27 oktober 2020

Voor meer toegankelijkheid (nieuws, 2020)

Warempel! Een nieuwe thrillerprijs!  



Het thrillergenre heeft er een nieuwe prijs bij. Velen hadden - ook de initiatiefnemer van De Spanningsblog - gedacht dat de Gouden Strop aan de wilgen zou worden gehangen, maar niets is minder waar. Ook volgend jaar wordt-ie uitgereikt. En niet alleen de bekende Strop en de Schaduwprijs. Aan het prijzencircus wordt nu De Zilveren Strop toegevoegd: de prijs voor het beste spannende korte verhaal. 


Onder de vlag van De Gouden Strop wordt in 2021 voor het eerst De Zilveren Strop uitgereikt voor het beste Nederlandse spannende korte verhaal. Stichting Gouden Strop koesterde al lange tijd een wens om ook voor het spannende korte verhaal een eigen prijs in het leven te roepen, naast De Gouden Strop (voor beste thriller) en de Schaduwprijs (voor beste thrillerdebuut).

Het korte verhaal is een aparte categorie, het schrijven ervan vereist een andere techniek en een ander talent dan het schrijven van een spannend boek. Voorzitter van de Stichting Gouden Strop Charles den Tex: ‘Dit is een belangrijke uitbreiding, met de Zilveren Strop kunnen we de toegankelijkheid en de aantrekkelijkheid van de misdaadliteratuur nog verder vergroten.’

De Zilveren Strop Schrijfwedstrijd is open voor ervaren en minder ervaren schrijvers van spannende korte verhalen van maximaal 7.500 woorden. De hoofdprijs bedraagt 500 euro en de vijf beste verhalen worden gebundeld in een e-book, dat op de site van lezersplatform Hebban.nl gedownload kan worden. 

De eindjury is begin 2021 bekend. De inzendtermijn start op 1 februari a.s. In juni 2021 worden de winnaars van De Gouden Strop, De Zilveren Strop en De Schaduwprijs bekendgemaakt. Om kandidaat-deelnemers aan te moedigen wordt in januari een kort verhaal van drievoudig Gouden Strop-winnaar Tomas Ross gepubliceerd.  

Voor de winnaar van De Zilveren Strop is naast een hoofdprijs van 500 euro (inclusief publicatievergoeding) ook een goodiebag en een publicatie in ebundel weggelegd. Voor de vier runners up staat een bedrag van 50 euro (publicatievergoeding) klaar. Het verhaal moet in correct Nederlands zijn geschreven, nieuw (uiteraard) en nog niet eerder ergens gepubliceerd (online of in print). Iedereen met een verhaal dat aan deze voorwaarden voldoet, kan meedoen. Er is wel een inschrijfgeld van 10 euro per verhaal als voorwaarde gesteld.

Meer informatie op: www.hebban.nl/zilveren-strop 


26 oktober 2020

En terecht (nieuws, 2020)

Jacob Vis (r) krijgt uit handen van Jan Slagter de Gouden Vleermuis (foto: Richard Jetten

Jacob Vis wint MAX Gouden Vleermuis 
 



Vorig jaar zag hij de prijs aan zijn neus voorbij gaan en in handen vallen van Esther Verhoef. Maar dit jaar kreeg Jacob Vis dan toch echt de bekroning die hij verdient. Gisteren won hij de MAX Gouden Vleermuis 2020. 

Voorztter Jan Slagter van Omroep MAX reikte hem de MAX Gouden Vleermuis 2020 uit en een cheque met een geldbedrag van 5.000 euro. Weliswaar in een aangepaste coronaproof setting, maar de vreugde bij de winnaar was er niet minder om. De jury, bestaande uit Cees van Rhienen (voorzitter), Coenraad de Kat en Guy Doms, riep Jacob Vis unaniem uit tot winnaar.

Er waren 41 aanmeldingen binnengekomen voor een nominatie, waarvan er 3 niet aan de voorwaarden voldeden en er dus uiteindelijk 38 potentiële kanshebbers waren. Hiervan zijn er na rijp beraad 15 op de longlist geplaatst. De uiteindelijke shortlist van de jury bestond, naast Jacob Vis, uit Corine Hartman, Loes den Hollander, Simone van der Vlugt, Toni Coppers en Sebastian Fitzek. Degenen van hen die niet aanwezig konden zijn, waren via een speciale videoverbinding toch in staat om bekendmaking en prijsuitreiking te volgen.

De jury zegt minutieus onderzoek naar het totale werk van de voorgedragen auteurs te hebben verricht. Ook bestudeerde het driemanschap wat hun oeuvre betekent voor lezerswaarderingen, maatschappelijke bijdragen en bijdragen aan het genre. Waar het vorig jaar bij de toekenning van de prijs aan Esther Verhoef vooral om de grote getallen ging (lees: aantal verkocht boeken), werd Vis door de jury geroemd om zijn omvangrijke hoeveelheid boeken, die 'nagenoeg allemaal een maatschappelijk onderwerp als thema hebben. Niet altijd actueel maar zowel naar het verleden als naar de toekomst kijkend.'

Over een van zijn boeken zei een lezer: ‘De auteur heeft een zeer objectieve pen geleid, die nimmer een gelijk naar de een of de ander heeft gegund maar de conclusie aan de lezer laat. Ook de regelmatige opkomende twijfels of een eerder gemaakte keuze toch wel de juiste is geweest, komt met regelmaat terug. Het is geen zaak om het gelijk aan een van de personen te geven maar begrip te ontwikkelen voor ieders keuze en achterliggende gedachte’.

Een citaat uit de recensie van een van Vis' boeken: ‘Scherp, actueel en bijna griezelig realistisch’. Vis doet grondige research voordat zijn pen nog maar bewogen heeft.

Vanaf 2013 werd de Gouden Vleermuis achtereenvolgens uitgereikt aan de Nederlandse schrijvers Charles den Tex, Tomas Ross en René Appel, de Zweedse schrijver Håkan Nesser, vervolgens aan zijn landgenote Sara Löwestam en in 2018 aan het Nederlands schrijversechtpaar Theo en Marianne Hoogstraaten. In 2019 werd de eerste MAX Gouden Vleermuis verdiend gewonnen door Esther Verhoef


De genomineerde auteurs Loes den Hollander, Simone van der Vlugt en Toni Coppers en de winnaar Jacob Vis (foto: Richard Jetten)


Bronzen Vleermuis
Voor het eerst was er dit jaar ook een Bronzen Vleermuis te winnen: de prijs voor de beste debuutthriller. Deze werd gewonnen door het duo Mohlin & Nyström uit Zweden met hun eersteling Het laatste leven. De prijs, een geldbedrag van 500 euro, werd in ontvangst genomen door een vertegenwoordiger van hun Nederlandse uitgeverij.  

25 oktober 2020

Te veel op het spel (nieuws, 2020)


Peter Römer gebruikt Rijksmuseum als spannend decor 
 



Voor uitgeverij De Fontein bouwt hij de succesvolle Baantjer-reeks verder uit. En met zijn vrouw Annet Hock schreef hij voor A.W. Bruna twee thrillers. Voor de laatste uitgeverij brengt hij Peter Römer nu in zijn eentje een standalone thriller uit. De lezers mogen vanaf januari 2021 bepalen over Een meesterstuk een meesterstuk is. 


'Wat speelt er zich allemaal af in de kunstwereld waar wij geen weet van hebben? Na het lezen van Peter Römers thriller Een meesterstuk staat één ding vast: een bezoek aan het Rijksmuseum zal nooit meer hetzelfde zijn.' Aldus uitgeverij A.W. Bruna. 

Veel van de schilderijen die in het museum hangen bevatten meer afbeeldingen dan je op het eerste gezicht kunt zien. Er schuilen kunstwerken onder de kunstwerken! In tijden dat kunst minder heilig was werden er geregeld doeken versneden en hergebruikt of domweg overgeschilderd. Ook door meesters als Rembrandt en Van Gogh. Met moderne technologie kan worden ontdekt wat er onder eeuwenoude schilderijen verborgen zit. Maar het is niet altijd in ieders belang dat dat bekend wordt..

Met dit gegeven heeft Römer 'een pageturner met de allure van een internationale actiethriller' geschreven die zich afspeelt in Amsterdam, Den Haag, Sint-Petersburg, Genève en Parijs.

Over Een meesterstuk: Jacques en Anton, twee oude vrienden, vinden kort na elkaar de dood. De een pleegt zelfmoord, de ander sterft twee maanden later aan een hartaanval. Een tragische samenloop van omstandigheden, naar het zich laat aanzien. In elk geval legt niemand een verband met de opzienbarende ontdekking die de twee mannen kort daarvoor hebben gedaan. Wat ook niet kan, want ze hebben hun vondst angstvallig geheim gehouden... dachten ze.

Dertig jaar later wordt op klaarlichte dag de Amsterdamse kunsthandelaar Louis Post in zijn winkel in de Nieuwe Spiegelstraat vermoord. Professor Arjen Hageveld denkt te weten waarom. Het heeft te maken met het schilderij van de relatief onbekende achttiende-eeuwse schilder Isaac Pietersz waar een van zijn studenten al maandenlang onderzoek naar doet. Een schilderij met een geheim dat de professor enkele dagen eerder met de kunsthandelaar had gedeeld.

Katja Hiemstra heeft in eerste instantie geen flauw idee hoe opzienbarend de ontdekking is die ze tijdens haar afstudeerproject heeft gedaan. Voor haar heeft het schilderij van Pietersz vooral persoonlijke waarde – het doek heeft ooit toebehoord aan haar grootvader Anton. Maar het proces dat zij onbewust in gang heeft gezet, valt niet meer te stoppen. Er staat veel op het spel, te veel, en niemand – niet in Genève, niet in Sint-Petersburg en zeker niet in Den Haag – kan zich veroorloven te verliezen...

Peter Römer is acteur, regisseur en schrijver. Hij bedacht en produceerde de zeer populaire tv-serie Baantjer en zette na het overlijden van de auteur de succesvolle boekenserie over rechercheur De Cock van bureau Warmoesstraat voort.

24 oktober 2020

Kleine groep schrijvers (nieuws, 2020)

Michael Robotham wint Gold Dagger  



Michael Robotham heeft de Gold Dagger gewonnen voor zijn thriller Good Girl, Bad Girl. Hij is de eerste Australische schrijver die voor de tweede keer met deze prestigieuze prijs van de Britse Crime Writers' Association aan de haal gaat. 

De in 2018 overleden Peter Temple was - in 2007 - de eerste Australiër die de Gold Dagger won. Robotham won zijn eerste Gold Dagger in 2015, gevolgd door Jane Harper in 2017.

Het bekroonde boek is de eerste in de reeks waarin forensisch psycholoog Cyrus Haven de hoofdrol speelt. Het verscheen in 2019 in Nederlandse vertaling onder de titel Meisje zonder verleden. Het tweede boek in deze serie, Meisje zonder leugens, ligt sinds september in de boekhandel. Hiervoor schreef Robotham een succesvolle reeks over de briljante, met de ziekte van Parkinson kampende psycholoog Joe O' Loughlin.

Robothams veertiende boek begint wanneer er een meisje wordt gevonden in een huis waar zich een afschuwelijk drama heeft afgespeeld. Ze is uitgehongerd en vies, en wil niemand vertellen wie ze is, hoe oud ze is of waar ze vandaan komt. Misschien is ze twaalf, misschien vijftien.

Niemand heeft haar als vermist opgegeven, en ook een DNA-test geeft geen uitsluitsel over haar identiteit. Iemand geeft haar de naam Evie Cormac, en ze krijgt een plaatsje in een gesloten jeugdinstelling.

Zes jaar later claimt Evie dat ze achttien is en klaar om de wijde wereld in te trekken. Psycholoog Cyrus Haven moet bepalen of Evie zelfstandig genoeg is om de instelling te verlaten. Cyrus had zich op alles voorbereid, maar niet op deze fascinerende en gevaarlijke jonge vrouw, die de gave heeft te kunnen zien wie er liegt. En blijkbaar vertelt niemand in haar omgeving de waarheid.

De prijsuitreiking was - vanwege corona - een online evenement. Om half zes 's ochtends Australische tijd zat Robotham al anderhalf uur bloednerveus achter zijn computer. 'Ik zat aan de koffie, terwijl alle andere auteurs aan de whisky of champagne zaten.' Robotham vindt het een grote eer dat hij voor de tweede keer heeft gewonnen. 'Dat is slechts voorbehouden aan een kleine groep schrijvers, onder wie Ruth Rendell en mijn absolute literaire held John le Carré.'

Bron: The Sydney Morning Herald

Robert Harris - V2 ( 2020)

Brein achter V2 is ook een good guy  



(Door Hans Knegtmans)

De thriller V2 heeft twee hoofdpersonen. Dat gebeurt wel vaker. Wat het bijzonder maakt, is dat de twee personages elkaar niet kennen. Ze weten zelfs niet van elkaars bestaan. Pas vijf bladzijden voor het eind ontmoeten ze elkaar. Dat lijkt misschien wat geforceerd, maar ster-auteur Robert Harris heeft er geen moeite mee. De lezer evenmin, al is het even wennen aan deze constructie. Het ene hoofdstuk gaat over persoon A, het volgende over persoon B, enzovoort. Niets aan de hand.

De romanpersonages zijn verzonnen. Op twee na, maar die vervullen geen hoofdrol in het verhaal, en de niet-ingevoerde lezer merkt het verschil niet.

Dr. Rudi Graf, 'technisch verbindingsofficier' bij het Duitse leger, wordt in november 1944 naar de Hollandse kust gestuurd. Graf is het brein achter de beruchte superbommenwerper V2, (een afkorting van Vergeltungswaffen 2) waarmee de Duitsers hoopten Londen van de kaart te kunnen vegen. Uiteindelijk bleek dat te hoog gegrepen, al bracht de eerste V2-aanslag onherstelbare schade en vielen er 160 doden.

De tweede persoon is een buitenstaander, wier leven tot dan toe weliswaar niet onbesproken is - zo heeft ze een relatie met een getrouwde man - maar haar feitelijke rol in de oorlog is van vreedzame aard. Dat Kay Caton-Walsh toch bij de vijandelijkheden betrokken raakt, heeft een praktische reden. Zij heeft een scherp oog voor fotografie en de Engelse geheime dienst beschouwt haar als bruikbare kracht om te ontdekken waar aan de Hollandse kust de lanceerbasis van de gevreesde V2's zich bevindt.

Terug weer naar raketgeleerde Rudi Graf. Die was toch zo fout als maar mogelijk met zijn V2? Ja en nee. Want hij heeft op de eerste rang mogen zien waar de Wehrmacht toe in staat is, en dat laat hem niet onberoerd. Sterker nog, met gevaar voor eigen leven redt hij een Nederlandse verzetsvrouw van arrestatie en executie.

Deze transformatie van slechterik tot good guy vergt wel erg veel van de lezer. Maar afgezien van die ene faux pas maakt de auteur zijn reputatie van intelligent verteller meer dan waar. V2 is een boek dat je met een gerust hart cadeau kunt geven, zelfs aan vrienden die weinig op hebben met spannende boeken.

Robert Harris - V2. Uitgeverij Cargo, 368 pag.

Deze recensie, met toestemming van de auteur overgenomen, verscheen eerder in Het Parool. 

23 oktober 2020

Gesignaleerd 492 (nieuws, 2020)

Lawrence Osborne - Het glazen Koninkrijk  



'Lawrence Osborne doet zeker niet onder voor Graham Greene.' Zegt uitgeverij Prometheus die onlangs zijn nieuwste boek Het glazen Koninkrijk op de markt bracht. En nog meer loftuitingen: Het boek 'is een briljant en verontrustend verhaal over wreedheid en psychologische beïnvloeding. Lawrence Osborne toont zich een meester in sfeer en spanning en betovert de lezer met een blik op het kruispunt van lotsbestemming en menselijke hebzucht.'

Bangkok is het decor van het verhaal. Sarah Mullins is van New York naar de Thaise hoofdstad gevlucht om te verdwijnen. Ze huurt een appartement in het Koninkrijk, een toonbeeld van vergane glorie.

In de bedwelmende hitte van Bangkok raakt Sarah tijdens een vriendinnenavond met poker, drank, roddels en marihuana in de ban van drie mysterieuze expatvrouwen: de Chileense chef-kok Ximena van restaurant De Eiffel; de Britse hotelmanager Nat, die een eigenaardige man en een nog eigenaardiger werkster heeft; en ten slotte is er de verleidelijke Mali, die heeft besloten Sarahs pantser te doorbreken en haar mee te slepen in haar glamourwereld vol duistere spelletjes.

Op het moment dat het leger een staatsgreep pleegt is Sarah getuige van een gruwelijke moord, gevolgd door een aantal geheimzinnige verdwijningen. Het veilige Koninkrijk voelt steeds meer aan als een val. Verbeelding en werkelijkheid beginnen door elkaar te lopen. Wie kan ze nog vertrouwen?

Lawrence Osborne (1958), 'een erfgenaam van Graham Greene', aldus ook al The New York Times, woonde in onder meer Parijs, New York, Mexico, Istanbul en tegenwoordig in Bangkok. In 2018 verscheen zijn roman Schitterende dieren.





22 oktober 2020

Een onverklaarbare bocht (nieuws, 2020)

Managementprofessor schrijft thriller over eeuwig leven  



De Vlaamse Steven Van Belleghem is een veelgevraagd spreker op congressen, workshops en 'business coaching sessies'. Hij schreef vijf managementboeken die bestseller werden. Nu gooit het over een andere boeg. Bij uitgeverij Manteau verschijnt op 5 november zijn fictiedebuut Eternal. Een spannend boek over de wereld in 2041.  

Door documentaires als The Social Dilemma en de grootschalige beïnvloeding via sociale media van de Brexit poll en de Amerikaanse presidentsverkiezingen is de wereld zich ondertussen beter bewust van de gevaren van nieuwe technologie.

Wat als dit nog maar het begin is?

Sociale media en reclame beïnvloeden onze hersenen op een indirecte manier. Wat als technologiebedrijven de mogelijkheid krijgen om onze hersenen rechtstreeks te manipuleren waardoor elke vorm van vrij denken uitgeschakeld wordt?

'Steven Van Belleghem bouwt een toekomstwereld op met de kennis die hij heeft van wat we over twintig jaar aan technologie kunnen verwachten', aldus uitgeverij Manteau. 'Het spannende plot met onverwachte wendingen maakt Eternal tot een boek dat je niet snel kunt wegleggen.'

Het verhaal: Het is 25 november 2041. Op de San Mateobrug in San Francisco maakt een zelfrijdende auto een onverklaarbare bocht naar links en rijdt abrupt het water in. Een dringende audioboodschap van de passagier blijkt dan ook nog eens geblokkeerd te zijn.

Romy Bell, collega van de passagier en projectleider bij het hightechbedrijf X-Com, besluit in een reflex op de vlucht te slaan; een keuze waar ze geen spijt van krijgt. In een paar uur tijd verandert de dag die het hoogtepunt van haar carrière had moeten zijn in een nachtmerrie vol beklemmende angst, slachtoffers en achtervolgingen.

Hoe ziet de wereld eruit in 2041? Volgens Van Belleghem zo: 
China is dé supermacht van de wereld.
Artificiële intelligentie en vergevorderde automatisering is onderdeel van het dagelijks leven.
De mensheid vertrouwt op technologie om alle aspecten van hun dagelijks leven te begeleiden.
Er is een groot vertrouwen in technologie omdat de overheid een ethische commissie heeft die 100% garantie biedt op eerlijke en positieve algoritmes.
De gezondheidszorg werkt proactief: zorgen dat mensen niet meer ziek worden.

'Ik heb deze thriller geschreven over een toekomst waarvan ikzelf denk dat het wel eens echt zou kunnen gebeuren', aldus Steven Van Belleghem, ondernemer, professor marketing aan de Vlerick Business School en docent aan de London Business School. Hij schreef vijf managementboeken die internationale bestsellers zijn en is een autoriteit als spreker en inspirator om bedrijven te laten nadenken over de toekomst en de impact van technologie op het zakenleven en de maatschappij.

14 oktober 2020

Operatie Grau (nieuws, 2020)


Het net sluit zich om de Führer  




Bij uitgeverij Lannoo verschijnt deze week De jacht op de Führer van Michiel Janzen. De uitgever bestempelt het boek als 'een duizelingwekkende faction-thriller over de laatste dagen in de Führerbunker'.

Berlijn, 17 maart 1945. Adolf Hitler roept de hulp in van zijn favoriete commando, Otto Skorzeny, om hem te helpen ontsnappen uit zijn bunker in de belegerde stad. Skorzeny heeft voor deze ontsnappingspoging, Operatie Grau, drie scenario's gereed.


Maar naarmate de tijd vordert, lijkt geen enkel scenario meer uitvoerbaar. Zowel de Russen als de Britten komen stilaan dichterbij. Het net sluit aan alle kanten. De jacht op de nazidictator is begonnen.

De uitgever is opgetogen over deze thriller, zo blijkt uit de volgende aanbeveling: 'Berlijn, Londen, Moskou. Chaos. Het nieuwste verhaal van Michiel Janzen is de eerste thriller over de laatste dagen van Adolf Hitler. Beleef de ondergang van Europa's grootste schurk tijdens de apocalyptische instorting van het Derde Rijk, een tijd van ongezien geweld, spionage en intrige.

Een verhaal rijk aan geschiedenis en nog rijker aan historische feiten die je versteld zullen doen staan. Een must-read voor liefhebbers van Philip Kerr, Robert Harris en iedereen met een fascinatie voor de thematiek van Der Untergang.'

Michiel Janzen woont in Den Haag en schrijft faction-verhalen die dicht tegen de werkelijkheid aan schuren. Hij publiceerde eerder al De aanslag die moest gebeuren (2018) en Hitlers geheime Ardennencommando (2019).

09 oktober 2020

Niets is zeker (nieuws, 2020)

Stichting Lira is redder-in-Gouden-Stropnood  



Wie won dit jaar de Gouden Strop? En wie ging er met de Schaduwprijs aan de haal? Niet meteen gaan googelen, maar graaf eens diep in het geheugen. Lastig, niet? De 2020-editie van deze thrilleronderscheiding ligt bij weinig liefhebbers van het genre in het geheugen verankerd. Gelukkig krijgen deze literaire prijzen volgend jaar nog een kans. En dit allemaal dankzij Stichting Lira. 

Voor de winnaar van de Gouden Strop 2021 ligt een cheque van 10.000 euro klaar. De laureaat van de Schaduwprijs krijgt duizend euro op zijn/haar rekening bijgeschreven. Als de Stichting Lira niet in de buidel had getast zouden de winnaars slechts met een trofee naar huis zijn gegaan. Wellicht was er zelfs geen race om de thrillerprijzen geweest.

'We zijn heel blij met de Stichting Lira, redder in de nood', zegt thrillerauteur Charles den Tex, drievoudig winnaar en voorzitter van de Stichting Gouden Strop. 'De toekomst van de prijs blijft altijd een punt van aandacht.'

'Sponsoring is helaas geen vanzelfsprekendheid meer, alle literaire prijzen hebben daarmee te maken. De Jaarlijkse Literatuurprijs wordt nu gesteund door de Boekenbon en dat is ook al niet een gewoon bedrijf. De Librisprijs is van de Libris boekhandels.'

Het zoeken naar een enthousiaste geldschieter zal blijven doorgaan, stelt Den Tex, die ook blij is met de samenwerking met het AD. 'We hopen dat die nog een tijdje kan blijven. Maar niets is zeker.Ik hoop ook weer op een gewone bekendmaking/uitreiking maar het coronamonster is hardnekkig. We houden rekening met een tweede online-uitreiking.

In mei van dit jaar vond de uitreiking van de Gouden Strop 'vanwege corona' online plaats. Dat gebeurde op de website van het Algemeen Dagblad. De bekendmaking van de winnaar door juryvoorzitter Koen Voskuil was binnen een vloek en een zucht voorbij. Ook voor de komende editie bekleedt de misdaadjournalist van het AD het voorzitterschap. Arno Ruitenbeek (freelance journalist en recensent oa VN’s Detective & Thrillergids) en Rolf Bos (freelance journalist en recensent van Hebban.nl) zitten net als vorig jaar ook weer in de jury. Nieuw zijn de twee juryleden Ellis Gielen ('gepassioneerd thrillerverkoopster' bij boekhandel Stevens in Hoofddorp) en Amber Martensen (‘Stoerste thrillerverkoopster van Nederland 2020’, van boekhandel Thomas in Bergen).

Deze jury zal beide winnaars bepalen, zowel voor het beste spannende boek en voor het beste spannende debuut. De verschijningsperiode van de inzendingen loopt van 1 maart 2020 tot 1 maart 2021. Titels kunnen tot half december dit jaar worden aangemeld. Naar verwachting wordt in week 19 (omstreeks 10 mei) de shortlist van de Gouden Strop bekendgemaakt – de Schaduwprijs kent geen shortlist. In week 23 (rond 7 juni) volgt de bekendmaking van de winnaars van de Gouden Strop en Schaduwprijs. Of dat met een live-evenement zal zijn of niet is vooralsnog niet zeker. Er wordt op twee uitreik-scenario’s gebroed.

Kijk voor de winnaars van de Gouden Strop en de Schaduwprijs 2020 op de website van de Nederlandse Thrillerprijs. 

Krampachtig gedoe (nieuws, 2020)

René Appel: 'Klagen is geen productieve emotie'   



Schrijver René Appel zul je niet horen als er neergekeken wordt op het thrillergenre. Hij heeft totaal geen behoefte zich ertegen te verdedigen. 'Ik vind het volstrekt onbelangrijk en voel me niet minderwaardig', zegt hij in een interview met Nu.nl.

René Appel
schrijft al meer dan dertig jaar thrillers. In september werd hij 75 jaar. Nu is zijn vijfentwintigste spannende boek verschenen: Overschot.

Tegenover de website zegt hij dat hij de eerste was die in Nederland het type boeken schreef dat zijn favoriete auteur Patricia Highsmith publiceerde: de psychologische thriller. Appel: 'Ik ben dol op het van-kwaad-tot-erger-scenario.'

De digitalisering heeft nauwelijks invloed gehad op hoe hij zijn boeken schrijft. 'Ik heb constant ideeën voor nieuwe verhalen en ben nog altijd dol op het scenario, waarin een situatie volledig uit de hand loopt. In die zin is er in mijn manier van werken niets veranderd.'

Van het idee dat thrillers geen volwaardige literatuur zijn, heeft Appel geen last. 'Andere schrijvers willen zich daar misschien tegen uitspreken: 'Ik mag niet met de grote jongens meedoen, ik ben ook belangrijk, ik ben ook goed!' Krampachtig, vind ik dat. Het is geen productieve emotie.' Toch wordt hem nog steeds gevraagd wanneer hij een literaire roman gaat schrijven. 'Een 'echte' roman, bedoelen ze eigenlijk daarmee. Terwijl, je vraagt toch ook niet aan A.F.Th. van der Heijden wanneer hij nou eindelijk eens een thriller gaat schrijven?'

(Bron: Nu.nl)

08 oktober 2020

Zeg nooit nooit (nieuws, 2020)

Afscheidsbonus voor Hilde Vandermeeren  



Recent gaf ze aan met schrijven te stoppen en terug te keren naar het onderwijs. En twee dagen nadat ze dat besluit wereldkundig maakte, kreeg de Vlaamse thrillerschrijfster Hilde Vandermeeren nog een mooi afscheidscadeautje: de wereldwijde Engelse vertaalrechten van haar thriller Scorpio zijn verkocht aan het prestigieuze Pushkin Press.


Deze Britse onafhankelijke uitgeverij is niet onbekend met werk van Nederlandstalige bodem. Zo gaf ze eerder Lampje van Annet Schaap, Minoes en Pluk van de Petteflet van Annie M.G. Schmidt, Zwerveling van Peter van den Ende, Wil van Jeroen Olyslaegers en meerdere titels van Gerard Reve, Erwin Mortier, Willem Frederik Hermans en Eva Meijer uit. 

Scorpio wordt onderdeel van Pushkin Press' nieuwe serie Walter presents, een samenwerking met televisieproducent Walter Iuzzolino. De vertaling van Scorpio is in handen van Laura Watkinson

In de thriller ontwaakt Gaelle na een weekendje met het gezin in een psychiatrisch ziekenhuis in Berlijn. Ze is gewond en herinnert zich niet wat daaraan is voorafgegaan. De politie verdenkt haar van poging tot moord op haar zevenjarig zoontje. Ze weigert dat te geloven en gaat op zoek naar de waarheid. Daarbij overschrijdt ze steeds meer grenzen en wordt opgejaagd wild.

Michael is een huurmoordenaar in dienst van Scorpio. Deze organisatie ontziet niemand, wie tegen haar regels ingaat tekent zijn eigen doodvonnis. Een onomkeerbare beslissing verandert Michaels leven.
De een leeft door te doden, de ander doodt om te overleven. Wat als hun wegen elkaar kruisen?

Hilde Vandermeeren maakte eind augustus bekend definitief te stoppen met schrijven. Reden was het jarenlange gebrek aan waardering in Vlaanderen voor vrouwelijke misdaadauteurs van eigen bodem. In een reactie op de verkoop van de vertaalrechten meldt ze: 'Dat mooie nieuws zal mijn beslissing niet meteen beïnvloeden, maar wie weet neem ik ooit nog weer de pen ter hand…'

03 oktober 2020

Kanshebbers (nieuws, 2020)

Jacob Vis opnieuw genomineerd voor Gouden Vleermuis  



Jacob Vis zag vorig jaar de MAX Gouden Vleermuis aan zijn neus voorbijgaan en in handen vallen van Esther Verhoef. Maar de thrillerveteraan maakt eind deze maand opnieuw kans op deze oeuvreprijs van het Nederlands Thrillerfestival. Zijn naam staat namelijk op de shortlist.

Jacob Vis
heeft niet de minste tegenstanders. Corine Hartman en Simone van der Vlugt, in 2019 genomineerd, zijn ook nu weer in de race. Verder voegen bestsellerauteurs Loes den Hollander en de Duitser Sebastian Fitzek zich bij dit gezelschap. Ook de Vlaamse auteur Toni Coppers behoort tot de kanshebbers. 

De Gouden Vleermuis wordt sinds 2013 uitgereikt. Charles den Tex was de eerste die de fragiele trofee in de handen kreeg gedrukt. Daarna volgden Tomas Ross, René Appel, Hákan Nesser, Sara Löwestam, Theo en Marianne Hoogstraaten en Esther Verhoef. De winnaar wordt zondag 25 oktober bekendgemaakt. Aan de prijs is een geldbedrag van 5.000 euro verbonden.

De shortlist voor de MAX Bronzen Vleermuis is ook bekend. De volgende boeken zijn genomineerd voor deze debuutprijs: De Rus (Hans Faber), Het laatste leven (Mohlin & Nyström), Onmacht (Yvonne Doorduyn),  Perfecte resten (Helen Fields), Stilleven (Marieke Damen) en Winterland (Kim Faber & Janni Pedersen). Het winnende boek wordt eveneens op 25 oktober bekendgemaakt. 



Wordt verwacht 472 (nieuws, 2020)

Een jong kind in de golven  



De toestroom van thrillers uit Scandinavië houdt maar niet op. Bij uitgeverij Cargo verschijnt op 15 oktober de thriller Winterwater van de Zweedse Susanne Jansson. De uitgeverij: 'Op steeds dezelfde dag in januari verdwijnt een jong kind in de golven. Welk gruwelijk geheim verbergt het water?'


Martin, zijn vrouw Alexandra en hun twee jonge kinderen zijn net verhuisd naar het oude zomerhuis van de familie, op een afgelegen eiland voor de kust van Zweden. Als Martin daar zijn driejarige zoon Adam een paar minuten uit het oog verliest om de telefoon op te nemen, is het jongetje verdwenen. Hij vindt alleen nog het rode emmertje waarmee Adam speelde, dobberend in de zee.

De politie concludeert dat Adam is verdronken en sluit het onderzoek. Martin belandt in een diepe depressie en zondert zich steeds verder af van zijn gezin, verteerd door schuld.

Dan vindt hij op de zolder van het huis een mysterieus logboek waarin melding wordt gemaakt van andere kinderen die in het huis woonden en hun dood vonden in de zee. Allemaal op dezelfde dag in januari, maar met tientallen jaren ertussen. Martins hoop dat Adam nog leeft wordt aangewakkerd en hij gaat op onderzoek uit in de kleine, afgezonderde gemeenschap.

Susanne Jansson (1972) werkte in Göteborg en New York als journalist en fotograaf. Het offerveen is haar eerste roman, en werd in Zweden met veel lof ontvangen; de rechten zijn inmiddels aan meer dan twintig landen verkocht.