27 mei 2016

Samen sta je sterk (nieuws, 2016)


BRITSE 'MOORDWIJVEN' ORGANISEREN FESTIVAL

The Killer Women, het collectief van misdaadschrijfsters die wonen dan wel werken in Londen, organiseren in oktober van dit jaar hun eerste thrillerfestival. Het evenement, gesponsord door een luisterboekproducent en een accountantskantoor wordt gehouden in de Shoreditch Town Hall in de Britse hoofdstad. In dit gebouw werd in 1888 onderzoek gedaan naar de moord op Mary Kelly, het laatste slachtoffer van Jack the Ripper.

Melanie McGrath, schrijfster en stuwende kracht achter de Killer Women, heeft al enkele auteurs weten te strikken voor het festival en het zijn niet alleen vrouwen. Naast Ann Cleeves, Martina Cole en Val McDermid heeft ook Mark Billingham al toegezegd te komen.

Het collectief werd eind 2014 opgericht en bestaat nu uit achttien leden, onder wie Paula Hawkins, auteur van de bestseller Het meisje in de trein. In Nederland is een soortgelijk gezelschap actief onder de naam Moordwijven.

(Bron: Hebban.nl)

Aangevreten door vogels (nieuws, 2016)

DERDE SPANNENDE ROMAN VAN BRUSSELMANS

Herman Brusselmans heeft de smaak van de policier te pakken. Na Zeik en Zeik en de moord op de poetsvrouw van Hugo Claus heeft de zelfbenoemde mooie jonge oppergod van de Vlaamse letteren met Zeik en het lijk op de dijk een derde misdaadroman aan zijn omvangrijke oeuvre toegevoegd. Ook in dit avontuur, verschenen bij uitgeverij Prometheus, moet de moordbrigade van Gent flink aan de bak.

Er ligt een lijk op de dijk, dat sporen draagt van een hard voorwerp en is aangevreten door vogels. Duidelijk is dat het slachtoffer, een onopvallende zestiger, op een criminele wijze om het leven is gebracht. De moordbrigade onder leiding van commissaris Übertrut en met de inspecteurs Zeik, El Bazaz, Compas en Broekgat, buigt zich over de kwestie.

De moordbrigade vraagt zich af wie de moordenaar is én ook wat de beste methode is om die vuige misdadiger in de kraag te vatten. Zullen de inspecteurs en hun baas het aankunnen om de aap uit de mouw te lokken?

Volgens Prometheus is ook deze derde spannende roman van Brusselmans ‘weer een schot in de roos’. De spanning wordt ‘haast ondraaglijk’, de personages worden ‘verder uitgediept, de plot zit ‘ingenieus’ in elkaar en de uitkomst is ‘heel verrassend’.

(Bron: Hebban.nl)

Bliksemflits (nieuws, 2016)

VIJFDE MILLENNIUM-DEEL IN 2017

De Britse uitgeverij Quercus heeft bevestigd dat het vijfde deel in de Millennium-thrillerreeks in de herfst van volgend jaar op de markt komt. Schrijver is de Zweed David Lagercrantz, die ook het vierde deel - Wat ons niet zal doden - voor zijn rekening nam. Er zijn nog geen details bekend over de verhaallijn van het nieuwe Millennium-boek.


De eerste drie delen van de serie werden geschreven door de Zweedse journalist Stieg Larsson, die het wereldwijde succes van zijn thrillers niet heeft mogen meemaken. Hij stierf in 2004 op 50-jarige leeftijd aan een hartaanval.

Larssons partner Eva Gabrielsson, die 32 jaar lang met hem samen was, heeft felle kritiek geuit op het voortzetten van de serie. ‘Stieg liet niemand anders dan hijzelf aan zijn teksten werken. Hij zou razend zijn geweest. Wie weet stuurt hij wel een bliksemflits tijdens de boekpresentatie.’

(Bron: Hebban.nl)

Mores leren (nieuws, 2016)


VN KIEST 'GALVESTON' TOT THRILLER VAN 2016

De Amerikaanse auteur Nic Pizzolatto heeft met zijn debuut Galveston volgens de recensenten van Vrij Nederland dé thriller van 2016 geschreven. Dat werd deze week bekend gemaakt tijdens de presentatie van de jaarlijkse VN Detective & Thrillergids.


Over de eersteling van de bedenker en de schrijver van de tv-serie True Detective zegt de jury: ‘De stijl is smetteloos: kaal en zonder enige opsmuk. Met Galveston hebben we een klassieke, noir-detective te pakken.’ Er waren in totaal zeven genomineerden voor de titel VN Thriller van het Jaar.

Centraal in Galveston staat maffiaknecht Roy Cady. Op de dag dat hij te horen krijgt dat hij longkanker heeft, wordt Cady er door zijn baas op uit gestuurd om een van diens zakenpartners mores te leren. Als hij diens huis binnenkomt, blijkt de opdracht een valstrik. Cady weet ternauwernood te ontkomen.

(Bron: Hebban.nl)

Huis in Rio (nieuws, 2016)

EEN NIEUWE NOM DE PLUME IN HET SPANNENDE GENRE

Hoera, we hebben er weer een pseudoniem bij! Na onder anderen Suzanne Vermeer, Kiki van Dijk, Linda van Rijn en Clarice Janzen voegt Sarah Prins zich bij het rijtje auteurs (m/v) dat met enige regelmaat het thrillergenre voorziet van nieuwe spannende romans.


Sarah Prins is volgens haar uitgeverij A.W. Bruna ruim twintig jaar als journalist werkzaam geweest voor verschillende Nederlandse kranten, tijdschriften en andere media. Ook zou zij uitgebreid onderzoek hebben gedaan naar corruptie binnen topsportorganisaties en de invloed van ‘vervagende grenzen’ tussen sport- en zakenwereld.

Holland House is de titel van Prins’ eerste thriller, die op 31 mei in de boekhandel ligt. De titel verwijst naar de door brouwer Heineken gesponsorde feesttent die elke keer wordt opgetrokken in een stad waar een belangrijk sporttoernooi plaatsvindt. Qua titel een slimme keuze, zo met het oog op de aanstaande Olympische Spelen in Rio de Janeiro.

In de thriller reist journaliste Sanne Gregorius samen met haar vriend Fabian, die als fysiotherapeut deel uitmaakt van het Nederlandse Olympische team, naar Rio de Janeiro. Op zoek naar onderwerpen om over te schrijven ontmoet Sanne de Braziliaanse bouwvakker Orestes, die werkt voor een uitzendbureau dat uitsluitend voor de Olympische Spelen bemiddelt. Hij vertelt haar dat het uitzendbureau verwikkeld is in criminele activiteiten. Het zou Sanne de scoop kunnen opleveren die haar in een klap als serieuze journalist op de kaart zet: de onthulling van duistere praktijken die de Olympische Spelen op haar grondvesten doen schudden.

(Bron: Hebban.nl)

14 mei 2016

Een paar deuren verderop (nieuws, 2016)

RECHERCHEUR WILLIAM WISTING NU OOK OP TV

De Noorse thrillerschrijver en oud-rechercheur Jørn Lier Horst brengt in samenwerking met een Noorse en een Deense productiemaatschappij zijn protagonist William Wisting tot leven voor tv. In het najaar van 2017 beginnen de opnamen voor de serie, gebaseerd op de vijf boeken die Horst tot nu toe schreef. De kosten voor de reeks zijn begroot op ruim tien miljoen euro.


De nu 46-jarige Horst was sinds 1995 tot aan zijn ‘pensionering’ in 2013 politieman in het Noorse Larvik. Hij leidde daar een team rechercheurs. De werkplek van het personage William Wisting is maar een paar deuren verwijderd van Horsts eigen politiebureau. De Wisting-thrillerserie is verkocht aan 25 landen. In Noorwegen wist Horst al ruim een miljoen boeken te verkopen, zegt zijn uitgever.

Bron: Hebban.nl

De tijden zijn veranderd (nieuws, 2016)

OPLAGE SPANNEND GESCHENKBOEK FORS GEDAALD

In 2010 verscheen Onmacht, het geschenkboek dat Charles den Tex voor de Maand van het Spannende Boek schreef, in een oplage van 865.000 exemplaren. Een recordoplage, zou later blijken. Sindsdien is het aantal geschenkboekjes alleen maar kleiner geworden. Werden er in in 2011 nog 846.000 stuks van de novelle Versluiering (Monaldi & Sorti) gedrukt, vorig jaar werden er net iets meer dan een half miljoen exemplaren van Grijs gebied, het boekje dat Marion Pauw schreef, verspreid.

En dit jaar worden er ‘slechts’ 400.000 stuks van Vector, het geschenkboek van Simon de Waal, cadeau gedaan. ‘De boekhandel heeft dit jaar wat minder ingekocht’, zegt CPNB-woordvoerder Peter Rosendaal in Boekblad.

Zoals bekend wordt met ingang van dit jaar de Maand van het Spannende Boek ingekort tot Spannende Boeken Weken. En die vinden plaats van vrijdag 3 juni tot en met 19 juni. Tot een kortere campagne voor het spannende boek is besloten na signalen uit de boekhandel. Door de periode in te korten hoopt de CPNB de aandacht van de consument beter vast te houden. Rosendaal: ‘De tijden zijn veranderd, het bleek steeds moeilijker om de campagne een hele maand te voeren. We leggen de focus nu op de eerste helft van de maand in aanloop naar Vaderdag. De ervaring leert dat dat de beste periode is.’

Bron: Hebban.nl

10 mei 2016

Geen zin meer (column, 2016)

VERKOCHT

(Door Peter de Zwaan)

Wat doet het ertoe voor een lezer hoeveel boeken een schrijver heeft verkocht? Hooguit dat hij het nieuwe boek van die schrijver met argwaan moet bekijken, want de macht van het getal leidt te vaak tot ongeïnspireerd werk. Ook bij goede schrijvers. Op een bepaald punt geven ze de moed van zorgvuldig schrijven op. Waarom zou je diep gaan als dat, financieel gezien, helemaal niet nodig is? Voor je het weet, ben je bezig met een serie die je niet schrijft, maar punnikt.
Het grote voordeel van een serie is dat je niet steeds opnieuw namen hoeft te bedenken, en achtergronden, en gewoontes.

Het grote nadeel is dat als na het vierde boek een naam je niet bevalt, of een achtergrond, of een gewoonte, je er maar moeilijk vanaf kunt.

Je kunt je hoofdpersoon laten trouwen en daarna laten scheiden, je kunt ’m kinderen geven en een kind laten overlijden, maar de hoofdpersoon blijft de figuur die je in boek één hebt bedacht en het aantal varianten zonder Deus ex machina-gedoe is eindig.

Ik schrijf elk jaar twee delen van een serie (ben bezig met deel 59, dank u) en ik weet hoe genoeg je soms kunt krijgen van namen en situaties die je moet hergebruiken.

Als dat een reden is om er dan met de pet naar te gooien, ga je gang, maar het is spannender om iets te bedenken wat nieuw is. Dat is vaak wel erg tijdrovend en dat brengt me bijna automatisch bij het geld. Je moet produceren om aan een serie te verdienen en lang nadenken, proberen, weggooien en opnieuw proberen, houdt erg op. Dan maar met de losse pols en hopen dat het jaren duurt voor je lezers doorkrijgen dat je eigenlijk geen zin meer hebt.

Janet Evanovitch gooide al snel de handdoek in de ring. Ze maakte van hoofdpersoon premiejager Stephanie Plum een onverbeterlijke sukkel die in elk boek in dezelfde val loopt. Bij Lee Child duurde het langer voor de ongeïnteresseerdheid toesloeg, maar zijn laatste boeken kan ik niet meer lezen; te veel onzin, te veel beschrijvingen die me doen vermoeden dat hij een researcher in dienst heeft wiens aantekeningen hij overschrijft, te veel nadruk op de gekte van Reacher die zich uit elke benarde positie redt, eenvoudig door een potje te denken.

Robert B. Parker is de enige die ik ken die zich wist te herpakken. Zijn Spenser zakte weg, maar Parker kwam terug en kijk eens hoe goed hij daarna werd, niet alleen met Spenser, ook met Jesse Stone en zijn cowboyboeken.

Hij redde het, veel andere schrijvers (Dick Francis is een kras voorbeeld) bij lange na niet. Door de macht van het getal naar ik dus vrees en de onwil tijd uit te trekken voor iets wezenlijk nieuws.

Hun verkoopcijfers zijn/waren indrukwekkend. Leve de derde woning en de vierde vrouw, maar als schrijver word je er niet groter door.

Daarom zeggen die verkoopcijfers me niet veel, al word je er in dit land wel belangrijker door.

Een tijdje geleden maakte iemand het lijstje ‘wie verkocht hoeveel’.

Ik kwam er met 200.000 verkochte misdaadboeken niet overdonderend af. Maar als ik de verkochte kinderboeken er nu eens bij optel? Dan zit ik al gauw op 700.000, vooral dankzij de Bob Evers-serie. Maakt dat me belangrijker? Als schrijver?

Als u ‘ja’ zegt dan is er iets met u mis, naar ik vrees.

Deze column is ook te lezen op www.peterdezwaan.nl

Peter de Zwaan (1944, Meppel) heeft tientallen boeken op zijn naam staan, naast misdaadromans ook vele jeugdboeken. Voor acht van zijn thrillers werd hij genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Met Het Alibibureau won hij in 2000 die prijs. In 2013 verscheen zijn jongste thriller De Loverman bij zijn eigen uitgeverij Zwarte Zwaan. Een jaar later publiceerde uitgeverij Conserve In mijn hoofd, een roman over alzheimer.

09 mei 2016

Kwartet kanshebbers (nieuws, 2016)

SLECHTS VIER TITELS OP SHORTLIST GOUDEN STROP

Hilde Vandermeeren is als enige Vlaamse auteur doorgedrongen tot de shortlist van de Gouden Strop 2016. Haar 'Stille grond' moet het opnemen tegen 'Het meisje op de weg' van Gouden Strop-winnaar Michael Berg, 'Dr
one' van Bart-Jan Kazemier en 'Lieve mama' van bestsellerauteur Esther Verhoef.


De jury van de Gouden Strop heeft er dit jaar voor gekozen om vier auteurs te nomineren in plaats van het maximale aantal van vijf. De boeken van onder anderen ervaren rotten en oud-winnaars als Charles den Tex, Marion Pauw en Tomas Ross werden kennelijk niet Stropwaardig genoeg bevonden.

De jury, onder leiding van RADAR-presentatrice Antoinette Hertsenberg, koos deze vier thrillers uit 97 inzendingen.

Voor De Schaduwprijs, de prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige thrillerdebuut, zijn de volgende titels genomineerd: Stem! van Marlen Beek-Visser, Lieve edelachtbare van Max van Olden en De kamers van Lucas de Waard. De Gouden Strop wordt samen met de Schaduwprijs op de Avond van het Spannende Boek, donderdag 2 juni in Amsterdam, uitgereikt. De prijzen zijn een initiatief van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs (GNM).

De Gouden Strop bestaat dit jaar 30 jaar en is genoemd naar het gelijknamige boek van Joop van den Broek. Aan De Gouden Strop is een geldprijs van 10.000 euro verbonden en een sculptuur van de hand van Marianne van den Heuvel. Vorig jaar won De mythe van Methusalem van Jo Claes. Naast voorzitter Hertsenberg bestaat de jury dit jaar uit Bertjan ter Braak (chef kunst & cultuur de Telegraaf en thrillerrecensent), Roderick Nieuwenhuis (kunst- en boekenredactie NRC Handelsblad), Margo Rijke (boekhandel Plantage van der Plas) en Harriët Salm (thrillerrecensent voor Dagblad Trouw).

De Schaduwprijs wordt dit jaar voor de twintigstekeer uitgereikt. De prijs werd in 1997 ingesteld door het GNM om aankomende schrijvers in het genre te stimuleren. De prijs is vernoemd naar 'De Schaduw', de legendarische hoofdpersoon uit de detectiveromans van Havank. De winnaar ontvangt een geldbedrag van duizend euro en een kunstwerk van Daan Jippes. Vorig jaar ging de Schaduwprijs naar Tunis van René van Rijckevorsel. De jury van de Schaduwprijs bestaat uit juryvoorzitter Wendela de Vos (voorzitter GNM en helft van auteursduo Tupla Mourits), de thrillerauteurs John Brosens, Linda Jansma, Peter Römer en Marian Lerchbaumer van de Bibliotheek Kennemerwaard.

Vrijdag 3 juni start de campagne Spannende Boeken Weken (voorheen Maand van het Spannende Boek). Simon de Waal heeft het Geschenkboek Vector geschreven dat gedurende de campagne (tot en met zondag 19 juni) door de boekhandel cadeau gedaan wordt aan haar klanten bij besteding van 12,50 euro aan Nederlandstalige boeken.