30 september 2013

Gesignaleerd 246 (nieuws, 2013)

vers van het mes!

MARTIN KOOMEN - MOORD IN DE WALBURCHT

Bij uitgeverij Ellessy is verschenen 'Moord in de Walburcht' van Martin Koomen. Een thriller met humor, stijl, actie en spanning, aldus de uitgever.  

Verborgen in bosrijk Aerdenhout staat een even kostbare als monsterachtige villa: de Walburcht. Deze vesting is het eigendom van een magnaat uit de amusementsindustrie, een man die als een potentaat heerst over verslaafde tv-kijkers, maar ook over zijn familieleden en huispersoneel.

De stemming is er donker en onheilspellend, totdat de gelederen worden aangevuld met een jonge vrouw. Dan ontlaadt de spanning zich in een gewelddadige uitbarsting en is het haar onderzoekende geest die ervoor zorgt dat alle raadsels worden opgelost, al gaat dit niet zonder gevaar.

'Moord in de Walburcht' is nummer 30 in de schrijverscarrière van Martin Koomen die nu precies veertig jaar omspant. Het was zijn bedoeling dat het een authentieke en geloofwaardige 'whodunit' werd. Tijdens het lezen zou men gedwongen worden met grote snelheid de bladzijden om te slaan om eindelijk verlost te worden van een brandende onzekerheid inzake de identiteit van de moordenaar. Maar hoe bereik je zoiets?

,,Onder meer door het leven te schenken aan een groepje personages die de lezer stuk voor stuk als het ware vóór zich kan zien'', aldus de schrijver in een verklaring van zijn uitgeverij. ,,Met mijn eerder bij Ellessy verschenen boek 'Het dode punt' had ik een soortgelijke bedoeling. Van een journalist die mij toen interviewde, moest ik echter vernemen dat hij halverwege het boek de schurk al zou hebben herkend. Toen mijn jongste zoon – slim ventje! – óók zoiets beweerde, besloot ik dat dit een volgende keer anders moest.''

,,De ontknoping moest dus als een verrassing komen, maar daarnaast had ik er maar voor te zorgen de factoren te behouden die men meestal in mijn voortbrengselen aantreft: 'humor en stijl', zoals het ooit heette in Vrij Nederlands Detective & Thrillergids. Gelukkig was dit in het onderhavige geval geen groot probleem. Het milieu waarin mijn nieuwe boek zich afspeelt, schrééuwt namelijk om een mild-satirische benadering. Uiteraard hoort in een misdaadroman ook een flinke dosis actie, liefst gewelddadige actie. En spanning, jawel. Die moet je zorgvuldig opbouwen en naar een climax leiden.''

Martin Koomen - Moord in de Walburcht. Uitgeverij Ellessy, 210 pag., € 16,95. ISBN: 978 90 8660 231 5

Geen opmerkingen: