07 november 2012

Gedoe met klonen (nieuws, 2012)

SASKIA NOORT: 'IK MAAK DEFINITIEF GEEN KANS'

'Heerlijk, een Gouden Strop juryvoorzitter die alleen mij leest, hahaha', twitterde Saskia Noort vandaag. Haar vrolijkheid gold een interview in de Volkskrant met Annemarie van Gaal over haar kijk- en leesgedrag. De kersverse juryvoorzitter van de Gouden Strop bekende alleen thrillers te lezen. ,,Ik heb alles van Frederick Forsyth, Dan Brown en John Grisham gelezen.'' En: ,,Bij Nederlandse boeken kom ik niet verder dan Saskia Noort.''

Jammer voor Noort is dat ze sowieso aan de komende editie van de Gouden Strop niet meedoet. Haar nieuwe thriller, een vervolg op het boek 'De eetclub', is dan nog niet klaar.

Maar de schrijfster liet via Twitter weten dat het überhaupt twijfelachtig is of ze ooit nog een boek zal inzenden voor de Gouden Strop. ,,Waarom insturen als je per definitie geen kans maakt?''

Als haar gevraagd wordt om uitleg, meldt ze: ,,Ik heb er weinig vertrouwen in. Kijk maar eens naar de juryrapporten van de afgelopen jaren, waarin voortdurend wordt gesproken over Saskia Noort-klonen.''

De bestverkopende thrillerschrijfster van Nederland zegt ook 'de gunfactor' te missen. Als voorbeeld noemt ze de NS Publieksprijs. Daarvoor werd wel een boek van Suzanne Vermeer genomineerd, maar niet Noorts 'Koorts', die dit jaar met 200.000 verkochte exemplaren de lijst met bestverkochte boeken aanvoerde. Noort: ,,En dat is tenslotte wél een publiekslieveling.''

Geen opmerkingen: