17 december 2008

CSI, het monster (nieuws, 2008)

SCARPETTA GAAT NAAR NEW YORK

Begin jaren negentig was Patricia Cornwell zo'n beetje de enige auteur van thrillers waarin een wetsdokter de hoofdrol speelt. ,,Ik kon lezers in elk boek laten kennismaken met nieuwe ontwikkelingen in de forensische geneeskunde'', zei ze onlangs in een interview met CNN.

Vandaag de dag wordt de auteur van alle kanten bestookt met CSI-achtige weetjes door tv-programma's als 'Bones' en natuurlijk.... 'CSI'. Cornwell: ,,Het lijkt erop alsof je een monster hebt gecreëerd en je ontdekt dat hij in hetzelfde huis leeft als jij en dat hij je heeft verbannen naar een kamer omdat hij machtiger is dan jij.''
Cornwell wist dat zij op deze ontwikkelingen moest anticiperen, wilde ze blijven meetellen als thrillerauteur. ,,Een van de vragen die ik me stelde, was: wat is hetgeen dat ik als enige kan bieden?''

Het antwoord was patholoog-anatoom Kay Scarpetta, de heldin in Cornwells boeken. Scarpetta is onafhankelijk, assertief, een wetenschapper met een rechtentitel en iemand die Cornwell beter doorgrondt dan ze zichzelf kent. Om die warme band met haar heldin te vieren, besloot Cornwell de titel van haar zestiende boek te vernoemen naar de patholoog-anatoom. Het boek heet simpelweg 'Scarpetta'. ,,Ik realiseerde me dat ik twintig jaar geleden mijn eerste boek voltooide en wilde dat met 'Scarpetta' vieren.''

In de thriller verlaat Scarpetta het vertrouwde South-Carolina en reist naar New York, waar de politie haar heeft gevraagd een gewonde psychiatrische patiënt te onderzoeken. De patiënt heeft een gruwelijk verhaal te vertellen, over paranoia en moord.

Volgens de schrijfster hebben al haar boeken twee zaken gemeen. In de eerste plaats een plot waarop Scarpetta al haar Sherlock Holmesachtige deductische gaven kan loslaten. En ten tweede de intrigerende interactie tussen karakters. ,,Wat gaat er in hen om? Wat doen ze elkaar aan? Wie is er verliefd? Wie niet? Eigenlijk hoop ik dat mijn boeken gezien worden als misdaadsoaps van hoog niveau.''

Cornwell werkte zes jaar als systeemanalist bij de pathologisch-anatomische dienst van Virginia, voordat ze aan haar eerste boek begon. Nog steeds brengt ze tijd door met wetenschappers om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in de forensische technologie. Onlangs onderzocht ze nog een autopsie in Florida.
Haar drang om de zaken te begrijpen waar ze over schrijft, vertaalt zich ook in andere vaardigheden. Cornwell leerde met een helikopter te vliegen, werd een gediplomeerd duiker en behaalde haar motorrijbewijs, alleen maar omdat ze schreef over personages die zulke dingen deden.

Volgens Cornwell is haar laatste thriller opgewekter van aard dan eerdere boeken, die een meer verkrampte toon hadden. Daar is ze blij om. ,,We leven in duistere tijden en niemand zit te wachten op een deprimerend boek.'' Toch graaft Cornwell steeds dieper in wat haar personages beweegt en Scarpetta brengt daar geen verandering in. ,,Ik ben zeer geïnteresseerd in de beweegredenen van mensen, waarom ze doen wat ze doen en hoe ze het doen. Het heeft, denk ik, te maken met hoe ik momenteel in het leven sta. Ik ben 52 nu en denk anders dan toen ik 42 was.''

Liefhebbers van haar werk vragen zich af of 'Scarpetta' het laatste boek in de serie is, omdat de titel wel erg 'onheilspellend' klinkt. Maar Cornwell belooft dat ze blijft doorschrijven 'zolang haar karakters haar dat toestaan'. ,,Het is zeker niet mijn intentie dat dit het laatste boek is. Ik besloot al in het begin van het schrijfproces dat ik van 'Scarpetta' een speciaal boek wilde maken, een feest voor de fans.''

(Bron: CNN)

(Kijk hier voor een vraaggesprek met Cornwell op CNN en hier voor een interview uit 1999.)

Geen opmerkingen: