

Josephine Tey (Elizabeth MacKintosh, 1896–1952) geldt als een van de belangrijkste misdaadschrijfsters van de twintigste eeuw. De heksen van Milford uit 1948 (dat in een nieuwe editie bij Manteau verscheen in 2023) en Een koninkrijk voor een moord uit 1951 worden nog steeds als hoogtepunten in het genre beschouwd. 

Tey, de grande dame van de detective, wordt ook wel vergeleken met haar beroemde tijdgenote Agatha Christie. De klassieker Een koninkrijk voor een moord is nu dus eindelijk weer verkrijgbaar in het Nederlands.

08 juni 2024

Wordt verwacht 592 (nieuws, 2024)

Na de dood van een Australische backpacker



Op 5 september publiceert uitgeverij A.W. Bruna de thriller Grenzeloos van Jørn Lier Horst. Een nieuw deel in de serie rond inspecteur William Wisting.

Een auto wordt langs de kant van de weg achtergelaten.

In het voertuig wacht de oplossing van een complex moordmysterie.


William Wisting wordt benaderd door de leider van een online groep die samen met hem een moordzaak wil oplossen: de dood van de Australische backpacker Ruby Thompson.

Een van de actievere leden van de groep, Astria, zou zogezegd uit Noorwegen komen. Maar net nadat Astria aan de andere groepsleden had verkondigd dat ze dicht bij het oplossen van het mysterie was, ging ze offline. Sindsdien heeft niemand in de groep nog iets van haar vernomen.

Met enige tegenzin moet Wisting toegeven dat hij gefascineerd is door het onorthodoxe onderzoek. Al gauw bevindt hij zich diep in een zaak met talrijke aanwijzingen en verbindingen. Maar of die nu allemaal even betrouwbaar zijn…

Jørn Lier Horst (1970) heeft zich met zijn bekroonde misdaadserie over inspecteur William Wisting gevoegd bij de elite van de Scandinavische thrillerschrijvers. Voordat hij zich fulltime aan het schrijven wijdde, werkte hij als hoofd van de recherche in het Noorse district Vestfold. Van zijn boeken zijn meer dan een miljoen exemplaren verkocht in Noorwegen.

Op adrenaline (nieuws, 2024)

Vader en dochter speuren in nieuwe thriller Richard Osman



Bij uitgeverij Cargo verschijnt op 5 september Voor al uw moordzaken, het eerste deel van een nieuwe serie van Richard Osman. De Nederlandse vertaling van deze thriller verschijnt een week vóór de Engelse editie. En is dus een wereldprimeur, stelt de uitgever.

De nieuwe serie is volgens de uitgeverij 'hilarisch' en presenteert 'een iconisch nieuw duo': een vader-en-dochterdetectiveteam dat wereldwijd moorden oplost.

Steve Wheeler is gepensioneerd. Af en toe doet hij nog wat recherchewerk, maar hij geniet vooral van zijn rus, meedoen aan pubquizzen, zijn favoriete bankje en zijn kat die op hem wacht als hij thuiskomt. Een avontuurlijk leven laat hij inmiddels over aan zijn schoondochter.

Amy Wheeler leeft namelijk op adrenaline en wil niks weten van rust en kalmte. Ze werkt als privébeveiliger en is op een afgelegen eiland om de wereldberoemde schrijfster Rosie D'Antonio in leven te houden. 

Op zich een makkelijke klus, maar een lijk, een zak geld en een moordenaar die het op Amy heeft gemunt, zorgen ervoor dat ze de hulp inroept van de enige persono die ze vertrouwt. Het is het begin van een wereldwijde race tegen de klok. Kunnen Amy en Steve een moordbeluste vijand een stap voor blijven?

Richard Osman is schrijver en presentator van populaire programma’s op de BBC. Zijn serie rond de sympathieke bejaarde speurders Elizabeth, Joyce, Ron en Ibrahim is wereldwijd een groot succes, en bestaat uit de delen De moordclub (op donderdag), De man die twee keer doodging, Het schot dat niemand raakte en De laatste duivel die sterft. Steven Spielberg verfilmt momenteel het eerste boek De moordclub (op donderdag).

Er zijn meer dan 70.000 exemplaren van de boeken van Richard Osman verkocht in Nederland en Vlaanderen, en 15 miljoen exemplaren wereldwijd.
 

05 juni 2024

Gesignaleerd 627 (nieuws, 2024)

Jørn Lier Horst & Thomas Enger - Schuld



Bij uitgeverij A.W. Bruna is recent verschenen de thriller Schuld, de vijfde coproductie van de Noorse thrillerschrijvers Jørn Lier Horst en Thomas Enger. Over een cold case, een verknipte dader en een dodelijk spel.

Twee jaar geleden leidde rechercheur Alexander Blix het onderzoek naar de vermissing van de jonge moeder Elisabeth Eie. De zaak kwam tot stilstand toen Blix’ eigen dochter om het leven kwam en hij werd gearresteerd na het wreken van haar dood.

Blix is inmiddels vrij uit de gevangenis. Hij biedt de politie zijn hulp aan, maar die wil niets meer met hem te maken hebben. Ook al is hij inmiddels vrijgesproken, zijn carrière in de misdaadbestrijding is voorbij.

Maar de moordenaar van Elisabeth heeft hém nu gevonden en lokt hem naar zijn volgende slachtoffers. Hij maakt bovendien duidelijk dat hij details over Blix’ privéleven weet die hij met niemand ooit heeft gedeeld.

Journalist Emma Ramm is op haar beurt benaderd door het tienermeisje Carmen. Haar stiefvader is gearresteerd op verdenking van moord. Maar er is geen lichaam, noch zijn er andere verdachten.

Het lijkt erop dat Blix en Ramm alleen elkaar nog kunnen vertrouwen.

Jørn Lier Horst (1970) heeft zich met zijn bekroonde misdaadserie over inspecteur William Wisting gevoegd bij de elite van de Scandinavische thrillerschrijvers. Voordat hij zich fulltime aan het schrijven wijdde, werkte hij als hoofd van de recherche in het Noorse district Vestfold. Horsts werk is een unieke mix van spanning en realisme, en hij toont zich volgens zijn uitgever een uitstekend observator van menselijke interactie. Van zijn boeken zijn meer dan een miljoen exemplaren verkocht in Noorwegen.

Thomas Enger (Oslo, 1973) is de auteur van diverse thrillers, en hij is voormalig journalist en turnleraar. Zijn handelsmerk is zijn rauwe stijl in combinatie met een voorliefde voor maatschappelijke thematiek. Enger werkt ook als componist. Samen met Horst schrijft hij de  Blix & Ramm-thrillerreeks, waarin inmiddels de volgende boeken zijn verschenen: Nulpunt , Rookgordijn, Slagzij en Stigma.

Benieuwd? Dan is hier een leesfragment.

03 juni 2024

Das war einmal (nieuws, 2024)

Patricia Snel stopt met thrillers schrijven



Zeven thrillers heeft ze op haar naam staan, maar nu is Patricia Snel er klaar mee. Ze gaat op zoek naar nieuwe uitdagingen.

Verblind
, De violiste, De expat, Expat exit, De Jacht, De intrigant, Perfect match. Wie kent deze titels niet? Ze verschenen sinds 2010 op de covers van door Patricia Snel (1967) geschreven boeken. Haar debuut Verblind ging over de welig tierende wietteelt in West-Friesland, haar laatste thriller, Perfect match, over een flirt op een datingsite die verkeerd afloopt. 

Kort geleden verscheen een nieuw boek van de hand van het voormalig fotomodel, De vondeling van Veenhuizen. Geen thriller, maar een historische roman over twee wezen die de gelijknamige Drentse kolonie proberen te overleven. Opgedragen aan alle 8600 jongens en meisjes die naar de kinderkolonie werden gestuurd.

De research voor het boek vond ze een erg leuke bezigheid, vertelt Snel in een interview met Zin magazine. 'Voor mijn thrillers deed ik dat ook altijd. Maar na zeven thrillers had ik niet meer zo’n zin in dit genre.' Snel wilde nu een boek schrijven dat 'ertoe doet'. En toen kwam ineens De vondeling van Veenhuizen op haar pad.

Verwacht van Snel geen thrillers meer, zegt ze. 'Ik weet vrij zeker dat ik geen thrillers meer ga schrijven. Das war einmal. Ik wil vooruitkijken, mijzelf blijven ontwikkelen en daar passen nieuwe uitdagingen bij. Een historische roman schrijven is er zo een.' De vondeling van Veenhuizen staat nu zes weken in de Bestseller 60 met plaats 11 als hoogste positie.

Better safe than sorry (nieuws, 2024)


Platform SchrijversVeilig wil positie auteurs versterken




Het platform SchrijversVeilig is vandaag gelanceerd. Schrijvers en uitgevers die bedreigd of geïntimideerd worden, kunnen bij dit platform incidenten melden, advies inwinnen bij een helpdesk en ondersteuning krijgen na een naar voorval.

De boekensector heeft steeds vaker te maken met (online) bedreigingen en intimidatie. Dit speelt zich vooral online af, als schrijvers zich bijvoorbeeld mengen in de actualiteit. 

Het initiatief van de Auteursbond, de Groep Algemene Uitgevers en het ministerie van OCW, maakt gebruik van de expertise en middelen van het in 2019 gestarte PersVeilig.nl, dat zich specifiek op journalisten richt. Peter ter Velde, projectleider van PersVeilig, wordt ook projectleider van SchrijversVeilig. Op de site van Villamedia zegt hij: 'We hebben buitengewoon nare aanvallen gezien op schrijvers de afgelopen jaren. Aanvallen die over alle grenzen heengingen. Als SchrijversVeilig willen we er voor schrijvers zijn. We willen hen helpen en ondersteunen zo veel als we kunnen.'

SchrijversVeilig publiceert dit jaar een onderzoek onder auteurs om de grootte van de problematiek inzichtelijk te maken. Tot mei 2025 is er sprake van een pilotjaar. Daarna wordt besloten of het meldpunt voor schrijvers structureel wordt.

(Bron: Villamedia)

02 juni 2024

Gesignaleerd 626 (nieuws, 2024)

Kristiaan Vandenbussche - Amor



Bij uitgeverij Manteau verschijnt op 4 juni de thriller Amor van Kristiaan Vandenbussche. 

Het leven van Kikoto, een Congolese vluchteling, zal na een ontmoeting met de charmante flierefluiter John nooit meer hetzelfde zijn.

In dit verhaal brengen hun avonturen hen van de Vlaamse kust tot in de prachtige Italiaanse Dolomieten.

Kikoto en John, vluchtend en tegelijkertijd op zoek, komen op hun tocht van de ene benarde situatie in de andere terecht. Langzamerhand komt de lezer te weten komt wat de getraumatiseerde Kikoto zo kwelt.

Kristiaan Vandenbussche (1975) stamt uit een familie van magistraten en is zelf sinds 2000 advocaat aan de balie van Gent. Hij stond als strafpleiter al tientallen keren voor een hof van assisen en een correctionele rechtbank in zaken van moord en doodslag. Dat belet hem niet een volbloed avonturier te zijn, aldus de uitgever. Zijn ervaringen dienen als inspiratiebron voor zijn romans. Vandenbussche schreef eerder de thriller Cupido.

01 juni 2024

Gewikt en gewogen (nieuws, 2024)


Veel 'doelgroepthrillers', maar ook originele locaties onder inzendingen voor Gouden Strop




Verkeerde de jury van de Gouden Strop vorig jaar nog in mineur om het geringe aantal ingezonden boeken en verwachtten de juryleden dat het wel eens snel gedaan kon zijn met de Nederlandse thriller, het vijftal dat dit jaar de prijs toekende, is een stuk positiever. In het juryrapport wordt met gejuich geconstateerd dat er meer vrouwen meededen in de race, er ook meer boeken werden ingezonden en dat maar liefst twee debuten boven het maaiveld uitstaken. Winnaar Mathijs Deen is volgens de jury een 'warme' verteller. Zijn bekroonde thriller De Duiker is 'een meesterwerk'. 

Vlaamse uitgevers mogen al een paar jaar niet meer meedoen met de strijd om de belangrijkste Nederlandse thrillerprijs. Desondanks werden door maar liefst twintig uitgeverijen in totaal 51 titels ingezonden die geaccepteerd werden voor deelname. Tien meer dan vorig jaar, da's alvast een opsteker. 
Was de verdeling in 2023 nog bijna 50/50, dit jaar waren de vrouwen verreweg in de meerderheid: de ingezonden spannende boeken werden geschreven door 32 vrouwen, slechts 18 mannen en één mannenduo.

Het aantal debuten was net zo hoog als vorig jaar: vier stuks. Twee daarvan waren volgens de jury van zulke goede kwaliteit dat ze doordrongen tot de longlist van elf titels (de jury week hierin af van het reglement dat voorschrijft dat maximaal tien titels op de longlist mogen staan. 

In algemene zin merkte de jury op dat er heel veel Nederlandse thrillers bij waren van hoge kwaliteit. 'Het waren goedgeschreven boeken die ook nog ergens over gingen. Dat werd vooral duidelijk tijdens het vaststellen van de longlist. De jury heeft er bijna vijf uur over gedaan om elf boeken te kiezen die een plek op die longlist verdienden. Nadat er vijftien boeken geselecteerd waren, ontstond er een uitvoerige discussie. Hoe ga je van vijftien boeken, waar veel enthousiasme over bestond, naar elf? Het duurde even, maar dat is uiteindelijk gelukt.'

Doelgroepthrillers
De jury constateerde verder dat er veel ‘doelgroepthrillers’ bestaan: spannende boeken die zeker onderhoudend, vaak ook best goed geschreven en redelijk spannend zijn, maar tegelijkertijd net onvoldoende om boven het maaiveld uit te steken. 'Het viel op dat er tussen de 51 titels verschillende soorten thrillers zaten, die echt geschreven lijken te zijn voor een specifieke lezer: soms vakantiegangers, dan weer een groep vaste thrillerliefhebbers.' De juryleden weten allen vanuit hun professie dat er een brede groep thrillerlezers is die hiermee bediend wordt, en kan dat alleen maar toejuichen. 'Maar', zo stelde de jury, 'om de Gouden Strop te winnen is méér nodig dan dat. We hebben er als jury op gelet dat een thriller goed geschreven is, uiteraard spannend is, en daarnaast óók over een maatschappelijk of actueel thema gaat, opvalt door goede research of een inkijkje geeft in een voor de lezer ontoegankelijke of onbekende wereld.'

Herkenbare setting
De hele breedte van het genre thrillers is goed vertegenwoordigd, stelde de jury tevreden vast: van actiethrillers tot locked-room thrillers, van psychologische thrillers tot cosy crime. 'Er waren dit jaar aardig wat thrillers die zich afspeelden in de herkenbare setting van een familie of een gezin, en waar een geheim of een gebeurtenis uit het verleden zorgt voor een spannend plot. Maar dat is ook een risico: het kan er toe leiden dat het snel een beetje cliché wordt, en dat boeken onderling te veel op elkaar gaan lijken. Twee boeken met deze setting stegen daar volgens de jury écht boven uit, vandaar ook hun plek op de longlist.'

Terugkerend kritiekpunt blijft de begeleiding van de auteurs door hun uitgevers. De jury noemen de in hun ogen soms wat gebrekkige redactie 'vreselijk zonde'.  De jury stuikelde over lelijke dialogen of ongeloofwaardig geschetste personages. 

Blaartrekkend saai
Tijdens het beoordelen van de thrillers werd er - tussen de bijeenkomsten van de jury door - onderling druk overlegd in een appgroep. Een bloemlezing uit reacties op de gelezen thrillers: ‘geroutineerd’, maar ook ‘blaartrekkend saai’. Of berichten als ‘iets te voorspelbaar’, ‘goede opbouw’ of ‘spanning ondergeschikt’. Maar ook: ‘vlot geschreven’, ‘trefzeker’, ‘origineel’. De jury: 'Dat laat maar weer eens zien dat een boek altijd emotie oproept, en dat die emoties ook kunnen verschillen. Want: we waren het als jury lang niet altijd 100% met elkaar eens.'

Verder: 'In het oog springen de vaak originele locaties. In een aantal gevallen zijn die dusdanig goed opgetuigd, dat je als leek een inkijkje krijgt in een onbekende wereld, zoals een zeilboot op de Atlantische Oceaan tijdens een wereldreis, Praag tijdens de Koude Oorlog, het Delft van Vermeer, of het Europees Parlement. Maar ook de actualiteit wordt niet geschuwd, zoals de gevolgen van pesten, de geopolitieke situatie of het milieu. Bij de historische thrillers die zijn ingezonden was de jury erg onder de indruk van de zorgvuldige research die de auteurs gedaan hebben.'

Het is dit jaar de 39ste editie van de Gouden Strop, maar de prijs werd voor de 37ste keer uitgereikt. In 1988 en 1990 werd de prijs niet uitgereikt, omdat er onvoldoende inzendingen waren. De NBD Biblion Schaduwprijs is een aanmoedigingsprijs, ingesteld in 1997 door het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan de auteur van het spannendste (oorspronkelijk) Nederlandstalige debuut. De Schaduwprijs kent geen genomineerden, in het beste geval wel een winnaar.