23 maart 2015

Jeuken (nieuws, 2015)

JOHN REBUS MOET WEER AAN DE BAK

Er ligt weer een nieuwe zaak te wachten voor rechercheur John Rebus nu zijn geestelijk vader het plezier in het schrijven heeft hervonden.

De Schotse bestsellerauteur Ian Rankin publiceert in oktober van dit jaar zijn twintigste misdaadroman, getiteld 'Even dogs in the wild'. Daarin biedt de gepensioneerde John Rebus zijn collega Siobhan Clarke de helpende hand bij het oplossen van een complexe moordzaak.

De boeken van Ian Rankin zijn volgens sommige onderzoeken goed voor tien procent van de totale verkoop van misdaadliteratuur in het Verenigd Koninkrijk. De Schot kondigde in 2013 aan dat hij een sabbatical van een jaar zou nemen om na te gaan of hij het schrijven nog wel zo leuk vindt. ''Per jaar een boek schrijven, gaf me het gevoel dat ik in een rijdende trein zat die ik maar moeilijk kon verlaten'', zei hij tegen de Daily Mail. ''Ik was iets kwijtgeraakt. Ik moest mezelf eraan herinneren dat ik een schrijver wilde zijn.''

De time-out werd ook ingegeven nadat twee goede vrienden en leeftijdsgenoten, onder wie collega-auteur Iain Banks, waren overleden. Rankin besteedde zijn sabbatical aan reizen, druiven plukken en het leiden van een voetbalteam bestaande uit Schotse thrillerschrijvers. ''Begin vorig jaar had ik een fijne, lange vakantie op Barbados. Verder trouwde een goede vriend van mij. Als getuige moest ik op zijn bruiloft een speech houden en daar heb ik me ook goed doorheen geslagen.''

In augustus merkte Rankin dat zijn handen weer begonnen te 'jeuken'. ''Ik krabbelde kleine verhaaltjes op papier, zoals ik dat ook deed toen ik nog student was. Dat bracht het plezier weer terug. Ik ontdekte niet alleen dat ik het schrijven nodig had, maar dat het nog steeds veel leuker is dan alles wat ik kan bedenken.''

Rankin publiceerde zijn eerste misdaadroman met John Rebus in 1987. De serie rond de norse en drinkende politieman is vertaald in 36 talen en won diverse thrillerprijzen. Bijna elk jaar kwam er een nieuwe 'Rebus' uit. Daarnaast schreef Rankin verhalenbundels, non-fictieboeken en standalone thrillers.

'Even dogs in the wild'  begint met de beroving van een advocaat, die daarbij de dood vindt, aldus een mededeling van Rankins uitgeverij Orion. De zaak wordt gecompliceerd als er een briefje opduikt waarin wordt gesuggereerd dat het niet een 'gewone' overval was, waarbij de jurist omkwam. Wanneer de lokale gangster Ger Cafferty een soortgelijk briefje ontvangt, roept Siobhan Clarke de hulp in van Rebus. ''Hij is de enige man aan wie Cafferty openheid van zaken wil geven.''

(Bron: Hebban|Crimezone)

Geen opmerkingen: