23 januari 2017

Gesignaleerd 411 (nieuws, 2017)

EUGEN O. CHIROVICI - BOEK DER SPIEGELS

Bij uitgeverij A.W. Bruna is verschenen Boek der spiegels van de Roemeense schrijver Eugen O. Chirovici. 

Op een nacht in 1987 werd de vooraanstaande hoogleraar Joseph Wieder op brute wijze vermoord. De zaak werd nooit opgelost.

New York, 25 jaar later. Literair agent Peter Katz ontvangt enkele hoofdstukken uit een manuscript met de titel Boek der spiegels. Het zijn de memoires van Richard Flynn over diens tijd op Princeton University. Hierin beschrijft hij zijn opmerkelijke verstandhouding met Wieder.

Katz is vastbesloten tot op de bodem uit te zoeken wat er in de nacht van de moord is voorgevallen. Hij is ervan overtuigd dat het antwoord zal staan in het ontbrekende deel van Flynns memoires. Richard Flynn is echter ongeneeslijk ziek, en de rest van het manuscript blijkt onvindbaar.

Katz raakt geobsedeerd door de zaak. Maar hoe dieper hij in de materie duikt, hoe verder hij verwijderd lijkt van de oplossing.

Susan Sandérus sleepte voor uitgeverij A.W. Bruna de rechten voor dit boek binnen. Ze kreeg vlak voor de Frankfurter Buchmesse van 2015 het manuscript in haar mailbox. 'Dat gebeurt op zich om de haverklap — zeker vlak voor de beurs komen er tientallen manuscripten binnen', schrijft ze op de website van de uitgeverij. 'Maar zodra ik in Book of Mirrors van E.O. Chirovici begon te lezen, voelde ik dat dit iets heel bijzonders was… Al na twee bladzijden was ik verkocht. Tijdens het lezen bekroop me hetzelfde jubelende gevoel dat ik jaren geleden had gehad toen ik De verborgen geschiedenis van Donna Tartt las.'

Drie uur nadat het manuscript door de agent rondgestuurd was, werden de Italiaanse vertaalrechten al verkocht. Sandérus: Ik kon inmiddels zelf ook niet meer stoppen met lezen en enkele uren later was ik ervan overtuigd dat dit boek bij onze uitgeverij moest verschijnen. Gelukkig lukte het me de Nederlandse rechten binnen te halen voor de andere Nederlandse uitgeverijen hadden kunnen bieden.'

Al dezelfde dag bleken de meeste buitenlandse uitgevers ook door te hebben dat dit een hot manuscript was. Het ene na het andere land kocht de rechten aan. Na tien dagen stond de teller op 38 landen, een ongekend aantal.

Het boek was er overigens bijna niet gekomen. Op zijn website zegt de nu 52-jarige Chirovici (foto) er zelf het volgende over. ‘Ik schreef de eerste versie van Boek der spiegels tussen februari en juni 2014. Ik schaafde het vier of vijf keer bij voordat ik het doorstuurde naar 12 literair agenten. Zeven van hen wezen het af zonder te vertellen waarom, de rest las het niet eens. Ik schaafde het manuscript nog eens bij en stuurde het vervolgens naar een kleine Britse uitgeverij.'

'De uitgever daarvan mailde me dat hij mijn boek geweldig vond. Toen we kort daarna samen koffie dronken zei hij dat het té goed was voor zijn uitgeverij. Ik was in shock en vroeg me af of hij de draak met me stak. Maar hij zei dat hij zich geen voorschot kon veroorloven, en zijn uitgeverij was te klein om ervoor te zorgen dat het boek bij een groot publiek terecht zou komen. Hij raadde me aan om het opnieuw uit te sturen naar literaire agentschappen.'

'De volgende dag stuurde ik het manuscript naar drie Britse literaire agentschappen. Enkele dagen later bood een van hen aan me te vertegenwoordigen. Ik was in de wolken, maar was nog sceptisch. Maar binnen een week kwamen er biedingen binnen vanuit de hele wereld. Nu was ik niet sceptisch meer, maar werd ik bang: het ging allemaal zo snel!’

Sandérus: Boek der spiegels lijkt op het eerste gezicht een gewone misdaadroman. Maar niets is minder waar. Net als bij een ui onthult elk laagje dat je afpelt weer een nieuwe laag, en intussen word je veelvuldig op het verkeerde been gezet. Is het een thriller? Niet echt, al heeft het elementen van een misdaadroman. Boek der spiegels is vooral een heel erg verslavend literair mysterie. De auteur speelt met de bedrieglijkheid van het menselijke geheugen en de vaak onbetrouwbare individuele perceptie van gebeurtenissen.'

Chirovici verhuisde in 2012 van Roemenië naar Reading in Groot-Brittannië omdat zijn zoon aan Cardiff University ging studeren en zijn vrouw er een aanbod had gekregen om als financieel analist aan de gang te gaan. In zijn geboorteland had hij de afgelopen twee decennia al literaire thrillers gepubliceerd, maar de markt was er te klein om van zijn boeken te kunnen leven. Hij werkte daarnaast als journalist.

Geen opmerkingen: