13 januari 2009

Juan Gómez-Jurado (interview, 2009)

Een Spaanse Indiana Jones


(Door Monique Brandt)

Spaanse auteurs hebben het tij mee. Sinds het megasucces van Carlos Ruiz Zafón en zijn Schaduw van de wind, zijn uitgevers hard op zoek naar verse aanvoer van jonge schrijvende Spanjaarden. Zoals de 31-jarige Juan Gómez-Jurado.

Zijn eerste actiethriller Spion van God, over een seriemoordenaar die het in het Vaticaan heeft voorzien op de voor het conclaaf na de dood van Johannes Paulus II aanwezige kardinalen, werd aan 42 landen verkocht. Ruim een miljoen verkochte exemplaren en veel controverse in het katholieke Spanje verder, ligt in Nederland net zijn tweede boek Contract met God in de schappen.

Volgens de auteur, naar eigen zeggen goed bevriend met collega-auteurs als Ruiz Zafón en thrillerschrijver Javier Sierra, is het succes van eigen bodem ook voor hen een verrassing. 'We hadden er laatst nog een lang gesprek over. Onze conclusie was dat Spaanse schrijvers het gevoel voor actie en een goed, spannend verteld verhaal hebben, dat de Amerikaanse lezers aanspreekt, en dat ze de diepte ingaan op een manier die het in Europa weer heel goed doet. Het is een goede mix die op dit moment aanslaat, en mij dus in staat stelt nu fulltime te doen wat ik het leukste vind.'

Contract met God, waarin wederom een rol is weggelegd voor priester annex CIA-man Anthony Fowler, draait om een levensgevaarlijke zoektocht in de woestijn van Jordanië naar de Ark des Verbonds, op poten gezet door een excentrieke, mysterieuze rijkaard. Duitse oorlogsmisdadigers, moslimterroristen, antieke kaarten: het succesrecept behelst wederom een snufje Indiana Jones, veel actie, en dat alles doeltreffend afgewerkt met een stevige scheut actualiteit.

Zijn journalistieke achtergrond, de Spanjaard werkte jarenlang als journalist, verloochent zich niet. 'Ik zal het je nog sterker vertellen', grijnst Gómez-Jurado. 'In het boek ontvouw ik mijn zelf verzonnen theorie dat de Ark in het jaar 70 met andere tempelschatten door geheime ondergrondse tunnels Jeruzalem is uitgesmokkeld, toen de Romeinen de stad met de grond gelijk maakten. In de week dat het boek in Spanje uitkwam, maakten archeologen bekend dat ze een tunnelstelsel uit die tijd hadden gevonden onder de oude stad Jeruzalem, bedoeld als vluchtroute. Dat was bizar! Fantasie is toch een geweldig iets! Wat is er leuker dan het verzinnen van een wereld, die leuker is dan de echte wereld?'

Het idee voor zijn laatste boek kreeg Gómez-Jurado toen hij in Quantico, Virginia, op het hoofdbureau van de FBI research deed voor zijn Vaticaanthriller Spion van God. 'Ik praatte met enkele profilers, mensen die profielen van gezochte misdadigers opstellen. Tijdens het diner raakten we aan de praat over de mysterieuze Ark des Verbonds, en de protocollen die onmiddellijk bij geheime diensten over de hele wereld in gang worden gezet op het moment dat de Ark echt zou worden gevonden. In dat geval zou de wereldvrede immers ernstig in gevaar komen. De joden zullen in dat geval de oude Tempel op de Tempelberg willen herbouwen om de Ark te huisvesten, zo'n beetje op de plek waar nu de Al Aqsamoskee staat.'

Nog jaarlijks zwermen er tientallen expedities uit over de wereld op zoek naar het allerheiligste voorwerp van het jodendom. De legendarische draagbare kist, waarin de twee stenen tafelen met daarop de Tien Geboden bewaard werden, spreekt ook al eeuwen hogelijk tot de verbeelding van schrijvers en filmers als Steven Spielberg, die in Raiders Of The Lost Ark liet zien hoe Hitler het mysterieuze voorwerp begeerde vanwege de aan de Ark toegeschreven krachten die ieder leger en volk onoverwinnelijk zouden maken.

Gómez-Jurado: 'Waar de Ark is, weet niemand. Volgens geruchten wordt het heilige voorwerp bewaard in een diepe, geheime kelder in Vaticaanstad, in een grot in Jordanië, in de Egyptische woestijn of in Ethiopië. Hoe intrigerend! Het idee van die Ark die gevonden wordt, bleef maar in mijn hoofd rondzingen. Ik heb toen maar mijn eigen versie gemaakt.'

De filmrechten van Spion van God zijn inmiddels verkocht, over Contract met God wordt nog onderhandeld. 'Carlos Ruiz Zafón, die inmiddels bij zijn vriendin in Hollywood woont, kent het klappen van de zweep daar, dus hij heeft me veel raad kunnen geven. Mijn Vaticaanthriller is lastig te verfilmen, ze zien ons in Rome al aankomen, weinig kans! Toch zie ik die film al helemaal voor me. Ik heb acteur Ed Harris voorgesteld als Father Fowler. Hij is erg intens, en heeft een fantastische kop. Hij heeft het boek gelezen en was erg enthousiast. Ik heb overigens niets te zeggen, als schrijver ben je de minst belangrijke persoon in Hollywood. Zoals Ernest Hemingway eens zei: 'De beste manier om met Hollywood om te gaan is naar de grens van Californië te rijden, je manuscript over de grens te slingeren, vervolgens de voor jou bestemde koffer met geld opvangen, en er dan als een haas vandoor gaan. Het zijn in Hollywood allemaal rotzakken, geen uitzondering.' Maar dat zijn de woorden van Hemingway, niet van mij.'

Juan Goméz-Jurado - Contract met God. Vertaling Elvira Veenings. Uitgeverij Bruna. 256 pag.

Geen opmerkingen: