19 april 2021

Met de kennis van nu #21 (interview, 2021)


Gerard Nanne: 'Vier je debuut! Geniet ervan!'




Welk literair genre je ook beoefent, je debuut blijft een bijzonder iets. Vrij van de druk van uitgevers, recensenten en lezers is ineens jouw eerste proeve van bekwaamheid daar. De Spanningsblog vroeg thrillerauteurs met een aantal boeken op hun naam een 'trip down memory lane' te maken en hun debuut met de kennis van nu eens tegen het licht te houden. Vandaag: Gerard Nanne. 'Na mijn eerste versie heb ik 30.000 woorden moeten schrappen. Er klopte geen hout meer van.'

Wanneer heb jij voor het laatst een blik geworpen in jouw debuut Het lied van de Lijster?
Gerard Nanne:
'Het lied van de Lijster is recent als ebook verschenen. Voor mij was dat het moment om mijn eerstgeborene nog eens te gaan lezen. En met plezier.'

Hoe verliep destijds de reis van de eerste woorden op papier naar daadwerkelijke publicatie?
'
Ik werkte toen nog fulltime als metselaar in de bouw. Het schrijven beperkte zich tot de avonduren en wanneer mogelijk in de weekenden. Ondertussen had ik me aangemeld bij schrijversvakschool Script+, waar mij de fijne kneepjes van het vak werden bijgebracht. Ik heb veel gehad aan de feedback die ik daar ontving. Al met al heb ik er anderhalf jaar over gedaan, waarbij gezegd dat ik na mijn eerste versie 30.000 woorden heb moeten schrappen. Er klopte geen hout meer van. Ik zag me toen genoodzaakt het script te gaan herschrijven. Een helse klus. Maar zonder strijd geen overwinning.'

'Ik had het geluk een kruiwagen te hebben. Mijn werk werd door Henk Apotheker, cursusleider bij Script+, getipt bij de uitgever naar wie ik mijn manuscript al had toegestuurd. 'Hij heeft een eigen toon. Een eigen stijl.' Het was dus eigenlijk gelijk raak.'

Weet je nog hoeveel je van je eersteling hebt verkocht?
'Het lied van de Lijster haalde de zevende druk. Dat moeten er dan rond de 2500 zijn geweest. Drie nullen minder dan mevrouw Noort, die in hetzelfde jaar debuteerde. Maar je kunt niet alles hebben.'

Wat waren destijds de reacties van pers en publiek?
'
Ik zag daar vreselijk tegenop, maar tot mijn grote opluchting  waren ze louter positief. Bij de VN thrillergids kwam ik binnen met 3 sterren. Naar men indertijd beweerde gold deze gids zo’n beetje als de Michelingids voor het thrillergenre. In ieder geval gaf het mij het nodige vertrouwen om door te gaan op de weg die ik was ingeslagen.'

Met wat voor gevoel kijk je naar jouw eersteling? Wat vind jij de pluspunten van het boek?
'Ik kijk er met een warm gevoel op terug. We hebben er een feestje van gemaakt.  En bij deze wil ik alle aspirant debutanten dan ook op het hart drukken: Vier je debuut. Geniet ervan! Debuteren doe je maar één keer.'

'Het lied van de Lijster is een authentiek verhaal met een ijzersterk plot. En dat vind ik nog steeds.'

Zou je, met de inmiddels opgedane kennis en schrijfervaring, nu een ander debuut hebben geschreven? Zo ja, wat zou je er aan veranderen?
'Een onmogelijke vraag. Ja, ik zou het met de huidige kennis en ervaring vermoedelijk anders hebben geschreven, maar het staat dan nog te bezien of het beter zou hebben gescoord. Een debuut heeft toch iets unieks. Misschien juist omdat daarin zichtbaar is dat het de debutant nog aan de nodige ervaring ontbreekt. Zeg maar zoiets als de onschuld van een kind, dat nog een schrijvend leven voor zich heeft.'


Over Het lied van de Lijster:
 

Gerard Nanne is geboren in Velsen en verhuisde in 1972 met zijn vrouw naar West-Friesland. Na een studie aannemer werkte hij zestien jaar als zelfstandig ondernemer. Vanaf 1998 is hij zich gaan toeleggen op het schrijven van misdaad verhalen, waarvoor hij ook een opleiding volgde bij Script+ in Amsterdam. In 2002 debuteerde hij met Het lied van de Lijster. Recent verscheen zijn negentiende thriller De dochter van Maria Kalkman.

In Het lied van de Lijster worden inspecteur Frank Benders en zijn assistente Paula van Es belast met een onderzoek naar de moord op een Poolse arbeider, een van de velen die in de kassen werken. De zoektocht naar de mogelijke dader of daders begint in de polder van West-Friesland en eindigt in het Poolse stadje Szydlowiec. Het gerucht over een vermeende liefde van het slachtoffer blijft als een rode draad door het onderzoek lopen. Een frauderend loonbedrijf lijkt tot de ontknoping van dit gruwelijke misdrijf te leiden, maar dan neemt de zaak een onverwachte wending. Frank Benders, die zijn handen vol heeft aan zijn eigen waarheid, wordt geconfronteerd met een waarheid die hem liever gespaard was gebleven.

Lees ook: 

René Appel vertelt hier over zijn debuut Handicap
Loes den Hollander vertelt hier over haar debuut Vrijdag
Corine Hartman vertelt hier over haar debuut Schone kunsten
Peter de Zwaan vertelt hier over zijn debuut
 Dietz
Lieneke Dijkzeul vertelt hier over haar debuut De stille zonde
Bavo Dhooge vertelt hier over zijn debuut 
Spaghetti
Michael Berg vertelt hier over zijn debuut 
Twee zomers
Almar Otten vertelt hier over zijn debuut Verdwenen chemie
Charles den Tex vertelt hier over zijn debuut
 Dump
Rudy Soetewey vertelt hier over zijn debuut
 Inbraak
Jacob Vis vertelt hier over zijn debuut
 Prins Desi
Elvin Post vertelt hier over zijn debuut 
Groene vrijdag
Tomas Ross vertelt hier over zijn debuut 
De honden van het verraad
Marelle Boersma vertelt hier over haar debuut
 Nephila's netwerk
Saskia Noort vertelt hier over haar debuut Terug naar de kust
Roel Janssen vertelt hier over zijn debuut De Struisvogelcode
Jac. Toes vertelt hier over zijn debuut 
Dubbelspoor
Simon de Waal vertelt hier over zijn debuut 
Cop vs Killer
Peter R
ömer vertelt hier over zijn debuut Chantage
Marion Pauw vertelt hier over haar debuut Villa Serena

Geen opmerkingen: