30 juli 2016

Helderziendheid (nieuws, 2016)

OVEREENKOMSTEN BERUSTEN OP LOUTER TOEVAL

The Black Widow, de nieuwste thriller van de Amerikaanse schrijver Daniel Silva, opent met bomaanslagen in Parijs en Amsterdam gepleegd door de terreurbeweging IS. De beschreven gebeurtenissen zullen de lezer ongetwijfeld doen denken aan de terroristische acties in onder meer de Franse hoofdstad.


Maar mochten er overeenkomsten zijn met bepaalde gebeurtenissen, dan berusten die op louter toeval, schrijft Daniel Silva in het voorwoord van zijn boek. ‘Ik begon te schrijven aan dit boek nog voordat Islamitische Staat aanslagen pleegde in Parijs en Brussel waarbij meer dan 160 mensen omkwamen. Ik heb even overwogen om het manuscript aan te passen, maar ik koos ervoor om het af te ronden zoals ik vo
or ogen had. Ik ben niet trots op mijn ‘helderziendheid’. Ik zou willen dat het moorddadige terrorisme van Islamitische Staat alleen maar op de pagina’s van mijn boek voorkwam.’

Oud-journalist Silva heeft kritiek op de reactie van het Westen op IS. ‘Ik schreef dit boek als een waarschuwing van wat ons te wachten staat’, zei hij in een interview met The Dallas Morning News. Volgens hem is Amerika ‘het ultieme doelwit’ van IS.

Bron: Hebban.nl

Geen opmerkingen: