20 september 2009

Hoge onkosten (nieuws, 2009)

MARECHAUSSEE HOUDT ROSS TEGEN

Schrijver Tomas Ross vindt dat in zijn factionthrillers zeker tachtig procent van de feiten moet kloppen. De rest mag hij als 'romancier' zelf 'invullen'. In zijn nieuwste, veertigste, thriller 'Het meisje uit Buenos Aires', die woensdag wordt gepresenteerd, komt een inbraak voor in villa Eikenhorst, de woning van prins Willem-Alexander en prinses Máxima en hun drie kinderen.

,,Ik had dus een plattegrond nodig van de villa'', vertelde Ross zondag in het tv-programma Kunststof TV. Maar die tekening is natuurlijk taboe. Dus ging Ross, die in Den Haag woont, op zijn vouwfiets door Wassenaar rondrijden om zo veel mogelijk van de couleur locale rond de villa op te snuiven.

Maar ver kwam hij niet. ,,In één laantje bij de villa werd ik tegengehouden door een uiterst vriendelijke Wassenaarse politieman. In een ander laantje hield de marechaussee in een blauw Peugeootje me staande. Toen heb ik geprobeerd om via de andere kant, langs Voorschoten, bij de Eikenhorst te komen. Opnieuw stuitte ik op de marechaussee, die zei: 'Nou, meneer Ross, nu is het wel genoeg.'''

In het programma vertelde Ross dat hij zich heeft geërgerd dat Máxima (,,een zeer intelligente vrouw'') nooit excuses heeft gemaakt voor de rol van haar vader, Jorge Zorreguieta, in het militaire regime van Argentinië. ,,Er zijn dingen weggemoffeld en ik vind het heerlijk om weggemoffelde dingen weer voor het voetlicht te brengen.''

'Het meisje uit Buenos Aires' is niet alleen de veertigste thriller, maar ook het zestige boek van de schrijver uit Den Haag. Een enorme hoeveelheid, vond presentator Joost Karhof. ,,Maar ik heb dan ook hoge onkosten'', reageerde Ross lachend. ,,Nee hoor, als je tientallen jaren lang elke dag vier à vijf pagina's schrijft, kom je wel aan zo'n productie.''

Geen opmerkingen: