17 juli 2016

Overrompelend (column, 2016)

ZOMERKONINGIN

(Door Peter Kuijt)

Vergeleken met 'Nice' en de coup in Turkije die geen coup was, was het natuurlijk klein bier, maar nieuws was het wel: Saskia Noort kwam met haar nieuwste thriller Huidpijn binnen op 1 in de Bestseller60. En met de dwarsliggervariant en de hardcoverversie ook nog op 41 en 43. Dat zie je zelfs een doorgewinterde verkoopkanon als Karin Slaughter niet gauw doen.

Al haar thrillers, behalve haar debuut Terug naar de kust en haar voorlaatste Debet, bereikten de eerste plaats in de hitlijst. Voor lager dan de eerste plek gaan we niet, moeten Noort en haar uitgeverij hebben gedacht en planden de lancering in de windstille en boekenluwe zomerperiode. En zie: het gewenste resultaat is daar. Noort is de koningin van de zomer.

Je kunt je ondertussen afvragen of de verkochte exemplaren van de drie versies niet bij elkaar konden worden opgeteld. Het blijft per slot van rekening één boek. Het is wel zo overzichtelijk, je staat er nog vaster mee op nummer 1 én er komt ruimte op plek 41 en 43 vrij voor twee andere auteurs in de Bestseller60.

Hoe dan ook, het klaterende succes van Huidpijn is het spijkerharde bewijs van een uitgekiende en overrompelende campagne. De media moesten worden overwonnen en gaven zich ook gewonnen. Er waren vooraf interviews te over met de schrijfster. We zagen haar aanschuiven bij BN'er Humberto Tan in RTL Late Night, we hoorden haar een broodje nuttigen bij BN'er Gijs Staverman op Radio 2, RTL Boulevard stond uitgebreid stil bij de presentatie waarbij BN’ers als Susan Smit, Eva Jinek en Beau van Erven Dorens waren ingevlogen, actrice en BN'er Carly ‘Divorce’ Wijs sprak ondertussen het luisterboek in, vriend Kluun (ook BN) toonde zich al lezend in Huidpijn op Twitter en bij Bekende Diskjockey Giel Beelen in de studio vertolkte Noorts dochter Julia de boektrack van Huidpijn. Best een lekker liedje overigens.

De gevolgen bleven niet uit. Foto’s van lange rijen Huidpijnconsumenten in boekwinkels door heel Nederland zijn op alle sociale media te zien. En de zuurverdiende bekroning was natuurlijk die nummer 1-positie op de CPNB-lijst.

Het is niet om de bestsellerauteur te dissen, maar ik kan me zo voorstellen dat bij collega-auteurs iets van een onzichtbare maar wel zeker voelbare huidpijn optreedt bij dit Noort-offensief. Schrijvers die net zo hard ploeteren om hun manuscript in print te zien veranderen, maar voor wie de middelen niet worden uitgetrokken om dat aan het lezerspubliek duidelijk te maken. Je moet je zelf drie slagen in de rondte promoten op Facebook, voor jou geen teasercampagne op stations, zelfs geen ultrakorte commercial op een radiozender. Daar is geen geld voor, want het is potverdikkie best wel crisis in boekenland.

Wellicht is het een pleister op de wonde voor al die auteurs die in de schaduw moeten opereren, te weten dat het leven van Noort ook niet over rozen gaat. Zij hebben niet zoals de bestsellerschrijfster last van gekken op Twitter, die haar verzoeken om hun piemel te signeren. Ook bij haar gaat de vaatwasser stuk. En ja, er staat dan wel money in the bank, maar dat geeft nog geen garantie op geluk. Want wat zegt de schrijfster deze maand in Linda? ‘Ik heb bijna geen vriend of vriendin van vroeger meer over.’



Geen opmerkingen: