27 juni 2017

Arrogant en ongeïnteresseerd (nieuws, 2017)

Uitgever wijst 'ontbijtboek' van thrillerauteur af


Uitgevers zeggen er een dagtaak aan te hebben in het afwijzen van schrijvers in spe. Ze zoeken dan ook vaak hun toevlucht in standaard afpoeierbrieven. Maar sommigen maken het wat al te bont. Eén uitgever liet per brief een thrillerauteur niet geïnteresseerd te zijn in zijn 'ontbijtboek met recepten'.

Dat overkwam misdaadschrijver Tjeerd Langstraat in zijn zoektocht naar een geschikte uitgever voor het publiceren van zijn tweede thriller. Hij schrijft daarover in een opiniestuk voor de website van Villamedia.

Langstraat kwam in 2013 in contact met een uitgever die op zoek was naar een auteur om het vervolg te schrijven in de zogenaamde Vierdaagse Thriller-reeks. Dat resulteerde in zijn eerste boek Villa Gladiola. Afgelopen mei verscheen dan eindelijk zijn tweede thriller, Eeuwig Donker.

Dat de publicatie van het boek zo lang op zich heeft laten wachten, kwam door gedoe met uitgevers', aldus Langstraat. 'Bij de uitgever van Villa Gladiola mocht ik mijn tweede én derde boek uitgeven, maar ik was niet tevreden over de werkwijze. Dus toen ik werd benaderd door The House of Books/Overamstel met de vraag of ik al plannen had voor een tweede boek, en zo ja, of ik dan bij hen in stal wou komen, heb ik toegehapt.'

Al na een aantal maanden ontstonden er echter barstjes. 'De redactrice en uitgever die mij binnen hadden gehaald ‘als jong Nederlands thrillertalent’ werden ontslagen. Contact verliep steeds moeizamer, andere auteurs werden op straat gezet.' In augustus 2016 stond Langstraat op straat en kon hij op zoek naar een nieuwe uitgever.'

De schrijver heeft toen een stuk of vijf uitgevers benaderd. Van een van hen kreeg hij een standaardafwijzing met in de aanhef alleen: “Beste” – zonder zijn naam – en in de tekst dat ze zijn ontbijtboek met recepten niet wilden. Langstraat: 'Ze waren zelfs vergeten de titel aan te passen. Vergissen is menselijk, maar dit toonde voor mij eens te meer de ongeïnteresseerde arrogante houding van veel uitgeverijen aan.' 

Eeuwig Donker verscheen recent bij Jalapeño Books.

Bron: Villamedia. Foto: Twitter