10 november 2013

Erkenning (nieuws, 2013)

SASKIA NOORTS UITGEVER IS VOORZICHTIGER GEWORDEN


De boekenmarkt is ingestort en daar merkt ook Saskia Noort, de bestverkopende thrillerschrijfster van Nederland, de gevolgen van. De eerste oplage van haar nieuwe thriller 'Debet' is 80.000 exemplaren. ,,Ja, dat is veel, maar bij vorige boeken was de oplage veel hoger'', zegt de schrijfster in een interview in Trouw. ,,Ook mijn uitgever (Anthos, red.) is voorzichtiger geworden."

Van Noorts thriller 'De verbouwing' uit 2009 verscheen een eerste druk in een oplage van 200.000 exemplaren. En 150.000 exemplaren telde de eerste druk van thriller 'Koorts' uit 2011.

'Debet' dat donderdag 14 november in Bergen wordt gepresenteerd, is het vervolg op haar succesvolle thriller 'De eetclub' uit 2004. In haar nieuwe boek laat de economische crisis ook de allerrijksten niet onberoerd. Zelf is ze niet getroffen door de barre economische tegenwind, vertelt ze. ,,Ik zat in 2008 in Amsterdam aan een bar te praten met een aantal mannen en die zeiden: 'Je moet dit weekend al je aandelen verkopen.' Dat heb ik gedaan. En die week erna kwam de klap.''

Op het lezersfeest in Rotterdam kreeg de schrijfster gisteravond van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs de Meesterprijs uitgereikt. ,,Het voelt als een enorm compliment'', zegt ze daarover. ,,Ook omdat de prijs komt uit een hoek waar de erkenning niet vanaf het begin al klaar lag. Mijn eerste twee boeken werden genomineerd voor de Gouden Strop. Ik ben braaf naar die uitreikingen toegegaan, maar ik voelde zoveel weerstand en vijandigheid dat ik dacht: Don't go there, ik doe mijn eigen ding wel."

Volgens Noort is het Genootschap veranderd. ,,Het is geen knorrige mannenclub meer, twee derde is vrouw.''

(Bron: Trouw)

Geen opmerkingen: