17 februari 2017

Halfgek (nieuws, 2017)

LISBETH IN DE LIK

Beetje bij beetje laten de uitgevers die in hun taalgebied een nieuw deel van de Millennium-reeks op de markt brengen, iets los over de inhoud van het boek. Uitgeverij A.W. Bruna meldt vandaag dat de Nederlandse vertaling van van het vijfde deel de titel De man die zijn schaduw zocht zal dragen. In het Zweeds heet het boek Mannen Som Sökte Sin Sugga en in het Engels: The Man Who Hunted/Chased His Shadow.

Wat het verhaal betreft mag de lezer alvast het volgende weten: Lisbeth Salander zit voor korte periode in de gevangenis. ­Ze probeert zich zo veel mogelijk afzijdig te houden van haar medegevangenen om conflicten te vermijden. Wanneer ze het toch opneemt voor een jonge vrouw uit Bangladesh in de cel naast haar, wordt ze onmiddellijk uitgedaagd door de bendeleidster Benito.

Holger Palmgren, Salanders curator van destijds, bezoekt haar en vertelt dat hij documenten heeft ontvangen over hoe slecht ze als kind door de autoriteiten is behandeld. De sporen leiden naar een zekere Leo Mannheimer, partner van een welgestelde effectenhandelaar. Hoe is zijn verleden verbonden aan dat van haar? Lisbeth vraagt journalist Mikael Blomkvist, zonder verdere toelichting, onderzoek naar deze Leo te doen. Ondertussen worden de dreigingen van Benito en haar bende aan Lisbeths adres steeds serieuzer.

De Zweedse schrijver David Lagercrantz, die de serie van de in 2004 overleden auteur Stieg Larsson voortzet, laat weten dat hij overdonderd is door de reacties op het vierde deel van de Millennium-serie, Wat ons niet zal doden. 'Ik had nooit kunnen bedenken dat het nieuws over een vierde deel in de reeks zo’n effect zou hebben. Ik dacht dat mensen hun schouders zouden ophalen, maar in plaats daarvan werden de Zweedse en internationale media halfgek en escaleerde de boel.’

Volgens Lagercrantz heeft Stieg Larsson 'een fantastisch universum' gecreëerd. 'Daar voel ik me voortdurend door geïnspireerd. Tijdens een vakantie met mijn gezin kreeg ik het verhaalidee en dat maakte me net zo koortsachtig als toen ik Wat ons niet zal doden schreef. Het is niet zo goed voor mijn slaap en zenuwen, maar het is geweldig voor het schrijven.’

De man die zijn schaduw zocht verschijnt 7 september 2017. In Nederland en België zijn van het vierde deel 187.000 exemplaren verkocht en wereldwijd meer dan 5 miljoen stuks.

Geen opmerkingen: